Focus ST 2014 of Focus 1.0 Ecoboost Titanium 2017/2018?

A

Anoniem

Guest
Ik ben op zoek naar een vervanger voor onze tweede auto. Budget is ongeveer 21 a 22K. De keuze moet gaan vallen tussen een Focus Ecoboost met weinig km's (onder de 10k) of een focus ST, iets ouder, iets meer km's (ongeveer 40k) maar ook iets meer pk's en meer plezier! Moeilijk, moeilijk, wordt het een relationele of een emotionele keuze..... Mijn vriendin kiest relationeel en ik kies emotioneel maar wat zou jij doen?
De ST is wat ouder maar kan zeker nog lang mee, is duurder in onderhoud, verbruik en verzekering. De Ecoboost is saai maar compleet en rijdt ook prima, zuinig en vrijwel nieuw. Eigenlijk zoek ik voors en tegens waar ik zelf nog niet aan gedacht heb voor beide keuzes.
Is het bijvoorbeeld niet zo dat een ST waarde vaster zal blijken na een aantal jaren vanwege het iets zeldzamer zijn van het model? Ik hoor graag jullie meningen en voor- en nadelen om mijn keuze te kunnen bepalen......

Waarom niet voor een middenweg, je hebt ze ook met 1.5/1.6 met 150 of 182pk en dan als St-line.

Maar hoeveel gaan jullie er mee rijden en wie rijdt er het meest in?
Ik persoonlijk zou voor de ST gaan, maar ik rij maar 6dkm per jaar.

Epica zei:

Eens, veel rijden is duurder dus dán wil je meestal wat voorzichtiger instappen.

Met minder dan 10.000km heb je niet zoveel aan een auto met minder dan 60.000-90.000km

Een ST van 2014, is die dan net van voor de facelift? Wel gaaf hoor, een ST! Moeilijke keuze. Want een facelift Focus is ook leuk. De 1.5 is inderdaad een goede tussenweg.

Ik snap 'm niet helemaal... Je wilt óf een sportieve ST met 250 pk, óf een Titanium met de helft van het aantal pk's van de ST? Ik bedoel, als dat sportieve van de ST je aanspreekt zou ik toch op z'n minst verwachten dat je voor een ST-Line uitvoering van de Focus mk4 gaat. Die komt dan tenminste qua uitstraling nog in de buurt van de ST, en stuurt toch net wat leuker dan de Titanium. De Titanium is daarnaast toch nogal een muurbloempje. Of past dat dan beter bij het idee van een rationele keus?

Voor de rest, lastige keuze. De vorige Focus kon mij nooit bekoren maar ik zie dat jij er een rijdt, en ik kan mij voorstellen dat een ST sowieso een verhaal apart is. Ik denk zelf dat de nieuwe Focus vanbinnen een enorme stap vooruit is, qua ruimte, qua vormgeving en qua bediening. Dat is ook wel wat waard. Maar een ST is echt iets speciaals, en ook nog steeds behoorlijk praktisch.

Ergo, ik moet denk ik adviseren om voor de ST te gaan ;)

EDIT: Ik krijg bij nader inzien de indruk dat TS sowieso niet naar een Focus m4 kijkt? If so, dan is er helemaal geen twijfel mogelijk over de keuze. ST.

Gaat idd om een mk3 zo te lezen. Maar een ST-line of Titanium sturen bij mijn weten hetzelfde, de ST-line van de mk3 had geen ander onderstel dacht ik. Daarnaast zou ik voor een Titanium gaan, omdat de ST line is gebaseerd op de Trend en daarom wat aan uitrusting mist.

@deetwee, goed lezen hij wil een ST zijn vriendin wil een 1.0 die kiest rationeel.

Arjan 6231235 zei:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor onze tweede auto. (...) Ik hoor graag jullie meningen en voor- en nadelen om mijn keuze te kunnen bepalen......

Wie gaat er het meeste mee rijden, jij of je vriendin?

Als jij de keuze voor haar gaat bepalen.. omdat je af en toe ff lekker wilt boenderen.. zou ik eerst zeker stellen of dat relatieproof is..;)

Ik zou ervoor zorgen dat de naam 'ecoboost' wel in de uitvoeringsnaam blijft staan, ter geruststelling van je vriendin.
Om de vaste lasten wat te drukken, stap je over naar de Fiesta.

