fietsdrager zonder trekhaak

Hallo allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met zoiets?
[size=large]klik[/size]

Ik denk erover om t.z.t. zoiets te kopen, voor mijn toekomstige wagentje in de miniklasse (bijv. Suzuki Alto of Daihatsu Cuore).
De bedoeling is 1 e-bike erop, gewicht 25.5 kg (incl. niet afneembare accu). Onder de 30 kg max. van deze drager dus.
Heb niet zo'n zin om een trekhaak te laten monteren (qua kosten en omslachtigheid), maar als de auto al een trekhaak heeft is dat mooi meegenomen.
Een dakdrager is geen optie.
Tips en advies welkom! :)
P.S. Ben een zeer rustige rijder, en mijn snelheid komt zelden boven de ±85 km/h.

bicycle_gear__fietsendrager_achterklep_2_fietsen_staal_zwart_2_131146.jpg

zorg er in ieder geval voor dat de kentekenplaat en verlichting te zien zijn.

Carfanatic zei:
Zorg er in ieder geval voor dat de kentekenplaat en verlichting te zien zijn.

Precies mijn gedachte, volgens mij mag dit niet volgens de Nederlandse wet, je kentekenplaat is niet te zien (men treedt al op wanneer een afneembare trekhaak ongebruikt gemonteerd is en het zicht op de kentekenplaat (deels) blokkeert) en wat misschien nog veel belangrijker is, je verlichting is niet goed te zien.

Grappig idee, maar wat mij betreft een absolute no-go!

Een oude slecht onderhouden Alto met een goedkope ondeugdelijke fietsdrager met een zware elektrische fiets achterop met 85km/u op de snelweg.
Ik mag toch hopen dat je dat onzalige plan laat varen en je gewoon beperkt tot je uitjes op de fiets tot je de kosten van een auto kunt opbrengen.
Je zal maar als motorrijder een aanrijding krijgen met een elektrische fiets die er af valt.

anton050 zei:
Hallo allemaal,

[size=large]klik[/size]

Ik denk erover om t.z.t. zoiets te kopen, voor mijn toekomstige wagentje in de miniklasse (bijv. Suzuki Alto of Daihatsu Cuore).
De bedoeling is 1 e-bike erop, gewicht 25.5 kg (incl. niet afneembare accu). Onder de 30 kg max. van deze drager dus.
Heb niet zo'n zin om een trekhaak te laten monteren (qua kosten en omslachtigheid), maar als de auto al een trekhaak heeft is dat mooi meegenomen.
P.S. Ben een zeer rustige rijder, en mijn snelheid komt zelden boven de ±85 km/h.

Dit is een mooi alternatief voor de trekhaak.

Er zijn inderdaad trekhaken die min of meer gemonteerd worden voor de fietsendrager (o.a. onder de Suzuki Alto). Er is zelfs een generatie Prius geweest waaronder alleen speciale fiets'trekhaken' gemonteerd kon worden. Dit rekje is een mooi alternatief voor het gammele rollatorrekje op de knobbel.
Echter, dit hangt aan de kofferbakklep; een deur die nooit bedoeld is om er zware dingen aan te hangen. Je zal misschien beschadigingen krijgen waar dit rek aan de deur vastzit, je trekt met wat pech de hele deur krom en misschien krijg je deuken waar dit frame het plaatwerk raakt.

Een ander punt kaart spyderweb al aan.

Ik zie af en toe fietsen die nauwelijks vast zitten. De ANWB (!!!!) heeft ooit een serie fietsdragers verkocht die slecht op de trekhaak te monteren waren en waarbij bovendien een gare plastic bout de hele fiets aan de trapper vast zou moeten houden. Dat spul valt er al bijna af wanneer je over een verkeersdrempel gaat.

Als de fiets achter op de auto gemonteerd is, sjor er dan eens aan. Controleer grondig of de fiets werkelijk goed vast zit zodat straks niet jouw complete zadel bij een of andere onschuldige verkeersdeelnemer tussen de voortandjes zit. Ik gok dat een op de snelweg rond stuiterende fiets geen zeldzaam verschijnsel is.

