Foto's uit de oude doos

Arievectra zei:
Fram1065WtsHavenplein28-7-1978fotoCWVink.jpg

Ik zie hier Leyland-Verheul staan. In Amersfoort reden op het oog identieke bussen rond, maar daar stond Den Oudsten-Leyland op. Wat is het verschil?

Die (prachtige) bussen zijn door verschillende Nederlandse busbouwers op een chassis gemaakt, volgens een standaard ontwerp. Voor het chassis en de motor had je Daf, Volvo of Leyland en voor de carrosserie Den Oudsten, Verheul en Hainje. Er zijn dus allerlei combinaties mogelijk. Meest voorkomende waren Daf-Den Oudsten en Leyland-Verheul

Den Oudsten nam de productie in 1970 van Verheul over nadat de Verheul-fabriek tot de grond toe afbrandde. Dit bustype wordt de standaardbus genoemd, en is gebouwd tussen 1967 en 1988. Volgens mij waren er naast Den Oudsten, Verheul en Hainje nog een paar bouwers. Behalve verschillende motoren en chassis waren er ook verschillende lengtes en configuraties van het interieur en de deuren mogelijk. Er bestond ook nog een luxere semi-touringcaruitvoering, met gordijntjes. Populair voor schoolreisjes e.d.

Onder meer het Belgische Van Hool heeft nog enkele bussen opgebouwd, waar de Tweede Kamer destijds nog zeer verontwaardigd over was, aangezien men liever zag dat de bussen door de nationale industrie gebouwd zouden worden. Er was echter dringend behoefte aan nieuwe bussen en de Nederlandse fabrieken zaten al ruim aan hun capaciteitsgrens. Ook Den Oudsten was niet blij met deze gang van zaken en weigerde de bouwtekeningen aan Van Hool te leveren. Om dit te omzeilen heeft de NZH een bus naar Van Hool gestuurd die daar tot op het laatste schroefje uit elkaar is gehaald en exact gelijk nagebouwd...

M'n moeder met de Golf LS halverwege jaren 70:

100_6521.jpg

M'n pa poetst z'n 316 begin jaren 80:

100_6515.jpg

Ik met carnaval op de City Kadett in 1989:

100_6488.jpg

Weer mezelf in de Vectra in 1990

100_6513.jpg

De meeste reclame- en persfoto's worden in zomerse en zonnige omstandigheden genomen, dat verkoopt nu eenmaal beter. Gelukkig verloochent Fiat zijn afkomst uit de Alpen niet, en daardoor zijn er ook wat leuke sneeuwfoto's gemaakt. Vanwege het Weeralarm van vandaag daarom deze selectie...

124sneeuwblauw.jpg

Fiat 124 Berlina.

Fiat125Special1970-1972.jpg

Fiat 125 Special facelift.

124sportspiderBroodsneeuw.jpg

Fiat 124 Sport Spider.

X1-9blauwsneeuw.jpg

Fiat X 1/9.

127roodsestrieressneeuw1-3-360.jpg

Fiat 127 (in Sestriere, het wintersportoord dat de Agnelli's in de jaren 1930 bouwden en waar in 2006 de vorige Olympische winterspelen plaatsvonden).

131-2d-rood-sneeuw-1-3-244.jpg

Fiat 131 Mirafiori Berlina.

Heel mooi vooral die 127 net of ik mijn ouders zie zitten....

Foto-PEEZ8776-D.jpg
[/img]
Is het een 124 of toch een Lada (beide oke overigens, (124 rondom schijf, toen al)

Foto-PTPR4A3W-D.jpg
[/img]
Echt real dutch

Mooie winterse foto's op deze pagina(y)

Ik heb nog wat foto's van oude bussen gevonden:

01.jpg

03.jpg

Deze heb ik een tijd geleden van internet gehaald, ik heb alleen wat foto's van hier uit het noorden opgeslagen. Opvallend genoeg vond je relatief vaak een Alfasud terug op de achtergrond, toch geen auto die je toen heel veel zag rijden.
Figuur5.jpg

9168.jpg

9497.jpg

Figuur7.jpg

tijdje terug op alfa evenement op zandvoort stond een perfect gerestaureerd exemplaar. Had er nog nooit van mijn leven eentje gezien.

