Fiat panda of Renault modus

mark boer

Net ingestapt
Ik zoek een eerste auto met een budget van ongeveer 2500 euro. Nou zijn we niet de dunste en kleinste mensen. Daarom twijfel ik tussen een Renault Grand modus en een fiat panda. Hoge instap is een vereiste. Dit komt omdat mijn stiefvader een beperking heeft. Mocht die een keer door mij opgehaald moeten worden is het fijn dat hij er goed in kan. Ik neig naar de modus i.v.m de ruimte. Maar ben ook nieuwsgierig naar de panda. Welke zouden jullie kiezen?

Fiat panda: praktisch in ruimte. Ruimte voor 4 personen en erg betrouwbaar. Ook erg goedkoop in wegenbelasting. Je kunt bij goed zoeken een model uit 2011 of 2012 vinden met een 1.2 motor.

Renault Grand modus: ruimtelijk ook achter meer dan genoeg ruimte. Cruise control etc.

De auto wordt veelal voor woon en werkverkeer gebruikt. We mogen ook graag een stukje fietsen en met een auto stukjes rijden. Ook met vakanties moet die wat aankunnen. Ik vraag me dan vooral met het laatste af of de fiat panda ideaal is.

Wat denken jullie?

De Grand Modus is een stuk groter dan de Fiat Panda, de auto is uit een ander segment, en is ruimer, comfortabeler en luxer.

Je kijkt in een lage prijsklasse de betrouwbaarheid hangt sterk af van onderhoud en zorg door de vorige eigenaren.

Ik weet niet of het een Panda 2 is, wat toch al een vrij oude auto is, de Panda 3 is gewoon meer auto. De in Polen gebouwde Fiat Panda 2 was een goede auto. De in Italië gebouwde Panda 3 had wat aanloop problemen, in de loop van de productie werden ze steeds beter.

De Modus was een tussen model en gebaseerd op de Clio. De auto was hierdoor gewoon gemiddeld betrouwbaar, de auto is door de Clio basis elektrisch ook vrij eenvoudig. Zeker het faceliftmodel vanaf 2008 is gewoon een aanrader, de auto was goed en betrouwbaar, en is erg ondergewaardeerd op de markt.

Ik zou zelf een Renault Modus kiezen en dan bij voorkeur het faceliftmodel.

Voor de fiat panda denk ik qua prijs aan een 2 model. Voor dat geld heb je een Grand modus vanaf 2008 en een 1.2 tce motortje. 3e model is toch net even duurder de twinair motor hoor ik juist diverse problemen. Vraag me ook af of dat ideaal is.

Bij de Fiat Panda 3 kun je ook beter de oude 1.2 motor kiezen.

De Renault Modus heeft een zeer degelijke 1.2 TCe turbomotor. De Modus is zeker veel meer auto dan een Panda 2.

Je kan ook tussen de grand modus en de panda in gaan zitten en voor de normale modus gaan. De 1.6 is ook een aanrader

Alternatief voor de modus is de Fiat idea, deze is er ook als lancia musa, persoonlijk zal ik voor de 5 deurs colt gaan. De colt 1.3 weegt nog geen 950 kg, dus lekker goedkoop in de wegenbelasting, de 1.5 zit er net boven

Ik ben bekend met zowel de 'gewone' Modus als de Panda uit de bouwjaren die je noemt. Nu weet ik niet waar de Grand Modus groter is, maar ik vind de gewone Modus geen ruimtewonder. Ook geen feest om te rijden trouwens. Hakerige bak, gevoelloos sturen en een motor zonder pit (ondanks de ca. 110 pk). Persoonlijk vind ik de Panda dan een veel vlotter autootje, van buiten wellicht wat kleiner maar de binnenruimte is m.i. prima. Ruimte op de achterbank zal wellicht wat krap(per) zijn, verder zal de Modus denk ik over het algemeen wat luxer/hoogwaardiger aanvoelen (al hangt dat ook weer even samen met de optiepaketten die er op zitten natuurlijk). Van hoge instap kun je bij beiden niet echt spreken vind ik, al beleef je het wel zo. Je zit er vrij rechtop in, dat maakt het in- en uitstappen zeker makkelijker.

