Ford Ka - Radiator Stopleak

Anne Floor 9163656

Net ingestapt
Hoi Forum leden! Ik ben Anne-Floor en ik heb een vraag m.b.t mijn Ford Ka. Ik hoop dat ik het in het goede thema geplaatst heb.

Mijn vraag is, kan het zo zijn dat door Radiator Stopleak zowel mijn thermostaathuis, kachelradiator als kachelventialator kapot gegaan zijn in een periode van 3 maanden? De Radiator Stopleak zat namelijk tot in mijn waterpomp. Zie hieronder het hele verhaal.

Tot april 2019 nooit problemen met mijn auto gehad gelukkig. Altijd netjes op tijd naar de garage gebracht voor een grote en kleine beurt.
Nadat mijn auto in april 2019 naar de garage is geweest voor een grote beurt van 1.000 euro begint de ellende.. Bij die grote beurt ziijn banden vervangen, bougies, accu etc etc. Ook stond er op de bon Radiator Stopleak, verder geen aandacht aanbesteed. Een maand later bleken mijn remblokken ineens versleten te zijn, omdat ik bij het remmen metaal over elkaar hoorde gaan. Weer naar de garage gebracht en gemaakt. Overigens vreemd dat bij een grote beurt dit over het hoofd wordt gezien, maar dat ter zijde.

In juli begon de ellende, ANWB een keer moeten bellen omdat de auto niet meer startte. ANWB kon niets vinden en hierna ook geen last meer van gehad. ANWB zei wel dat er een koelflens boven motor was.

Omdat dit het een na het ander was besloten om mijn auto naar de Ford Garage te brengen. Thermostaathuis bleek lek netjes gemaakt en kon weer rijden. In september verwarmde van de een op de andere dag mijn kachel in mijn auto niet meer. Wederom naar de Ford Garage gebracht.

Daaruit bleek dat de vorige garage inderdaad Stop Leak erin had gegooid, maar dat was helemaal in mijn kachelradiator gaan zitten tot zelf in de waterpomp. Dit hebben ze zo goed als schoon proberen te maken en inderdaad daarna deed alles het weer.

Nu zijn we drie weken verder en blies mijn auto helemaal geen lucht meer ook niet in stand 4. Ik heb hem naar de Ford Garage gebracht en zij belden mij dat de kachelventilator kapot is. Duur grapje.

Waarom ik dit vraag is, omdat ik aan mijn oude garage graag even een bezoekje breng m.b.t. de radiator stopleak in mijn kachelradiator, maar ik ook wel benieuwd ben of de rest ook een gevolg hiervan kan zijn. En ik ga graag goed onderbouwd er naar toe.

Alvast bedankt!

Je oude garage zal een reden gehad hebben dit goedje in je auto te doen, maar lijkt me dat ze dat toch eerst netjes hadden moeten overleggen.
Ik heb zelf de fout gemaakt die zooi ook eens in een auto te gebruiken, je komt het inderdaad in je koelsysteem overal tegen, en het probleem loste het niet op. Maar of het je ventilator stuk gemaakt heeft, dat is even de vraag. Normaal kan het daar niet bij komen aangezien die normaal niet in contact komt met de koelvloeistof en dus het stop-leak.

Stop leak is troep maar van al je klachten is alleen de verstopte radiateur een mogelijk gevolg.

Stopleak is een (nood)middeltje (symptoom oplossen, niet de bron) dat in het koelsysteem wordt gedaan om kleine lekjes te dichten. Het gaat door het hele koelsysteem, incl radiator, kachelradiator, slangen, thermostaathuis en waterpomp heen. Het middel heeft de eigenschap om bij aanraking met de buitenlucht uit te harden. Als er een luchtbel in je kachelradiator zit kan daar dus ook een reactie plaatsvinden waardoor de kachel "verstopt" raakt. Maar bij veel oudere auto's raakt de kachelradiator verstopt en dient dan vervangen te worden. (Bij sommige auto's schuif je ze zo er in, bij andere dient het hele dashboard uitgebouwd te worden. Mijn Hyundai dealer heeft een "Redneck" methode gebruikt bij mijn i30 (240k km, 9 jaar oud) en was na 1.5 uur klaar). Oorzaak van het verstoppen kan zijn dat er verkeerd type koelvloeistof is gebruikt (reageert op de metalen delen in de motor en creëert zo behoorlijke vervuiling) of te weinig ververst (iedere 2 jaar of 60k km is een veel gebruikte termijn, maar veel garages vervangen het nooit).

