Ford Focus | Facelift 2022

Carfanatic zei:
ik vind de verhoudingen bij de station een beetje vreemd, maar daar hebben tegenwoordig alle c-segment stationwagons last van.

Er zijn meer weinig echt geslaagd. Niet heel spannend maar ik vind de C-segment stations van VAG dan tenminste wel in verhouding. En de Megane ziet er best goed uit
 
Wel of niet in verhouding? Het blijft ook een kwestie van smaak. Als je naar de Astra kijkt zijn er dus veel kopers die geen probleem hebben met de verhouding van de auto.
 
Ik mag toch hopen dat mijn mening sowieso niet gerelateerd is aan autoverkopen. Ik bepaal immers niet wat een ander mooi moet vinden.
 
Wat je helaas bij enkele C-segment stationwagens merkt, is dat deze gewoon Hatchbacks met een 'aangeplakte' kont zijn. Vooral qua weggedrag merk je dit goed. Maar ook qua design lijkt de auto dan uit verhouding.
 
Bird Nerd zei:
Er zijn meer weinig echt geslaagd. Niet heel spannend maar ik vind de C-segment stations van VAG dan tenminste wel in verhouding. En de Megane ziet er best goed uit

De Octavia Combi vind ik een prima kloppende auto, met het wegvallen van de mooie Cee'd SW en Focus Wagon misschien wel de enige. Van de Golf Variant klopt mijns inziens weinig, veel aangeplakter om te zien wordt het niet. De Leon ST vind ik niet mooier of minder mooi dan de concurrentie. Nou, de nieuwe Focus Wagon en 308 SW zou ik dan denk ik op de andere podiumplaatsen zetten. Of anders de Renault Megane Estate, die er optisch weliswaar wat zwaar uitziet vanaf de achterkant gezien, maar die vind ik nog steeds bovengemiddeld geslaagd.
 
Barri zei:
Als het design wat meer op orde zou zijn, zou het wel een succesnummer worden.

Ach, over het uiterlijk van iedere Focus-generatie is steen en been geklaagd. Toch zie je ze op iedere straathoek.
 
Mechanix zei:
Barri zei:
Als het design wat meer op orde zou zijn, zou het wel een succesnummer worden.

Ach, over het uiterlijk van iedere Focus-generatie is steen en been geklaagd. Toch zie je ze op iedere straathoek.

De Focus is een van de best verkopende auto's ter wereld, en kijkend naar wat de nieuwe generatie te bieden heeft denk ik niet dat dat gaat veranderen. Sterker nog, ik denk dat het ontwerp, dat hier maar eindeloos afgezeken blijft worden, 'm alleen maar gaat helpen.
 
[D2] zei:
De Focus is een van de best verkopende auto's ter wereld, en kijkend naar wat de nieuwe generatie te bieden heeft denk ik niet dat dat gaat veranderen. Sterker nog, ik denk dat het ontwerp, dat hier maar eindeloos afgezeken blijft worden, 'm alleen maar gaat helpen.

100% met je eens. En dat afzeiken is niet zo vreemd omdat er in de Autoweek fora maar weinig Ford adepten actief zijn...
 
sierrra zei:
[D2] zei:
De Focus is een van de best verkopende auto's ter wereld, en kijkend naar wat de nieuwe generatie te bieden heeft denk ik niet dat dat gaat veranderen. Sterker nog, ik denk dat het ontwerp, dat hier maar eindeloos afgezeken blijft worden, 'm alleen maar gaat helpen.

100% met je eens. En dat afzeiken is niet zo vreemd omdat er in de Autoweek fora maar weinig Ford adepten actief zijn...

stel je toch voor dat een auto een beetje kritiek krijgt :rolleyes:
 
Kristian zei:
Wat staat dat ontzettend goedkoop met die twee uitlaatpijpjes rechts en links een dichte plaat. Doe dan geen zichtbare uitlaat, of doe hrt goed...

Eens.

