Ford Edge (facelift 2021)

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Officieel: de Ford Edge[/size]
[size=x-small]25 juni 2014 | 00:01 | Tekst: Joas van Wingerden[/size]

Ford heeft de splinternieuwe Edge onthuld. De SUV komt boven de Kuga in het gamma en zal medio 2015 zijn weg naar de Nederlandse showrooms vinden. Na de EcoSport en Kuga (die op sommige markten Escape heet) is het de derde SUV die dankzij de ‘One Ford’-strategie de oversteek maakt naar ons continent.

De Ford-familie heeft er een nieuwe wereldburger bij; de Edge. De SUV completeert daarmee Ford’s SUV-aanbod voor Europa, dat momenteel bestaat uit de EcoSport en de Kuga. In de Verenigde Staten verkoopt Ford overigens de huidige Ford Edge al sinds 2007.

De 4,81 meter lange Edge wordt geleverd met twee versies van de 2,0-liter Duratorq TDCi-diesel. De eerste heeft 177 180 pk en is gekoppeld aan een handbediende zesbak. De tweede heeft een vermogen van 207 210 pk, en die gaat vergezeld van een PowerShift-automaat met zes verzetten, die ook met schakelflippers valt te bedienen.

De 177 pk-versie levert een koppel van 400 Nm en stoot 149 gram CO2 per kilometer uit. De versie met 207 pk levert 450 Nm koppel en is verantwoordelijk voor 159 gram CO2 per kilometer. Benzinemotoren staan (voorlopig) niet op de planning.

Nieuwe technologieën

Met de komst van de Edge gaan we onder andere voor het eerst kennismaken met het nieuwe ‘Adaptive Steering’ dat Ford heeft ontwikkeld. Daarnaast zal in de SUV Fords ‘Active Noise Cancellation’ voor het eerst in Europa beschikbaar zijn. Het systeem genereert geluidsgolven die het motorgeluid dat binnenin de auto is te horen, tegengaan. Dit uiteraard ter verhoging van het comfort. Verder zien we onder andere het ‘Intelligent All Wheel Drive’- systeem, verkeersbordenherkenning en SYNC 2 terug in de Edge.

Ford heeft de Edge naar eigen zeggen 'van de grond af ontworpen om te voldoen aan de kwaliteitseisen die Europa aan auto’s stelt'. Welk prijskaartje dat tot gevolg heeft, is nog niet bekend. Wel gaf men bij Ford te kennen dat de Edge - enigszins gechargeerd - 'Audi Q7-ruimte voor een Q5-prijs' gaat bieden. Ook de Volvo XC60 wordt als concurrent gezien.

Ford verwacht de Edge, die alleen als vijfzitter leverbaar is, halverwege volgend jaar in de Europese showrooms te hebben.

m1myp5lbejd0_800.jpg


m1myp5mb15cw_800.jpg


m1myp5lbx5cx_800.jpg


m1myp5lbvicy_800.jpg


m1myp5mb1tcu_800.jpg


m1myp5lbxtcv_800.jpg


m1myp5lbc3d1_800.jpg


m1myp5lba3d2_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/28820/officieel-ford-edge

In Europa zal de Edge het opnemen tegen bijvoorbeeld de Nissan Murano, Volkswagen Touareg en Hyundai Grand Santa Fe. De CO[sub]2[/sub]-uitstoot is dusdanig (hoewel relatief niet ongunstig) dat de prijs in Nederland door ongeveer €12.500 aan slurptaks wordt opgestuwd.
 
Ik snap ook niet helemaal waarom deze naar Europa zou moeten komen, de Kuga verkocht al niet denderend, zo'n Edge zal het niet beter doen (lijkt me).
De achterkant /-lichten doen me denken aan de nieuwe Cherokee, trouwens.
 
Ik zie deze liever dan de Kuga! Al was het alleen maar om de naam...
 
Hele stoere auto. Ik zou 'm nooit uitkiezen, maar ik vind het niet erg om deze over een tijdje te zien rondrijden. Het interieur, en met name het dashboard is veel mooier dan die in de meeste andere Fords!
 
Hele mooie auto, ik zie deze graag in het straatbeeld verschijnen!
 
