Focus station 1.0 Ecoboost Titanium met redelijk wat kms, doen of niet?

A

Anoniem

Guest
Dag allen,

Vanuit werk heb ik de mogelijkheid om een ex lease auto over te nemen. Het is een ford focus station van bouwjaar 2019, 1.0 ecoboost titanium (100pk) met 177k op de teller.

Oud bestuurder en tevens collega ken ik , heeft 90% snelweg gereden, onderhoudshistorie is ook netjes bekend. Ben er zelf ook paar keer mee op pad geweest en rijd erg netjes.

Waar ik twijfels bij heb is de motorisering voornamelijk, 1.0 met deze km stand in 3/4jr is tamelijk veel.

Twijfel dan ook en kan wel wat advies gebruiken in deze.

BvD!

Met zo'n kilometerstand is de prijs waarschijnlijk ook aantrekkelijk. Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Precies wat je zegt: veel snelweg kilometers, altijd een warm blok.

Als de prijs netjes is en je geen vergelijkbare auto kan kopen met een ton minder voor dat bedrag zou ik er geen moeite mee hebben hemt te kopen.
Ja het zijn veel kilometers maar wat barri ook zegt het is wel snelwegkilometers.

Zijn over het algemeen probleemloze motoren. Ik zou het mits de prijs echt aantrekkelijk is wel aandurven. Zijn fijne auto’s.

Ik weet niet hoe goed ze bekend staan. Veel langere ritten is natuurlijk positief. Maarja, ik ben zelf geen fan van kleine turbo motortjes.

Joe Blackk zei:
Ik weet niet hoe goed ze bekend staan. Veel langere ritten is natuurlijk positief. Maarja, ik ben zelf geen fan van kleine turbo motortjes.
Dan zul je vast geen Formule 1 kijken: daar zit maar een 1.6 motortje in (van 750pk) ;-)

Die Ecoboost motoren zijn heel betrouwbaar, mits je de juiste olie erin gooit.
100pk is niet gek veel, maar als hier een 6-versnellingsbak in zit, dan kan die zomaar 145pk gezet worden.
De cilinderinhoud zegt niets over de levensduur.
Veel lange afstanden wel: daar slijt-ie niet van.

Ik zou hem wel laten check bij een aankoopkeuring. Beetje jammer als je direct de banden, remschijven, distributie ketting moet vervangen. Bij 180.000km moet de auto een grote beurt krijgen (elke 60000km): die komt er al aan...

spoiler alert zei:
Joe Blackk zei:
Dan zul je vast geen Formule 1 kijken: daar zit maar een 1.6 motortje in (van 750pk) ;-)
....

Hoeveel kilometers rijden die blokken ook weer? Hadden die Mercedessen er niet een stuk of 7 verbruikt vorig seizoen?

@TS heb je de auto ook echt nodig? Een goeie deal terwijl je nog 5 jaar vooruit kan met je eigen auto is eigenlijk geen goeie deal.

Als de auto goed onderhouden is en de garage heeft bij de oliewissel de door Ford geadviseerde olie gebruikt (distributieriem loopt door de olie) dan zijn het zeer betrouwbare motoren die fijn lopen. Doen.

Nog niet beslist heb nog even de tijd.
@V0RQ, momenteel niets in bezit :)

Ik heb wel regelmatig in advertentieteksten gelezen dat er rond de 2 ton een nieuw blok is gemonteerd. Kan samenhangen met het gebruik van verkeerde olie.

Maar een auto uit 2019 is zo nieuw dat hij waarschijnlijk dealeronderhouden is geweest.

Barri zei:
Met zo'n kilometerstand is de prijs waarschijnlijk ook aantrekkelijk. Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Precies wat je zegt: veel snelweg kilometers, altijd een warm blok.

Ja en nee, 10% is nog steeds 17.700 stadskilometers in drie jaar tijd, aldanniet met koude motor.

Ik vind het sowieso een beetje een overgewaardeerd idee dat een auto met relatief veel kilometers "altijd" met een warme motor heeft gereden of weinig heeft geleden. Zo'n auto kan nog steeds voor de korte ritjes gebruikt zijn naast het betere snelwegwerk. Er zijn maar weinig mensen die naast de oprit naar de snelweg wonen en nooit eens een boodschap met de auto gaan doen of nooit de kinderen naar de vereniging brengen.
In dit geval is de vorige (huidige) eigenaar bekend dus kun je dat soort dingen gewoon navragen, maar ik zal er nooit van uitgaan dat zo'n auto ook niet gewoon z'n korte stukjes heeft gereden.

@Mechanix
Altijd dealeronderhouden inderdaad.
@Zadelsnuiver
Dat klopt, her en der voor kleine ritten gebruikt uiteraard, maar met 200km per dag is het grotendeels snelweggebruik geweest.

Allereerst volgt nog een kleine beurt + remblok/schijf vervanging + 2 nieuwe zomerbanden voor (weinig profiel) Daarna mag ik hem overnemen voor 10k

Wat vinden we hier van?

