Ford Sierra

Ah ok, champagne Ghia's van het aller eerste moment hadden naar mijn idee donkerbruine vloerbedekking, donkerbruin tapijt op de kaartenbakken aan de voordeuren en zij bekleding van de voorstoelen en achterbank.
Ook zal deze '83-er een iets andere layout en kleur van de waarschuwingslampjes in het centrale display hebben :)

Echt... ik moét er gewoon weer een hebben!
Zo te lezen is deze van een forummer? Edit:.... mosterd, gaaf Wouter, ik lees het nu net.
Is het een automaat of handbak?
Gaaf hoor :)

Het is mijn Ghia :rolleyes:

Handbak. Ik weet niet of de kleur tapijt anders is dan die van L, ook een 83er met bruin interieur. Maar het kan zijn dat jij het andere bruine interieur bedoelt. Dit meer beige is "Peat", "Mocha" is donkerder, dan heb je ook chocoladebruine plastics in het interieur in plaats van beige.

Het is mij niet opgevallen dat de waarschuwingslampjes anders zijn dan die van mijn XR4i, die een modeljaar 84 is. Zal er een keer naar kijken :)

Om de motorruimte lekker schoon te krijgen moet hij kaalgeplukt worden. Alle onderdelen kunnen dan opgefrist worden en van een nieuw laagje verf voorzien worden of gepassiveerd worden. Zie hier de aanblik van het blok.

2u56g6o.jpg

ftlklj.jpg

6ymot0.jpg

34sqq0x.jpg

Wat is het toch een leuk werk om een motor te demonteren. Het is elke keer weer een ontdekkingsreis hoe het allemaal in elkaar is gezet. Ik heb nu bijna alles in beeld gebracht en zodoende kan ik mijn plan van aanpak bepalen. Dat de boel ontvet moet worden lijkt me duidelijk.

dc4v89.jpg

15odoh1.jpg

Die V6jes zijn fijne simpele blokjes om aan te werken, en nagenoeg onverwoestbaar:cool:

Afgelopen paar weken ook nog weer een paar Sierra's opgehaald.

Een '92er CL wat een familiebezit bleek....
De inmiddels 70 jarige eigenaresse had em al 20 jaar, en daarvoor had een zwager hem nieuw gekocht.

a1DZG6Vh.jpg

mQBk28Hh.jpg

iySFKoch.jpg

Hij schakelt niet zo fijn, en wss is het baksteunrubber de oorzaak.

Voor het mooie zouden er een paar nettere stoelen inmoeten, en de klep van het dashboardkastje moet ik ff vervangen.
Gelukkig zijn er onderdelen zat verkrijgbaar hier opt dorp:cool:

En nog een '87er Ghia met 2.0 OHC injectiemotor opgezocht en afgestofd
Z4DXi1Hh.jpg

pXfY5RRh.jpg

1CMDMYQh.jpg

QHDOkpuh.jpg

Gekke ding heeft aantoonbaar 58000km gedraaid, en stond ruim 4 jaar stil.
Accu erop, en na 2 slagen liep de motor weer perfect:cool:

CIRAJO0h.jpg

FjpGQQih.jpg

pIAoAOVh.jpg

AVXOMnDh.jpg

En van binnen nog als nieuw:eek:

Zat er eerst aan te denken hem als vervanger van m'n '86er mk1 te gaan gebruiken, maar dat zou doodzonde zijn om deze als pekelbak te gaan gebruikeno_O Dan maar eens zien hoe of wat, heb voor de zomer al genoeg auto's staan....

Mooie updates mannen (y)

Is de waterpomp van de 2.3 V6 nog in orde?
Ik kan me nog herinneren dat de mijne toen lek was en ik nog best wat moeite heb moeten doen om een originele, gietijzeren waterpomp te bemachtigen.

Marco, die sedan lijkt me een Azur uitvoering gezien de hoofdsteunen op de achterbank en de bekleding aan de deurpanelen.
De 'Azur' aanduiding op de achterklep en de kenmerkende stikkers over de zijkant ontbreken dan weer wel.
Hij staat als CL in de papieren maar een Azur had een toerenteller en schuif-/kanteldak als extra en dat lijk ik bij deze te ontdekken.

