Flaker91 - Opel Astra K Hatchback 81kW Innovation (2017)

Ik ben een week verder.
Wat een achtbaan.
Er is het nodige gebeurd, maar laat ik het simpel houden.

Van het bod van de garage waar ik de auto gekocht heb, was op het eerste oog laag.
Maandag kreeg ik te horen dat alles nog niet in kannen en kruiken was. Er werd gesproken over "hou je auto nog maar een maand, eerder kun je niet bij ons beginnen..."
Maandag en dinsdag ben ik bij drie lokale garages langs geweest. De eerste had de deal waar ik eigenlijk naar zocht, maar deze deal bleef tot het eind vd week geldig. De andere garages boden hetzelfde als de dealer.
Maar ja... tot 1 februari zonder auto leek geen optie.
Begin deze week postte ik in het andere deel van het forum dat ik een overbruggingsoptie zocht.
Overbruggen leek geen realistische optie.

Maar na vandaag is alles duidelijk, en het is op heel veel manieren positief. Een startdatum voor mijn werk is er nog niet, zekerheid is er voor 99% wel.
Daarom kan ik nu (met veel pijn in m'n hart) wel zeggen:
Luna is vanaf volgende week vrijdag niet meer in mijn bezit.
Na 17.000 kilometers zonder noemenswaardige problemen is het waarschijnlijk de beste oplossing.

Ik betaal nu inclusief afschrijving en al ongeveer 150 euro per maand meer dan dat een lease-auto mij kost.
Met de regeling van mijn werk zou het niet veel anders zijn, zowel over de eerste 8 maanden als over bijvoorbeeld 20 maanden.
De garage wilde het bod nog een extra week laten staan onder voorwaarde dat ik ze maandag kon vertellen of de deal helemaal rond is. Dat kan (gelukkig).
De eerste week van januari komt er meer duidelijkheid over de gang van zaken v.w.b. lease.

De auto gaat de 23e naar de garage.
De 2 weken van de Kerst en Nieuwjaar hoef ik niet te werken.
Vanaf de 9e zal er een oplossing zijn. Er zijn in ieder geval diverse oplossingen.

Vandaag was het zover.
Vandaag heb ik de Ford Focus achtergelaten bij een lokale garage.
Het was een wel overwogen keuze, maar toch deed het best wel even pijn.
Dat merkte ik vooral toen ik van het parkeerterrein van de garage weg reed... :'(

Financieel was dit de beste optie. Een optie met risico's, maar ook een avontuur.
De mensen om me heen begrepen veelal niet waarom ik Luna al weg zou doen... Ik heb immers nog niks anders. Maar er heeft flink wat tijd ingezeten om allerlei mogelijkheden uit te rekenen.

Precies 8 maanden heb ik de Focus in mijn bezit gehad, iedere dag met een grijns op mijn gezicht.
Afgelopen week besefte ik het me pas echt: Mijn laatste ritjes.
Maar ook het besef: Ik had het echt niet (veel) beter kunnen treffen. Geen problemen, veel luxe en vooral veel rijplezier.
In die 8 maanden heb ik het nodige bijgehouden...

Wat statistiekjes:
16,613 kilometers aan brandstof getankt. (17166 kilometer gereden in totaal).
In totaal 778 liters diesel getankt voor 862 euro. (1,108 euro per liter gemiddeld)
Gemiddeld verbruik over 16.613 km: 1:21.4 (ik had bij aankoop rekening gehouden met 1:20, dus viel niet tegen!)
Beste tank: 839 kilometer met een verbruik van 1:23.5
Slechtste tank: 410 kilometer met een verbruik van 1:18 (dat waren een paar pittige ritjes. :))
Totaal aantal verkeersboetes: NOG geen... :')
299 euro aan onderhoud (veelal cosmetisch), waarvan 35 euro vervangend vervoer.

Bovenaan dit stukje zei ik dat dit een optie was/is met risico's/een avontuur.
Begin volgende maand huur ik voor 3 weken een auto.
Hopelijk is het een nieuwe Astra, dan kan ik alvast eens echt proefrijden.

