Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
XBXG zei:
Oosterspoorplein, Hilversum, 1970.

091hilversum1970.jpg

Tot enkele jaren geleden zag het er daar nog bijna hetzelfde uit.
Ietsjes meer naar links op de foto ziet het er nu zo uit:
mini-StationHilversumOost27-9-2009_(4).JPG

Ik weet hoe het er daar tot laatst uit zag, want ik ben op enkele honderden meters daarvan geboren. Ik kan me niet meer herinneren hoe vaak ik via deze entree de trein heb genomen, maar het zullen er enkele honderden zijn geweest.

Hij hoort eigenlijk in dat topic over tentoonstellingen en showrooms thuis, hoewel het niet letterlijk een showroom is.

Nog maar eens wat foto's uit de jaren veertig en vijftig. [size=x-small](bron van foto's en bijschriften: www.nufoto.nl)[/size]

m1dzgbbawtb9.jpg

4-10-1947 - De herstelde IJsselbrug bij Zwolle is geopend.

m1czw0aaxrnl.jpg

17-12-1948 - In de Maasstad probeert men het verkeer veiliger te maken. Agenten wijzen de automobilisten op het bord dat tot langzamer rijden aanzet.

m1czss9a11ro.jpg

24-12-1949 - Drukte op het Muntplein, Amsterdam. Rechts de zgn. duiventil, hiervanuit regelde een verkeersagent de verkeersstromen op het drukke plein. Tegenwoordig staat dit door Piet Kramer ontworpen gebouwtje op de Van Nijenrodeweg bij de ingang van het Amsterdamse Bos.

m1czsufavkdr.jpg

16-01-1955 - "De politieagente, uw beste vriendin". De eerste vrouwelijke verkeersagente in Amsterdam staat op de foto uit 1955 het verkeer te regelen bij een voetgangersoversteekplaats voor het Centraal Station.

m1dz6ieaq6uu.jpg

1-8-1955 - Benzinestation met bediening.

Ik zou die foto op het Binnenhof eerder dateren rond 1971-1972 dan 1975. Ik zie geen enkele auto die later op de markt is gekomen.

@Dennis_zw

Denk ik ook, ik zie ook een paar auto's bij die er in '75 nauwelijks meer waren (403, 17M). Ik vraag me trouwens af wat de donkerrode auto is links naast de Volvo 144. Een Lancia 2000 misschien? En helemaal links boven in de hoek: een Sunbeam Rapier?

@Jeroen,

Wel gezien, alleen nog niet herkend.:)

929V6 zei:
@Dennis_zw

Ik vraag me trouwens af wat de donkerrode auto is links naast de Volvo 144. Een Lancia 2000 misschien? En helemaal links boven in de hoek: een Sunbeam Rapier?

Ik dacht vooral aan een Fiat 124 Special (en dan niet donkerrood, maar donkerblauw, hij is wat paarsig op deze foto, dus het kan ook blauw zijn). Ook een Alfa 1750 zou nog kunnen. Maar een Lancia 2000 eventueel ook.

Ik dacht zelf aan een Alfa GTV, maar nadat ik de originele foto er nog eens bij heb gehaald, ben ik er zeker van dat het geen Alfa is. Aan het typeplaatje te zien lijkt het me eerder een Fiat.

Hier een vergroting. Overigens wordt het jaartal "ca 1975" vermeld bij de foto.

108denhaag1975bis.jpg

929V6 zei:
En helemaal links boven in de hoek: een Sunbeam Rapier?

Goed gezien. (tu)

109denhaag1975.jpg

Ah, een Fiat 125 Special. Bouwjaar en uitvoering 1972, dus meteen zo'n beetje de nieuwste auto op de foto.

Kan iemand deze digibeet even uitleggen hoe je die fantastische foto's van de Haagse Beeldbank kan opslaan en kan uploaden? Als ze eenmaal op mijn Photobucket of Mijnalbum staan weet ik het verder wel, maar om ze daar te krijgen...

Bij voorbaat mijn analoge dank.

Opslaan via shift+printscreen. Bijsnijden waar nodig in een willekeurig programma (Photofilter oid). Ik upload meestal via imageshack.us.

