Ford stopt per direct met S-Max, Galaxy en C-Max in EU

MBdoubleyou zei:
Hij zal waarschijnlijk een bijna nieuw exemplaar uitgezocht hebben aangezien hij oorspronkelijk een nieuwe S-Max wilde aanschaffen. Dus al die issues die jij noemt zijn helemaal geen issues.
.

O, dus het is geen import en hij heeft wel een nap en gegarandeerd schadevrij verleden? Dan is er niets aan de hand. Het zou vreemder zijn als hij bijna nieuw was. Want ja, waarom zou je die wegdoen? Maar ik begrijp dat dat niet aan de orde is. Dan ruil je hem over een paar jaar zo weer in.
 
@MBdoubleyou en @S Veldhuis, Ik heb de Demo-S-Max via een gerenommeerde dealer gevonden en vervolgens weer ondergebracht bij de Leasemaatschappij. Dus een kek en gecontroleerd exemplaar. Let op, ik ben dus echt fan van de S-max. Heb er al twee in de lease gereden waarvan de T5 (met 225 PK) en de ST mrt TDCI met powershift en baal oprecht dat ze er mee stoppen. Het enige alternatief wat me nu kan bekoren is Volvo XC60 T5, dus maar eens kijken over een aantal jaartjes als ik klaar ben m'n laatste S-Max.
 
Dus je bent niet een “echt” onderdeel van de doelgroep, want je hebt de derde zitrij niet echt nodig, als je al naar een XC60 zit te kijken.

Voor mensen die die rij wél nodig hebben, wordt het aanbod wel degelijk beperkter.
S-max was een mooie optie voor 6-7 zitter, omdat dat niet meteen zo’n bus is, als een Galaxy of Sharan.
En je houdt nog wat ruimte over áchter de derde rij (al is dat bij de S-max niet veel).

Bij mij valt een Touran in principe af. Fijne auto, maar met continue 6 zitplaatsen in gebruik geen bruikbare bagageruimte en de derde zitrij zit tegen de achterruit.
De Sharan heeft nog maar 1 uitvoering (die nog steeds standaard op de meest lelijke 16” velg wordt geleverd die er bestaat) en lijkt dus gedoemd tot uitsterven.
Mazda levert de 5 al niet meer. En andere opties hebben hetzelfde probleem als de Touran.

Ik ben dus ook veroordeeld tot een “oude” auto, of een SUF. Sterker nog, bij mijn huidige werkgever heb ik straks geen keus.

Toch denk ik dat autofabrikanten gaan terugkeren van dit fenomeen. Kijk alleen al op dit forum hoevaak mensen een topic openen over een auto met derde zitrij, terwijl ze meestal nog “maar” 3 kinderen hebben. En drie kinderen is nou niet echt uitzonderlijk tegenwoordig.
Maar goed, we gaan het zien. Al blijf ik de beslissing van Ford vrij rigoreus vinden.
 
Rembrandt zei:
Dus je bent niet een “echt” onderdeel van de doelgroep, want je hebt de derde zitrij niet echt nodig, als je al naar een XC60 zit te kijken.

Voor mensen die die rij wél nodig hebben, wordt het aanbod wel degelijk beperkter.
S-max was een mooie optie voor 6-7 zitter, omdat dat niet meteen zo’n bus is, als een Galaxy of Sharan.
En je houdt nog wat ruimte over áchter de derde rij (al is dat bij de S-max niet veel).

Bij mij valt een Touran in principe af. Fijne auto, maar met continue 6 zitplaatsen in gebruik geen bruikbare bagageruimte en de derde zitrij zit tegen de achterruit.
De Sharan heeft nog maar 1 uitvoering (die nog steeds standaard op de meest lelijke 16” velg wordt geleverd die er bestaat) en lijkt dus gedoemd tot uitsterven.
Mazda levert de 5 al niet meer. En andere opties hebben hetzelfde probleem als de Touran.

Ik ben dus ook veroordeeld tot een “oude” auto, of een SUF. Sterker nog, bij mijn huidige werkgever heb ik straks geen keus.

Toch denk ik dat autofabrikanten gaan terugkeren van dit fenomeen. Kijk alleen al op dit forum hoevaak mensen een topic openen over een auto met derde zitrij, terwijl ze meestal nog “maar” 3 kinderen hebben. En drie kinderen is nou niet echt uitzonderlijk tegenwoordig.
Maar goed, we gaan het zien. Al blijf ik de beslissing van Ford vrij rigoreus vinden.

Dat hoop ik dus ook. Al denk ik dat het ijdele hoop wordt, in korte tijd zijn er veel interessante auto concepten verdwenen. Berijders van betaalbare cabrio's, roadsters, full en midsize echte, flexibele MPV's, kleine sedans, kleine stations, echte 4x4's (vitara, patrol, pajero, terios), kleine pickups, betaalbare echte (sport)coupe's, zescilinders of auto's met een andere kleur dan grijs hadden nog niet zo heel lang geleden een of meerdere keuzes in hun klasse. Die klasses zijn allemaal nagenoeg of volledig verdwenen. En dan heb ik het nog niet over bijzondere concepten als een multipla (ja, 2 rijen van 3 in een compacte auto is voor sommigen perfect), een pluriel, een carver die er sowieso niet meer zijn.
Voeg daarbij de grote sedans die binnen afzienbare tijd ook wel zullen verdwijnen (de keuze wordt nu al steeds beperkter, zelfs limo's worden meer en meer vervangen door SUV's, weet inmiddels zelfs rolls royce). En dat is precies mijn punt aan TS: wen er maar aan, alleen de suv blijft over. En wil je ruimte, neem een busje of een lodgy.

