Fiat Punto bokt heel laag in toeren

onnaj

Startmotor
Hoi,

Ik heb een Fiat Grande Punto T-Jet welke super bevalt, zeker met de VL38 turbo en een remap.

Nu heb ik alleen, bijvoorbeeld bij afremmen voor een scherpe bocht/drempel etc, dat als ik hem terug laat vallen tot ca 1000 rpm en dan vervolgens weer rustig gas geef hij flink bokt maar vanaf 1500 toeren is het meteen weer weg. Geef ik meteen wat meer gas dan lijkt het probleem zich niet voor te doen.

Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?

Heb zelf de slangen al nagelopen, alle ECU parameters gereset met multiecuscan maar heeft niets geholpen. Auto loopt verder top en we rijden gemiddeld zo'n 1:14 tot 1:15 wat ook prima is.

Bedankt voor de reacties!

Volgens mij zit de oplossing al in je vraag: vanaf 1000 toeren optrekken lijkt mij niet de bedoeling voor een motor en die protesteert dus?

Ligt volledig aan de bestuurder, niet aan de auto.
Dat soort toerentallen smoort de motor en vreet drijfstanglagers: direct afleren en tijdig terugschakelen.

Toch lijkt het wel een Fiat kwaaltje. De Punto 1.2 8v uit 2000, die m'n moeder had, had dat ook nogal.

Hier is niets aan de hand, afgezien van een gebruikers fout. Auto motoren zijn niet gemaakt om bij 1000 toeren arbeid van betekenis te leveren. Daarom gaat ie bokken. Toerental altijd boven 1500 houden, ( liever zelfs minimaal 2000) als er iets van de motor gevraagd wordt.

Stationair in z'n 2 hobbelen kan bij de meeste auto's, maar bij die Punto 1.2 8v was dat echt onmogelijk.

Ik denk dat het misschien aan de motor en de versnellingsbak licht. Niet dat die stuk is, maar dat het een hoogtoerige motor is. Mijn vader zijn ex- Rover 45 had precies hetzelfde. Normaal rij start je in 1, rij je weg en bijna meteen naar de 2. Nou in die auto echt niet, bijna alles onder de 30, 40 misschien wel in de 2 wou die niet en ging ie stotteren en bonken. De auto was, net wat jij zegt, verder goed en deed ook niets raars.

Mijn Lancia Ypsilon, met geloof ik dezelfde motor als die Barri beschrijft, deed het ook.

Terug
Bovenaan