Volgens autoweek bestaat de 100pk titanium niet.
De 125 pk is titanium 2019 met deze km ongeveer 13000€ waard. Dit ex. optiepakketten.
10k is een goede deal. Maar wel nagaan of dit echt een titanium is en geen trend.

Bedankt voor het melden. Ik zal het nogmaals nagaan(y)
Trend is het niet waard of?
Hij is in ieder geval voorzien van allerlei opties oa;
Parkeersensoren
Parkassist, camera
Stoelverwarming
Adaptieve cc
Lane assist
Apple carplay/android auto

Hadouken006 zei:
Bedankt voor het melden. Ik zal het nogmaals nagaan(y)
Trend is het niet waard of?
Hij is in ieder geval voorzien van allerlei opties oa;
Parkeersensoren
Parkassist, camera
Stoelverwarming
Adaptieve cc
Lane assist
Apple carplay/android auto
Dat zijn wel prijzige opties, dus ook geen verkeerde deal.

@Zadelsnuiver: natuurlijk rijdt elke auto ook korte ritjes. Maar deze is elke week wel een keer goed warm gereden en dat is wel fijn. Overigens vind ik het naast een snelweg wonen geen voordeel want dan ga je koud de snelweg op (nu scheelt het dat je daar nu maar 100 mag).

10k lijkt me een scherpe deal! En als je niet veel rijdt kan ie inderdaad nog jaren mee.
Als je 10.000 per jaar rijdt staat ie over vijf jaar op 230dkm wat neerkomt op een krappe 30k per jaar dus dan is het kilometrage al wat gebruikelijker voor z'n leeftijd.

Zie enkel dat het een 1.0L Ecoboost is, dan kan het goed dat het een trend is, afijn met de beschikbare opties vind ik het prima.
Distributieriem ook nog gecheckt maar dat is nog niet aan de beurt, om 10jr of 240k kilometers.

Ik zou persoonlijk meer waarde hechten aan de opties die er daadwerkelijk op zitten (en de motorisering natuurlijk), dan aan de uitvoeringsvariant die het mogelijk wel of niet is. Vaak is een bepaalde uitvoeringsvariant ook wel visueel zichtbaar, bijvoorbeeld met accenten die wel of niet verchroomd zijn of bijvoorbeeld de grill.

Heb vandaag toevallig 2 proefritten gemaakt met Fiesta's met diezelfde 100pk motor. Vond het daarin al geen heel vlotte prestaties leveren.
Misschien voor jou wel voldoende, maar ik vrees dat een Focus toch wat groot is voor een beetje leuke prestaties.

Wel een mooie auto, zo'n Focus

Qua betrouwbaarheid denk ik wel dat het ok is, een vriend van me heeft eentje en die doet toch wel wat kilometers ermee.
Ga toch maar even wat testrijden want ik vind dit een bijzonder irriterende auto.
Ik heb er een week mee gereden maar dit was geen fijne ervaring.
Namelijk stapvoets in tweede een kruispunt oprijden en dan gas geven, dan gebeurt er niets... in die periode zat ik vaak in Brussel en elke keer op een druk kruispunt had ik prijs.
De ophanging (banden?) gaf vaak irritante resonanties in het stuur.
Gewoon even om te weten...

Tijl zei:
Namelijk stapvoets in tweede een kruispunt oprijden en dan gas geven, dan gebeurt er niets... in die periode zat ik vaak in Brussel en elke keer op een druk kruispunt had ik prijs.
De Ford heeft een relatief lange 2e versnelling, dus je moet ietsjes later doorschakelen naar de 2. Niet zo ingewikkeld en dat doe je na 2x automatisch.
Die resonanties horen niet. Zijn de voorbanden gecupt?
Uiteraard moet je een proefrit maken met de 2e hands auto die je op het oog hebt.

spoiler alert zei:
Tijl zei:
De Ford heeft een relatief lange 2e versnelling, dus je moet ietsjes later doorschakelen naar de 2. Niet zo ingewikkeld en dat doe je na 2x automatisch.
Die resonanties horen niet. Zijn de voorbanden gecupt?
Uiteraard moet je een proefrit maken met de 2e hands auto die je op het oog hebt.

Maar terugschakelen naar 1ste al rijdend op een traag kruispunt doe je toch niet? Dat was dus het probleem... niet zozeer het accelereren vanuit stilstand.

Het was een nieuwe Focus die elk ribbeltje op de weg als muzieknoten las en doorgaf in het stuur, nochtans geen laagprofielvelgen of zo.

Niet doen. Veel problemen met deze motor. Gaan snel stuk. Zie ook mijn review. Je loopt er financieel op leeg.

bego zei:
Niet doen. Veel problemen met deze motor. Gaan snel stuk. Zie ook mijn review. Je loopt er financieel op leeg.

Ik hoop dat TS inmiddels niet meer zit te wikken en wegen 😉

Terug
Bovenaan