Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2025

Ze moesten wat proberen, maar het werkte dus ook niet. Rare tactieken met de boel ophouden tgv je teamgenoot. Vervolgens krijg je dus een idioot gat naar het middenveld waarbij de top 5 iedereen op een ronde zet. Compleet mesjokke. Ze zullen toch echt wat aan de layout moeten doen, wil het echt weer een race worden.

Inderdaad een saaie race. Volgens mij waren er 0 inhaalacties. En verder eigenlijk ook niks waarvan ik zeg: dat was interessant. Had persoonlijk liever Piastri zien winnen, kan Norris nog steeds niet echt een top coureur noemen. Maar goed, hij heeft toch maar eventjes Monaco gewonnen.Ook goed van Leclerc. En wat viel Mercedes door de mand zeg... Snap de actie van Russell wel maar het pakte niet goed uit voor 'm.
Volgende week naar Spanje. Normaal gesproken een circuit waar de verhoudingen echt duidelijk zichtbaar worden. Verheug me er weer op! :)

Ik kijk wel omdat ik alle races kijk, maar erg opgewonden wordt ik er niet van. Het enige wat nog een beetje interessant was vond plaats op het einde toen Leclerc op Norris aan het jagen was, maar omdat inhalen nagenoeg onmogelijk is had dat slechts symbolische waarde. Layout veranderen zal helaas niet gaan in de beperkte ruimte van de straten.

Gaat vroeg of laat nog wel een keer gebeuren, als ze zo dicht op elkaar blijven zitten kwa punten dan komen de ellenboogjes vroeg of later wel naar buiten hoor en dat wordt het vuurwerk op de baan!

Ik zie het ook nog wel gebeuren, dat Piastri en Norris er samen af gaan, beide 2 rijders die erg snel zijn, en beide te goed zijn om 2de rijder te zijn.

Ik vraag me af wat Red Bull bezielde. Die harde banden sloegen nergens op, hoe kunnen ze nu niet eens een gebruikt setje soft of mediums extra bewaard hebben voor de race? Als 3 stopper blijkbaar al een optie was, was te doen bij lekke band, code rood? Heel stom gewoon. Waarom ze daarna ook vragen Russell voorbij te laten sloeg ook hekemaal nergens op. Dat de stoppen daarna doorslaan bij Verstappen is te begrijpen, al is zijn laatste actie natuurlijk niet goed te praten. Red Bull is het kwijt, klaar en over, tijd voor Verstappen om het elders te gaan zoeken

Waarom ze daarna ook vragen Russell voorbij te laten sloeg ook hekemaal nergens op. Dat de stoppen daarna doorslaan bij Verstappen is te begrijpen, al is zijn laatste actie natuurlijk niet goed te praten.
Als ik de lessen van Verstappen uit het verleden goed begrepen heb (cf. incidenten met Lando Norris vorig jaar) dan heeft degene die voorligt in de bocht voorrang. Wanneer de wagens elkaar raken ligt Verstappen wel opnieuw licht voor doordat Russell vlak achter Leclerc zit. Russell lijkt trouwens de bocht mooi langs de cerbstones te nemen. Verstappen won dus, al dan niet ‘ongewild’ onterecht een positie. Een tijdstraf zou Verstappen meer plaatsen doen verliezen dan de plaats terug te geven, dus de vraag lijkt me logisch.

9 dure punten gewoon 'down the toilet' uit frustratie. Als je 10 jaar F1, rijdt zou je toch wat meer koelbloedigheid verwachten ipv knullige acties, zeker omdat het team elk punt kan gebruiken nu ook Tsunoda er niks van bakt.
En van die bandenstrategie van RB kreeg ik ook al de kriebels - er is doorheen de race stevig gevloekt over de boordradio, hopelijk hebben ze Ben Sultan Suleymansultan al kunnen reanimeren...

