Ford roept 1.0 Ecoboost motoren terug (in de VS)

Mijn vader moet binnenkort de riem van z'n 1.0 EcoBoost laten vervangen (bijna 10 jaar oud). Misschien even wachten tot Ford het gaat betalen ;)

Die gele (mustard olive) Focus met 1.0 EcoBoost is een bijzondere, want dat blok kwam in 2012 en die kleur is tot half of eind 2012 geleverd. Er zijn er dus erg weinig in die combinatie. Top kleurtje.

Ik weet niet of het artikel alleen modellen noemt op de amerikaanse markt. Het gaat volgens mij om de riemen die door de olie lopen.
Tegenwoordig zijn er meerdere merken die dat hebben (Opel, Jeep, Fiat etc.) Op zich geen probleem. Zolang je maar je aan de juiste olie met Ford specs. aanhoudt en de vervang intervallen.
Neemt niet weg, waarom ze er voor gekozen hebben om een riem door de olie te laten lopen. Het lijkt mij dan heel logisch om een riem te ontwikkelen die totaal niet gevoelig is voor olie in zijn geheel. (Waar ik trouwens aan twijfel...).
Ik zie het voordeel er ook niet van. Maar lees wel de nadelen op het web.

Laatst bewerkt:
Riem heeft zijn voor en na delen.
Groot voordeel is dat deze geen last heeft van de kooldeeltjes (dit gebeurt bij directe injectie motoren) in de olie.
Bij motoren met ketting kunnen die deeltjes voor vroegtijdige slijtage van de ketting zorgen (goed voorbeeld daar van is de 1.6 VTI en THP, de THP staat bekend voor vroegtijdige slijtage van de ketting maar de VTI niet to nauwelijks).

Nadeel is (zal als boven mij al gezegd is) dat een riem gevoeliger is voor verkeerde olie en brandstof verdunning en eens in de zoveel tijd vervangen moet worden.

Terug
Bovenaan