En vroeger was zeker niet alles beter, wel minder saai. Nu deze weg is ingeslagen, zou ik overigens groot voorstander zijn van nog veel grotere unificatie. Ontwikkel met alle fabrikanten samen een paar verschillende modellen met verschillende plakplaatjes en materialen en zo, maar ontwikkel de techniek onder de kap volledig samen. Net als bij wasmachines, computers, (elektrische) fietsen en telefoons al lang aan de hand is. Veel goedkoper in ontwikkeling, nog maar een crashtest nodig, iedere dealer kan ieder probleem aan iedere auto oplossen, weinig verschillende onderdelen wereldwijd nodig. Lijkt me ideaal. Bij auto's willen we alles verschillend, terwijl we het prima vinden dat iedere e bike een bosch aandrijving heeft en iedere pc een Intel processor. Nu is er alleen nog maar valse concurrentie, alle auto's zien er nu al steeds meer hetzelfde (ja, ja, ik moet naar Hans anders en zo, maar doe maar eens een test onder gemiddeld publiek), zelfde strenge milieu eisen, zelfde strenge veiligheidsregels, rijden gewoon hetzelfde met alles in dezelfde mate (elektrische) overbekrachtigd en met automaten van dezelfde leverancier. Wie houdt wie nou voor de gek? De consument wil nog maar één ding en op veel fronten zijn de keurslijven zo strak geworden dat toch iedere fabrikant op hetzelfde uitkomt.
 
"Toch denk ik dat autofabrikanten gaan terugkeren van dit fenomeen. Kijk alleen al op dit forum hoevaak mensen een topic openen over een auto met derde zitrij, terwijl ze meestal nog “maar” 3 kinderen hebben. En drie kinderen is nou niet echt uitzonderlijk tegenwoordig."

Maar waarom worden dit soort MPV's dan nog zo weinig verkocht? Autofabrikanten zouden ze nog wel degelijk in productie houden als er geld aan te verdienen valt. Maar de vraag naar 7-zits MPV's is totaal ingezakt. Het is ook nog maar de vraag hoe lang Renault met de Espace doorgaat. En komt Citroen nog met een Picasso/SpaceTourer opvolger? Een nieuwe Zafira komt er ook niet. Elders in de wereld worden nog heel veel verschillende MPV achtigen met 7 zitplaatsen gebouwd en verkocht. In Europa wil men er niet meer aan.

Als vervanging daarvoor zal je toch richting SUV moeten als de Zafira, C4 SpaceTourer, Touran of Scénic niet voldoen. Er zijn een paar grotere "nog betaalbare" SUV's die 7 zitplaatsen bieden maar het aanbodruimteaanbod is beperkt: Peugeot 5008, Nissan X-Trail, Skoda Kodiaq en de Tiguan Allspace en straks de Seat Tarraco. Maar die bieden niet de ruimte van een Galaxay of Sharan/Alhambra.
 
Driedeurs hatchback, liftback (ideaal!), lpg, achterwielaandrijving en handbak verdwijnt ook. Geen idee of er geen vraag meer is, het aanbod is on elk geval wel al weg.
 
MBdoubleyou zei:
Als vervanging daarvoor zal je toch richting SUV moeten als de Zafira, C4 SpaceTourer, Touran of Scénic niet voldoen. Er zijn een paar grotere "nog betaalbare" SUV's die 7 zitplaatsen bieden maar het aanbodruimteaanbod is beperkt: Peugeot 5008, Nissan X-Trail, Skoda Kodiaq en de Tiguan Allspace en straks de Seat Tarraco. Maar die bieden niet de ruimte van een Galaxay of Sharan/Alhambra.

Je zegt dus precies hetzelfde wat ik ook al zei. Suv of Lodgy.

Veel boeren bij ons in de buurt rijden met Patrols. Niet voor de leuk, maar als werkpaarden. Geen vervangers voor. Is wel vraag naar, maar geen aanbod meer. Die dingen zijn allemaal al lang afgeschreven. Wat kip is, wat ei durf ik niet te zeggen. Maar de grijze voorwielaangedreven automaat-suv is de oplossing voor alle transportproblemen. Dat willen we. (y)
 
s velthuis zei:
MBdoubleyou zei:
Als vervanging daarvoor zal je toch richting SUV moeten als de Zafira, C4 SpaceTourer, Touran of Scénic niet voldoen. Er zijn een paar grotere "nog betaalbare" SUV's die 7 zitplaatsen bieden maar het aanbodruimteaanbod is beperkt: Peugeot 5008, Nissan X-Trail, Skoda Kodiaq en de Tiguan Allspace en straks de Seat Tarraco. Maar die bieden niet de ruimte van een Galaxay of Sharan/Alhambra.