Bij de vignale zag ik 2 chromen uitopeningen.. maar dan nog slechts 1 pijp op rechts..o_O

Vormgeving is niet mijn smaak.. achterkant is een Fiesta.. vindt Ford ook kennelijk, want de modelnaam staat groots op de achterklep. ;)
 
sierrra zei:
[D2] zei:
De Focus is een van de best verkopende auto's ter wereld, en kijkend naar wat de nieuwe generatie te bieden heeft denk ik niet dat dat gaat veranderen. Sterker nog, ik denk dat het ontwerp, dat hier maar eindeloos afgezeken blijft worden, 'm alleen maar gaat helpen.

100% met je eens. En dat afzeiken is niet zo vreemd omdat er in de Autoweek fora maar weinig Ford adepten actief zijn...

Wat een onzin. Als dit topic in 1999 er was (natuurlijk om de Focus I) dan waren de meeste reacties lovend. New Edge was bijzonder maar daarna heb ik weinig gezien wat nou echt typisch Ford was. Een echte autoliefhebber kijkt niet alleen naar een logo
 
Bird Nerd zei:
Wat een onzin. Als dit topic in 1999 er was (natuurlijk om de Focus I) dan waren de meeste reacties lovend. New Edge was bijzonder maar daarna heb ik weinig gezien wat nou echt typisch Ford was. Een echte autoliefhebber kijkt niet alleen naar een logo

Je vindt hier voor het overgrote deel een stelletje merkblinde reaguurders. Om dat nu echte autoliefhebbers te noemen..
 
sierrra zei:
Bird Nerd zei:
Wat een onzin. Als dit topic in 1999 er was (natuurlijk om de Focus I) dan waren de meeste reacties lovend. New Edge was bijzonder maar daarna heb ik weinig gezien wat nou echt typisch Ford was. Een echte autoliefhebber kijkt niet alleen naar een logo

Je vindt hier voor het overgrote deel een stelletje merkblinde reaguurders. Om dat nu echte autoliefhebbers te noemen..

Aldus de Ford verkoper die paar post hiervoor kletst dat smaken verschillen maar, oh wee als je kritiek op deze suffe Ford hebt......
 
sierrra zei:
[D2] zei:
De Focus is een van de best verkopende auto's ter wereld, en kijkend naar wat de nieuwe generatie te bieden heeft denk ik niet dat dat gaat veranderen. Sterker nog, ik denk dat het ontwerp, dat hier maar eindeloos afgezeken blijft worden, 'm alleen maar gaat helpen.

100% met je eens. En dat afzeiken is niet zo vreemd omdat er in de Autoweek fora maar weinig Ford adepten actief zijn...

Ach, wat is een forum als je er niet beetje kan zieken zeiken? ;) De dag dat hier enkel uitspraken staan waar ik het mee eens ben hef ik mijn account op.

Ergo ik heb er geen probleem mee als de goegemeente hier de nieuwe focus niet mooi of niet goed gelukt vindt. Ik denk alleen dat een uitspraak als "Als het design wat meer op orde zou zijn, zou het wel een succesnummer worden." ietwat flauwekul is.
 
Toen de Focus 3 uitkwam had ik ook veel kritiek op het uiterlijk. Ik vond het helemaal niets vergeleken met de Focus II. Maar sinds een jaar rij ik zelf een Focus 3. Ik ben het zelfs een mooie auto gaan vinden en de Focus rijdt geweldig.
Het is natuurlijk niet allemaal koek en ei. Zo mag de verstelbaarheid van de stoel wel iets ruimer en de stoel mag zelf ook wel iets groter zijn. De ruimte op de achterbank is ronduit krap. Vering, demping en stuureigenschappen zijn geweldig, de auto is stil en bij een beheerste rijstijl ook zeer zuinig. 1:17 gemiddeld voor de 1.0 ecoboost is prima haalbaar. En als trekker voor onze Hobby caravan (1200 kg) zeer geschikt.
Helaas heeft Ford het maximum trekgewicht van de handgeschakelde Focus IV ecoboost 1.0 125 pk met 100 kg teruggebracht naar 1100 kg. Ik mag er mijn caravan dus niet mee trekken.
Kan nog gekker. Las in de nieuwe Autovisie een vergelijkingstest tussen de nieuwe Kia Ceed 1.4T tegen de Renault Megane 1.3 TCE. Kia geeft nog slechts een maximum trekgewicht op van 1000 kg, een flinke verminderen ten opzichte van de "oude" Ceed met atmosferische 1.6 GDI motor.
Het maakt de Ceed in één klap ongeschikt als caravantrekker. En de Ceed was bij de particuliere autobezitter best in trek als trekauto voor de caravan.
Zo verlies je rap klanten.
 
