Ford Focus Wagon ST-line 2017, achterruit verwarming

DeeYee

Net ingestapt
Beste formleden,

Pas is mij opgevallen (mede door de stand van de zon) dat er alleen in de linkerzijde (bestuurder zijde) de ruit van de laadruimte voorzien is van elektrische ruit verwarming.
Maar ik zie dat geheel niet aan de rechterzijde? Hoewel je het daar juist nodig hebt zou ik denken.
Iemand een idee wat de reden hiervan is?
Ik heb bij aankoop van de auto daar eigelijk ook helemaal niet opgelet. Dus viel mij nu pas op?
Farbrieksfoutje misschien?

Je bedoelt de zijruit?
Dat zijn dan waarschijnlijk geen verwarmingsdraden maar de antenne voor radio/navigatie

Het kan de antenne zijn voor AM, sleutel, DAB, etc. Sommige auto's hebben wel 3 antennes voor alleen al FM

Voorzover ik wet niet. Maar ik zal het eens opnieuw bekijken.
Misschien overhet hoofd gezien.

Ik ben er bijna zeker van dat dat een antenne is. Er zijn nauwelijks auto's met verwarming in die ruiten. Als ik me niet vergis was de Laguna 1 break de enige.

Er zijn inderdaad meer soorten draden geïntegreerd in glas, net als de achterruitverwarming. Niet alleen de eerder genoemde antennes, Volvo heeft er bv ook glasbreuksensoren in zitten.

Ik heb gezocht in deze handleiding:
Gebruikers Handleiding Ford Focus

Ook bij de terfwoorden " achterruit verwarming" of "zekeringen" zie ik niets aparts staan.
Blijft bijzonder dat daar een een of andere antenne geplaatst is.
Waarom dan links en bv niet rechts?

Zal het is vragen aan de Ford dealer als ik daar weer eens ben.

DeeYee zei:

Ook bij de terfwoorden " achterruit verwarming" of "zekeringen" zie ik niets aparts staan.

Omdat één antenne voor een ontvanger doorgaans genoeg is.

Barri zei:
Ik ben er bijna zeker van dat dat een antenne is. Er zijn nauwelijks auto's met verwarming in die ruiten. Als ik me niet vergis was de Laguna 1 break de enige.

Volvo V50 volgens mij ook.

Het viel niet mee om een foto te maken van de 3 draadjes. Maar het zon licht viel vanmiddag precies goed dat het enigsinds gelukt is een foto te maken.
Het ziet er nog steeds meer als verwarming dan als antene uit. Wat vinden jullie?
Antene of achterruit verwarming?

Ik zag het bij mijn Focus ook. Het is geen verwarming, ik ben er bijna zeker van dat het een antenne is.

fordownersclub.com zei:
This is the connection of the additional FM antenna.

Focus MK3/MK3.5 versions that are equipped with the High Level audio systems have 2 FM antenna's. The main antenna is on top of the roof and the additional antenna is integrated into the left side rear side window (Wagon) or in the rear window (Hatchback/Saloon).

The purpose of the additional antenna is to search for a stronger frequency while listening to an FM radio station. When a stronger frequency is found the radio switches to this frequency using the additional antenna without any temporary loss of signal. This way the radio can switch between different radio frequencies without you even knowing it.
Ik ben niet helemaal eens met de uitleg: je kan prima meerdere tuners op één antenne gebruiken. Twee /meedere antennes gebruik je om storing uit te filteren of richtingsgevoeligheid te verbeteren.

DeeYee zei:

Ook ik vermoed een antenne. Op je vraag waarom links en niet rechts heb ik een simpel antwoord. Als bestuurder kijk je nog wel eens over je schouder als je wilt zien of je veilig een bocht door kan, in kan parkeren enzovoorts. Daarbij kijk je regelmatig door de rechter achterste zijruit en niet door de linker omdat je zelf links voorin zit. Waarschijnlijk (dit is puur een aanname) zitten die draden bij een rechtsgestuurd exemplaar in de achterste zijruit links

Hoi. Ik heb mijn Ford Focus Wagon 150PK van 2016 in 2018 gekocht. Ik zie vandaag dus precies hetzelfde. Was mij niet eerder opgevallen. Linker achterraampje van de bagageruimte (bestuurderskant) zag ik een heel klein draadje en stekkertje en dus ook bedrading in het raam. Rechterkant heeft dat niet. Dacht ook dat het voor achterruitverwarming was..... Weet u al meer? Is het inderdaad voor radio en navigatie? Bij mij ook gewoon een antenne op het dak.

V0RQ zei:
fordownersclub.com zei:
This is the connection of the additional FM antenna.

Focus MK3/MK3.5 versions that are equipped with the High Level audio systems have 2 FM antenna's. The main antenna is on top of the roof and the additional antenna is integrated into the left side rear side window (Wagon) or in the rear window (Hatchback/Saloon).

The purpose of the additional antenna is to search for a stronger frequency while listening to an FM radio station. When a stronger frequency is found the radio switches to this frequency using the additional antenna without any temporary loss of signal. This way the radio can switch between different radio frequencies without you even knowing it.
Ik ben niet helemaal eens met de uitleg: je kan prima meerdere tuners op één antenne gebruiken. Twee /meedere antennes gebruik je om storing uit te filteren of richtingsgevoeligheid te verbeteren.
Dit wordt vaker gedaan, dit staat ook wel bekend als antenna diversity.

Dacht ook dat het voor achterruitverwarming was..... Weet u al meer?

Het topic is 2 jaar oud, ik vraag mij af of die gene nog reageerd, maar heb je het topic uberhaupt gelezen? het is een antenne en geen verwarming zoals meerdere mensen hier hebben gemeld en gequote uit de fordownersclub

Terug
Bovenaan