Ben er niet zo weg van: Amerikaans uiterlijk en dat Amerikaanse lijkt ook voor de afwerking van het interieur te gelden. (n)
 
519609675643006800.jpg



Ford has unveiled the Euro-spec Edge at the Paris Motor Show.

Set to go on sale next year, the model closely echoes the North American variant and features a prominent grille that is flanked by sweptback headlights. The crossover also has plastic body cladding, wraparound taillights and a sporty dual exhaust system.

Ford declined to go into specifics but confirmed the model will have an Adaptive Steering system which continually adjusts the steering ratio to match the vehicle speed to make the "Edge easier to maneuver and more fun to drive."

The model will also have an Active Noise Cancellation system which uses three microphones to detect offending noises. The system then sends an opposing sound wave through the audio system to cancel out the unwanted noise.

Under the hood, there's a 2.0-liter Duratorq TDCi diesel engine that is available in two different outputs. The entry-level variant produces 180 PS (132 kW) and 400 Nm (295 lb-ft) of torque, while the range-topping variant develops 210 PS (154 kW) and 450 Nm (332 lb-ft) of torque.

Source: Ford Europe
 
^ Dat van die motoren wisten we toch al?

Live @ Mondial de l'Automobile Paris:
https://motorshow.carview.yahoo.co.jp/paris-motorshow/other/282/
https://www.omniauto.it/salone/parigi2014/stand/1133/ford

ford-salone-parigi-2014_19.jpg


ford-salone-parigi-2014_21.jpg


ford-salone-parigi-2014_22.jpg


ford-salone-parigi-2014_28.jpg


06_w640.jpg


08_w640.jpg


01_w640.jpg


03_w640.jpg


02_w640.jpg
 
[size=medium]Zevenzits Ford Edge voor China[/size]
[size=x-small]20 november 2014 | 14:02 | Tekst: Lars Krijgsman[/size]

Ford heeft in het Chinese Guangzhou een zevenzits versie van de Edge getoond. Of-ie ook naar Nederland komt, is niet bekend.

In juni dit jaar zagen we al hoe Ford de Edge in een compleet nieuwe jas stak. De vorige generatie van de cross-over was al jaren in de Verenigde Staten te koop, maar dankzij de One Ford-strategie zal de nieuwe generatie ook ons deel van de wereld aan doen. In China heeft Ford nu een zevenzits-versie van de Edge geparkeerd.

De Europese Edge komt beschikbaar met twee versies van de 2.0-liter Duratorq TDCi-dieselmotor met 177 of 207 pk. De Chinese consument is niet zo'n fan van zelfontbranders, en Ford rust de zevenzitter daarom alleen uit met een 2,7-liter EcoBoost-benzinemotor. Ford rust de Edge standaard behoorlijk compleet uit en volgens Ford zet de zevenzitter 'een nieuwe standaard neer' op de Chinese markt.

Volgend jaar kan de Chinese klant de zevenzits Edge in de showroom vinden. Of wij in Europa ook met z'n zevenen in de Edge kunnen kruipen, is nog niet bekend.

hvtywkjbibhg_800.jpg


v7myq4jbjn9d_800.jpg


527yutmbfynf_800.jpg


hzgyod2bykj1_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/30827/zevenzits-ford-edge-voor-china

Live @ Auto Guangzhou:

19411693244730_3726153_11.JPG


19411691040035_3726148_11.JPG


19411689949793_3726147_11.JPG


13210716447570_3732687_11.JPG


10355764497158_3728632_11.JPG


13210700439150_3732561_11.JPG


12475033892150_3731460_11.JPG


13210671119543_3732525_11.JPG


Fotogalerij: https://chezhan.bitauto.com/guangzhou-chezhan/n2014/zhanguan/ford/ruijie/
 
goed de europese versie is dus vorig jaar al in parijs gepresenteerd, nu komen ze met dit nieuws:
Ford erweitert in Europa sein Angebot an SUV. Der schon länger im Sinne der Philosophie „One World. One Ford.“ (ein Modell für alle Märkte) angekündigte große Edge aus den USA soll nun endlich Mitte nächsten Jahres nach Deutschland kommen.

wat duurt dat allemaal lang bij ford, ook de mondeo liet lang op zich wachten.
 