Kan nog gekker. Las in de nieuwe Autovisie een vergelijkingstest tussen de nieuwe Kia Ceed 1.4T tegen de Renault Megane 1.3 TCE. Kia geeft nog slechts een maximum trekgewicht op van 1000 kg, een flinke verminderen ten opzichte van de "oude" Ceed met atmosferische 1.6 GDI motor.
Het maakt de Ceed in één klap ongeschikt als caravantrekker. En de Ceed was bij de particuliere autobezitter best in trek als trekauto voor de caravan.
Zo verlies je rap klanten.


Zo heeft iedereen andere prioriteiten. Nee ik kan de achterkant van de nieuwe Focus niet mooi vinden, maar zou ik hem hem daardoor laten staan? waarschijnlijk niet.
 
sierrra zei:
Bird Nerd zei:
Wat een onzin. Als dit topic in 1999 er was (natuurlijk om de Focus I) dan waren de meeste reacties lovend. New Edge was bijzonder maar daarna heb ik weinig gezien wat nou echt typisch Ford was. Een echte autoliefhebber kijkt niet alleen naar een logo

Je vindt hier voor het overgrote deel een stelletje merkblinde reaguurders. Om dat nu echte autoliefhebbers te noemen..

Je slaat hier de spijker op de kop. De meeste hier zijn autoliefhebbers zolang het "hun" merk betreft en verder zijn de meeste mensen hier heel goed in afzeiken. Ik erger me altijd helemaal kapot als er iets over de VAG-groep gecommuniceerd wordt. Alleen maar negatief, bla bla.

Maar goed. Terug naar deze auto.
Nog steeds geen prijzen bekend van de Active versie?
 
Bird Nerd zei:
Wat een onzin. Als dit topic in 1999 er was (natuurlijk om de Focus I) dan waren de meeste reacties lovend. New Edge was bijzonder maar daarna heb ik weinig gezien wat nou echt typisch Ford was. Een echte autoliefhebber kijkt niet alleen naar een logo

Dat is niet waar. Destijds was het New Edge design erg controversieel, zeker ook het interieur. Een enorme verandering na de bedaagde Escort.

En tsja, wat is nu typisch Ford? Een T-Ford? Een Mustang? Een Sierra? Een Focus?
 
Mechanix zei:
En tsja, wat is nu typisch Ford? Een T-Ford? Een Mustang? Een Sierra? Een Focus?

De meest verkochte auto ter wereld:

2016-Ford-F-150-Limited-front-three-quarters-e1462291730868.jpg
 
Mechanix zei:
Bird Nerd zei:
Wat een onzin. Als dit topic in 1999 er was (natuurlijk om de Focus I) dan waren de meeste reacties lovend. New Edge was bijzonder maar daarna heb ik weinig gezien wat nou echt typisch Ford was. Een echte autoliefhebber kijkt niet alleen naar een logo

Dat is niet waar. Destijds was het New Edge design erg controversieel, zeker ook het interieur. Een enorme verandering na de bedaagde Escort.

Ja dat zeg ik toch ook?
 
sierrra zei:
Je vindt hier voor het overgrote deel een stelletje merkblinde reaguurders. Om dat nu echte autoliefhebbers te noemen..

Je vindt jezelf geen liefhebber? Interessant hoe sommigen kritiek op het ontwerp van de Focus proberen af te wentelen.
 
Bird Nerd zei:
Mechanix zei:
Bird Nerd zei:
Wat een onzin. Als dit topic in 1999 er was (natuurlijk om de Focus I) dan waren de meeste reacties lovend. New Edge was bijzonder maar daarna heb ik weinig gezien wat nou echt typisch Ford was. Een echte autoliefhebber kijkt niet alleen naar een logo

Dat is niet waar. Destijds was het New Edge design erg controversieel, zeker ook het interieur. Een enorme verandering na de bedaagde Escort.