Wat gaat de toekomst brengen?
Na die 3 weken komt er eerst een tijdelijke leaseauto ter overbrugging, totdat ik een leaseauto gevonden heb.
Natuurlijk blijf ik dit topic updaten met allerlei updates.
En misschien, heel misschien.... Koop ik toch nog wel een leuke old-timer voor erbij.
Dat blijft toch nog steeds knagen...

De stoelendans is gisteren begonnen!
Voor een mooi bedrag heb ik nu voor drie weken een Renault Captur. :)
De Captur stond destijds ook op mijn lijstje van kanshebbers.
Toen is het hem niet geworden vanwege de hogere aanschafprijs.

De eerste indruk na 3 ritjes:
Een fijne auto met een kleine kofferbak.
Het verbruik van ongeveer 1:16 voor een kleine benzine-turbo motor valt me niet mee of tegen.
Ik mis de snelheidsbegrenzer wel (of heet dat "even wennen"), nu moet het maar met Cruise Control.
Het geluid uit de speakers is niet heel spannend, maar ach.
En dan heb ik het nog maar niet over R-link... Misschien is er een magical touch... maar die heb ik dan niet :')

Volgende update: 1 februari!

Flaker91 zei:
Ik mis de snelheidsbegrenzer wel (of heet dat "even wennen", nu moet het maar met Cruise Control.

Volgens mij heb je die gewoon. De schakelaar van de cruise control op de middentunnel even aan de andere kant indrukken, et voilá.

Ik wilde net ook al zeggen, de Captur die ik van de zomer heb gereden had dat ook gewoon :p

Een prettige wagen om te rijden vond ik dat trouwens (y)

Ik ben zonder te lezen ingestapt.
Heb het knopje wel omgezet, maar de toetsen niet meer getest!
Dank voor de tip, morgen even proberen. :)

Een korte update:
De Captur bevalt boven verwachting goed. Het 0.9 liter driepittertje met turbo heeft geen problemen met het oeverloze filerijden van de afgelopen dagen. :p De begrenzer zat er inderdaad op en is, als ik dan wel door mag rijden, erg fijn.

De stoelendans lijkt een eindpunt te gaan bereiken!
1 februari komt er in ieder geval een tijdelijke auto van de zaak. Dat staat vast.
Het vervolg: Er zit iets leuks in de pijplijn, maar dit staat nog niet 100% vast.
Ik kan wel zeggen dat de uitkomst mij in beide gevallen een leuke auto gaat brengen.
Iets met brandstof-"keuze", motorisering en opties...

De update is er al wat eerder!

Dinsdag ga ik een proefrit maken met een nieuwe Opel Astra diesel (ja, ik mag dieselen!).
De hamvraag van die rit: Wil ik geld per maand bijleggen om een mogelijk onnodig hoge motorisering te rijden?

Wat staat er in mijn hoofd inmiddels vast?
Het wordt een Opel Astra.
Het wordt de 5 deurs. (de Sports Tourer is wel leuk, maar kost weer meer).
Kleur: Granite Grey (Grijs-beige)
Naar alle waarschijnlijk met 81 kW dieselmotor (110pk)
Uitvoeringsniveau Business+ (daar zit al zoveel op, in principe al een complete auto).

Waar twijfel ik nog over?
Welke opties neem ik nou wel/niet?
De auto wordt geleverd op stalen velgen (op zich geen verkeerde velgen, lijken op LMV's). Andere velgen kies ik dus niet.
Opel Eye is leuk, maar per saldo ga ik het waarschijnlijk negeren.
Achteruitrijcamera is op zich wel fijn. De auto zou al voorzien zijn van parkeersensoren rondom, maar videobeeld erbij is wel prettiger, denk ik.
Het winterpakket ga ik waarschijnlijk nog het meest gebruiken, dus die vink ik aan.
De deelbare achterbank (40-20-40) is gezien mijn werk wel prettig, dus die vind ik ook aan.

Dinsdag heb ik een proefrit gemaakt en is er een en ander veranderd.
Ze hadden me een full-options Astra meegegeven (met 136 pk, dat reed wel heel vlot).
En na wat wikken, wegen en nog wat navragen kan ik zeggen:

De Astra is besteld!