Ben zelf überhaupt geen van fietsendragers i.c.m. de snelweg (ongeacht hoeveel trekhaken je hebt). Als je soms ziet hoe dat spul op en neer stuitert. Maar wellicht dat dat bij dergelijke drager juist beter gaat omdat je meer contactpunten hebt met de auto.

Hoe dan ook: houd je er even rekening mee dat je die zware elektrische fiets ook op de drager moet tillen? Is ook niet altijd even makkelijk te doen. Verlichting en kentekenplaat is vrij eenvoudig op te lossen, daar zijn wel losse lichtbalkjes voor in de handel.

Edit: en houd er even rekening mee dat je achterklep met zo'n fietsendrager niet meer te openen is. Bij diverse fietsendragers (op de trekhaak) kun je hele handel naar achteren laten klappen/scharnieren zodat de kofferbak nog wel bereikbaar is.

Mijn ouders gebruikten exact zo'n ding 20 jaar geleden al als we op vakantie gingen. Werkt perfect en zit echt wel goed vast. Paar van deze om de fiets vast te zetten. Je moet er niet mee naar Z-Frankrijk willen maar twee uurtjes Nederlandse snelweg is geen probleem.

Je kan zo'n ding hoger of lager op de achterklep plaatsen, afhankelijk van waar de kentekenplaat en achterlichten zitten. Desnoods haal je de plaat eraf en tie-wrap je deze aan de fiets.

TYN zei:
Je kan zo'n ding hoger of lager op de achterklep plaatsen, afhankelijk van waar de kentekenplaat en achterlichten zitten. Desnoods haal je de plaat eraf en tie-wrap je deze aan de fiets.
Volgens mij mag dat strikt genomen niet. Die drager is geen (vast) onderdeel van de auto en moet dus een eigen plaat hebben (en die moet op zijn beurt weer wit zijn).

Leon in z'n SEAT zei:
Ben zelf überhaupt geen van fietsendragers i.c.m. de snelweg (ongeacht hoeveel trekhaken je hebt). Als je soms ziet hoe dat spul op en neer stuitert. Maar wellicht dat dat bij dergelijke drager juist beter gaat omdat je meer contactpunten hebt met de auto.

Hoe dan ook: houd je er even rekening mee dat je die zware elektrische fiets ook op de drager moet tillen? Is ook niet altijd even makkelijk te doen. Verlichting en kentekenplaat is vrij eenvoudig op te lossen, daar zijn wel losse lichtbalkjes voor in de handel.

Edit: en houd er even rekening mee dat je achterklep met zo'n fietsendrager niet meer te openen is. Bij diverse fietsendragers (op de trekhaak) kun je hele handel naar achteren laten klappen/scharnieren zodat de kofferbak nog wel bereikbaar is.

Een goede trekhaakdrager zit gewoon goed vast. Hier een foto die iemand op een mtb forum post na een aanrijding:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=130885&start=15#p2200532

Achterklephanger + fiets mag wettelijk niet voor de verlichting of kentekenplaat hangen. heb nog nooit een auto gezien met een stekkerdoos, maar zonder trekhaak. Dus klepdragers met de verplichte verlichtingsbord met kenteken er op, die heb ik ook nog nooit gezien. Verplichting die niet goed zichtbaar is een boete van €130 (?, weet niet of dat bedrag actueel is).

Het probleem wat ik vaker zie, is dat men geen cent uit wil geven aan een fatsoenlijke drager en vervolgens een stuk antiek gebruik. Ik zie erg vaak een oude twinnyload met twee elektrische fietsen op een kleine A-segment auto. Dan gaat men zowel over de maximale kogeldruk en de maximale gewicht van de fietsdrager. Heb je meer dan €2000 achter je trekhaak hangen, dan zou je verwachten dat een fatsoenlijke drager er ook van af kan...

Leon in z'n SEAT zei:
TYN zei:
Volgens mij mag dat strikt genomen niet. Die drager is geen (vast) onderdeel van de auto en moet dus een eigen plaat hebben (en die moet op zijn beurt weer wit zijn).

Dat kan goed kloppen, had ik niet aan gedacht. Dan nog makkelijker, tie-wrap een witte plaat aan de fiets, klaar.