Als ik de lessen van Verstappen uit het verleden goed begrepen heb (cf. incidenten met Lando Norris vorig jaar) dan heeft degene die voorligt in de bocht voorrang. Wanneer de wagens elkaar raken ligt Verstappen wel opnieuw licht voor doordat Russell vlak achter Leclerc zit. Russell lijkt trouwens de bocht mooi langs de cerbstones te nemen. Verstappen won dus, al dan niet ‘ongewild’ onterecht een positie. Een tijdstraf zou Verstappen meer plaatsen doen verliezen dan de plaats terug te geven, dus de vraag lijkt me logisch.
Ik had het idee dat juist Russell daar fout zat ( net als de commentatoren ) Verstappen rijd op rechte stuk tegen Leclerc aan en paar bochten later dus Russell tegen Verstappen. Vragen om plek terug te geven aan Russell kwam voor mij ( en wat ik dacht te horen voor Verstappen ook ) volledig uit het niets.

Domme fout van Red Bull en nog dommere actie van Verstappen, maar gisteren ook al zo'n blunder van Ferrari, al zijn we dat wel gewend. Hoe krijg je het voor elkaar om in Q3 niet 2 setjes softs te hebben.

Kwam net FIA rapport tegen omtrent eerste Russell / Verstappen contact. Reden dat Verstappen de baan verliet en daar eventueel een voordeel haalde kwam puur omdat Russell de controle even verloor en daardoor tegen Verstappen aankwam, dus daarom geen reden voor verdere actie. Oftewel grote fout RB om Verstappen te vragen plek terug te geven aan Russell, was helemaal nergens voor nodig. Pijnlijk, zeker na eerst gedoe met de banden.

Het was pure frustratie na een weekend continue alles eruit halen wat erin zit bij een auto die niet meewerkt. De stoppen sloegen even door, door een tactische blunder. Daarbij is dit weekend ook wel duidelijk geworden dat mclaren een straatlengte voorligt op de rest van het veld. Het gehark van Tsunoda in de achterhoede geeft wel aan dat de RB geen competitieve auto is voor de winst.

Stomme actie van Max inderdaad, hij had ondanks de begrijpelijke torenhoge frustratie zijn kalmte moeten bewaren op de baan, en later in de paddock binnenskamers opheldering van zijn team moeten eisen. Want hoe kwam GP er nou bij om te vragen Russell voorbij te laten? En die harde band leek ook nergens op te slaan, maar daarvan weet ik niet wat de alternatieve keuze had moeten zijn.

Strategisch was Red Bull aanvallend, en dat is mooi. Consequentie daarvan was dat er alleen nog een set harde banden beschikbaar was bij de SC. Alternatieve keuze was geweest om niet te stoppen. Dan had hij op kop gelegen bij de herstart, maar als enige op oude(re) banden gestaan. Maar wel soft, en vooraan. Laat hij dan nog één McLaren hebben moeten laten passeren, was ie tweede geworden. Of waren nieuwe harde banden sowieso beter dan die oude(re) softs? Dat kan ik slecht inschatten.

Helaas was ik dit weekend niet in Spanje aanwezig omdat we mbt maandeinde wat achterstallig werk moesten wegwerken. Dus op TV gekeken en ik vond het best een mooie race. Was echt onder de indruk van de stint van Max na zijn eerste pitstop. Hij reed een ijzersterke race en het was jammer om het op deze manier weg te gooien. Zijn Verstappen-agressie nam alweer de overhand... Iets wat hij ook tijdens Sim races regelmatig ten tonele brengt. Wel een toepasselijke opmerking van Lando in deze: 'Zoiets heb ik eerder gezien... In Mario kart' :ROFLMAO: Wat een blamage trouwens voor Yuki op zaterdag... Het blijft aanmodderen met die 2e coureur bij dat team, wellicht dat ze afgelopen jaren te zeer gefocused zijn geweest op hetgeen Max van de auto wou en dat strookt blijkbaar niet met het gros van de andere coureurs.
Jammer ook voor Ferrari, ze zaten er goed bij maar het mocht niet baten. Mercedes lijkt het meeste te verliezen als ze volgetankt zijn, tijdens de race werdt de pace langzamerhand steeds beter. Iets wat ik in voorgaande jaren ook al eens zag. En het probleem op warme circuits lijkt ook nog steeds niet boven water.
Wat een ongelovelijke pace had die Piastri zeg. Norris ook wel maar die liet zich aftroeven door Max in de eerste ronde. Blijf er toch bij dat Piastri de betere coureur is van die 2.