Het is geworden:
Een Opel Astra K Hatchback 1.6 CDTI 81kW (110pk).
In de kleur Granite Grey (Cool Beige).
Uitrustingsniveau Innovation
Met als opties:
- Het Navi900-pakket (inclusief achteruitrijcamera)
- Winterpakket (verwarmde voorstoelen en stuurwiel)
- Dellbare achterbank (40-20-40)

Waarom toch deze keuze?
1) Die stalen velgen zaten me toch niet lekker.
2) Ik wilde toch wel Opel Eye.
3) De premium luidsprekers (al bleek dat onderdeel te zijn van het NaviPakket, dus dat had er bij de B+ ook op gezeten).
4) Keyless Start & Keyless Entry.
5) Elektronisch inklapbare buitenspiegels.
6) Het prijsverschil was per saldo minimaal.

Wat mis ik nog op de auto:
1) Side Blind Spot Assist (dodehoek-signalering in de buitenspiegels), deze was niet los te bestellen.

Levering: Week 13 van dit jaar.

Weer een update (ja, nu wel op 1 februari):
Ik heb mijn tijdelijke auto!
Het is....
Een Ford Focus, 3e Gen. Facelift (sept 2015) met een 1.5 liter TDCI (95pk) in kleurtje zwart.
Rijdt erg lekker (trekt voor't gevoel vlotter dan mijn vorige Focus).

Over de vorige Focus gesproken: Die is dus al verkocht (advertentie is weg en mijn moeder heeft hem al zien rijden in de buurt).

De leverdatum vanuit Leaseplan voor mijn Astra is "bijgesteld" naar week 17.
Maar dat lijkt me geen straf. :)

Een update!

De Focus rijdt als een tierelier, ik heb me sinds 1 februari best vermaakt. :)

Maar er is meer!
Er was wat onduidelijkheid in de data (week 13, week 17, iets?)...
Maar afgelopen maandag kreeg ik om half 8 's ochtends een grote verrassing:
De auto is afgeleverd bij de dealer!

Natuurlijk gelijk 's middags wezen kijken *kwijl*.
Foto's heb ik wel, maar nog met alle tape en veiligheidsbubbels erop. (Niet de meest charmante foto's).
Maandag de 27e mag ik de auto op gaan halen (als alles goed is).

En ja, dan komen er foto's en meer updates!

Afgelopen maandag was het zo ver!
De zaterdag ervoor kreeg ik een leuke videoboodschap dat de auto rijklaar stond, gepoetst en wel, op kenteken en dat was toch wel heel erg gaaf (kudo's voor de verkoper).
Maandag kwam ik bij de dealer en zag ik dit...
v2puY.jpg

En vervolgens dus dit:
v2pvA.jpg

De eerste 380 kilometer zitten er inmiddels op.
Ik zal dit weekend een (hopelijk leuk) verslagje posten.
Eerste beleving/ervaring is in ieder geval top!

Veel plezier er mee ! (y)

Wat is nu dat gelig / oranje-achtige stukje in de koplamp ? Is dat de richtingaanwijzer ?
Nog niet gezien / opgevallen zo. ( of is het spiegeling van iets heel anders geels ? )

Thanks! Komt volgens mij wel goed.

Dat gele is volgens mij de reflectie van een zuil o.i.d. die voor de ingang staat (die zie je ook in de glazen wand gespiegeld).

Afgelopen maandag heb ik dus de auto op mogen halen.
Inmiddels ben ik zo'n 650 kilometer verder, heb ik nog een kwart tank diesel over en heb ik mijn eerste oeps-momentje al gehad.

Zo schoon als de auto was bij aflevering, zal ie niet (snel) meer zijn/worden. De auto zal namelijk regelmatig op de bouwplaats te vinden zijn. Iets met zand, water en blubber.
Daar had ik vrijdag mijn eerste oepsie: Ik miste op een paar centimeter na een nog in te bouwen riooldeksel (lees: 25 cm hoog, vierkant, van beton met een metalen deksel in't midden).