En dan niet 's avonds rijden.

OK, dank voor de reacties tot zover.

@Carfanatic en Viv av: ik wil dan proberen zo'n fietsdrager te kopen waarbij (met de fiets erop) de verlichting en kentekenplaat nog goed te zien zijn. Ik rij overigens alleen met mooi weer en weinig of geen wind, vrijwel altijd buiten de spits en nooit bij donker en in de winter ook bijna niet.

@spyderweb: een oude, slecht onderhouden Alto... wie zegt dat?? (ik zei dat niet in elk geval), en de fietsdrager is inderdaad goedkoop... of hij ondeugdelijk is weet ik niet (maar jij blijkbaar wel, OK). En ik zit trouwens zelden op de snelweg.

@rke: het is een eerste verkenning natuurlijk, en ik heb nog alle tijd (wordt niet eerder dan maart/april waarschijnlijk. Overigens heb ik zelf nog nooit iets gehoord of gelezen over een stuiterende fiets op de weg, maar ik hoor en zie niet alles natuurlijk. En oh ja, ik maak nooit echt lange ritten (max. ca. 100 km per dag)... meestal veel minder. Zéker geen lange vakantieritten naar het buitenland e.d.

@Leon: de e-bike op zo'n drager tillen lukt wel, anders wordt het op het dak (vandaar o.a. dat ik ook geen dakdrager wil)... dat de achterklep niet meer open kan is geen probleem voor mij. Los lichtbalkje: klopt, maar ik wil het eerst proberen zonder te doen.

@RaceChinees: ja, wat wettelijk moet wat dat betreft weet ik. maar ik wil dus ook proberen het legaal te houden. mijn e-bike is trouwens nog ca. € 500,- waard schat ik.

@TYN: tiewrap-ideetje is handig (y)

Je hebt een zeer beperkt budget voor aanschaf en kiest de lichtste en zuinigste auto, omdat er kennelijk nauwelijks budget is voor benzine en mrb.
Voor dat geld koop je geen jonge goed onderhouden auto.
Een trekhaak of een degelijke fietsdrager valt kennelijk al buiten budget, dus dan vrees ik ook voor het onderhoud.
Een e-bike is een stuk zwaarder dan een standaardfiets en veel goedkope fietsdragers zijn daar niet op berekend.
De verzekering dekt ook niet alle schade mocht de fiets of de drager van de auto vallen.

De fiets steekt ook nog een stuk buiten de auto en vangt dus meer wind, bij een kleine auto.

Iedere week worden er wel een paar fietsen aangetroffen op de snelweg
https://www.at5.nl/artikelen/146100/wie_is_zijn_fietsendrager_met_fiets_op_de_a4_verloren

Dit kan voor flinke ongelukken zorgen
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1205310

spyderweb, je komt wederom met allerlei aannames:
wie zegt dat ik een zeer beperkt budget heb???
ja, ik kies voor de lichtste en zuinigste auto, klopt... maar dat is wat anders dan de goedkoopste, of slecht onderhouden of iets dergelijks.
"kennelijk nauwelijks budget voor benzine en mrb"... met dat woord kennelijk ga je weer de mist in spyderweb
"voor dat geld"... heb ik een budget genoemd? Nee dus.
Over een trekhaak: die is zoals wel blijkt geen garantie dat het wél per definitie veilig is.
En ja, die fietsdrager die ik noemde is goedkoop, maar dat wil niet zeggen dat hij automatisch slecht is. En ik zei tot 2x het woord zoiets, dat wil dus zeggen dat ik niet specifiek die fietsendrager wil maar zoiets, snap je spyderweb?
En met wat googelen heb je 2 niet heel recente gevallen van ongelukkengevonden... ik kan wel honderden foto's posten van de 99,9% dat het wél goed gaat met fietsdragers. En wat betreft snelweg: daar heb ik ook al iets over gezegd. Wat beter lezen, en wat minder invullen zou ik zeggen.
Hopelijk stop je met je aannames, anders ga ik geen tijd en energie meer verspillen om op jou te reageren.

anton050 zei:
Hallo allemaal,

[size=large]klik[/size]

Ik zou trouwens even googlen naar die website. Mensen zijn of blij of zeer ontevreden. Ze zijn in het verleden in iedergeval al door de rechter op hun vingers getikt.