Ik denk niet dat de hardere banden beter waren, iets wat ook duidelijk te zien was bij het wegrijden, het trok meteen naar links zowat de muur in.
Dat hij Russell voor moest laten heeft er denk ik mee te maken dat ze dachten dat hij van de baan ging en daar een plaats door pakte.

Max heeft met zijn gedrag wel punten verspeeld. Hij moet ook maximaliseren als het om de 4e plek gaat. Nu is het verschil met Piastri flink opgelopen en de race is nog lang.. Max is een slechte verliezer, maar daarom ook een goede winnaar. Enig begrip is natuurlijk wel op zijn plaats, Red Bull, die jarenlang bekend stonden om hun geniale tactieken, prutsen maar wat aan de laatste tijd.

Beschamend om te zien hoe Red Bull nu pitstops soms verprutst en de verkeerde strategie kiest, ik denk dat Max Verstappen nu wel serieus een overstap zal overwegen naar een ander team, maar dat met Russell was zijn fout, hij beukt zijn auto er zo tegen aan, er zit in Max Verstappen toch iets van een heethoofd in hem, maar dat heeft hij niet van een vreemde. :)

Gelukkig heeft hij er zelf ook wat over gezegd nu, dat dit niet goed was. Ook vanuit Red Bull klonk het afkeurend. Enige zelfreflectie is nooit verkeerd.

Gelukkig heeft hij er zelf ook wat over gezegd nu, dat dit niet goed was. Ook vanuit Red Bull klonk het afkeurend. Enige zelfreflectie is nooit verkeerd.
Op dat vlak is Verstappen inderdaad gegroeid.
Maar wat opvalt, is dat Max nu veel zeurt over allerhande problemen en wat anderen fout doen, zonder dat dit commentaar genereert bij zijn fans.
Toen Hamilton veel opmerkingen maakte toen zijn Mercedes de Red Bull niet meer kon evenaren was dat wel even anders…het zit dus vooral bij die fans en niet zozeer bij de rijders.

Maar wat opvalt, is dat Max nu veel zeurt over allerhande problemen en wat anderen fout doen, zonder dat dit commentaar genereert bij zijn fans.
Toen Hamilton veel opmerkingen maakte toen zijn Mercedes de Red Bull niet meer kon evenaren was dat wel even anders…het zit dus vooral bij die fans en niet zozeer bij de rijders.
Goede constatering :) Max fans zijn heel simpel wat dat betreft:

Als Max wint, ligt het aan Max. En als Hamilton wint ligt het aan de auto.
Als Max verliest ligt het aan de auto. Maar als Hamilton verliest ligt het aan Hamilton.

Je blijft lachen met die figuren :ROFLMAO:

Als Max verliest ligt het aan de auto. Maar als Hamilton verliest ligt het aan Hamilton.

Max was een klootzak afgelopen race, en ja ik ben fan van hem.

Zowel Verstappen als Hamilton zijn zeer talentvolle coureurs, naar mijn mening komt alleen Alonso bij ze in de buurt.
Allemaal hebben ze een goede auto nodig om een kans te maken, waar Verstappen en Alonso iets meer uit een mindere auto lijken te kunnen halen dan Hamilton.
Nu rijdt Hamilton achter Leclerc aan in dezelfde auto, gelijk materiaal. Aan wie ligt dat dan?

Maar goed, wat weet ik nu als "simpele Max supporter."

Wat een flauwekul. Max is gewoon een klap beter als Hamilton. Dat is vooral te zien aan de constante prestaties. Hamilton heeft geen één seizoen constant gepresteerd waardoor hij in zijn debuutjaar al de titel verspeelde. Vervolgens verloor hij die in 2016 ook van zijn teammaat. In de jaren daarna vielen de prestaties ook altijd tegen op het moment dat hij de titel al op zak had en was Bottas notabene sneller. Vervolgens maakte hij in 2021 een aantal blunders waarmee hij de titel voor dat jaar ook verspilde.

Het verschil is dat Hamilton al aan de lopende band zeurde terwijl hij de snelste auto van het veld had. Verstappen doet nu af en toe vooraan mee met een onmogelijke auto terwijl zijn teammaat achterin het veld aan het stoeien is.

