fluittoon in dashboard vw golf

Guest
Beste techniekers,
Sinds enkele weken hoor ik vooraan de wagen een electronische fluittoon welke plots spontaan opkomt van toon veranderd en terug stopt.
Het is best te vergelijken met een gehoortest.
Het is zeker niet de alternatorriem die slipt.
Het is echt een specifiek electronische fluittoon,welke niet verhoogt al ik meer gas geef maar blijft constant.
De frequentie veranderd echter wel zonder dat er iets anders word ingeschakeld (zals de lichten ,verwarming of eender welk andere verbruiker).
Kent er iemand dit probleem en kan mij er wat info over geven aub.
Van harte dank
Alart

alart zei:
Beste techniekers,
Sinds enkele weken hoor ik vooraan de wagen een electronische fluittoon welke plots spontaan opkomt van toon veranderd en terug stopt.
Het is best te vergelijken met een gehoortest.
Het is zeker niet de alternatorriem die slipt.
Het is echt een specifiek electronische fluittoon,welke niet verhoogt al ik meer gas geef maar blijft constant.
De frequentie veranderd echter wel zonder dat er iets anders word ingeschakeld (zals de lichten ,verwarming of eender welk andere verbruiker).
Kent er iemand dit probleem en kan mij er wat info over geven aub.
Van harte dank
Alart
Probeer die fan stand even dat je de binnelucht circuleert.
Bij mijn volvo 850 heb ik dat ook als ik hem in of uitschakel ( de circulatie dus NIET de blazer )
Dan hoor ik ook een soort fluittoontje even.

Probeer dus even alle knoppen uit en kijk of er wat veranderd.

Hi Alart,

Allereerst ga ik aan jou meer info vragen, want hier ontbreekt nogal wat:

- Welk type Golf heb je?
- Bouwjaar?
- Motor?
- Kmstand?
- Onderhoud?
- Wanneer treedt het op? Alleen bij stilstand, alleen bij het rijden, beide?

Als het geluid hoorbaar is, is het misschien ook op te nemen/te filmen?

Toevallig kwam dit probleem vorige week langs bij "Die Autodoktoren" (https://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/auto-mobil-videos.html, video van 7 april: "Golf macht Besitzerin wahnsinnig" ).

Hierbij was de uiteindelijke oorzaak de luidspeaker die achter op het instrumentenpaneel zat. Deze werd door een los contactje van een processor op de printplaat telkens aangestuurd, waardoor je alleen in de auto kon zitten met oordoppen in.

Het betreft hier een VW GOLF V 19tdi bouwjaar 2006. 70000km.
Het geluid treed op zowel tijdens stationair draaien als bij het rijden.
Het geluid is te vergelijken met de geluiden van een gehoortest.(ook in verschillende toonhoogtes)
het is zeker een puur electronisch geluid dat onder het dashboard vandaan komt.
Het geluid van de turbo,boxen,spanriemen ,luchtcirculatie,achteruitrijcencor en ventilator kunnen we met zekerheid zeggen dat het deze niet zijn.
Het is een raadsel,,,???
Alvast bedankt voor de reacties
Mvg
Alart

Antwoord is al gegeven door BertPleizier
Heb ik ook gezien en zou je zelf niet gaan vinden denk ik zo.
Succes er mee

Wij kochten in juni jl. een tweedehandse VW Golf Plus, meteen met naar huis rijden (niet bij te testrit), werd dit probleem geconstateerd. Ook wij hadden dus dit probleem met die elektronische piepjes in allerlei toonhoogten en volumes. Om gek van te worden. Het probleem zat uiteindelijk duidelijk in het instrumentenpaneel, dit gaf daardoor ook storingen bij de richtingaanwijzer e.d.
De enige optie was het instrumentenpaneel laten vervangen bij een VW dealer, daarna was het opgelost. Gelukkig goed kunnen regelen met de verkoper van de auto.

En om dat te vertellen meld je je hier speciaal aan en kraamt een 5,5 jaar oud topic omhoog?
Bedankt he.

TomTom zei:
En om dat te vertellen meld je je hier speciaal aan en kraamt een 5,5 jaar oud topic omhoog?
Bedankt he.

Als iemand met een soortgelijk probleem gaat googlen en stuit op dit topic staat er wel een mogelijke oplossing extra bij.
Ik zie het probleem niet zo.

Terug
Bovenaan