In Duitsland zijn de prijzen inmiddels bekend:

2.0 TDCi 180 pk 4x4 Trend €42.900,-
2.0 TDCi 180 pk 4x4 Titanium €46.600,-
2.0 TDCi 180 pk 4x4 Sport €49.050,-
2.0 TDCi Bi-Turbo 210 pk Powershift Titanium 4x4 € 50.100,-
2.0 TDCi Bi-Turbo 210 pk Powershift Sport 4x4 € 52.550,-

Ter vergelijking wat Duitse prijzen van de Kuga met dezelfde motorisering en uitrusting:

2.0 TDCi 180 pk Titanium 4x4 € 33.850,-
2.0 TDCi 180 pk Powershift Titanium 4x4 € 35.600,-

In Duitsland is de meerprijs van Kuga naar Edge dus een niet geringe € 12.750,-. De CO[sub]2[/sub]-uitstoot van de Edge is 149 g/km in alle uitvoeringen, die van de Kuga met voornoemde motorisering 135 g/km en 140 g/km met Powershift-Transmissie. In Nederland is de Kuga 2.0 TDCi 180 pk dieselmotor slechts met Powershift-Transmissie verkrijgbaar en die kost € 49.230,-. Hoe dan ook, de Nederlandse prijzen van de Edge zullen wel beginnen bij ongeveer 60.000 euro.

Ford-Edge-Mitfahrt-Lommel-Testgelaende-fotoshowImage-cbdf0f76-918175.jpg


Ford-Edge-Mitfahrt-Lommel-Testgelaende-fotoshowImage-6f573d3c-918170.jpg


Ford-Edge-Mitfahrt-Lommel-Testgelaende-fotoshowImage-cf2421ba-918173.jpg


Rij-impressies:
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/ford-edge-unterwegs-im-neuen-flaggschiff-7789751.html
https://www.autobild.de/artikel/ford-edge-2016-mitfahrt-5175152.html
 
60.000 euro voor een Edge? Ik denk dat hij met zo'n prijs niet veel verkocht gaat worden, voor dat geld heb je ook een Q5, X3 of GLC.
 
Kansloos. De Edge laat erg lang op zich wachten heeft een goedkoop ogend interieur en is bepaald stevig aan de prijs (in ieder geval al in Duitsland waar de prijzen en de configurator al online staan). He design is een (USA) allegaartje en is het net allemaal niet. Ford is de Europese markt aan het versloffen met matige producten ('One Ford strategie' producten). De 'nieuwe' Mondeo is bepaald geen verkoopsucces en beslist ook geen grote stap voorwaarts vergeleken met de voorganger, integendeel. Ditzelfde gaat op voor de nieuwe S-max en de nieuwe Galaxy die bovendien met enkele voor de hand liggende opties onbetaalbaar zijn. Dan doet Opel het op dit moment toch heel wat beter.
 
Edge Vignale

19my4pbbzow9_800.jpg


q3yyazkbgr8m_800.jpg


fd1056dd8adf046bfe58d9a7d09e8bdc.jpg


Meer foto's: https://www.autoweek.nl/nieuws/36309/ford-trekt-vignale-doos-open-in-geneve
 
Edge Vignale @ Genève:

autosalon-geneve-2016-ford-vignale-279465-800.jpg


autosalon-geneve-2016-ford-vignale-279466-800.jpg


autosalon-geneve-2016-ford-vignale-279468-800.jpg


ford-al-salone-di-ginevra-2016_16.jpg


Meer foto's:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/maart/40358-ford-breidt-luxe-vignale-lijn-uit-met-drie-modellen
https://www.omniauto.it/salone/ginevra2016/stand/1423/ford
 
Facelift en getoonde versie is de ST met 2,7-liter biturbo-V6 in het vooronder die 320 pk en 475 Nm levert. De krachtbron is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Maar die komt niet naar Nederland ;)

