Focus 1.6 ecoboost 150 pk of toch maar Golf 1.4 tsi?

Golfjediesel

Net ingestapt
Hallo,

Omdat mijn huidige Golf diesel uit 2008 (310k km) gaat worden belast met de roetheffing, ben ik op zoek naar vervanging. De Golf is economisch afgeschreven, hoewel technisch nog tiptop. Maar goed ik krijg er nu nog rond de 2k voor, en die krijg ik niet meer als er straks wat aan mankeert.

Eisen voor de opvolger:
1. Moet een caravan kunnen trekken (leeg 1100 kg, max. beladen 1450) 2. Mag tussen de 10-15k kosten. 3. Moet per maand nog een beetje betaalbaar zijn.

Overwegingen:
1. diesel of benzine... Ik heb altijd diesel gereden, maar ik lees een hoop negatieve verhalen over roetfilters, EGR-kleppen etc bij veelal kortere ritten. (woon-werk is 12 km enkele reis, totaal per jaar met veel andere korte ritjes 18k). Ik ben er een beetje huiverig voor. Dus, maar aan de benzine dan. Wel jammer trouwens, diesels geven ze nog net niet gratis weg momenteel..
2. De motor. Ik heb mijn oog laten vallen op 2 motoren: de 1.4 tsi 140/150 pk van VAG en de 1.6 ecoboost 150/182 pk van Ford. Of zou de Megane 1.2 Tce ook nog een kandidaat zijn...? Volgens mij net wat te licht voor de caravan.
3. Ik lees her en der dat de 1.4 tsi net iets beter presteert dan de ecoboost, maar ook dat hij ontzettend kritisch is op olie. Durf je zoiets 2e hands te kopen? Mijn voorkeur gaat daarom uit naar de ecoboost en dan het liefst in een Focus Station (niet waar, het liefst in een V60 maar die ligt iets boven budget).
4. Over het verbruik van de ecoboost kom ik heel erg verschillende cijfers tegen, dat loopt uiteen van 1:11 tot 1:15. Dat zijn nogal wat tientjes verschil per maand.
5. Km-stand: met hoeveel km op de klok kun je zo'n 1.6 ecoboost nog veilig kopen? Ik ben van plan om er weer een jaar of 6 in te gaan rijden.

Alle advies is welkom!

Ford motor zou wat mij betreft te verkiezen zijn boven de TSI van Volkswagen. Echter ook die 1.6 Ecoboost is niet probleemloos. Ik vraag me af of je daar makkelijk 2,5 ton mee haalt zonder grote revisies. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de TDI met 3 ton in je Golf, zeker als dat een 1.9 TDI betreft.

Zelf zou ik voor dat budget kijken naar een Mazda CX-5. Ook dan kom je met jouw budget uit op auto's met wat meer kilometers maar die motor is zeer betrouwbaar. Gewoon een atmosferische 2.0 liter met 165pk. Zet je probleemloos 3 ton op en heeft een trekvermogen van 1800 kilo. Wordt geroemd om zijn betrouwbaarheid.

CX-5

De Ford Ecoboost zou ik ook verkiezen boven de TSI van Volkswagen.

Als je 2,5 ton zonder grote problemen wil afleggen dan zou ik ook eerder kijken naar de grotere atmosferische blokken zoals de 2.0 van Mazda die in verschillende Mazda modellen zit. Of de 2.0 16V zonder turbo van Nissan die o.a. in de Renault Laguna 3 ligt en de Megane 3, of de 1.6 16V van Renault die in diverse Renault modellen ligt.

Een andere goede optie lijkt mij de 1.6 zonder turbo van Kia/ Hyundai. De Kia Ceed 2 vanaf 2012 en technisch verwante Hyundai I30 lijken mij dan ook prima opties. Of kijk eens naar de 1.8 van Honda die bijvoorbeeld in de Civic ligt. De 1.4 is ook degelijk maar weet niet of die voldoende vermogen levert.

Zes jaar 18.000km rijden is zo rond de 110.000km totaal. Koop je er eentje met zo'n kilometerstand, heeft ie dan dus 220.000km. En dat is geen gekke kilometerstand, beide motoren kunnen dat wel aan. Bij de 1.6 Ecoboost is er een terugroepactie geweest voor het koelsysteem. De 150pk is trouwens alleen softwarematig anders dan de 182pk, dus die upgrade is vrij simpel te doen.
Kijk ook eens naar een Leon of Octavia. Die zijn net iets goedkoper dan een Golf en zeker een Leon ST in FR uitvoering ziet er leuk uit. De DSG zou ik laten staan.
Ik zou de voorkeur geven aan de Focus, maar ik ben bevooroordeeld ;)

Wanneer die Golg met 310dkm het nog goed doet reed ik ermee verder.Afschrijving heb je niet meer, en grote onkosten zullen nu niet uit de lucht komen vallen. Tel daarbij op dat zowel de Ford als een VW niet zonder onderhoud kunnen zou ik de 15% extra betalen en doorrijden.

Jos.

Wat je zegt over Octavia en Leon klopt. Die zijn alleen in gewicht weer wat lichter. Anders een voordeel maar met een caravan niet. Maar goed zo groot zijn die verschillen ook weer niet. Bedankt voor de tip.

Die golf 1.9 tdi 105pk rijdt nog prima. Ontzettend goed blok is dat. Mijn vorige heb ik tot 360k gereden en die heb ik toen alleen maar weggedaan omdat er voor de rest teveel aan moest gebeuren. Het is alleen niet al te beschaafd en qua milieubelasting niet helemaal meer bij de tijd (zonder roetfilter). Maar het is zeker een optie die ik meer en meer begin te overwegen, bedankt.

Terug
Bovenaan