Je zegt dus precies hetzelfde wat ik ook al zei. Suv of Lodgy.

Ik reageer niet op TS maar op Rembrandt.

Echt, ga naar Hans Anders. Waar heb ik het over de Lodgy? Onuitstaanbaar eigenwijs ben je. Geloof vooral dat je gelijk hebt :rolleyes:.
 
MBdoubleyou zei:
s velthuis zei:
MBdoubleyou zei:
Als vervanging daarvoor zal je toch richting SUV moeten als de Zafira, C4 SpaceTourer, Touran of Scénic niet voldoen. Er zijn een paar grotere "nog betaalbare" SUV's die 7 zitplaatsen bieden maar het aanbodruimteaanbod is beperkt: Peugeot 5008, Nissan X-Trail, Skoda Kodiaq en de Tiguan Allspace en straks de Seat Tarraco. Maar die bieden niet de ruimte van een Galaxay of Sharan/Alhambra.

Je zegt dus precies hetzelfde wat ik ook al zei. Suv of Lodgy.

Ik reageer niet op TS maar op Rembrandt.

Echt, ga naar Hans Anders. Waar heb ik het over de Lodgy? Onuitstaanbaar eigenwijs ben je. Geloof vooral dat je gelijk hebt :rolleyes:.

Je snapt m'n grotere punt niet. Dat is jammer. Er zullen nog vele topics volgen van berijders van alle eerdere door mij aangehaalde categorieen auto's zoals driedeurs, liftbacks, 4x4's, lpg, zescilinders, etc die een opvolger zoeken die niet meer door een fabrikant geleverd gaan worden, omdat alles grijze voorwielaangedreven SUV's gaat worden. Zelfs lamborghini en rolls royce rijders kunnen aan de suv. Autoadviezen worden dus steeds simpeler: kies het merk, neem daar de suv van in één van de drie maten s, m of l of neem een lodgy als je ruimte nodig hebt. Auto's worden wat dat betreft steeds overzichtelijker (en ja, saaier).
 
De S-Max en Galaxy stonden deze week niet meer in de prijslijst in de AW, maar de website van Ford.nl is nog steeds niet aangepast.
Behoorlijk slordig van Ford als je al weken via de dealers nee moet verkopen. Valt toch tegen van zo'n multinational dat zo iets simpel als tijdig en accuraat communiceren niet mogelijk is. (n)
 
^^^^ waar wordt de website van Ford (NL) bijgehouden?
Is dat lokaal bij de Ford in A'dam.. OF ergens in Keulen ofzo.. synergie voordelen om dit voor meerdere landen te doen?
Kan best zijn dat de verantwoordelijke hiervoor e.e.a nog niet gemuteerd heeft.. (vakantie tijd?)

Ik weet niet of het nog zo is.. maar enkele jaren geleden was dit met Nissan (bedrijfsauto's) wél het geval.. Wijzigingen aan de website werden in Frankrijk gedaan, ergens van achter een bureau in een kantoor van Renault FR.. :p
 
Ford Nederland zit tegenwoordig achter een 070 nummer, dus Den Haag. Mij vertelde ze het nieuws op 3 augustus jl. Da's al ruim twee weken geleden. Lekker actueel dus.
 
Ford zit in Amstelveen... Dat nummer van de Klantenservice heb ik een paar keer geprobeerd te bellen, maar dat nummer bestaat blijkbaar niet. Heb ik hen al een paar keer doorgegeven. Ook op mails wordt niet echt snel gereageerd. En wel slordig als die website niet echt wordt bijgehouden...
 
s velthuis zei:
MBdoubleyou zei:
s velthuis zei:
En dat is nou het voorbeeld van zoveel mogelijk modellen van hetzelfde. BMW had ooit de 3. Die kon je krijgen als vierdeurs sedan, suv, station, coupe, cabrio en compact. Allemaal totaal verschillende modellen met eigen specialisatie. Met een gezin ging je niet voor de compact of cabrio. Nu hebben ze dezelfde auto onder tig verschillende namen te koop, maar het is allemaal hetzelfde. Nu hebben ze en een sedan en een vierdeurs coupe (huh??), een suv en een coupe suv (huh????). En allemaal dezelfde binnenruimte, hetzelfde aantal zitplaatsen, etc. Maar dat willen we. En dus kan TS geen MPV meer kopen. Dus: neem een kuga. Of een lodgy.

Je overdrijft nogal. De 3 Compact was een apart model maar de sedan, touring, coupé en cabriolet waren gewoon varianten van dezelfde auto.
Nu is de 3 GT een heel eigen model met extra ruimte. En de X3/X4 zijn ook totaal anders dan de gewone 3, ook qua ruimte, zoals de eerste X3 dat ook was. En de 4 GC is inderdaad een nieuwe variatie op het thema 3-serie, naast de coupé en cabrio. Maar allemaal hetzelfde? Even naar Hans Anders wellicht?

En je advies is nogal overbodig. Het zal wel sarcasme zijn om een Lodgy te adviseren. Of een Kuga die TS helemaal niet wil.