Het fotootje laat twee racefietsen zien. Die dingen zijn zelden meer dan 8kg per stuk.

Voor een e-bike zou ik het nooit doen, je hebt immers maar 1 kans, als een bandje gaat rekken, losschiet of breekt dan is je fiets, klep en mogelijk achterligger total loss. Verlichting en kentekenplaten zijn allemaal niet zo spannend als je het niet teveel bedekt, hooguit een boete.

Het zal vast niet de windsnelheid zijn die de boel kapot trekt, al moet je je niet vergissen. Windkracht 6 tegen met 85km/u is ook 135km/u windsnelheid. Ik zou me eerder zorgen maken om een ritje met 10 drempels, vervolgens draai je de snelweg op en breekt de boel af.

Ik ben dus een mooi weer rijder, en zoals ik ook al zei uitsluitend ook met weinig of geen wind.
En 10 drempels kom ik niet tegen op weg naar mijn 'fietsomgeving', zelfs niet 1.
E-bikes op een fietsdrager gaat maar hoogst zelden mis (maar juist die ene keer dat het wél fout gaat, valt het op en wordt het helaas uitvergroot) en het gaat in mijn geval ook maar om 1 exemplaar.
Ik kan natuurlijk alle risico's gaan uitsluiten, maar dan kan ik beter nooit meer in een auto of op een fiets stappen. Of de straat oversteken.

@anton050

In je andere topic over je zoektocht naar een kleine bestelauto heb je e.a. aangegeven over je budget en je keuzes.

Een Alto is een hele lichte auto. (775kg)
De achterklep is niet heel zwaar uitgevoerd en is niet berekend op een fietsdrager met e-bike.
De kans bestaat dat de klep na een rit ontwricht en niet meer goed afsluit, als je bijvoorbeeld door een put heen tijd.
Ik laat het hier verder bij, doe wat je niet laten kunt.

anton050 zei:
@rke: het is een eerste verkenning natuurlijk, en ik heb nog alle tijd (wordt niet eerder dan maart/april waarschijnlijk. Overigens heb ik zelf nog nooit iets gehoord of gelezen over een stuiterende fiets op de weg, maar ik hoor en zie niet alles natuurlijk. En oh ja, ik maak nooit echt lange ritten (max. ca. 100 km per dag)... meestal veel minder. Zéker geen lange vakantieritten naar het buitenland e.d.

Ik heb bij voorkeur een auto met trekhaak. Makkelijk als het blondje van tegenover parkeert, makkelijk als ik met een karretje de tuin leegruim.

Ik heb hier thuis enkele fietsendragers. Een bijna antieke die een speciale steun bij de trekhaak nodig heeft, een zogenaamde knijper (zie plaatje) en een goede die ik via marktplaats gescoord heb. Verder heb ik aan beide zijden buren die graag met de elektrische fiets rijden en daardoor ken ik het gepruts met de fietsendrager.

Ik gebruikte in het verleden vaak de knijper. Dat geeft uitdagingen om die witte plaat vast te zetten (ductape...) en het vastzetten van de fiets is niet eenvoudig. Ik gebruikte de knijper meestal met de Camry, met de Camry kon ik touwen aan de dakrailingen vast zetten - als je padvinder geweest bent, weet je hoe je een knoop moet leggen.
De oudste fietsendrager is groot en stabiel. Hij heeft plaats voor drie fietsen waarmee de 75 kg kogeldruk snel bereikt wordt. Eerlijkheidshalve wil ik de opmerking plaatsen dat drie fietsen plus drager duidelijk het weggedrag beïnvloedt, zelfs met een sloep als een Camry.
De laatste fietsendrager is een goed exemplaar. Hij laat wel beschadigingen achter op de fiets (waar de stalen klembouten de trappers raken) maar de fiets staat als een huis. De drager zit met een soort kooi met dikke klembout vast aan de kogel.