De ene Verstappen fan is de andere niet. Er is een groepje tamelijk blind, maar die zijn er ook bij Hamilton. Ik denk dat als je liefhebber van de sport bent, dat je dan Verstappen wel moet waarderen als coureur. Net als Hamilton. Hamilton heeft wat last van z'n leeftijd denk ik, wat Schumacher ook had, maar in z'n prime was ie echt 1 van de allerbeste. En ja z'n Mercedes was veelal de beste auto, maar zijn McLaren zeker niet.

Overigens zouden Schumacher en Senna zich kapot lachen om de heibel over de beuk die Verstappen aan Russel uitdeelde.

Allemaal hebben ze een goede auto nodig om een kans te maken, waar Verstappen en Alonso iets meer uit een mindere auto lijken te kunnen halen dan Hamilton.
Nu rijdt Hamilton achter Leclerc aan in dezelfde auto, gelijk materiaal. Aan wie ligt dat dan?
Voorop gesteld: ik ben geen HAM fan!!! Maakt mij verder niet uit wie in de auto zit, als er maar een Merc wint ;)

Hamilton is m.i. momenteel gewoon over zijn prime heen. Net als Alonso... ;) Dus in vergelijk met Leclerc heb je gewoon gelijk.
MAAR: die Hamilton eindigde in zijn Rookie jaar 2007 op gelijke hoogte met de 2-voudig WDC Alonso (officieel zelfs hoger) met gelijk materiaal. 1 jaar daarna werdt HAM al WDC.
In de jaren 2009 t/m 2012 won hij met relatief 'slechte' auto's gewoon regelmatig races, net als Max dat nu doet met een 'slechte' auto. In zijn eerste jaar bij Mercedes (2013) won hij zelfs een race met een auto die 5e stond qua snelheid (achter RB, Ferrari, Mclaren en Lotus). Dus ook Hamilton kon meer uit een mindere auto halen dan de 'gemiddelde' coureurs!

Zijn tijd was na 2021 wel grotendeels om en hij zal psychisch ook wel een klap hebben gekregen van het schandaal in Abu Dhabi. Maar toen kwam dus de tijd voor Verstappen om te shinen en wellicht dadelijk weer nieuwe top-coureurs.

Nog 1 ding: Max is vaker dan alleen afgelopen race een klootzak geweest op het circuit. En dat heeft ie zeker niet van een vreemde geërfd...

Nog 1 ding: Max is vaker dan alleen afgelopen race een klootzak geweest op het circuit. En dat heeft ie zeker niet van een vreemde geërfd...
Eens, maar dat heeft ie dan ook gemeen met Schumacher, Senna en Vettel (in z'n prime) bijvoorbeeld. Vergelijking met Jos vind ik niet zo passend. Jos heeft op de baan niet zo heel raar gedaan volgens mij, in z'n privéleven wel volgens de verhalen, maar dat zijn 2 verschillende dingen.

Ik geniet van de races en als Verstappen wint vind ik dat leuk. Ik kan genieten van perfectie, dus seizoen 2023 was voor mij best mooi. Ik kan ook genieten van close racing.

Op dit moment is de strijd bij McLaren voor mij bijna belangrijker dan wat Verstappen doet. In die strijd zit momenteel de spanning.

Ik ben dan ook zeker geen fanboy. Waar ik persoonlijk wel een beetje moe van wordt is Nederlandse pers die dan Verstappen's gedrag goed zitten te praten. Wees gewoon kritisch, dat kan best.

Zoals volgens mij Alesi ook wel eens heeft gezegd "Ik was liever de kl00tzak op de baan dan de teamplayer"

En ik denk dat er nog wel honderd quotes zijn van andere coureurs die allemaal op het zelfde neerkomen, je moet ergens die kille rijder zijn met een 'ik eerst' mentaliteit om naar voren te komen. Misschien was Alesi ook nog wel te lief, want met tja.. 1 overwinning (en een gros aan pech) is hij nooit echt ver gekomen. Daarbij ook wel knap dat rijders als oa Norris en Sainz Jr die keurige en brave coureurs, zoveel verder gekomen zijn.

Ik geniet van de races en als Verstappen wint vind ik dat leuk. Ik kan genieten van perfectie, dus seizoen 2023 was voor mij best mooi. Ik kan ook genieten van close racing.

