Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2025

Ben benieuwd hoelang de "papaya rules" zullen blijven bestaan.
Misschien houden ze het wel vol. Stel dat Piastri en Norris stuivertje blijven wissel voor 1 en 2, terwijl Russell en Verstappen hetzelfde doen voor 3 en 4, dan kunnen ze gewoon met elkaar blijven vechten en nog steeds beide kampioenschappen binnenhalen. Zou wel gaaf zijn.

Op dit moment is het kwestie van mentaliteit. Piastri heeft de rust in zijn kop en ook het lef om soms de grenzen op te zoeken. Norris heeft wel degelijk talent, maar hij heeft ook de twijfels in zijn kop en daar profiteerde Max keer op keer van. Piastri is een veel groter probleem op dit moment voor Norris dan Red Bull

Ondertussen blijft het in kruidvaatje Alpine borrelen. Teambaas in naam Oliver Oakes is weg, De Flaav ook bekend Flavio B. vervangt hem. En meteen is ook de vervanging van Doohan door Franco Colapinto voor vijf races bevestigd. Dolletjes

Komt wel goed denk ik ;)

IMG-0283.jpg

Mocht Piastri kampioen worden, ik ben benieuwd of hij dan volgend jaar met nummer 1 gaat rijden, Lewis Hamilton in zijn kampioensjaren heeft dat niet gedaan, behalve zijn eerste titel volgens mij, Max Verstappen wel.

McLaren erg sterk in de vrije trainingen, grote kans dat het zowel in de kwalificatie als in de race een 1-2 voor McLaren wordt.

Misschien oud nieuws voor de abbonnees, maar ViaPlay zit nu ook bij KPN in het basispakket!

Is het wat, met Nederlands commentaar? Ik vond Allard Kalff vroeger wel een verademing omdat die WEL leek te begrijpen waar hij het over had.
Maar dat viel misschien alleen maar zo op omdat hij toen samen met Olav Mal commentaar gaf ;)
Jeroen Bleekemolen heb ik eigenlijk nog niet echt een beeld bij hoe die het doet als commentator.
Wat is jullie ervaring?

Nederlands commentaar op F1GP is ook van Viaplay. In het begin keek ik altijd met Engels commentaar, maar ik vind het Nederlands prima. Geen idee wie het zijn…… :ROFLMAO:

Al twee wagens afgeschreven. Leuk weekend.:rolleyes:

Jep beide Ferrari’s en Kimi. Piastri pole, knap gereden, idem voor Max en Russel. Mooie top 3 maar ik denk dat Piastri morgen vrij snel aan de horizon verdwijnt.

Ja zeker wel, die vloog er bijna overheen! Even schrikken, maar hij stapte snel uit en liep gewoon weg, gelukkig

Jep beide Ferrari’s en Kimi. Piastri pole, knap gereden, idem voor Max en Russel. Mooie top 3 maar ik denk dat Piastri morgen vrij snel aan de horizon verdwijnt.
Dat denk ik ook. De McLaren is in de race waarschijnlijk onverslaanbaar. Ik ben benieuwd wat Norris gaat doen. De moet twee man inhalan.

Briljante actie van Max Verstappen in de eerste ronde, en hij had nu ook een auto waarmee hij de McLarens voor kon blijven.

Dit had ik niet verwacht, ik dacht dat Piastri met gemak weg zou rijden. Vergat even dat Verstappen in bocht 1 gewoon in zou halen.

Norris die wat puntjes van Piastri afsnoept is ook prima. Lekker spannend in het kampioenschap.

Mooi dat Verstappen eindelijk wat terug kon doen tegen het oppermachtige Mclaren. Dit laat wel weer zien dat hij niet perse de snelste auto nodig heeft, maar alleen een auto die enigszins in de buurt kan blijven. Eindelijk ook een keer geluk met de virtual safety car.

