Ford fiesta 1.6 16V 2006 waar op letten?

EV0 II

Wegverkenner
Morgen moeten we proef gaan rijden in een ford fiesta uit 2006 met 1.6 16V motor met 100 pk. Wat zijn bekende gevoelige punten van deze auto? Ik weet uiteraard wel dat ik op zaken als de distributieriem moet letten, en onderhoud. De teller staat op 143k en hij heeft nap. Denk dat dit een zetec motor is? Heb al wat gegoogled op specifieke punten voor deze motor. Het enige wat ik tegenkwam is olielekkage her en der. En dat bij een distributieketting de ketting kan rekken. Heb geen idee of in ons exemplaar een riem of ketting zit.

Deze oude 1.6 16V Ford motor staat bekend als eenvoudig en betrouwbaar. Bij een oude auto moet je natuurlijk alles heel goed nalopen. Veel kunststof en rubber onderdelen verouderen.

Zet de auto altijd op de brug, of nog beter laat een aankoopkeuring doen.

Zwak punt van dit model Fiesta is vooral roest.

Heb zelf de 1.3 8v variant van dit model sinds een poosje, 370 duizend gelopen maar altijd goed onderhoud gehad en betrof een ex-lease auto. Rateltje bij het starten dus denk een ketting. Geen olieverbruik, zuinig. Denk dat het met de 1.6 16v niet veel anders is en die kan ook erg ver komen. Maar let inderdaad wel op roest

EV0 II zei:
CUT
En dat bij een distributieketting de ketting kan rekken. Heb geen idee of in ons exemplaar een riem of ketting zit.

Die motoren hebben een riem, te vervangen na 160000 km of 8 jaar, iets om even mee te nemen....heeft ie nog de eerste (en ook de tweede) riem, dan staat vervangen dus bovenaan de prioriteitenlijst.

BTW, kettingen rekken nooit, maar worden langer door slijtage op de scharnierpunten.

techlo2 zei:
Kees 9379262 zei:
BTW, kettingen rekken nooit, maar worden langer door slijtage op de scharnierpunten.

Behalve bij Renault daar maken ze die dingen van trekdrop

(Je weet duidelijk niet waarover je praat, bij Renault komt dit niet veel voor.

En bij de nieuwe generatie TCe benzinemotoren komt het oprekken van de distributieketting het meest voor bij de 1.2 TCe. Maar vergeleken bij andere merken valt dat mee.
Bij de 0,9 TCe komt dit heel soms voor. Renault gebruikt in verschillende motoren distributieriemen

In mijn vorige Renault met 2.0 16V Nissan motor met distributieketting heb ik in al die jaren en 180.000 km nooit problemen met de distributieketting gehad, en ook de huidige met Mercedes ontwikkelde 1.3 TCe met distributieketting doet het uitstekend.)

Dit topic gaat ook helemaal niet over Renault maar over een Ford Fiesta. Waar de TS goede tips over wil hebben.

Ook bij Renault was het slijtage, het duurde overigens bij meerdere merken een tijd alvorens men dit goed onder de knie kreeg..... (PSA, VW en mogelijk meer)
Beetje jammer om de term oprekken keer op keer te gebruiken, zo blijft het maar voortwoekeren, voor de rest mee eens.
@TS, let op de riem, kilometerstand en vervangingstermijnen....

Even een update.

We hebben gisteren proefgereden met de auto en dat is goed bevallen. Heb half onder de bodem gelegen met een led lampje om de staat te bekijken. Heb met name de felsranden van de dorpels bekeken en de draagarmen enzo. Op de draagarmen zit alleen wat vliegroest, felsranden zijn compleet roestvrij. Het enige wat opviel tijdens het rijden was de veren achter die zich wat lieten horen op drempels. We hebben hoofdzakelijk binnendoor gereden maar ook een stuk snelweg met 110. Niks geen trillingen of eigenaardigheden.

Tijdens het rijden heb ik de boordmap door zitten kijken. Die zat vol met facturen van onderhoud. Er staat 144k op de teller. Geldige nap. Bij de 140k, afgelopen juli had hij nog groot onderhoud gehad. Distributieriem en waterpomp vervangen, 2 multiriemen, 2 nieuwe vredestein banden oliewissel, interieurfilters etc. vervangen. Was een factuur van 1200 euro. Op onderhoud was dus niet bezuinigd. Daarnaast hebben we geregeld dat we de fiesta op kunnen halen op de dag dat de fiat 500 ingeleverd wordt bij de leasemaatschappij.

Heb trouwens ook op parkeerdeukjes en velgen gelet. Parkeerdeukjes heb niet kunnen ontdekken, en de velgen zijn ook puntgaaf. Denk dat we wel plezier gaan beleven aan dit wagentje. Hij is met zijn 100 pk ook nog eens redelijk vlot. Benieuwd wat het verbruik is. Zat zelf al na te denken over een dinitrol behandeling, maar dat is ook zo 1000 euro. Misschien toch de moeite. Denk dat het wel een binnenslaper geweest is. Hij heeft slechts 2 eigenaren gehad ook.

Inmiddels hebben we de fiesta enkele weken en er was toch een probleempje. Als de auto warm wordt na een km of 30 rijden ging het schakelen steeds zwaarder. Via een youtubekanaal ben ik erachter gekomen wat dit probleem was. Afgelopen morgen heb ik dat gefixt. Met een klein uurtje was het gebeurd. Mocht een brug gebruiken bij een autobedrijf hier in de buurt. Gelijk 40 km gereden en het probleem is gelukkig weg. De oplossing was dit:

Terug
Bovenaan