"Het lijkt wel of ik in het bejaardenhuis ben beland, wat een gejammer met vroeger was alles beter grinning smiley
Klanten willen het blijkbaar niet, anders werd het wel verkocht. En als het goed verkoopt stoppen ze niet met de productie"

Gullwing heeft een punt. Je reacties hebben inderdaad een nogal hoog "vroeger was alles beter" gehalte.

Er zijn inderdaad nogal wat fanboys die vinden dat de Duitse fabrikanten momenteel zeer onderscheidende auto's maken. Dat mag natuurlijk.
Vwb je vurige pleidooi dat het nu allemaal verschillende modellen betreft: lees eens door wat ik schrijf. Al die varianten op de 3 verschilden meer dan de huidige modellenreeksen onder verschillende namen doen. Alleen al het VAG concern heeft het voor elkaar gekregen één 5/7 zits suv onder iets van 8 verschillende namen te verkopen. Nou kun je natuurlijk heel enthousiast lopen wijzen dat het sierstripje bij de een naar boven loopt en bij de ander naar beneden, maar het blijft hetzelfde. Het verschil is kleiner dan tussen een Scenic en grand Scenic of c4 Picasso en grand Picasso die wel gewoon onder een naam gevoerd werden. Zo kun je inderdaad aan een enorme modellenreeks komen, wat onder de streep gewoon hetzelfde is.


Vwb mijn advies: dat is gemeend. Veel echte ruimtealternatieven zijn er niet meer. Moet eerlijk bekennen dat ik de Ford tourneo vergeten was. Uit de Ford stal is dat natuurlijk ook nog een prima alternatief.

https://www.autoweek.nl/column/n-augusteijn/kill-your-darlings/
 
Ik probeer me te herinneren wanneer ik voor het laatst een MPV met vers kenteken heb gezien, maar kan me niets herinneren. SUVs en crossovers daarentegen...
 
Klassiekerrijder zei:
Ik probeer me te herinneren wanneer ik voor het laatst een MPV met vers kenteken heb gezien, maar kan me niets herinneren. SUVs en crossovers daarentegen...

Als een Scénic nog onder een MPV valt, die zie ik nog geregeld hoor.
 
adinsx zei:
Klassiekerrijder zei:
Ik probeer me te herinneren wanneer ik voor het laatst een MPV met vers kenteken heb gezien, maar kan me niets herinneren. SUVs en crossovers daarentegen...

Als een Scénic nog onder een MPV valt, die zie ik nog geregeld hoor.

Een Scenic is gewoon een versie van de Kadjar. Zelfde functionaliteit, bijna hetzelfde uiterlijk. Geen MPV meer. Maar om op klassiekerrijder in te gaan: wanneer heb je iets zien rijden met een nieuwe kentekenplaat uit de door mij aangehaalde categorieen? Ik geloof niet zo dat de suv een hype is. Volgens mij is het meer signaal voor iets fundamentelers: autos verliezen hun onderscheidende symbool. Het wordt meer en meer gewoon een gebruiksvoorwerp. Moet het doen, handig/noodzakelijk om te bezitten (of meer, er de beschikking over te hebben). Gelijkvormigheid is prima, zeker als dat door allerhande regels wordt ingegeven.
 
Je legt me woorden in de mond. Het boeit me niet wat mensen kopen en waarom, hoewel een enorme stijging in de Scania-verkopen waarschijnlijk parkeerproblemen gaat veroorzaken.

Mijn punt is alleen dat ik begrijp dat MPVs uit het programma worden gehaald, omdat de verkopen blijkbaar over hun hoogtepunt heen zijn. Uit de hoeveelheid recente SUVs en crossovers (en wat er doorgaans in- en uitstapt) concludeer ik dat die de plaats van MPVs hebben ingenomen als voorkeursvoertuig voor het gezinnetje.
 
Willen of geen keus? Ik wil een MPV op lpg als opvolger voor m'n Octavia en een kleine sedan op lpg als opvolger voor m'n cordoba. Daarnaast zou ik wel een roadstertje willen voor de hobby. Niet te krijgen. Blijf wel doorrijden met deze oude meuk tot het echt van ellende door de hoeven is gezakt. En dan zullen er wel twee sufs voor de deur komen te staan. Maar niet omdat ik het zou willen.
 
Tja. Zag vandaag hier bij de zaak een Tiguan Allspace in Highline uitvoering staan (met Advance pakket).
Wordt een dure jongen, maar ach........moet maar.:cool:
 
s velthuis zei:
Een Scenic is gewoon een versie van de Kadjar. Zelfde functionaliteit, bijna hetzelfde uiterlijk.