De ventilator wordt elektrisch bediend en dit staat los van de koelvloeistof.

Vervelend dat er nu allemaal problemen achter elkaar zijn met de auto! Een ford dealer zal het juiste onderhoud (preventief) uitvoeren, maar zal ook duurder zijn dan een dorpsgarage.

Dankjewel voor jullie reacties, dat stemt mij in ieder geval 'gerust' dat het niet allemaal door de radiator stopleak komt. Zou erg zuur zijn namelijk door een product van 20 euro zo'n 1000 euro kosten.

Ander vraagje, de motor van mijn kachelventilator is kapot. Dat is een aardig duur product. Maar bij de garage weten ze niet hoe diep dat in mijn auto zit en of ze er dus makkelijk bij kunnen of niet. Aan de hand daar van wordt het een reparatie van 500 of bij een hele dag werk natuurlijk 1000 euro.

Ford KA kenners die weten of dit makkelijk te vervangen is of juist moeilijk?

Anne Floor 9163656 zei:
Ander vraagje, de motor van mijn kachelventilator is kapot. Dat is een aardig duur product. Maar bij de garage weten ze niet hoe diep dat in mijn auto zit en of ze er dus makkelijk bij kunnen of niet. Aan de hand daar van wordt het een reparatie van 500 of bij een hele dag werk natuurlijk 1000 euro.

Gaat dit nog steeds over de Ford garage???

haarr zei:
Anne Floor 9163656 zei:

Dit gaat over de Ford garage ja, ik snap er ook niets van. Ze hebben met drie vestigingen gebeld, maar niemand had antwoord over hoeveel uur zoiets duurt? Ik snap het ook niet..

Anne Floor 9163656 zei:
haarr zei:
Anne Floor 9163656 zei:

Dit gaat over de Ford garage ja, ik snap er ook niets van. Ze hebben met drie vestigingen gebeld, maar niemand had antwoord over hoeveel uur zoiets duurt? Ik snap het ook niet..

Dat vind ik vreemd.

Vreemd dat een officiele dealer dit niet weet.... kan zijn dat bij de Ford reparatierichtlijnen het hele dashboard er uit moet.... (Zou ook moeten voor de kachelradiator bij m'n i30, maar met het doorzagen van 2 leidingen en die repareren met een 2 stukje slang van 6 cm en 4 slangklemmen kon het in 1.5 uur én hoefde de airco niet losgehaald en hervuld te worden) Dealers zijn vaak niet op de hoogte van Redneck reparatiemethoden....beunen vaak wel! In Polen weten ze het ook wel, bij een Ford Ka:

https://www.youtube.com/watch?v=hFV2kwqHvek

Maar afhankelijk van het bouwjaar en type kunnen de verschillen om er bij te kunnen groot zijn!

Ik zou even twee andere garages bellen voor een controle. Ik vind de kachelventilator té toevallig... precies bij de kachelradiator....

V0RQ zei:
Ik zou even twee andere garages bellen voor een controle. Ik vind de kachelventilator té toevallig... precies bij de kachelradiator....

Ga ik morgen even doen. Wat ik ook niet echt snap is de prijs voor een kachelventilator motor. Zij geven namelijk aan dat dit product 425 euro kost zonder installatie kosten. Maar online vind ik bij lange na niet zulke dure kachelventilatoren..

Iemand een idee welke prijs je aan moet denken voor een kachel ventilator voor een Ford Ka 1.2 2012 Hatchback?

Het is ook kapot binnen 3 weken na het spoelen van de leidingen en radiator kachel, dat nu de kachelventilatoren het niet meer doen..

Kijk zelf maar: https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/kachelventilator/ford/ka-ru8-bouwjaar-2008-10-heden/c621-606-18791.html

De kachelkraan zou ook nog stuk kunnen zijn. Dat is een veelvoorkomende kwaal bij Ka's met de door jouw beschreven klachten tot gevolg. Stopleak is nooit een goed idee.

Auto welgeteld 3 dagen gemaakt geweest, alles deed het lekker warm in de auto, lekker koel en de kachelventilator motor werkte ook weer. Na 3 dagen blies 'ie geen warme lucht meer, dus nu weer naar de garage.. (n)

Terug
Bovenaan