1165930_31.jpg

https://www.ford-europagarage.nl/Voertuigen/Stock/1165930/1285/ford-fiesta-1-6-ecoboost-st2-182pk#StockImageGallery-1

:T

.. en voor het geld dat je in de zak houdt, koop je wat leuks voor d'r. ;)

Total Loss zei:
Epica zei:
Waarom niet voor een middenweg, je hebt ze ook met 1.5/1.6 met 150 of 182pk en dan als St-line.

Precies mijn idee. Ga er gewoon tussenin zitten.
Iets uit zeg 2015 of 2016 met inderdaad de 1.5 of 1.6.

Tadaa. 2017 Focus met 150 pk

Op zich een interessante optie maar ik ben hem nog niet tegengekomen in mijn zoekopdrachten. De geboden link is een station en ik ben op zoek naar de hatchback. Daarbij vind ik dat de prestaties wel bij het uiterlijk moeten horen, ik hoef geen schaap in wolfskleren zeg maar ;) Dus een st-line vind ik alleen verantwoord met minimaal die 182 pk die ik overigens alleen ken van de Fiesta ST (ook leuk trouwens :D ), nooit geweten dat deze ook in de focus geleverd is.

V0RQ zei:
Epica zei:

Eens, veel rijden is duurder dus dán wil je meestal wat voorzichtiger instappen.

Met minder dan 10.000km heb je niet zoveel aan een auto met minder dan 60.000-90.000km

Op dit moment rijd ik ongeveer 10k per jaar maar dat zou nog iets kunnen stijgen. We wonen op het platteland dus we zijn beide afhankelijk van een auto om naar het werk te komen.

Barri zei:
Een ST van 2014, is die dan net van voor de facelift? Wel gaaf hoor, een ST! Moeilijke keuze. Want een facelift Focus is ook leuk. De 1.5 is inderdaad een goede tussenweg.

2014 is inderdaad voor facelift, maar ik zag toevallig net ook een 2015 facelift ST voor een goeie prijs, en persoonlijk vind ik die mooier maar dacht dat die wat te hoog gegrepen was. Misschien toch niet ;)

Het gaat inderdaad om een mk3, de mk4 is te duur (wel prachtige auto overigens). Mijn huidige Focus (Titanium) rijdt fantastisch en heeft alle opties die we graag zien op een auto (voorruitverwarming, stoelverwarming, achteruitrijcamera) en vandaar ook dat we er graag nog één naast zetten.

De fiesta ST is ook een leuk karretje zeg, ik vind hem alleen wat klein wat betreft binnenruimte. Ik heb zelf een fiesta gehad en in de nieuwe heb ik onlangs ook een dagje rondgereden en het voelt gewoon wat krap (ik ben 1.92). Misschien moet ik een keer gaan proefrijden met een fiesta ST, wellicht compenseert de beleving het gebrek aan ruimte ;)

Onze huidige tweede auto is overigens een Citroen C3 uit 2003 dus verbetering wordt het sowieso :D

In Duitsland vind je redelijk wat Focus ST's tegen gunstige prijzen. Wellicht iets ter overweging.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voorin weinig verschil merk in ruimte tussen het laatste type Fiesta en Focus. De Fiesta is iets smaller,, maar qua zitpositie merk ik weinig verschil. Nu heb ik alleen maar in ST lines gezeten, want andere uitvoeringen had mijn dealer niet op voorraad.
Ik ben zelf 1.92m en met mijn lengte vind ik de ruimte in zowel de Focus als Fiesta maar net aan. De stoel zou wat verder naar achteren geschoven mogen worden en ook de lengte van de zitting in beide auto's is eigenlijk te kort om een fijne ondersteuning van de bovenbenen te hebben.
Een Golf, Astra, Octavia of Leon bieden gewoon meer ruimte voor lange benen.
Nu kan je de stoelrails wel aan laten passen zodat de stoel iets verder naar achteren geschoven kan worden, maar dan zit je weer te ver achter de middenstijl, waardoor het schouderdeel van de gordel niet goed aansluit.
Ik heb zelf een Focus wagon 1.0 titanium (2015). Fijne auto, maar niet de ruimste in zijn klasse.
Je kan natuurlijk ook op zoek gaan naar een 1.5 titanium met 150 pk. En met een geringe extra investering wordt die 150 pk een dikke 182 pk et originele Ford software.. Kijk maar eens op het Focusforum.
Een ST is natuurlijk geweldig, vooral met die Recaro stoelen, Rij je weinig kilometers zou ik mij over het verbruik niet zo druk maken, maar rij je flinke afstanden dan wordt zo'n ST een dure vriend.

Terug
Bovenaan