Kijk nou eens even goed, velthuis. Ik verbaas me elke keer weer over jouw uitspraken. Maar wat kan ik verwachten van iemand die serieus een Lodgy adviseert aan een S-Max liefhebber die een nieuw S-Max wil :)? In dit geval kraam je weer onzin uit en moet je toch echt naar Hans Anders! Als je het over een Seat Ateca en een Skoda Karoq zegt ben ik het helemaal met je eens. Zelfs bij de Kadjar en Qashqai kan ik nog een stukje met je mee. De Kadjar is namelijk een flink verbouwde Qashqai. De Scénic is een heel ander concept met een ander onderstel/bodemplaat en is dus geen totaal geen versie van de Kadjar. De Scénic is minder MPV dan ie was en meer cross-over, maar nog steeds geen SUV. Bovendien ook in de Grand versie als 7-zitter te krijgen. De Kadjar en zelfs grote broer Koleos niet. En die Koleos is dan weer een grondig verbouwde X-trail die wèl als 7 zitter bestaat.
match-renault-scenic-vs-kadjar-2016-17.jpg

match-renault-scenic-vs-kadjar-2016-12.jpg

RenaultKadjarScenicA11-702x561.jpg

Renault-Kadjar-Renault-Sc-nic-560x373-be657553fe2098d2.jpg
 
Probeer je nou met deze foto's te overtuigen dat dit echt wel verschillende auto's zijn? o_O Ja, de één is gewoon grijs, de ander oranje wat niemand koopt. Je moet tegenwoordig een behoorlijke auto-autist zijn om dergelijke details nog uit elkaar te kunnen en te willen houden. Die Scenic kun je niet eens achterin zitten of de stoelen volledig uithalen, dus geen MPV meer. Zal ook wel de laatste stuiptrekking zijn van dat model, hierna komt gewoon de 7 persoons Kadjar. Onder een andere naam natuurlijk.

Deze droegen nog wel dezelfde naam:

RENAULTScenicRX4-2005_2.jpg


renault-scenic_2219_2.jpg


Maar waren optisch en vooral onderhuids een wereld van verschil. Toen deden ze in elk geval nog niet alsof het iets totaal anders was.
 
Echt, velthuis? En je meent dit nog doodserieus ook. Het is gewoon hilarisch :LOL:. Bij deze kan ik niets anders dan je ontoerekeningsvatbaar verklaren :).

Natuurlijk is de aandrijving van die RX4 anders aangezien het een 4x4 is. Dat snap ik ook wel. Maar daar gaat het toch niet over?

De Kadjar is overigens niet grijs en de Scénic niet oranje. Ik denk dat het daar al mis gaat :)
 
Je moet het steeds nogal van de persoonlijke beledigingen hebben om je punt te proberen te maken. Ondertussen mis je keer op keer m'n grotere punt wat ik probeer duidelijk te maken. Jammer. Gemiste kans.
 
s velthuis zei:
Je moet het steeds nogal van de persoonlijke beledigingen hebben om je punt te proberen te maken. Ondertussen mis je keer op keer m'n grotere punt wat ik probeer duidelijk te maken. Jammer. Gemiste kans.

Misschien ben ik het niet met je punt eens? Heb je daar al eens aan gedacht?

We zitten hier op een forum voor autoliefhebbers. De meesten zullen goed in staat zijn een Scénic en een Kadjar uit elkaar te houden. Jij blijkbaar niet, en je wil het ook niet. Noem mij maar een behoorlijke auto-autist. Fine with me.

De voorbeelden en uitleg die je geeft zijn voor mij een bevestiging van het feit dat wij op een totaal verschillende golflengte zitten, een ander universum bijna. En niet alleen in dit draadje. Ik ben echt keer op keer totaal verbaasd. Zeker na bovenstaand voorbeeld van de Scénic RX4. Begrijp ik echt helemaal niks van. Zelfs als ik met feiten over het verschil tussen Kadjar en Scenic aankom blijf jij vinden dat je gelijk hebt. Prima. Mijn vorige reactie uit opperste verbazing was niet helemaal OK. Zal ik niet meer doen.
 
Ik kan mij juist wel vinden in het punt van Velthuis. Al die kleinere SUV's moeten ook praktisch en ruim zijn, en gaan daardoor steeds meer op de MPV modellen lijken. Je kunt je dan ook afvragen wat zo'n kleinere MPV tegenwoordig nog toevoegt, een Kadjar biedt nauwelijks minder binnenruimte dan een Scenic, dan kiezen de meesten toch voor de wat "stoerdere" (bewust tussen haakjes...) Kadjar?
 
Eens. SUV's zijn gewoon de MPV's van toen. Hogere instap, soms een wat flexibel/functioneel interieur (bv Skoda Karoq) etc. Als je plastic randen om de wielkasten van de Scenic gooit heb je ook gewoon een SUV/Crossover ala Kadjar maar dan wat hipper getekend.
 
Eens met Velthuis en BENZine.(y)

Ook ik heb de indruk dat de types naar elkaar toegroeien, dat zie je ook terug in de bovenstaande foto's.
 
Het enige wat een doorsnee SUV nog onderscheidt van een MPV zijn de iets bredere heupen, maar daar had Renault de Scenic ook eenvoudig van kunnen voorzien. Qua terrein-capaciteiten (ooit een competentie van SUV's) doet een Kadjar met FWD het geen haar beter dan een Scenic.
 
Total Loss zei:
Op zich zegt het eigenlijk al genoeg dat deze 2 auto's met elkaar op de foto staan / getest zijn.

Da's vrij logisch. Zeker gezien het feit dat ze prijstechnisch niet ver uit elkaar liggen. Een MPV-achtige crossover naast een meer behoudende SUV-achtige van hetzelfde merk: wat zijn de verschillen?