Je kan ook een printscreen van je hele scherm maken en in Windows Paint bijsnijden tot je de foto overhoudt. Back to basics (:P)

Je kunt ze niet opslaan, helaas. Maar als je met de Printscreen-knop een screenshot maakt (wel eerst de muis weghalen anders kopieer je het handje mee) en die in Paint-plakt, en de foto daar uitknipt (niet vergeten de bitmap aan de afmetingen aan te passen), kun je de foto als zodanig opslaan en uploaden. Wil je een groter deel van de afbeelding hebben, dan kan je door de afbeelding op de beeldbank te verschuiven en een nieuwe screenshot te maken, er in Paint een nieuw deel aan vast plakken (werkt het handigst vanuit een tweede Paint-sessie). Enfin door een beetje experimenteren lukt het wel, maar het is nogal een geknutsel.;)

ik had daar eerst ook een handje van...
Ik heb Snagit! ontdekt.. Werkt perfect: Printscreen geeft gelijk een selectievak voor de uitsnede. Even opslaan en voila!

Dit is volgens mij een Horch 750B uit 1931. Het was de eerste auto van mijn vader die toen een Taxi bedrijf begon.

horch.jpg

Chevrolet Fleetmaster deze kocht hij in 1947 en was op de bon (op de zwarte markt was de bon toen 10.000 gulden waard).

aachevrolet.jpg

Helaas werkt (Bij mij) de inzoom functie op de haagse beeldbank niet helemaal vlekkeloos, ongeveer 1 op de 10 foto's gaat goed.

Het zal wel ergens anders zijn, veel garagebedrijven zullen destijds wel aan een doorgaande weg gevestigd zijn geweest. De wijk waar de Wirixstraat ligt, moest toen waarschijnlijk nog gebouwd worden (ca. 1960).

@Dattoman,

Ligt aan de auteur. Op bijv. foto's van de Haagsche Courant kan niet worden ingezoomd.

Ah, kun je dat daar wel zien, excellent! Die Florian zag ik ook, zat meteen op het puntje van mijn stoel - helaas is het kenteken niet te lezen... PL misschien?

xnddfs.jpg

Hugo de Grootstraat, Leiden, van de Wittesingel naar de Vreewijkstraat gezien. Op de voorgrond een Fiat 500B "Topolino" 1953 op de achterzijde gezien, op de achtergrond nog een Fiat 1300/1500. Foto is van 1969, dus de Toop was al een oudje toen.

2nk2jpu.jpg

Uit 1975. De Leidse politie reed in de jaren zestig en zeventig met Fiat. De BMW (in oranje-wit) vervangt de Fiat (blauw-wit).

Komen uit de goede beeldbank van Leiden.

a0dxxz.jpg

1969, Korevaarstraat in Leiden met Ford Taunus, Fiat 500 Giardiniera, 2 VW bussen Type 2.

Nog een leuke uit december 1973, Stationsplein Leiden.

2r6grnq.jpg

Een Triumph Spitfire, een Skoda 105, links nog een stukje Mini, rechts een Simca 1300, een Audi 100, een VW 1300, een stukje Citroën 2CV.

Een foto waar ik uren naar kan kijken. En eigenlijk is er niet zo veel op te zien. Heb zelfs het hele stuk met havenkranen e.d. aan de horizon weggelaten. En toch is hij schitterend: auto's van het Chrysler concern afgeleverd aan de haven in Rotterdam, 1960.

Klik op de kleine foto voor een grote (1600x850).

929V6 zei:
Je kunt ze niet opslaan, helaas. Maar als je met de Printscreen-knop een screenshot maakt (wel eerst de muis weghalen anders kopieer je het handje mee) en die in Paint-plakt, en de foto daar uitknipt (niet vergeten de bitmap aan de afmetingen aan te passen), kun je de foto als zodanig opslaan en uploaden. Wil je een groter deel van de afbeelding hebben, dan kan je door de afbeelding op de beeldbank te verschuiven en een nieuwe screenshot te maken, er in Paint een nieuw deel aan vast plakken (werkt het handigst vanuit een tweede Paint-sessie). Enfin door een beetje experimenteren lukt het wel, maar het is nogal een geknutsel.;)

don't tell the mods, dit is natuurlijk wel een uitleg van hoe plagiaat werkt..

Welnee Hotdog, het gaat hooguit om fragmenten. Op die beeldbanken heb je een hokje van 500 pixels breed waarin je kunt inzoomen op een afbeelding van 1500 à 2000 pixels breed. Als je daaruit een afbeelding van een zeldzame auto zou willen knippen van 800 pixels breed op de manier die ik heb uitgelegd, kan ik me niet voorstellen dat de fotograaf of de gemeentearchivaris daar enig bezwaar tegen heeft. Tenzij de auto in kwestie het onderwerp van de opname is, maar dat komt zelden voor.

Klopt, er reden toen behoorlijk wat "Azelletjes" rond in Nederland. Ze werden overigens in Vorst gebouwd.

Terug
Bovenaan