Ja dat zeg ik toch ook?

Dan formuleer je je wel cryptisch!:)
 
Ik " New Edge was bijzonder"
Jij: "New Edge design erg controversieel"

Nee hoor. Niet meer of minder cryptisch dan jouw reactie :)
 
Bird Nerd zei:
Ik " New Edge was bijzonder"
Jij: "New Edge design erg controversieel"

Nee hoor. Niet meer of minder cryptisch dan jouw reactie :)

Bijzonder en controversieel betekenen wel wat anders, maar goed. Laten we ons maar weer richten op de grandioze Focus 4.

Over controversiele ontwerpen gesproken... :)

FORD_2018_FOCUS_VIGNALE__13.jpg


Zo vind ik hem best aardig tonen.
 
Mechanix zei:
Bird Nerd zei:
Ik " New Edge was bijzonder"
Jij: "New Edge design erg controversieel"

Nee hoor. Niet meer of minder cryptisch dan jouw reactie :)

Bijzonder en controversieel betekenen wel wat anders, maar goed. Laten we ons maar weer richten op de grandioze Focus 4.

Over controversiele ontwerpen gesproken... :)

https://www.testdriven.co.uk/photos/FORD_2018_FOCUS_VIGNALE__13.jpg

Zo vind ik hem best aardig tonen.

Ik ook, afgezien van die chroomstrip die onder de grille doorloopt, die vind ik erg lelijk.
 
Je ziet ze hier nu best veel rijden, veel huur autootjes. En in het echt is het gewoon een aardig wagentje wat de meeste mensen waarschijnlijk gewoon prima kunnen waarderen.
Dat een uitlaat links of rechts zit achter, met een kapje oid, dat boeit waarschijnlijk 85% van de auto kopers helemaal niets.
 
Ik heb nog geen proefrit kunnen maken, maar wel al een offerte voor de wagon st 1.5 met 182 pk binnen.
Pakketten: comfort, winter en witte lak
Twijfel of ik het designpack a 1395 moet nemen. Daar zitten 18 inch velgen bij en led lampen. Vanwege de brede banden, 235, neemt de CO2 uitstoot toe waardoor de leaseprijs flink hoger wordt. Tevens ben ik benieuwd of je veel meer bandengeruis hebt. Lastige keuze. Als ik dit er niet bij neem, doe ik bijvoorbeeld het b&o systeem erbij.... of het technology pack.

Jullie suggesties zijn welkom.
 
Nou.... ik heb toch maar de bestelling geplaatst. Heb zoveel mogelijk reviews bekeken en de folder volledig uitgeplozen.
Ik heb besteld: Ford focus wagon st line 1.5 met 182 pk shadow black met: comfort pack, family pack, winter pack en design pack 2. November wordt hij geleverd. Prijs: 33660.
 
Gaaf hoor! 235 banden kan prima. Ik rij met de Focus 3 op 225 banden en het bandengeluid valt mij erg mee.
 
Wat foto's van autotrack.nl

0-MOR-2372616280.jpg


0-MOR-2372616290.jpg


0-MOR-2372616291.jpg


0-MOR-2364383842.jpg


0-MOR-2364383843.jpg


0-MOR-2364383849.jpg


0-MOR-2319376341.jpg


0-MOR-2325919703.jpg


0-MOR-2319376307.jpg


0-MOR-2319376308.jpg


0-MOR-2319376344.jpg


0-MOR-2354598319.jpg


Als ST-Line best te pruimen. Maar ik vind deze toch echt flink knapper

0-MOR-2121486847.jpg
 
Ook eens. En ik had nooit gedacht dat ik 'mooier' en 'vorige Focus' nog eens tegelijk uit zou spreken zonder ontkenning :).
Nadeel van de vorige Focus vond ik vooral het grofstoffelijke ontwerp, vooral van binnen. Totaal geen verfijning qua afwerking en de auto raakte me echt op geen enkel onderdeel. Maar naast de nieuwe vind ik de oude toch heel wat meer uitstraling hebben.
 