2018-Ford-Performance-Line-up-in-North%2BAmerica%2Bcopy.jpg


2019-Ford-Edge-ST-3%2Bcopy.jpg


2019-Ford-Edge-ST-4%2Bcopy.jpg


2019-Ford-Edge-ST-1%2Bcopy.jpg


2019-Ford-Edge-ST-2%2Bcopy.jpg


2019-Ford-Edge-ST-8%2Bcopy.jpg


2019-Ford-Edge-ST-6%2Bcopy.jpg


Normale uitvoeringen

2019-Ford-Edge-Titanium-2%2Bcopy.jpg


2019-Ford-Edge-Titanium-3%2Bcopy.jpg


2019-Ford-Edge-Titanium-5%2Bcopy.jpg
 
Ford Edge Titanium Elite Package
ford-edge-titanium-elite.jpg


ford-edge-titanium-elite.jpg


ford-edge-titanium-elite.jpg


ford-edge-titanium-elite.jpg


ford-edge-titanium-elite.jpg


ford-edge-titanium-elite.jpg


ford-edge-titanium-elite.jpg


info en meer foto's: https://www.motor1.com/photo/2872242/ford-edge-titanium-elite/
 
[size=medium]Nieuwe 2.0 dieselmotor voor vernieuwde Ford Edge[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 21 februari 2018 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Ford heeft de eerste informatie bekend gemaakt over de Europese versie van de vernieuwde Edge. Het belangrijkste nieuws is de komst van de 2.0 EcoBlue dieselmotor, die de huidige 2.0 TDCi vervangt.

Eerder dit jaar onthulde Ford de vernieuwde Edge voor de Amerikaanse markt, nu volgt de Europese versie. De wijzigingen zijn nagenoeg gelijk, maar voor ons continent heeft het merk een extra nieuwtje: een nieuwe 2.0 EcoBlue dieselmotor.

Het is ook meteen de enige motor die Ford in Nederland gaat aanbieden. Er zijn twee smaken: 190 en 238 pk. Die laatste versie heeft bi-turbotechniek en wordt standaard gekoppeld aan een nieuwe achttraps automaat. De 190 pk-versie is voorzien van een handgeschakelde zesbak. Vierwielaandrijving is altijd standaard op de vernieuwde Edge.

Het vernieuwde aanbod omvat twee uitvoeringen: Vignale en de nieuwe, sportief getinte ST-Line. Die is te herkennen aan de in carrosseriekleur uitgevoerde beschermingsranden, 20 inch wielen, zwarte grille, twee uitlaatpijpeinden en een sportieve aankleding van het interieur.

De prijzen van de vernieuwde Edge zijn nog niet bekend, de verkoop start waarschijnlijk net na de zomer.

ford-edge-2018-293777-800.jpg


ford-edge-2018-293778-800.jpg


ford-edge-2018-293774-800.jpg


ford-edge-2018-293776-800.jpg


ford-edge-2018-293773-800.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/februari/44380-nieuwe-2-0-dieselmotor-voor-vernieuwde-ford-edge
 
Hmm.. de facelift heeft 'm mijns inziens geen goed gedaan; lampen te klein - grille te groot.
 
Edge facelift live @ Autosalon van Genève:

ford-al-salone-di-ginevra-2018_b5e8907a67ef6c7d882ee0a5f2d1e104.jpg


ford-al-salone-di-ginevra-2018_4db15ac0bb4fc922b3f2ba23877e201e.jpg


ford-al-salone-di-ginevra-2018_9be8008fb5924183e398abe97bfffd0a.jpg


ford-al-salone-di-ginevra-2018_d936dfbd8ade5b90b3be3d45be2695e7.jpg


ford-al-salone-di-ginevra-2018_91f37f1479830a7a1e07c3db730bbb8e.jpg


Ford stand: https://www.omniauto.it/salone/ginevra2018/stand/1923/ford
 
Eindelijk prijzen een prijs:

[size=medium]Vernieuwde Ford Edge in één uitvoering leverbaar[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 13 maart 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Ford maakt de prijs van de vernieuwde Edge bekend. Inderdaad, prijs in enkelvoud, want Ford gaat in ons land slechts één, zeer complete uitvoering aanbieden. Die heeft een 238 pk sterke dieselmotor en kost 76.145 euro.

