Ford C-max aanschaffen, welke motor/bouwjaar

A

Anoniem

Guest
Hallo allen!

De Opel Zafira uit 2001 van mijn vrouw is aan vervanging toe. Na wat wikken en wegen is ze er uit dat het 99% zeker een Ford C-max gaat worden. Een 7-zitter zoals de Zafira is niet meer nodig, maar de ruimte van een C-segment MPV is voor haar toch erg fijn. Ze rijdt er maximaal rond de 8000km per jaar mee.

Budget houden we het liefst onder de 10k, absolute bovengrens is 12k. Enige harde eisen qua opties zijn cruise control en airco.

Als ik wat rondkijk is het aanbod binnen de prijsklasse zie ik redelijk wat exemplaren uit 2013 met de 1.0 ecoboost (125) pk te koop staan, en iets oudere (~2011/2012) met diverse 1.6 motoren, als ik het goed zie met en zonder turbo (105/125/150/182 pk)

Qua vermogen is ze niet veeleisend, de Zafira is ook absoluut niet snel, dus wat vooral belangrijk is is een stukje betrouwbaarheid, en dat ie nog dus nog even mee kan. Gevoelsmatig is de 1.0 dan misschien en mindere keuze, en kijk ik vooral naar de 1.6 zonder turbo, maar klopt dit wel? Wat is wijsheid voor een C-max qua motorisering?

Het zijn allemaal goede motoren, dus ik zou gewoon in zowel een 1.6 met 125pk als een 1.0T met 125 pk een proefrit maken en dan kijken wat ze het prettigst vind.
De 1.0 hoeft door zijn grotere hoeveelheid trekkracht minder hard te werken en zal dus zuiniger zijn.

De Ecoboost vind ik veel fijner rijden. Ik heb ervaring met de 1.0 Ecoboost in de Focus en ook eens gereden met de normale ongeblazen 1.6 tivct in eenzelfde Focus. Die 1.6 viel me erg tegen. Hoger verbruik en meer toeren en lawaai dus minder comfort.
De 150 en 182pk 1.6 zijn nagenoeg identiek, die hebben wel een turbo.
De 1.6 Ecoboost heeft een terugroepactie gehad vanwege het koelsysteem. Verder prima blokken. Houd bij de Ecoboosts rekening met de vervangingsinterval van de distributieriem. Duur klusje en moet na 10 jaar, ongeveer de leeftijd die die auto's nu hebben.

Ik sluit mij aan bij Barri. Uit eigen ervaring weet ik dat de 1.0 een fijn blok is. Heb er bijna 120k mee gereden in een Focus van bj 2015. Bij een rustige rijstijl zuinig, krachtig genoeg en een recente Ford is meestal erg stil. Rijeigenschappen zijn bovengemiddeld goed. Fijne comfortabele auto.
Kijk vooral bij een van de ecoboost motoren of het onderhoud goed is uitgevoerd. De distributieriem loopt door de motorolie. Is niet de juiste olie gebruikt of de vervanging erg uitgesteld dan bestaat de kans dat de distributieriem schade heeft opgelopen (kan bij verkeerde olie oplossen in de olie waardoor losgelaten deeltjes voor een motorschade kunnen zorgen) Bij de 1.5 viercilinder is wel eens melding gemaakt van motorschade door schade aan de zuiger van de 2e cilinder. Die zit zit in het faceliftmodel en ik begrijp dat je op zoek bent naar een iets ouder exemplaar van voor de facelift.
Een goed onderhouden C-Max durf ik wel aan.

De kogel is door de kerk, afgelopen zaterdag een C-Max Titanium uit 2013 gekocht met de 1.0 ecoboost. Netjes volgens schema onderhouden bij de dealer, en hij krijgt een nieuwe distributieset bij de afleverbeurt (sigaar uit eigen doos natuurlijk maar qua prijs nog altijd meer dan prima). Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Gefeliciteerd! Mooi dat ie gelijk een nieuwe distributieset krijgt, dan kan je er weer even tegenaan.
Wordt die door een Ford dealer vervangen?

hij krijgt een nieuwe distributieset bij de afleverbeurt
Goededag is de wet belt bij de Ford dealer vervangen of bij de garage waar u deze auto gekocht heeft, en weet u ongeveer wat de kosten hiervan zijn? Aangezien wij een C-max uit november 2014 hebben en wat op zich een zeer fijne auto is.
Ik twijfel of de wet belt laten vernieuwen of de auto inruilen voor een model uit 2016-2017.
Onze is een Ecoboost 1.0 /125pk type DXA M1DA1J.

Wie kan hier antwoord op geven? Alvast bedankt.

Ik ben er vorig jaar mee bezig geweest, toen hoorde ik deze bedragen. Let op dat het riempje van de oliepomp ook wordt vervangen.
Het is echt een grote klus.

Uit ervaring zeg ik: laat het door een Ford dealer doen of ten minste door een partij die deze klus al vaak gedaan heeft. Want de universele instructie die de universele hebben schiet echt te kort.

Terug
Bovenaan