Het is dat we genoten hebben van een mooi weekend in Imola, want de race was vrij saai. Op zaterdag die klapper van Yuki... Pfoei, wat een wonder dat ie daar gewoon uitstapte. Op het circuit was het hele weekend ouderwets gezellig, zoals eigenlijk altijd wel in Imola. Lekker weertje ook en een leuke sfeer. Paar mensen gezien met uiterst creatieve Ferrari/Hamilton hoeden. :) Leuk dat hij dan ook nog de 4e plek pakt. Altijd prachtig om dat enthousiasme van de Tifosi te zien ondanks dat Ferrari het niet zo heel goed doet.
Max die al races lang doet alsof zijn auto niet goed is, maar wel gewoon pole positions pakt en races wint. En z'n fans maar doen ook alsof hij een Haas rijdt. Pfff... Bah bah wat een aanfluiting. Hij heeft gewoon een top auto hoor, sommige circuits liggen de Mclaren beter, andere weer RB. Ronduit belachelijk om te doen alsof die auto zo slecht is.
Piastri en Norris hadden niks meer in te brengen na die super remactie van Max was het gelopen. Daarna wel nog even spannend achter Piastri. Man wat lagen ze daar dicht bijelkaar ronden lang. Maar behalve Norris die Russell echt geweldig inhaalde, weinig actie verder. Ongelukkig moment van de VSC en Max kreeg het in de schoot geworpen. Toen ben ik ook maar langzamerhand richting de exit gelopen, was weinig interessant nog daarna. Jammer dat we de podium ceremonie gemist hebben maar op de terugweg werden we nog ingehaald door een Pagani Huayra... En hoe!!! Bordeaux rood en een dikke sound! Dreamcar!!!

...Ongelukkig moment van de VSC en Max kreeg het in de schoot geworpen. Toen ben ik ook maar langzamerhand richting de exit gelopen, was weinig interessant nog daarna......
Dan ben je inderdaad te vroeg weggegaan.
Want er kwam nog een safety-car, waardoor de voorsprong van Max als sneeuw voor de zon verdween.
Het had dus nog best spannend kunnen worden in die laatste 17 ronden.
Actie genoeg. Het lijkt erop dat je op het circuit zelf niet alles meegekregen hebt....... ;)

Het is dat we genoten hebben van een mooi weekend in Imola, want de race was vrij saai. Op zaterdag die klapper van Yuki... Pfoei, wat een wonder dat ie daar gewoon uitstapte. Op het circuit was het hele weekend ouderwets gezellig, zoals eigenlijk altijd wel in Imola. Lekker weertje ook en een leuke sfeer. Paar mensen gezien met uiterst creatieve Ferrari/Hamilton hoeden. :) Leuk dat hij dan ook nog de 4e plek pakt. Altijd prachtig om dat enthousiasme van de Tifosi te zien ondanks dat Ferrari het niet zo heel goed doet.
Max die al races lang doet alsof zijn auto niet goed is, maar wel gewoon pole positions pakt en races wint. En z'n fans maar doen ook alsof hij een Haas rijdt. Pfff... Bah bah wat een aanfluiting. Hij heeft gewoon een top auto hoor, sommige circuits liggen de Mclaren beter, andere weer RB. Ronduit belachelijk om te doen alsof die auto zo slecht is.
Piastri en Norris hadden niks meer in te brengen na die super remactie van Max was het gelopen. Daarna wel nog even spannend achter Piastri. Man wat lagen ze daar dicht bijelkaar ronden lang. Maar behalve Norris die Russell echt geweldig inhaalde, weinig actie verder. Ongelukkig moment van de VSC en Max kreeg het in de schoot geworpen. Toen ben ik ook maar langzamerhand richting de exit gelopen, was weinig interessant nog daarna. Jammer dat we de podium ceremonie gemist hebben maar op de terugweg werden we nog ingehaald door een Pagani Huayra... En hoe!!! Bordeaux rood en een dikke sound! Dreamcar!!!
Je bent weer goed bezig in het uitkramen van allerlei onzin. Ik vraag mij ook echt af waarom je kijkt, je snapt er niks van of wil er niks van snappen.
Alleen het feit dat je doet voorkomen dat hij een goede auto laat dat zien.

