Fiat ruitenwisser interval werkt niet

Guest
Hallo!

De interval van mijn ruitenwisser voor doet het sinds kort niet/soms/haperend. Andere standen werken wel, met de motor zelf is dus niets mis.
Zit 'm ergens in de aansturing. Op internet lees ik dat het mogelijk de 'relais' zijn. Andere optie is de schakelaar op mijn stuurkolom.
Het zelf vervangen van de relais die horen bij de ruitenwisser lijkt me relatief goedkoop en een goede eerste check.
Weet iemand waar deze relais doorgaans zitten, bij een Fiat Punto uit 2002?
En zoja, zijn deze relais makkelijk te verkrijgen?

Arnord

Grote kans dat het inderdaad het relais is. Vaak zitten de relais bij de zekeringen in de auto (achter het dashboard), maar het kan ook dat ze onder de motorkap zitten. Vaak staat dit wel aangegeven in je instructieboekje (als je die nog hebt).

Het vervangen stelt niet veel voor. En afhankelijk van het soort relais (aantal aansluitingen,    etc. ) is een andere te krijgen bij een automaterialenzaak. Mochten ze m daar niet hebben zul je naar de dealer moeten.

Relais staan helaas niet in instructieboekje, zekeringen wel.
Desalniettemin heb ik ze gevonden, en het ruitenwisserrelais is een 30A. Deze heb ik eruit gehaald, gevolg ruitenwisser deed niet (check goede relais).
Vervolgens omgewisseld met een andere 30A, gevolg ruitenwisser haperde weer net zo als voorheen.

Ik hoor wel een relais schakelen bij interval (als hij het doet) maar dan komt dit uit mijn stuurkolom.
Ik gok dat probleem dus toch in mijn schakelaar op de stuurkolom zit.
Garage zei al dat een nieuwe schakelaar rechts op stuurkolom betekent dat links ook moet, totale kosten tussen 250 en 400 euro.
Weet iemand of er ook losse componenten (alleen relais interval bijvoorbeeld) vervangen kunnen worden? Rest van de functies op
de schakelaar werkt namelijk prima.

Arnord

misschien heeft ronald tameling over een maand of 3 wel 1 voor je:)

of je kan kijken op de sloop.

Terug
Bovenaan