Ford zet binnenkort de vernieuwde Edge in de Nederlandse showrooms. Kopers hoeven niet veel te kiezen, alleen de kleur en eventuele losse accessoires kunnen nog voor hoofdbrekens zorgen. De enige versie die Ford levert is voorzien van alles wat je maar kunt wensen. Ford vraagt voor de Edge 2.0 EcoBlue ST-Line 76.145 euro.

De 2.0 EcoBlue dieselmotor beschikt over bi-turbotechniek waarmee een vermogen van 238 wordt gerealiseerd. De 190 pk-versie van deze motor komt niet naar ons land. Een achttraps automaat en vierwielaandrijving zijn standaard.

De uitrusting omvat onder andere het Sync-multimediasysteem met 8 inch aanraakscherm, een B&O audiosysteem, een digitaal instrumentenpaneel, adaptieve cruise control en een rijbaanassistent. Daarnaast is de Edge altijd voorzien van de sportieve elementen die onderdeel zijn van de ST-Line, zoals donkere accenten, specifieke bumpers en sportstoelen.

Ford start binnenkort met de levering van de vernieuwde Edge.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/maart/46210-vernieuwde-ford-edge-in-een-uitvoering-leverbaar

Logisch wel dat Ford alleen de dikste uitvoering hier aanbiedt, want daar zit relatief gezien het minste BPM (naar verhouding van de totaalprijs) op. Op zich best een goede auto, maar dat dashboard kan echt niet voor zo'n dure auto.

De vernieuwde Ford Edge voor China komt er nu ook aan, dat wil zeggen de langere versie met zeven zitplaatsen:

5d8fe373-fb10-4731-9493-392a9816cb17_630_w0.jpg


4e28b1ac-dca1-47ee-b7fd-2ec0f5f5682c_630_w0.jpg


f1642523-889f-47ec-8acb-db6bc2fd7bfe_630_w0.jpg


0935a850-0395-4d02-aca1-b1b44c44747a_630_w0.jpg


Bronnen:
https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20190314/1809319065.html
https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20190314/1709318976.html
 
De vernieuwde Ford Edge (China-spec) wordt later deze maand op Auto China onthuld, samen met de ST-uitvoering, die nieuw is voor China.

e0c5d875-350f-45bd-b24f-0fc33af6fb42_630_w0.jpg


9ed53177-c480-429a-864c-313902a8131a_630_w0.jpg


8cf054a2-db56-4fec-a608-d247dab56fb5_630_w0.jpg


2ce667ab-7261-4757-a618-27f2915deed0_630_w0.jpg


Bron: https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20190409/1609352208.html
 
76.000 EUR voor een Fordje?
Zijn ze nu helemaal gek geworden?
Dat ze hun zooi in Amerika slijten en de Europese markt overlaten aan merken die wel weten wat de Europese consument wil.
 
British Racing Green zei:
76.000 EUR voor een Fordje?
Zijn ze nu helemaal gek geworden?
Dat ze hun zooi in Amerika slijten en de Europese markt overlaten aan merken die wel weten wat de Europese consument wil.

Jij mag 'm voor 44.300 euro afhalen bij de Ford-dealer. :) Belgenbonus.
 
Nu officieel: de Ford Edge facelift voor China.

46f320fa-0f30-499d-aff9-3c07b6a88e6f_630_w0.jpeg


b0d3d351-dff3-40ca-a039-2671c70af4d4_630_w0.jpeg


96f9a5ab-c9fe-47d4-9102-e9d3cdae43d3_630_w0.jpeg


Bron: https://news.bitauto.com/xinchexiaoxi/20190415/1709360510.html
 
Pas 1 verkocht exemplaar voor 2019 in Nederland, in de UK is het doek al gevallen voor de Edge.
https://www.carscoops.com/2019/06/poor-sales-have-sealed-the-fate-of-ford-edge-in-the-uk-other-countries-will-follow/
 
Edge Plus voor China
5fe1b0ace5b60a7470abdfc9


5fe1b0cb552ba829a8742ff5


5fe1b0ab9286937469c4f80e


5fe1b0bbf7ca3f0c09497473


5fe1b0ade5b60a7470abdfca


Verschillen:
5fe1b5c5d0dea229a103e63e


Meer foto's en info: https://www.drive.ru/news/ford/5fe1b1d29489fd315b7a093e.html
 
Terug
Bovenaan