"Ook ik heb de indruk dat de types naar elkaar toegroeien, dat zie je ook terug in de bovenstaande foto's."

Natuurlijk groeien ze naar elkaar toe. De MPV in zijn oude vorm zal uiteindelijk verdwijnen. Ik heb nooit iets anders beweerd :). Een Scénic is al een stuk minder MPV dan de Touran bv. De Golf Sportsvan zal ongetwijfeld geschrapt worden bij VW. De kopers daarvan zullen in een T-Roc of straks een T-Cross stappen.

Zet een Scénic naast een Touran en dan is het duidelijk dat de Scénic geen echte MPV meer is. Het is duidelijk een crossover. Maar hij heeft wel een hele andere uitstraling dan een Kadjar. Een Kadjar is vrij conventioneel vormgegeven SUV. Het front is natuurlijk behoorlijk identiek zoals dat tehgenwoordig gaat met het obligate familiegezicht. Ook qua interieurontwerp is het echt een andere auto. Wat mij betreft is de Scénic echt een heel moderne en onderscheidende auto om te zien. De Kadjar is een beetje vlees noch vis.

Nogmaals: er zijn zeker overeenkomsten tussen Kadjar en Scénic maar de Scénic is niet gewoon een versie van de Kadjar zoals een Ateca een versie van de Karoq is. Daarvoor zijn er teveel verschillen. Ook onderhuids.
 
MBdoubleyou zei:
Total Loss zei:
Op zich zegt het eigenlijk al genoeg dat deze 2 auto's met elkaar op de foto staan / getest zijn.

Da's vrij logisch. Zeker gezien het feit dat ze prijstechnisch niet ver uit elkaar liggen. Een MPV-achtige crossover naast een meer behoudende SUV-achtige van hetzelfde merk: wat zijn de verschillen?

"Ook ik heb de indruk dat de types naar elkaar toegroeien, dat zie je ook terug in de bovenstaande foto's."

Natuurlijk groeien ze naar elkaar toe. De MPV in zijn oude vorm zal uiteindelijk verdwijnen. Ik heb nooit iets anders beweerd :). Een Scénic is al een stuk minder MPV dan de Touran bv. De Golf Sportsvan zal ongetwijfeld geschrapt worden bij VW. De kopers daarvan zullen in een T-Roc of straks een T-Cross stappen.

Zet een Scénic naast een Touran en dan is het duidelijk dat de Scénic geen echte MPV meer is. Het is duidelijk een crossover. Maar hij heeft wel een hele andere uitstraling dan een Kadjar. Een Kadjar is vrij conventioneel vormgegeven SUV. Het front is natuurlijk behoorlijk identiek zoals dat tehgenwoordig gaat met het obligate familiegezicht. Ook qua interieurontwerp is het echt een andere auto. Wat mij betreft is de Scénic echt een heel moderne en onderscheidende auto om te zien. De Kadjar is een beetje vlees noch vis.

Nogmaals: er zijn zeker overeenkomsten tussen Kadjar en Scénic maar de Scénic is niet gewoon een versie van de Kadjar zoals een Ateca een versie van de Karoq is. Daarvoor zijn er teveel verschillen. Ook onderhuids.

Jij had de berichten van Velthuis eens beter moeten lezen i.p.v. gelijk zo tekeer te gaan, dan had je kunnen concluderen dat jullie er grotendeels hetzelfde tegenaan kijken.
 
MBdoubleyou zei:
s velthuis zei:
Je moet het steeds nogal van de persoonlijke beledigingen hebben om je punt te proberen te maken. Ondertussen mis je keer op keer m'n grotere punt wat ik probeer duidelijk te maken. Jammer. Gemiste kans.

Misschien ben ik het niet met je punt eens? Heb je daar al eens aan gedacht?

Zeker, we hoeven het ook helemaal niet met elkaar eens te zijn. Ik vind (vind!) alleen wel dat het autoaanbod in de breedte enorm aan het verschralen is. Dat er momenteel capabele auto's gemaakt worden, helemaal waar. Prima toegespitst op hun taak. Net als mijn wasmachine thuis dat ook is. Maar ook die lijken allemaal op elkaar. Dit topic begon ooit met een vraag van iemand die een auto heeft waar hij graag een opvolger voor wil hebben. Die opvolger is er simpelweg niet meer. Het worden allemaal SUV's, de one size fits all oplossing voor alles. En fabrikanten melken dat vanzelfsprekend zo veel mogelijk uit. Dus zoveel mogelijk identieke techniek onder zoveel mogelijk verschillende namen verkopen. (Ik vind auto's daarom inmiddels net zo saai (of interessant) als wasmachines. Nog wel leuk om aan te sleutelen, maar daar blijft het ook bij.) Hele markten zijn inmiddels in razend tempo aan het verdwijnen. TS heeft uitstel van executie door een tweedehandsje te importeren, maar ook daar lees ik dat de volgende "dan maar" een XC60 zal worden. Bij Rembrandt lees ik iets over zo'n Tiguan-dinges. Volgens mij niet omdat ze dat echt willen, maar omdat er geen ander aanbod meer is. Het verschraalt gewoon snel. En volgens mij (volgens mij!) zit daar iets diepers achter dan alleen een SUV hype. Auto's zijn het nieuwe roken aan het worden. Zo aan banden gelegd door allerhande regels en zo in keurslijven gedrukt, dat de lol ervan af is. Die SUV's (en eigenlijk alle auto's) lijken, mede door regeldruk, inmiddels allemaal op elkaar en dat vinden we prima.

