Fiat Punto Evo 1.3 Multijet

A

Anoniem

Guest
Goede morgen,

Ik ben nieuw op het forum. Ik ben sinds enige tijd opzoek naar een nieuwe auto. Mijn zwager rijd momenteel in een Fiat Punto (benzine) waar hij zeer over te spreken is. Nu viel mijn oog op de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Dynamic. De auto komt uit 2011 en heeft momenteel 136.000 km op de teller staan. Nu lees ik op het internet dat er sommige gevallen zijn van een gebroken distributieketting en dat de kosten van het repareren erg hoog liggen. Kan iemand mij vertellen of dit probleem zich vaak voor doet en dat bijna elke Punto Multijet dit probleem gaat ervaren? Zijn het voor de rest betrouwbare auto's, als men er zuinig mee omgaat en houd aan zijn periodieke onderhoudsbeurten? Ik ben zelf een leek als het gaat om auto's en laat mij graag adviseren.

Ik hoop op jullie reacties. Alvast hartelijk bedankt!

- Milo

De distributieketting is inderdaad een zwak punt, gezien de leeftijd en kilometerstand van de auto lijkt het mij verstandig om de distributieketting uit voorzorg te laten vervangen, en mee te onderhandelen.

Bij het breken van de ketting heb je gegarandeerd zeer zware motorschade,
meestal betekend dat gewoon een andere motor.

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga dit voorleggen bij de garage, hopelijk doen ze er iets mee. De dealer ging wel kijken of de ketting destijds is vervangen.

Ik heb een Grande Punto 2011 1.3 JTD. De onderhoudskosten zijn zeer laag en er is nog weinig stuk gegaan in de afgelopen 8 jaar.

Distributieketting is een zwak punt, men kan daar niet echt de vinger op leggen onder welke omstandigheden de ketting breekt. Men zegt dat je het kan horen dat er speling op de ketting komt wat uiteindelijk tot breuk lijdt. Preventief vervangen via een universeel kost circa 500-600 euro, schade na breuk 2500-4000 euro.

Bedankt voor je reactie! De garage heeft de auto zojuist na gekeken en ze zeggen dat er momenteel niets mankeert en de auto volledig in orde is. Ik koop hem bij een aangesloten Bovag garage. Helaas is de prijs onder de 4500 euro waardoor ik geen 6 maanden bovag garantie heb.

Heb jij de ketting preventief laten vervangen?

Ik heb de auto sinds nieuw, er is tot op heden nog geen aanleiding om hem te vervangen.

Oké, dat geeft mij een wat rustiger gevoel. De garage gaat nogmaals even alles na om te kijken of er iets is vervangen, los is geweest of dat er ergens iets staat genoteerd. Mag ik vragen hoeveel jouw Punto op dit moment heeft gelopen?

Ik heb ook zo'n Punto gehad, en op het Grandepuntoclub forum lees je dat je het breken van je ketting niet ziet of hoort aankomen. Die van mij heb ik verkocht met 135dkm, maar zelfs bij de dealer waar ik 'm inruilde heb ik gezegd dat ze het best de ketting preventief kunnen (laten) vervangen. Het is net Russisch Roulette namelijk.
Verder weinig problemen, al was ie niet foutloos: roest op motorkap en kofferklep onder garantie laten verhelpen en ik heb een nieuwe sleepring in het stuur moeten laten monteren. Daarnaast ging bij 110dkm de koppeling kapot en was er een veer gebroken. Maar het blokje is top. Als je 'm laat chippen loopt ie nog net iets lekkerder. :)

Barri zei:
Ik heb ook zo'n Punto gehad, en op het Grandepuntoclub forum lees je dat je het breken van je ketting niet ziet of hoort aankomen. Die van mij heb ik verkocht met 135dkm, maar zelfs bij de dealer waar ik 'm inruilde heb ik gezegd dat ze het best de ketting preventief kunnen (laten) vervangen. Het is net Russisch Roulette namelijk.
Verder weinig problemen, al was ie niet foutloos: roest op motorkap en kofferklep onder garantie laten verhelpen en ik heb een nieuwe sleepring in het stuur moeten laten monteren. Daarnaast ging bij 110dkm de koppeling kapot en was er een veer gebroken. Maar het blokje is top. Als je 'm laat chippen loopt ie nog net iets lekkerder. :)

Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd met welke uitkomst de garage komt. Bij aankoop krijgt de auto een APK-beurt en een grote beurt.

Kijk even op het grande Punto club forum. Preventief de ketting vervangen kan voor rond de 600 euro. Als ie breekt ben je hooguit rond de 1500 euro kwijt. Nog genoeg maar heel veel minder dan bij de dealer.

Terug
Bovenaan