Ford fiesta 2019 tikkend geluid

Goedeavond!

Ik heb al tijdje een soort van apart geluid qat links voor aan de binnenkant komt en als ik dan onder de motorkap luister hoor ik het ook op de zelfde plek. Alleen kan niks vinden, iemand enige idee wat het kan zijn? Hierbij ook het geluid. (Het klinkt veel zachter in het echt!!!!)

Goedeavond!

Ik heb al tijdje een soort van apart geluid qat links voor aan de binnenkant komt en als ik dan onder de motorkap luister hoor ik het ook op de zelfde plek. Alleen kan niks vinden, iemand enige idee wat het kan zijn? Hierbij ook het geluid. (Het klinkt veel zachter in het echt!!!!)
Gaat het geluid qua ritme ook omhoog als je het toerental verhoogd?
Klinkt als een versleten lager van een v-snaar spanner of iets wat door de v-snaar aangedreven word

Het klinkt als het druklager van de koppeling. Wat is de km stand?

Merk je verschil als je de koppeling in trapt?

Nop totaal niet, dan gaat die juist weg. Het is echt alleen als je stil staat. Kan dat dan ook van het zelfde af komen?
Dat kan zeker, klinkt als de spanner van de v-snaar,
je hebt als je gas geeft dat er meer spanning op de snaar komt en de spanner strakker aangetrokken word en de lager onder meer druk komt te staan dat het geluid even weg gaat.

Je kan dit testen door de spanner strakker aan te draaien, heb je waarschijnlijk wel een imbus dop voor nodig of zien dat je er met een losse imbus en eventueel losse buis eroverheen bij komt

Als dat het geval is de spanner even vervangen, meestal makkelijke klus als er genoeg ruimte aan de zijde van het blok zit.

Mocht de spanner het begeven ligt je v snaar los en verlies je je dynamo en eventuele accessoires (A/C, stuurbekrachtiging) en specifiek aan sommige blokken, de waterpomp

Klinkt voor mij ook als een spanner/lager daarvan dat aan het einde van zijn latijn begint te raken of een te slap staande multiriem/vsnaar.

Maar het kan ook zoiets simpels zijn als een resonantie in de motorruimte van een onderdeel wat op een bepaald toerental ligt te rammelen en net piepend tegen iets anders aan krast.

Beide zijn relatief makkelijk op te sporen. De riem demonteren en luisteren of het probleem dan weg is, meestal kun je ook wel aan de poelies even draaien of dan ook duidelijk hoorbaar eentje stuk is.

Rammeltjes is een kwestie van goed luisteren waar het vandaan komt en in de buurt van het geluid onderdelen aandrukken of loshalen om te testen wanneer het geluid weg gaat.

Terug
Bovenaan