Op dit moment is de strijd bij McLaren voor mij bijna belangrijker dan wat Verstappen doet. In die strijd zit momenteel de spanning.

Ik ben dan ook zeker geen fanboy. Waar ik persoonlijk wel een beetje moe van wordt is Nederlandse pers die dan Verstappen's gedrag goed zitten te praten. Wees gewoon kritisch, dat kan best.

Eigenlijk ben ik altijd wel een neutrale kijker geweest, met soms mijn favorieten per race, maar 2 teams die eigenlijk altijd een kleine tot grote voorkeur voor mij hebben, zijn Williams en McLaren. Van die laatste ben ik sinds een paar jaar ook lid van de Nederlandse fanclub. Ik moet eigenlijk eerlijk bekennen dat races waarbij Verstappen niet meedoet in de kopgroep, de leukere races zijn, omdat er dan op voorhand al iets is gebeurd wat de spanning verhoogt. Nu met Williams bijvoorbeeld ook, ze hebben gezegd nu al op 2026 te gaan focussen, maar het lijkt me geniaal als zij de 4e plek in het constructeurs kampioenschap weten te pakken. Laatste race though.. nah denk ik het niet :D

Edit : Ik lijk mijzelf hierin tegen te spreken wbt de neutrale kijker, maar ik kan zeker wel kritisch kijken/zijn naar de coureurs en teams als ze het laten afweten

Een lieve wereldkampioen is er nooit geweest. Je moet ook wel beetje een basterd zijn die over lijken gaat. Zo'n welbespraakt lieverdje als Russell zal nooit wereldkampioen worden. Rosberg en Button zijn uitzonderingen. Maar ook oneday-fly's die het mee van de buitengewoon goede auto moesten hebben.

Je blijft lachen om je onzinnige opmerkingen.

maar 2 teams die eigenlijk altijd een kleine tot grote voorkeur voor mij hebben, zijn Williams en McLaren.
Ook ik heb een zwak voor deze 2 teams. Ik ben Merc fan, maar was als Merc fan natuurlijk lange tijd verbonden aan Mclaren. En Williams was in mijn begin jaren altijd een 'force to be reckoned with' en ging toen in zee met BMW...

Mijn 2 favoriete auto merken concurreerden samen in F1. Genieten!!! Helaas was het Ferrari en Renault die toen met de titels gingen lopen. :)

Het verschil is dat Hamilton al aan de lopende band zeurde terwijl hij de snelste auto van het veld had. Verstappen doet nu af en toe vooraan mee met een onmogelijke auto terwijl zijn teammaat achterin het veld aan het stoeien is.
Zoals ik al zei: het ligt aan de gekleurde blik van de fans, niet aan de rijders
Quod erat demostrandum :ROFLMAO:

Maar goed, wat weet ik nu als "simpele Max supporter."
Vaststelling steeds in de F1 dat de rijders op latere leeftijd iets minder risico’s nemen en dat resulteert in minder incidenten maar ook minder scherpe tijden. Dat zie je doorheen de hele geschiedenis van deze sport.
Ook al wilt Hamilton waarschijnlijk nog graag een bijkomende titel, hij heeft er al zoveel op zak dat hij iets minder risico zal nemen dan vroeger.
Met de toenemende leeftijd hebben rijders al zoveel meegemaakt dat ze ook meer de risico’s zien dan hun jongere collega’s en, op zijn minst onbewust, speelt ook dat een rol.

Vaststelling steeds in de F1 dat de rijders op latere leeftijd iets minder risico’s nemen en dat resulteert in minder incidenten maar ook minder scherpe tijden. Dat zie je doorheen de hele geschiedenis van deze sport.
Ook al wilt Hamilton waarschijnlijk nog graag een bijkomende titel, hij heeft er al zoveel op zak dat hij iets minder risico zal nemen dan vroeger.
Met de toenemende leeftijd hebben rijders al zoveel meegemaakt dat ze ook meer de risico’s zien dan hun jongere collega’s en, op zijn minst onbewust, speelt ook dat een rol.
Je hebt er weinig kaas van gegeten. Hamilton was vroeger al niet zo constant qua snelheid. Zie ook het mislopen van de titel in 2007 en 2016.

Terug
Bovenaan