2647215473_a25ec6f644.jpg

Datsun Sunny 120Y en BMW E12, foto van ed van de elsken

K22-24%20(1970).jpg

Eend, Kever, Record C Coupe?, Audi 100, P404 en Fiat 600

foto4.jpg

polen%20(1974).jpg

Vooral die bestelauto op basis van station vind ik interessant. Wat is het?

KB2765_A1_18_U.jpg

Rijdend achterin volgens mij een Kaiser, en op de voorgrond een airflow? en Studebaker Starlight/Champion coupe

Ja ook ik denk een taunus.
En die rekord coupe ,is een rekord tweedeurs sedan.
Die alfa is idd een zeldzaamheid.

rwjk93.jpg

Demonstratierit in Utrecht, 1899. 2e auto van voren gezien is de Spijker-Benz 3pk Comfortabel, met als inzittenen de gebroeders Spijker.

6 kevers, 2 spijlbussen, karmann ghia, renault floride(?!), Plymouth baracuda, 55 bell air (helemaal rechts), Pontiac GTO (helemaal links), daar vlak achter een Olds Toronado. Ik zie ook nog een Corvan. Eigenlijk best een mooie verzameling zo!

Enzo Dizono zei:
renault floride(?!)

Klopt, in de jaren 60 waren Europese auto's in Amerika bij een kleine groep mensen populair. Je kon er toen ook diverse andere Renaults en Simca's, waaronder de Aronde, kopen.

Enzo Dizono zei:
6 kevers, 2 spijlbussen, karmann ghia, renault floride(?!), Plymouth baracuda, 55 bell air (helemaal rechts), Pontiac GTO (helemaal links), daar vlak achter een Olds Toronado. Ik zie ook nog een Corvan. Eigenlijk best een mooie verzameling zo!

Goed gezien, alleen heette die in de VS al van het begin af aan Caravelle. Op de rechterbaan zie ik nog ergens een Toyota Corona, de enige herkenbare Japanner op deze foto. Helemaal rechts een gele Jeep Wagoneer met daarachter een groene Mercury Cougar?

Erg leuke foto, die Amerikaanse Freeway....

De best zichtbare Mustang is overigens van 1967, hoewel ik ook nog twee '66 Mustangs zie (alledrie tegemoetkomend). De '67 Cougar klopt ook ;)

Je kunt wel goed de snelle ontwikkeling van het Amerikaanse autodesign zien op die foto, vooral aan de twee full size Chevrolets op de voorgrond. De linker is een Impala of Caprice van 1967, rechts een Biscayne of Bel Air van 1962.

Nog iets dat opvalt: er rijden een paar auto's met drie mensen voorin! Uiteraard mogelijk dankzij de voorbank en de keuzehendel aan de stuurkolom.

Erg leuk topic om door de bladeren :)(y)

Post ik er ook maar eentje die ik laatst op het net tegenkwam:

Augustus 1951
54963652.jpg

Edit: en nog eentje:

October 1961
2668080.jpg

( https://www.life.com/image/2668080/in-gallery/25371/30-dumb-inventions )

Ik vond online nog een tweetal foto's van de straat waar ik vroeger woonde.
Ik wilde ze door koppelen naar mijn fotoalbum.nl maar daar zegt ie dat 400x400 te klein is.
Wat nu? :confused:

Een beetje handig zoektermen gebruiken op Flickr levert heel wat leuks op voor hier, bijv.:

https://www.flickr.com/photos/wouterduijndam/sets/72157616375495959/
https://www.flickr.com/photos/36604914@N07/sets/

Terug
Bovenaan