Ik merk dat ik bijna de ritjes op ga zoeken. Niet per se zoekend naar de optimale locatie voor een gesprek (of een optimale tijd), een paar kilometer meer of minder maakt toch niet uit. (Stiekem zijn meer kilometers beter... om twee redenen)

Laat ik dit voorop stellen: Ik rij met heel veel plezier in mijn Opel (daarom gelijk reden 1). Het blijft me verbazen hoe vlot de auto soms van z'n plek komt.
De 110 pk in combinatie met 300Nm koppel is ruim voldoende.
De gesuggereerde schakelmomenten (bij 77 km/u van 4 naar 5, bij 96 van 5 naar 6) zijn toch heel anders dan de Focus (rond de 75 moest je al naar z'n 6). Ik kreeg zelfs al een keer de suggestie: Je wil met 110 km/u nog harder vooruit, schakel eens terug naar z'n 5...
Het verbruik lijkt (zelfs met een soms erg sportieve rijstijl) erg netjes. 1:22 bij 120 km/u is erg fijn.

De tweede reden voor meer kilometers heeft ermee te maken dat de auto idealiter na 5 jaar tegen/over de 2 ton op de teller staat i.v.m. lease. Simpel gezegd: Een gemiddelde (minimum?) van 100 km per dag (inclusief weekenden) zorgt voor 36.000/jaar en dat is redelijk wenselijk.

De rest van de belevenis "Opel Astra" is tot nu toe positief.
Ik ben erg te spreken over de navigatie: Het toetsenbord op het touch-screen werkt net zo snel als je smartphone (en is daarmee een hele verbetering t.o.v. de voorgaande auto's). De route en stem zijn duidelijk en het alles wordt op tijd aangegeven.
De stuurwielverwarming heb ik al een keer aangehad op een koudere morgen, dat was toch wel errug lekker :D

Wel heeft het infotainment-systeem al enkele keren gehaperd.
Een keer verbond het systeem de speaker van mijn telefoon niet met het systeem. Resultaat: Dan maar niet bellen in de auto (misschien niet eens heel erg?).
Twee keer liep de muziek vast met dat ik de auto startte. De oplossing is simpel: USB stick eruit en er weer in.

Ik zal binnenkort eens wat foto's maken!

Van foto's is het door drukte helaas nog niet gekomen.

Inmiddels staat er ruim 2800 km op de teller in mijn eerste maand.
De genoemde probleempjes (telefoon en US:cool: doen zich nog steeds voor, maar ach. De auto rijdt heer-lijk!
Mogelijk heb ik mijn eerste snelheidsboete gepakt met de Opel (maar dat merk ik binnenkort wel).

Gisterenavond op't gemakje de velgen opgepoetst, die waren na een maand rijden al aardig zwart geworden.
Ik merk wel dat de velgen hier heel makkelijk met de hand schoon te maken zijn.
Heeft iemand daar nog tips voor? (Ja, de wasstraat op luxe programma!)

Ohja, ik leef nog! :p

Het is een tijd stil geweest.
Druk op het werk, veel te druk met van hot naar het vliegen.

Korte update:
Na 9,5 maand staat er ruim 24k op de teller.
De auto rijdt nog als een zonnetje, verbruik van 1 op 20,2 gemiddeld (ondanks mijn lompe rijstijl).
Foto's... Ik heb ze ergens op m'n telefoon staan, zo eens spitten! :)

De tussenstand van de oepsies tot nu toe:
- 1 hele dure foto van mijn auto
- 1 km te hard op een trajectcontrole... stom!
- 1 boompje niet gezien (maar netjes hersteld)

Waar loop ik nog tegen aan?
De USB-stick in mijn auto wordt niet goed meer herkend door het infotainment-systeem.
Iedere rit begint het met het eruit halen en weer terug in stoppen van de USB voor mijn muziek.
Daarvoor open ik zo maar eens een draadje in het technische deel hier.

Ohja, en die toekomstwens van een auto voor erbij?
Dat komt nog wel. Het zal zeer waarschijnlijk een Corvette C5 worden.
Maar dan wel in een eigen huis met garage... EN dat duurt nog even.

Terug
Bovenaan