Tja, en die Ghia.... hmm :p

En de lichtblauwe azur wieldoppen, die ontbrekenen ook.
Vet hoor die schuurvondst, ik blijf dat altijd mooi vinden, maar ook het idee van de vorige eigenaar destijds, zo van deze moesten we maar even bewaren. (vaak met alle gevolgen van dien).

Kortom weer lekker veel sierra nieuws hier(y)

Leuk Marco! Mogen we je officieel tot Sierra redder omdopen?
Ik zie dat ze weer een nije band op de kar hebben gelegd? o_O

Is er toevallig nog iemand die een goeie benzinetank met vlotter heeft liggen voor een Sierra Combi uit 1985? Is ie uitwisselbaar met de hatchback?

TomTom zei:
Leuk Marco! Mogen we je officieel tot Sierra redder omdopen?
Ik zie dat ze weer een nije band op de kar hebben gelegd? o_O

Haha dat mag :p

Ze hebben zowaar 2 nieuwe banden onder de kar gegooid:eek: had er nog even naar gekeken toen ik de kar ophaalde:p

Even een paar vraagjes voor de deskundigen onder ons.
Onder de carburateur bevindt zich een blok waar onder andere een aansluiting zit voor het smeren van de kleppen. Heeft dit te maken met de gasinstallatie die erin gezeten heeft of worden de kleppen standaard extra gesmeerd?

b3ofo0.jpg

En in de benzine leiding zit een 3-sprong. Kan ik die gewoon door een T-stuk vervangen of heeft die ook nog een andere functie?

abnjvm.jpg

Dat is een drukregelaar met retour. Kan je niet zomaar vervangen door een T-stuk, dan spoelt met wat slechte kans je vlotterkamer over.
Die flashlube kan je weggooien, vermits de LPG installatie er uit is. Gaatjes in het spruitstuk van een eventueel verdeelarmpje dichtmaken.

De motorruimte van de Sierra is op een paar slangetjes na klaar. Straks kan Wouter met plezier de motorkap open doen.

nd7bpw.jpg

rr4njq.jpg

1zsob9.jpg

Vandaag nog een '93er Sierra GT station teruggekocht.

14DKNV1h.jpg

6muty6Nh.jpg

3dRRmFJh.jpg

Met aantoonbaar een ton op de teller, nog een superfijne wagen:cool:

Hij is van begin juli 1993, en eind juli 1993 stopte de productie.. Dus 1 vd laatste:cool:

Misschien weet iemand hier het wel, maar sommigen zeggen dat een station nooit als GT geleverd is in Nederland???

uO1WMtCh.jpg

Hij staat als CLX op kenteken, maar in de boekjes staat echt GT...

En mocht iemand nog een GT achterbank overhebben... Graag!

Nu nog niet maar ik heb heel binnenkort een bank over

Ik krijg de donor toch niet normaal verkocht, dat wordt sloop, cross of drift

Zeg het maar dan hou ik de bank achter voor je (y)

Voor zover ik weet was de GT inderdaad niet als station geleverd in Nederland, heb volgens mij ook een folder liggen waar het uit blijkt. Maar misschien was de laatste productiereeks gewoon allemaal GT, ook de station, zonder dat daarop het foldermateriaal is aangepast. Hadden de GT sedans trouwens geen voorruitverwarming standaard?

Hele mooie Sierra in elk geval (y)

Wouter82 zei:
Voor zover ik weet was de GT inderdaad niet als station geleverd in Nederland, heb volgens mij ook een folder liggen waar het uit blijkt. Maar misschien was de laatste productiereeks gewoon allemaal GT, ook de station, zonder dat daarop het foldermateriaal is aangepast. Hadden de GT sedans trouwens geen voorruitverwarming standaard?

Denk enerzijds ook dat het idd de laatste reeks als "opruimmodellen" aangeboden werden.

M'n witte '86er "Le Mans" is ook zo'n uitvoering. Maar die waren door enkele dealers zo geleverd....

Taunusdriver. zei:
Wouter82 zei:

Denk enerzijds ook dat het idd de laatste reeks als "opruimmodellen" aangeboden werden.