Mijn buren prutsen met dragers die minder stabiel zijn. De ene buurman heeft ook een drager met hulpbeugel maar zijn trekhaak heeft een ovale stalen buis die de smalle kant precies verkeerd om heeft zitten voor de klem. Je kan hem met de slagmoersleutel vast draaien (200 Nm) maar je maakt hem met een stevige schop weer los.
Met het plaatsen van de fietsen is het altijd lachen. De fiets moet best hoog opgetild worden (elektrische fiets, oude mensen) om in de juiste gootjes te komen. Daarna moeten er hier en daar doekjes tussen, anders krijg je krassen (plastic bouten). En de bouten mogen niet al te vast anders krijg je hem niet meer los (reumahandjes). Vervolgens denken ze dat één extra spanband al ernstig overbodig is.
Daarom doe ik als volbloed atheïst toch een schietgebedje als ze op weg gaan.
Gelukkig gebruiken ze allebei de dragers maar zelden.

fietsdrager-klick-fast-II.jpg

@spyderweb: klopt, in dat andere topic had ik het over max. ca. 1500 euro... voor dat bedrag kun je denk een redelijk onderhouden auto in de miniklasse kopen, en het hoeft dus niet per se een Alto te zijn.
volgens die site is die fietsdrager (maar ik zit niet vast aan die fietsdrager) geschikt voor alle typen auto's, en max. 30 kg fietsgewicht... beide voorwaarden voldoe ik aan
door een put rijden moet ik niet doen, het voordeel van een zeer rustige rijstijl is wel dat ik die op tijd zie

@rke: ervaringsdeskundige dus (y)
overigens ben ik 53 en/maar prima gezond, ruim 25 kg niet onwijs hoog optillen is geen probleem
en spanbandjes zat, gebruik ik zelf ook graag (liever dan een spin, daarmee zit het niet altijd écht vast)

TYN zei:
Je moet er niet mee naar Z-Frankrijk willen maar twee uurtjes Nederlandse snelweg is geen probleem.

Ik vind dat altijd een wat wonderlijke manier van benaderen. Is het minder erg wanneer je fiets er bij Hoevelaken aflazert dan dat ergens in de buurt van Lyon gebeurt?

Blackadder the 5th zei:
Is dit geen oplossing?
14616.jpg

Waarom zou je een auto kopen speciaal voor het fietsenrek? De meerprijs van het systeem was hoger dan de prijs van een trekhaak en een goed fietsenrek. Is het veel verkocht als accessoire? Kan me niet voorstellen.

Bovenstaande foto is van een Opel met een (af-fabriek optie) Flex-systeem. Alléén deze optie ga je waarschijnlijk best redden binnen het budget, maar de auto eromheen helaas niet, vrees ik.
Daarbij wordt in eerdere berichten gesproken van een lichtbalk, die inderdaad via diverse automaterialenzaken aan te schaffen is. Maar hoe ga je die aansluiten? Aan al die dingen zit een 7- of 13- polige stekkeraansluiting voor een euh... juist ja: trekhaak!

De enige optie is m.i. een "trekhaak-loze" drager te vinden, waarbij de achterlichten nog (goed!) zichtbaar zijn. Niet alleen in het donker, want je gaat ook overdag van richting veranderen en regelmatig remmen...
Bovendien mag je alleen maar hopen dat het achterklepje van de Alto, Atos, Seicento, Lupo o.i.d. deze ballast zonder verdere schade kan hebben!

Mijn tip (waarom niet?!): koop een autootje waarvan de achterbank helemaal plat kan, en leg de fiets gewoon achterin. Een -oude- tuinstoelkussen (ter bescherming) en een sjorbandje kosten minder (ellende...)!

Paar dakdragers zijn goedkoper, en met een spanband kun je de fiets(en) vlak op het dak leggen (wel even stuur losdraaien en een kwartslag draaien zodat het netjes ligt) Past ook veel beter op jou auto vermoed ik.
Zeker als het een oudere alto betreft zou ik echt niks aan de kofferklep willen hangen.

s velthuis zei:
Blackadder the 5th zei:

Waarom zou je een auto kopen speciaal voor het fietsenrek? De meerprijs van het systeem was hoger dan de prijs van een trekhaak en een goed fietsenrek. Is het veel verkocht als accessoire? Kan me niet voorstellen.