Het had dus nog best spannend kunnen worden in die laatste 17 ronden.
Actie genoeg. Het lijkt erop dat je op het circuit zelf niet alles meegekregen hebt....... ;)
'Kunnen worden...' Maar na de inhaalactie van Max op Piastri was vrij snel duidelijk dat hij de Mclaren's makkelijk kon pareren op race pace. En ondanks dat alles vrij dicht opelkaar zat, waren er nauwelijks inhaal acties. Op de circuits krijg ik inderdaad vaak minder mee van de race dan als ik thuis voor de TV zit. Dat klopt weer wel.

Als de RB een 'slechte' auto was, haalde Max geen pole positions en won ie geen GP's. As simple as that. Zelfs Yuki kon startende vanuit de pitlane nog 10e worden in die auto. Als de RB een 'slechte' auto is, wat zijn dan de Haas en Alpine's?

Je bent weer goed bezig in het uitkramen van allerlei onzin. Ik vraag mij ook echt af waarom je kijkt, je snapt er niks van of wil er niks van snappen.
Ach die gefrustreerde mercedes fan snapt er helemaal niks van en kun je maar beter negeren. Vrijwel alle analisten zijn het erover eens dat Mclaren het te kloppen team is. Peter Windsor zegt dat ze met deze auto gewoon een dubbelzege hadden moeten scoren gisteren.

Feit is wel dat de Red Bull het vrij aardig doet op circuits met snelle bochten. Imola heeft een beetje dezelfde karakteristiek als Suzuka, ook daar was Verstappen goed. Denk overigens niet dat de auto veel beter is dan de Mc Laren, want dan zou Tsunoda ook wel wat meer in de buurt zitten. Ross Brawn zei ooit eens: 'Als we een hele goede auto hebben dan zie je dat aan de "tweede rijder" die kom dan makkelijk dichtbij de "eerste rijder". Is de auto minder, of lastig te besturen, dan zie je meteen meer verschil.

Monaco wordt weer een heel ander verhaal, denk niet dat Verstappen daar op de eerste startrij staat zondag.

Ach die gefrustreerde mercedes fan snapt er helemaal niks van en kun je maar beter negeren. Vrijwel alle analisten zijn het erover eens dat Mclaren het te kloppen team is. Peter Windsor zegt dat ze met deze auto gewoon een dubbelzege hadden moeten scoren gisteren.
Of ze hadden moeten hebben weet ik niet, de snelheid had de Red Bull wel in dit geval.

Misschien oud nieuws voor de abbonnees, maar ViaPlay zit nu ook bij KPN in het basispakket!

Is het wat, met Nederlands commentaar? Ik vond Allard Kalff vroeger wel een verademing omdat die WEL leek te begrijpen waar hij het over had.
Maar dat viel misschien alleen maar zo op omdat hij toen samen met Olav Mal commentaar gaf ;)
Jeroen Bleekemolen heb ik eigenlijk nog niet echt een beeld bij hoe die het doet als commentator.
Wat is jullie ervaring?
Ik vind dat Allard Kalff puur bij Dakar moet blijven. Daar is hij de persoon met de kennis en contacten. Nu hij ook bij F1 commentaar geeft als expert lijkt hij gewoon maar te praten om te praten, zonder uberhaupt te weten waar hij heen gaat of wat zijn punt is. Zorgt voor een vaag verhaal waar je uiteindelijk geen idee hebt wat hij nu uiteindelijk gezegd heeft, en hijzelf dat volgens mij ook niet eens weet.