M'n witte '86er "Le Mans" is ook zo'n uitvoering. Maar die waren door enkele dealers zo geleverd....

Ik ken die GT modellen nog wel uit mijn Sierra tijd. De Azur zag je ook veel in de laatste jaren.
Ook was er iets van een PMC RS uitvoering met gewone 2L 8v motor en dik spoilerpakket. Van de sedan en/of hatchback.

CXXX zei:
Taunusdriver. zei:
Wouter82 zei:

Ik ken die GT modellen nog wel uit mijn Sierra tijd. De Azur zag je ook veel in de laatste jaren.
Ook was er iets van een PMC RS uitvoering met gewone 2L 8v motor en dik spoilerpakket. Van de sedan en/of hatchback.

Naast de GT had je toen ook nog de Solar als uitloopmodel, met schuifdak.
Wij hadden een in feb. 87 nieuw gekentekende Laser, was toen ook een showroomvoorraad, de RN-82-SZ.

Ik had zelf een´89er 5deurs hatchback 2.0 Special met handmatig schuif/kanteldak.
Geen stuurbekrachtiging maar wel CV, later ook Recaro (cosworth) stoelen en 14" Fiesta Turbo wielen... :cool:

CXXX zei:
Ik had zelf een´89er 5deurs hatchback 2.0 Special met handmatig schuif/kanteldak.
Geen stuurbekrachtiging maar wel CV, later ook Recaro (cosworth) stoelen en 14" Fiesta Turbo wielen... :cool:

Haha, waren dat die driespakers misschien?

Jay DoubleYou zei:
Tijdens wat auto's kijken uit verveling zag ik dit... :eek::cool:
$_86.JPG

Dat is ook een leuk modelletje.

Staat momenteel ook een '86er Sierra (MK1) station 2.8 4x4 te koopo_O

Allemaal leuk spul, en zekers kanonnen op wielen:cool:

Heb zelf nog een '89er staan met 2.9 Cosworth motor staan, die moet nog afgebouwd worden, en ben erg benieuwd hoe dat zal rijden:LOL::LOL:

Omdat de bekleding van de Sierra vuil is na 35 jaar heeft de eigenaar de opdracht gegeven om alles te reinigen. Nu de boel helemaal gestript is geeft dat inzage hoe alles geconstrueerd is. Er heeft een gasinstallatie in de auto gezeten met bijbehorende bedradingen en daar kan ik nu goed bij om het te verwijderen.

209sfo7.jpg

2127dbo.jpg

2chvz1v.jpg

Inmiddels zijn de spullen gereinigd. Tapijt en deurbekledingen heb ik weer gemonteerd.
Het dashboard had nog een paar aanpassingen nodig. Er was een standaard voor navigatie op de plek gelijmd waar vlak naast het controle paneel zit voor de deuren en lichten. Er was een lelijke extra 12V aansluiting gemaakt en er moest nog een mooie Philips radio/cassette ingebouwd worden.
De stoelen heb ik naar de bekleder gebracht om opnieuw gevuld te worden.

10z5zkw.jpg

Ah ook hier nieuwe foto's :D Auto was al behoorlijk netjes en goed, maar als je dit ziet o_O Zaterdag eens van dichtbij bekijken (y)

Mooi werk, en 1 vd weinige Sierra's met 4 schakelaars voor de electrisch bedienbare ramen....

Onlangs heb ik nog een '88er Sierra 2.0 opgehaald.

Deze weer klaargemaakt, en inmiddels voorzien van nieuwe apk tot eind augustus 2020:cool:

Tot eind 2015 van de eerste eigenaar geweest, daarna via de handel bij een hobbyist terecht gekomen, die er geen tijd voor had.
Nu heb ik hem opgehaald, en weer apk klaargemaakt (einddemper, ruitenwisserbladen en een stuurhuishoes vervangeno_O).

JwESjrzh.jpg

VpPuzlPh.jpg

IEAQBsIh.jpg

DtnF1lVh.jpg

NBIYMoCh.jpg

SGb6x1Vh.jpg

oXv7rk6h.jpg

Een nette auto, wel enkele bijgewerkte "schrammen" op het rechter achterportier, en een roestplekje onderaan bij de achterruit.