MBdoubleyou zei:
We zitten hier op een forum voor autoliefhebbers. De meesten zullen goed in staat zijn een Scénic en een Kadjar uit elkaar te houden. Jij blijkbaar niet, en je wil het ook niet. Noem mij maar een behoorlijke auto-autist. Fine with me.

Voor de goede orde: ik noem jou persoonlijk zeker geen auto-autist. Ik ken je niet persoonlijk. Als je mijn opmerking wel zo opgevat hebt, dan mijn excuses.
Inderdaad, ik zie het verschil echt niet of nauwelijks meer. Wel naast elkaar, niet individueel in de binnenspiegel.
maxresdefault.jpg

Fabrikanten durven niets onderscheidends meer te maken. De tijden van de RX4, Smart Roadster of Multipla lijken (voorlopig?) voorbij. Alles rijdt ook hetzelfde (even goed, even saai, haal door wat niet van toepassing is) en dat vind ik wel jammer. In een tijd dat de techniek juist heel vooruitstrevende dingen mogelijk maakt, komt het ene na het andere eenheidsworst-product op de weg.

MBdoubleyou zei:
De voorbeelden en uitleg die je geeft zijn voor mij een bevestiging van het feit dat wij op een totaal verschillende golflengte zitten, een ander universum bijna. En niet alleen in dit draadje. Ik ben echt keer op keer totaal verbaasd. Zeker na bovenstaand voorbeeld van de Scénic RX4. Begrijp ik echt helemaal niks van.

Die RX4 is een product van zijn tijd. Er zit een totaal ander onderstel onder (5 wielbouten vs 4 is een detail wat niemand zal opvallen), waardoor het reservewiel een andere plek moest hebben. Dat ging naar de achterklep. Die daardoor niet meer regulier open kon. Dus moest die klep zijwaarts scharnieren. Uiteindelijk staat er een totaal andere (en behoorlijke capabele) 4x4. Onder dezelfde naam Scenic, maar eigenlijk doet de naam hem helemaal geen recht meer. Deze twee Scenics zijn in het schemerdonker in een oogopslag van elkaar te onderscheiden. Ik vind dat dus eindeloos veel interessanter dan VW die in staat is om dezelfde SUV onder 8 verschillende namen op de markt te brengen. Op papier is het aanbod misschien groter, ik vind het schraler dan ooit tevoren. Renault deed dit in de tijd dat ze ook met zoiets als de Avantime op de markt kwamen. Als ik een Avantime voorbij zie rijden, kijk ik anno nu nog steeds om. En dan denk ik aan de waanzinnige scharnierconstructie die ze voor die enorme deuren moesten bedenken. En daar ga ik van grijnzen.

MBdoubleyou zei:
Zelfs als ik met feiten over het verschil tussen Kadjar en Scenic aankom blijf jij vinden dat je gelijk hebt. Prima.

Het gaat me niet om gelijk hebben of krijgen, dat gebeurt ook niet op een internetforum. Ik constateer iets en daar heb ik een mening over. Natuurlijk mag je daar met gestrekt been tegenin gaan, dat is ieders goed recht.

MBdoubleyou zei:
Mijn vorige reactie uit opperste verbazing was niet helemaal OK. Zal ik niet meer doen.

Dank.
 
Ik ben het wel met je eens @s velthuis. Het aanbod verschraalt in hoog tempo. Juist de S-Max vond ik een vreemde eend in de bijt omdat het model zowel een sportief uiterlijk heeft, maar ook veel ruimte en comfort biedt. Ik blijf Ford verwijten dat de tegenvallende verkoopcijfers puur te wijten is aan verkeerde (of zelfs geheel ontbrekende) marketing en buitengewoon slechte introductiestrategieën. Zoals de blunder met de nieuwe Mondeo in 2013-2014. Enfin, ik heb mijn S-Max 2.0 Ecoboost 240pk binnen en kan nog een paar jaar vooruit. Daarna ga ik weer kijken of Ford nog wat zinnigs verzonnen heeft.
 
Dit is toch wel een uiterst vreemd verhaal van Ford via Bloomberg:
https://www.telegraaf.nl/financieel/2512569/ford-ontkent-bericht-over-schrappen-modellen?utm_source=mail&utm_medium=email&utm_campaign=email
Via de Financiele Telegraaf zeggen dat er helemaal geen sprake is van het verwijderen van modellen zoals de Galaxy en de S-Max terwijl je ze niet kunt bestellen en ze ook al uit de prijslijst van de AW zijn verwijderd. Waarom verklaart Ford NL dan eind augustus in de nieuwsbrief van AW dat het wel zo is? Zie: https://www.autoweek.nl/nieuws/ford-nederland-zwaait-s-max-en-galaxy-uit/
Wat is er aan de hand bij Ford???
 