TS wilde geen trekhaak en geen dakrails, dan blijft er niet veel over ... ;)

Ik zou zelf een auto met trekhaak zoeken, en daar een inklapbare fietsendrager bijkopen.
Als je googled op inklapbare fietsendrager komen er voldoende opties voorbij waarbij ook rekeing is gehouden
met de verlichting en kentekenplaat.

Klopt, ik wil geen dakdrager zoals ik dus al eerder zei.
Auto die al een trekhaak heeft zou mooi zijn, maar ik ga er denk ik niet speciaal naar op zoek.
Aansluiting lichtbalk: vergeten :rolleyes:
En ik wil idd geen 'auto eromheen' kopen.

Ik zie misschien maar af van een achterklepfietsendrager.
@superformer: een grotere wagen is geen optie (meer), maar de achterstoelen haal ik er sowieso uit en misschien zelfs de bijrijdersstoel.. dan kom ik een heel eind denk ik, eventueel de achterklep een stukje open (uiteraard goed vast met spanband).

anton050 zei:
Klopt, ik wil geen dakdrager zoals ik dus al eerder zei.
Auto die al een trekhaak heeft zou mooi zijn, maar ik ga er denk ik niet speciaal naar op zoek.
Aansluiting lichtbalk: vergeten :rolleyes:
En ik wil idd geen 'auto eromheen' kopen.

Ik zie misschien maar af van een achterklepfietsendrager.
@superformer: een grotere wagen is geen optie (meer), maar de achterstoelen haal ik er sowieso uit en misschien zelfs de bijrijdersstoel.. dan kom ik een heel eind denk ik, eventueel de achterklep een stukje open (uiteraard goed vast met spanband).

Een (oudere) kleine auto met trekhaak is met wat zoeken best te vinden. Zoek maar eens met Suzuki Alto trekhaak op marktplaats.
Ben je naar mijn idee het snelste klaar.

Blackadder the 5th zei:
Ik zou zelf een auto met trekhaak zoeken, en daar een inklapbare fietsendrager bijkopen.
Als je googled op inklapbare fietsendrager komen er voldoende opties voorbij waarbij ook rekeing is gehouden
met de verlichting en kentekenplaat.

(y) Ik ook. Sterker, ik rij 500 km/week met zo'n combi. Bevalt prima. Fiets staat als een huis.

anton050 zei:
eventueel de achterklep een stukje open (uiteraard goed vast met spanband).

Slecht idee met een hatchback of station. Achter zo'n auto ontstaat onderdruk. Gevolg is dat je bij rijden met de achterklep open de uitlaatgassen rechtstreeks het interieur in trekt. Daarom zijn auto's met een rechte achterkant ook altijd zo goor op de achterklep. Sedans hebben daar geen last van.

Auto's met trekhaak hebben natuurlijk wel een meerprijs(je)... (en dan heb ik het uiteraard nog niet over de fietsdrager zelf).
En belangrijker nog: de keuze wordt behoorlijk beperkt. Waarmee ik ook weer niet zeg dat ze er nauwelijks zijn in de miniklasse.
Maar ik sluit het niet uit.

@ s: en met de ramen open (en eventueel zonnedak), en de blower flink aan? ik ben dus wel een mooiweerrijder, scheelt wat dat betreft

anton050 zei:
Auto's met trekhaak hebben natuurlijk wel een meerprijs(je)... (en dan heb ik het uiteraard nog niet over de fietsdrager zelf).
En belangrijker nog: de keuze wordt behoorlijk beperkt. Waarmee ik ook weer niet zeg dat ze er nauwelijks zijn in de miniklasse.
Maar ik sluit het niet uit.

@ s: en met de ramen open (en eventueel zonnedak), en de blower flink aan? ik ben dus wel een mooiweerrijder, scheelt wat dat betreft

De meerprijs voor een kleine auto met trekhaak op die leeftijd is mijns inziens te verwaarlozen.
Mits je niet bij de koper expliciet laat merken dat een trekhaak voor jou een meerwaarde heeft ... ;)
Keuze is inderdaad wat beperkter, maar je hebt als het goed is maar 1 auto nodig.
Fietsendrager is gebruikt ook wel op marktplaats te scoren.