GSgoq36h.jpg

XrE8ndmh.jpg

Heb een tellerrapport aangevraagd, en de tellerstand is nu 150951km. Dus net anderhalve ton op de teller.

Gewoon een nette auto, die nog een beste poos meekan, en iig weer 2 jaar apk heeft:cool:

Als iemand hier in de groep evt interesse heeft, stuur gerust een PB.

Fraaie 88er maar die flatblades :cry:

Vanmorgen mijn Ghia bezocht en bijgepraat met Rush. Interieur is echt heel mooi aan het worden, het speciale Ghia-tapijt komt veel meer tot zijn recht nu het allemaal weer schoon en netjes is. Stoelbekleding wordt elders opgeknapt en belooft ook mooi te worden. Nieuwe chroomlijsten rond voor- en achterruit maken veel verschil. Verder nog wat zaken doorgenomen om wel of niet te doen, merendeel is wel geworden... dus de stalen velgen krijgen opgefriste randjes zodat ze beter passen bij de doppen, de tweetonige claxon wordt hersteld en we gaan uitzoeken hoe het dak het best gespoten kan worden. Daar zitten een paar plekken waar de blanke laag is beschadigd en dat is wel heel storend, veel meer dan ik mij eerder realiseerde. Uitzoek-huiswerk heb ik voor de klok. Mijn Ghia heeft een digitaal klokje, terwijl alle folders en boekjes zeggen dat de Ghia een analoog klokje heeft met daarnaast een display met o.a. een timerfunctie, zoals mijn XR ook heeft. Ik kan alleen geen reden bedenken waarom iemand dat zou vervangen, evenmin waarom je dat bij bestelling zou kunnen aangeven :confused:

Die reden kan ik je wel noemen.
Dat analoge klokje staat "by default" stil. Als de accu eraf is geweest loopt dat kreng niet. Ik heb een handleiding waarin staat hoe je hem moet starten.

De meeste mensen denken dat de klok stuk is, omdat het digitale deel wel gewoon zijn werk doet.
Daar zijn in het verleden best wat klokjes voor vervangen, om er dan achter te komen dat in de literatuur staat hoe m aan te zetten.

Vraag Marco even, volgens mij zit in zijn collectie onderdelen nog een die hij uit mijn garage meegenomen heeft.

Anders ligt er nog wat bij mijn schoonouders op de zolder, ik heb ook een doos onderdelen bewaard. Daar zit er definitief eentje bij. Alleen ben ik waarschijnlijk de komende maanden niet in Nederland.

Ik heb overigens ook nog een boordcomputerset over. In dezelfde doos bij mijn schoonouders...

Dit was even van mijn to-do lijstje gegleden o_O

Ik zal Marco eens vragen, maar goed te weten dat jij wellicht ook kan helpen (y)

Zo'n boordcomputer is wel heel gaaf, heb je er ook de sensoren bij? :)

Poeh, geen idee.....

Zou ik idd moeten kijken of zo'n unit nog ergens tussenzit....

Heb helaas nog geen tijd gehad om de 24 kleppert aan de praat te krijgen.... Iets met de brandstofpomp vermoed ik...

Morgen eerst m'n TC1 oplassen, en mijn witte mk1 gaat ook vut, dus die verkoopklaar maken...

Heb nu een '86er, '87er en '88er Sierra te koopo_Oo_O

En de '89er wil ik eerst afbouwen:LOL::eek::cool:

Wouter82 zei:
Dit was even van mijn to-do lijstje gegleden o_O

Ik zal Marco eens vragen, maar goed te weten dat jij wellicht ook kan helpen (y)

Zo'n boordcomputer is wel heel gaaf, heb je er ook de sensoren bij? :)

Ja: speedsensor + korte tachokabel
Brandstofflowsensor (gebruikt).

Ik heb nog een compleet nieuw setje (8 jaar geleden heeft dat een godsvermogen gekost, en ik heb het overal over de wereld bij dealers vandaan moeten halen). Die gaat ooit in mijn eigen XR.

Het gebruikte setje kan ik wel afscheid van nemen - mits je geen haast hebt, omdat ik niet meer in NL woon.

Terug
Bovenaan