Niet meer leveren in Nederland of niet meer leveren in Europa zijn twee verschillende dingen.
En als ik de WLTP prijzen van de C-Max zie kunnen ze daar beter ook mee stoppen. Zonde, het gaat bergafwaarts met Ford.
 
Barri zei:
Niet meer leveren in Nederland of niet meer leveren in Europa zijn twee verschillende dingen.
En als ik de WLTP prijzen van de C-Max zie kunnen ze daar beter ook mee stoppen. Zonde, het gaat bergafwaarts met Ford.

@Barri, ik heb beging augustus expliciet aan Ford NL en mij leasemaatschappij gevraagd of er nog wat via België of Duitsland te regelen was, maar ook daar konden ze niet meer leveren. Alleen stockvoorraad zonder de juiste opties helaas.
 
Een maand geleden hadden ze nog geen WLTP goedgekeurde S-Max en Galaxy, nu wellicht wel. Dus dan zou ik het gewoon nog eens vragen bij een Duitse dealer.
 
Het blijft een verwarrend verhaal. Ford kondigt nieuwe motorisaties en uitvoering aan voor 2019 voor zowel de S-Max als de Galaxy, maar in Nederland kan je ze niet meer bestellen. Ik snap die hele marketing en sales afdeling niet van die lui. Er werd sowieso slecht geadverteerd voor beide types en onbekend blijft onbemind. Ik blijf het het met aandacht volgen.
 
John Witkamp zei:
Het blijft een verwarrend verhaal. Ford kondigt nieuwe motorisaties en uitvoering aan voor 2019 voor zowel de S-Max als de Galaxy, maar in Nederland kan je ze niet meer bestellen. Ik snap die hele marketing en sales afdeling niet van die lui. Er werd sowieso slecht geadverteerd voor beide types en onbekend blijft onbemind. Ik blijf het het met aandacht volgen.

De S-MAX en Galaxy zijn nog slechts met dieselmotor te verkrijgen (met andere woorden, Ford vindt het teveel moeite om de benzinemotor aan de WLTP-wetgeving aan te passen). Als je weet dat dieselauto's slechts 17,5% van de autoverkopen uitmaken, al zal dat bij grote MPV's als deze vast wat hoger liggen, dan kun je wel nagaan dat de toch al niet riante verkoop van deze modellen een genadeslag zou krijgen.
 
D-C zei:
(met andere woorden, Ford vindt het teveel moeite om de benzinemotor aan de WLTP-wetgeving aan te passen)
Of ze zijn er net zo snel mee als VW... :) Dan komt het nog wel, de WLTP gekeurde benzinemotoren.
 
Ford is gewoon in het algeheel de weg kwijt..
Wie wil nou een Ka+?
De Fiesta en de Focus zijn gewoon saaie hokken. De nieuwe Focus lijkt gewoon een Koreaan.
De Kuga, tja niet iedereen wil een SUV..
 
Gaiajohan zei:
Ford is gewoon in het algeheel de weg kwijt..
Wie wil nou een Ka+?
De Fiesta en de Focus zijn gewoon saaie hokken. De nieuwe Focus lijkt gewoon een Koreaan.
De Kuga, tja niet iedereen wil een SUV..

Op ierdere Ford is kritiek wat betreft uiterlijk. De nieuwe Fiesta en Focus vind ik geen gekke auto's. Zelfs de vernieuwde Ka+ schijnt nu best aardig te zijn. Maar het komt inderdaad niet heel vernieuwend over allemaal. Dat doen andere merken beter.
 
Precies, het is ook maar net hoe uitvoering is. Keek van de week tegen 2 neusjes van een nieuwe Fiesta in de showroom aan. De ene met een zwarte grille, de ander chrome. Dat zwarte vond ik beter bij de neus passen dan het chromen exemplaar.

Ka+ vind ik er optisch niet slecht uitzien. Volgens mij is de prijs/kwaliteitverhouding t.o.v. de andere modellen in het Ford gamma niet optimaal.. waardoor de verkoopaantallen laag blijven.
 
Barri zei:
D-C zei:
(met andere woorden, Ford vindt het teveel moeite om de benzinemotor aan de WLTP-wetgeving aan te passen)
Of ze zijn er net zo snel mee als VW... :) Dan komt het nog wel, de WLTP gekeurde benzinemotoren.

Je hebt gelijk; de S-MAX en Galaxy is in de rest van Europa weer met een benzinemotor leverbaar: de 1.5 Ecoboost (121 kW/165 pk). Maar de CO[sub]2[/sub]-heffingen zullen wel veel te hoog zijn geworden zoals eigenlijk ook bij de C-MAX en bijvoorbeeld de Opel Zafira.
 
Voor Nederland wel helaas. Maar mooi dat ie er weer is op andere markten, dan kunnen wij 'm over een paar jaar nog wel rijden in NL als de rest-BPM een beetje meevalt.
 
Ford stopt voorlopig toch nog niet met de S-Max en Galaxy. In Duitsland komen er binnenkort gefacelifte modellen op de markt.

Zie: https://www.autohaus.de/nachrichten/ford-galaxy-und-s-max-lifting-fuer-die-van-geschwister-2472214.html
 
Terug
Bovenaan