De constructie rechtstreeks op de achterklep heb ik ook gehad en is mij absoluut niet bevallen. Ik trok de deuken in mijn achterklep en vond het ding gewoon iet stabiel zitten. e achterklep is er gewoon niet voor gemaakt. Heb deze weer snel ingeleverd en een trekhaak laten monteren. Veel betere constructie.

Waarom is een dakdrager geen optie? Rails kan ik begrijpen (permanent) dakdragers zijn geen permanent iets. Die haal je eraf en niemand die het ziet. Zelfde idee als met een fietsenrek dat niet op de trekhaak zit.
Maar je hebt nog geen auto gekocht, dus waarom kijk je er niet naar om er eentje te zoeken met trekhaak? Zo lastig is dat niet te vinden hoor.

anton050 zei:
Auto's met trekhaak hebben natuurlijk wel een meerprijs(je)...

Welnee. Een trekhaak is veel te gebruiksafhankelijk. Ik gebruik het ding elke dag en zou voor geen goud een auto willen zonder. Anders had ik al lang een Prius gehad. Maar er zijn net zo veel mensen die zo'n spuuglelijk ding niet aan de auto willen hebben. Een trekhaak heeft niet of nauwelijks waarde bij verkoop, het is geen airco. Wel zijn auto's met trekhaak in de klasse waar je zoekt zeldzamer dan in één klasse daarboven. Maar een rek op de trekhaak is in alle opzichten superieur voor een fiets, zeker een ebike. Met een goede drager zit het als een huis en de fiets staat in de luwte achter de auto. Zeker bij een licht autootje is dat prettiger, zuiniger en vlotter dan met een rek op het dak. Daarnaast hoef je de (zware!) ebike het minste te tillen bij een trekhaakdrager.

Goede fietsendrager hoeft de kop ook niet te kosten:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/accessoires-dakdragers-en-fietsendragers/m1120146515-twinny-load-easy-fietsdrager-ook-voor-2-elektrische-fietsen.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=7

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/accessoires-dakdragers-en-fietsendragers/m1116862137-twinny-load-traditional-ck-fietsendrager-kantelbaar.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=2

Kantelbaar is bij een hatchback handig, kofferbak blijft dan bereikbaar.

Het heeft 'even' geduurd maar hierbij een update:
Een maand of wat geleden al een Daihatsu Cuore gekocht (bj. 2008), met afneembare trekhaak.
En een Twinny Load Master Load fietsdrager, op marktplaats voor 3 tientjes.
Met het mooie weer van gisteren het hele zaakje voor het eerst echt uitgeprobeerd, probleemloos.
Iedereen nog bedankt voor het meedenken! (y)

anton050 zei:
Het heeft 'even' geduurd maar hierbij een update:
Een maand of wat geleden al een Daihatsu Cuore gekocht (bj. 2008), met afneembare trekhaak.
En een Twinny Load Master Load fietsdrager, op marktplaats voor 3 tientjes.
Met het mooie weer van gisteren het hele zaakje voor het eerst echt uitgeprobeerd, probleemloos.
Iedereen nog bedankt voor het meedenken! (y)

Kijk, het is toch goedgekomen. Veel plezier er mee.
Kleine tip alsnog. Zet alles met dubbele riempjes vast. Bandjes kosten geen drol en zekerheid voor alles. Je zal niet de eerste zijn bij wie zijn fiets eraf floept en overreden wordt door een 30tonner diesel met de vlam in de pijp.

Ja klopt, heb ik ook gedaan met extra spanbanden.
Hoewel dat eigenlijk niet eens echt de bedoeling is, de enige riempjes die je 'officieel' bij deze fietsdrager gebruikt zijn die om de velgen vast te zetten in die gootjes (zo noem ik ze maar ff).
Maar de fiets in z'n totaal zit met de trapas vast in het systeem, bijna geen beweging in te krijgen.

Terug
Bovenaan