Niet dat de andere Nederlandse commentators nu veel beter zijn hoor. Vind dat ze ook bijna altijd rijders door elkaar halen, zodat ze een heel verhaal beginnen over hoe bijvoorbeeld Leclerc iemand aan het inhalen is en een goede race heeft gereden om tot die positie te komen, terwijl je dan naar Hamilton zit te kijken. Dat is nog erger in bijvoorbeeld F2, maar dat is te begrijpen omdat er soms 3-4 mensen rondrijden met exact dezelfde livery. Vind dat ze wel gelukkig rustig blijven, als ik soms dat geschreeuw hoor van de Britten ben ik nog blij met het Nederlands commentaar :p

Allard Kalff heeft wel degelijk verstand van Formule 1, hij is er jaren actief in geweest als pitreporter. In iedergeval meer dan de huidige Viaplay commentatoren want dat is regelmatig tenen krommend

En daarom is de RB een 'slechte' auto??? Omdat Mclaren iets beter is? :sleep:
De Mclaren en de Red Bull hebben een compleet verschillend concept. Op 'ouderwetse' circuits zoals Suzuka en Imola met hoogteverschil en vloeiende bochten werkt de Red Bull prima. Ze genereren met een sterk duikende voorvering de downforce in de bochten. Maar de Mclaren heeft juist een heel stabiel platform met een sterke voorophanging, hun concept werkt goed in de start stop circuits die Hermann Tilke heeft getekend en helaas ook in de stratencircuits van de laatste jaren. Daarbij heeft de Red Bull op die start stop banen meer last van bandenslijtage door dat de auto niet op dezelfde manier grip kan genereren als op een meer vloeiend circuit, het lijdt tot onderstuur bij corner entry en overstuur in corner exit.

De Mclaren en de Red Bull hebben een compleet verschillend concept. Op 'ouderwetse' circuits zoals Suzuka en Imola met hoogteverschil en vloeiende bochten werkt de Red Bull prima. Ze genereren met een sterk duikende voorvering de downforce in de bochten. Maar de Mclaren heeft juist een heel stabiel platform met een sterke voorophanging, hun concept werkt goed in de start stop circuits die Hermann Tilke heeft getekend en helaas ook in de stratencircuits van de laatste jaren. Daarbij heeft de Red Bull op die start stop banen meer last van bandenslijtage door dat de auto niet op dezelfde manier grip kan genereren als op een meer vloeiend circuit, het lijdt tot onderstuur bij corner entry en overstuur in corner exit.
Goede analyse en vergelijkbaar met wat onze engineers onlangs opperden. Ook het stuk over bandenslijtage bij RB klopt. Echter is dit bij andere teams nog veel erger. Ietwat andere oorzaken, auto's zijn allemaal verschillend natuurlijk, maar het betreft vergelijkbaar issue's. Bij Mercedes bv. overhitten of de voor- of de achterbanden enorm snel bij warmer weer. Dat zagen we in Imola heel goed toen Russell steeds verder terugviel.

Feit is dat de RB gewoon een betere auto is dan bv. de Mercedes of Ferrari momenteel. Dat er dan mensen beweren dat Max een 'slechte' auto heeft is gewoonweg klinkklare nonsense. We hebben het hier over een auto die door Newey maatgesneden is voor de huidige regels. Ontwikkelt met de nodige input van Max. Dat Newey genoeg had van de giftige sfeer bij RB heeft het niet makkelijker gemaakt, maar die auto kan nog steeds, afhankelijk van o.a. het circuit, pole positions halen en races winnen. Het zal sterk circuit afhankelijk zijn of de 1 of de ander... En RB heeft natuurlijk Max, die als coureur gewoon zeker beter is dan Norris en momenteel ook dan Piastri, die nog lerende is IMHO.

Feit is wel dat de Red Bull het vrij aardig doet op circuits met snelle bochten. Imola heeft een beetje dezelfde karakteristiek als Suzuka, ook daar was Verstappen goed.
Oei! Vooral geen feiten benoemen hiero, wordt niet gewaardeerd. ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan