Ford Focus 1.4I-16V-WAGON 2002 waterpomp

Guest
Voor mijn Ford Focus wil ik de distributieriem laten vervangen.
Ik ben nogal geschrokken van het verschil in prijs.
Diverse offertes aangevraagd die variëren van 375 tot maar liefst 850 euro voor praktisch dezelfde klus.
Alleen is er verschil in wat ze willen monteren.

Garage 1:
Is officieel Ford dealer die stempel in onderhoudsboekje zou kunnen zetten.
Komt online niet goed uit de reviews
Vraagt 475 voor distributieriem + waterpomp + monteren.
Is heel kortaf in de communicatie, dus ik heb er geen vertrouwen in.

Garage 2:
Zegt dat als je distributieriem laat vervangen je ook de multiriem en spanrol moet meepakken
850 euro voor distributieriem + waterpomp + multiriem + spanrol + monteren (waarvan multiriem + spanrol 116 euro is mocht ik dat willen skippen)

Garage 3:
Erg fijne garage geweest altijd, ook in de communicatie
Zegt dat bij de Focus de waterpomp helemaal niet over de distributieriem loopt en dus ook later gemakkelijk is te vervangen
375 euro voor distributieriem + multiriem + monteren (met eventueel extra kosten voor waterpomp als deze er slecht aan toe is)

Garage 3 heeft mijn voorkeur, vooral vanwege de eerlijke communicatie.
Maar is hij hier niet mis met het bouwjaar?
Focus 2005's hebben dacht ik inderdaad de waterpomp niet over de distributieriem lopen.
Maar 2002's ook?

Ik rij erg weinig in deze auto, maar omdat ik nergens een onderhoudshistorie kan vinden kan het in het ergste geval zo zijn dat ik 40k over de limiet van de riem zit. Mijn focus is om alleen te vervangen wat essentieel is om niet de motor in de soep te laten draaien en kleine zaken meepakken die eventueel later weer vereisen dat alle distributie kappen eraf moeten.
Mijn inschatting is dat ik hier nog 1,5 jaar in wil rijden 35k km's

Dank voor jullie hulp

Als ik voor de Focus van jou een distributieset opzoek, krijg ik ook verschillende setjes compleet met waterpomp. Dus dan loopt de riem over de waterpomp. Vaak moet voor het vervangen van de distributieriem ook de multiriem gedemonteerd worden, dus is het nooit verkeerd om die ook gelijk te vervangen.

Dankjewel, welke site gebruik je daarvoor?
Of is dat alleen voor monteurs in te zien?

Er bestaan diverse sites voor auto-onderdelen. Ik kijk altijd via www.mijngrossier.nl , dat is ook de leverancier van mijn werk, dus dat programma ben ik bekend mee. Je kunt online (klikken op: direct bestellen) je kenteken invoeren of op auto zoeken, en dan de onderdelen die leverbaar zijn inzien. Met de brutoprijs (ex btw).

Ik zou voor een Ford dealer gaan, die veelal een hoop ervaring en specifieke kennis/gereedschap hebben.... prijs valt mij reuze mee!

Goede communicatie is fijn, maar uiteindelijk gaat het erom of het werk goed gedaan wordt.
Het is heel wisselend, bij de oudere mazda bv. was het vrij gebruikelijk om bij 100.000km alleen de riem te wisselen en bij 200.000 ook de span en keerrollen +waterpomp mee te nemen. Of dat nu nog op gaat, durf ik niet te zeggen.

Uit eigen ervaring, kijk ik de rollen na bij vervanging. fff voelen hoe ze rond draaien. Ze mogen niet 30 seconden na draaien als je ze een slinger geeft, want dan zit er vrijwel geen vet meer in. Maar ze moeten wel soepel draaien, je moet niet het gevoel hebben dat er stof/zand in zit.

Maar ja, dat soort dingen is denk ik nogal merk afhankelijk.
Ik zou in ieder geval gewoon de waterpomp mee laten nemen, voor de kosten hoef je het vaak niet te laten en als alles toch al los ligt kost het ook niet veel extra tijd om hem te monteren.

Als je de geschiedenis niet kent van de auto, zou ik op zeker spelen en alles doen.

Als de waterpomp op de multiriem zit hoef je hem niet mee te vervangen. Zit die op de distributrieriem moet je hem altijd meevervangen.

Spanrollen voor de distributie horen bij de set te zitten.

Spanrol voor de multiriem is indien nodig later nog te vervangen, maar in de regel gaan die erg lang mee (tenzij die vol in het pad van al het straatvuil hangt natuurlijk).

Multiriem zelf altijd mee vervangen met een distributieriem. Aangezien die eraf moet betaal je alleen het onderdeel. Dus tientjeswerk.

Pobresh zei:
Als de waterpomp op de multiriem zit hoef je hem niet mee te vervangen. Zit die op de distributrieriem moet je hem altijd meevervangen.

Spanrollen voor de distributie horen bij de set te zitten.

Spanrol voor de multiriem is indien nodig later nog te vervangen, maar in de regel gaan die erg lang mee (tenzij die vol in het pad van al het straatvuil hangt natuurlijk).

Multiriem zelf altijd mee vervangen met een distributieriem. Aangezien die eraf moet betaal je alleen het onderdeel. Dus tientjeswerk.

Bij mijn v6, zit de waterpomp ook niet op de distributie, maar om de waterpomp te vervangen, moet de distributie er wel af.
Kwam ik ook 10000km na het vervangen van de distributie achter. leuk is anders...

marcel21674 zei:
Bij mijn v6, zit de waterpomp ook niet op de distributie, maar om de waterpomp te vervangen, moet de distributie er wel af.
Kwam ik ook 10000km na het vervangen van de distributie achter. leuk is anders...

Ja zulke systemen bestaan idd ook. Net zoals thermostaten die achter de distributieriem zitten. Die ontwerpers denken helaas niet overal aan.
Maar je ziet het verschil wel tussen een waterpomp die echt los staat van de rest van het blok. En een waterpomp die onhandig half achter andere riemen zit. Eentje die echt helemaal apart van het blok zit (hooguit er tegenaan geschroefd) is makkelijk achteraf te vervangen. Andere niet.

Het lijkt erop dat je hem er zo vanaf kan halen zonder dat de distributieriem weer eraf moet

Voor zover ik kan vinden loopt die waterpomp nog een stukje door achter de distributieriem. Kans dat die dus niet vervangen kan worden als de distributieriem er nog op zit, is groot.
Er is echter ook een variant die alleen tegen het blok aan geschroefd zit en te vervangen is zonder de distributie eraf te halen. Maar dat lijkt de 2liter versie te zijn.

Ik zou het niet willen gokken als je het niet zelf kan...

Terug
Bovenaan