De st vind ik erg goed gelukt. De titanium daarentegen vind ik op de een of andere manier niet in balans. Ik sluit me bij die versie aan bij het commentaar van anderen. Kan ook mt de kleur of de wielen te maken hebben...
 
Barri zei:
Eens. Het design is wat mij betreft niet in balans. Zonde.

Oneens!:) Ik vind de nieuwe (op de foto's) rustiger en minder gekunsteld overkomen dan het vorige model.

Althans, voor de hatchback dan. De stationwagen vind ik op de foto's te uitgerekt ogen en de vorige generatie zag er als station juist evenwichtiger uit dan de hatchback. Dat lijkt nu omgekeerd. Ben benieuwd hoe ik de wagens in het echt vind.
 
Persoonlijk vind ik de Titanium mooier dan de ST line. Het mooist vind ik toch die blauw/paarse Vignale die in verschillend media al eens naar voren gekomen is. Ik vind bij de Focus IV de hatchback mooier dan de wagon. Bij de Focus III vind ik juist de wagon mooier. En die heb ik dan ook.
Ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om de dealer te bezoeken, dus heb nog niet plaats kunnen nemen in een nieuwe Focus.
Mijn "droom focus": een blauw/paarse 1.5 Vignale automaat hatchback. Want een handgeschakelde 6 bak (hoe goed die van Ford ook is) vind ik hedentendage niet meer passen in een op comfort gerichte auto. Bij een ST of ST line is het een ander verhaal.
 
Harrie, ben blij dat jij het zegt. Ik baal er enorm van dat er geen benzine ST-line Kuga is. Toffe bak, maar ik ga anno 2018/2019 echt niet meer schakelen.
 
De eerste Focus die ik fraai vind moet nog komen. Wat een lelijkheid weer.
Vooral die Station is niet om aan te gluren.
(geldt imo voor de meeste Fords. Alleen de Mondeo kan ik waarderen)
Een fatsoenlijk interieur hoef je van Ford ook nog steeds niet te verwachten zie ik.
 
speedtouch zei:
Matthijs82 zei:
Ik zag vandaag de hatchback rijden in ST trim, mooie bak hoor!

Vind ik ook, gewoon een mooie auto en mag van mij goed scoren in de verkopen.

Tja maar een 1-serie M Sport, Golf R-Line, Megane GT-Line, 130 N Line en Astra OPC Line zijn natuurlijk ook een stuk indrukwekkender dan in een versie in normale trim
 
ik heb moeite met het vinden van mooie foto's van de wagon in een andere kleur dan de duffe grijs/licht bruine in titanium trim.
Dus toch maar een uit een review gehaald en de personen die erop stonden eruit geknipt. Kijk, die ST ziet er gewoon echt goed uit... ik krijg precies deze in het zwart, 14 november als het goed is.
(In het zwart heb ik nog geen goede foto van de wagon in st trim gevonden)
6etgmlqdj3.jpg
 
leasebak zei:
moeite met het vinden van mooie foto's van de wagon in estate trim in een andere kleur dan de duffe grijs/licht bruine.
leasebak zei:
Kijk, die ST ziet er gewoon echt goed uit in het blauw/paars...
leasebak zei:
ik krijg precies deze in het zwart, 14 november als het goed is.

Grijs en lichtbruin duf noemen, blauw/paars mooi vinden en vervolgens een zwarte kiezen ???
 
Tsja. Er schijnen werkgevers te zijn die zich zelfs bemoeien met de kleur van je leaseauto. Totale flauwekul imo, maar misschien werkt 'leasebak' voor zo één?
 
Nou, dat niet gelukkig.... maar... merkenbeleid, sommige uitvoeringen kun je gewoon niet kiezen en maximaal energie label c. Dat laatste vind ik wel oke, maar die andere zaken.... kom op zeg, ik wil gewoon kunnen kiezen wat ik wil. Misschien was ik wel op dezelfde auto uitgekomen, maar het gaat om het idee.
 
Terug
Bovenaan