Bedankt voor jullie reactie's

Iemand een modus of panda met praktijkverbruik?
Weet dat de panda veel zuiniger en goedkoper is dan de modus. Maar ben vooral benieuwd wat dat in praktijk is. En bij de modus vooral degene met een 1.2 tce motor

Voor beide valt wat te zeggen, ik heb ze allebei gehad.

De Panda is leuker en rijdt anders. De auto is erg smal waardoor je snel tegen de deur aan zit.
Doordat de Panda smal is heb je in het begin het gevoel dat hij zomaar om kan slaan in een bocht, maar geloof me, dat gebeurt echt niet.
Heb me met de Panda weleens verkeken op een haarspeldbocht in de bergen, en ging met 4 gierende bandjes de bocht door maar het apparaat bleef keurig rechtop.
Bovendien is de Panda in het gebruik ronduit goedkoop. Het past in elk parkeervak en je gaat kwiek door het stadsverkeer heen.

De Renault Grand Modus heb ik gehad van na de facelift, met de oude 1.6 16v motor er in. De Modus had een automaat en dat is wel prettig rijden.
Deze is natuurlijk veel groter en ruimer, de Grand Modus heeft een langere wielbasis dan de Modus waardoor je achterin meer ruimte hebt.
Nadelen: groter, zwaarder, duurder. Motor is volgens mij een ouderwets blokje en vlot is de auto zeker niet. Ook niet erg stil, boven de 100 km/h hoor je best wat rumoer.
De achterklep is groot en zwaar maar gaat merkwaardig genoeg niet ver open zodat je er als een gebochelde Quasimodo onder moet staan om iets in of uit te laden.
Zeker als je achteruit parkeert en achter de parkeerplaats een stoep is.
De Grand Modus voelt echter aan alles zwaar en log aan. De zit achter het stuur is niet voortreffelijk want het stuur is niet in diepte verstelbaar, wat wel een gemis is.
Hierdoor zit je meer op de bok op het stuur te leunen, wat vermoeiend is.

Ik zou de Panda kiezen,. Die enkele keer dat je stiefvader mee gaat kan dat prima, daarvoor hoef je niet het jaar rond in een grote auto rond te rijden.

Hoi,

Ik heb zelf een Fiat Panda uit 2008 met de 1.2 benzinemotor (60 pk). Ik haal met een redelijk rustige rijstijl een verbruik van zo'n 1:20. 1:17-1:18 moet volgens mij prima mogelijk zijn, ook bij wat meer stadsverkeer.
Ik vind de Panda lekker en relaxed rijden en er is best veel binnenruimte (mede door de vierkante carrosserievorm). En zoals al eerder is gezegd is de Panda goedkoper in de vaste lasten dan de Modus.

Tip: lees ook eens wat reviews en gebruiksmonitoren van beide modellen hier op de AW-site. Dat geeft ook een mooi beeld van beide wagens.

Succes met kiezen!

Voor praktijkverbruik kan je goed op Spritmonitor terecht. Daar komt de 1.2 TCE in de (grand) Modus op 7,47l/100km terecht. Dat is met 1 op 13,4 geen zuinigheidswonder.

Vraag me af hoeveel exemplaren van de Grand Modus binnen dit budget vallen, lijkt me de absolute onderkant van de markt.
Alternatief voor deze 2 zou nog de Opel Agila kunnen zijn, zal er min of meer tussenin zitten wat betreft ruimte en ook kosten etc., heeft in ieder geval wel op zeker de gewenste hogere zit. Voor dit budget heel veel keus wat betreft het oude model en relatief weinig aanbod van het nieuwere model.

Oud model

Nieuw model ( wel heel erg veel deuken en butsen en ander optisch leed )

Total Loss zei:
Vraag me af hoeveel exemplaren van de Grand Modus binnen dit budget vallen, lijkt me de absolute onderkant van de markt.
Alternatief voor deze 2 zou nog de Opel Agila kunnen zijn, zal er min of meer tussenin zitten wat betreft ruimte en ook kosten etc., heeft in ieder geval wel op zeker de gewenste hogere zit. Voor dit budget heel veel keus wat betreft het oude model en relatief weinig aanbod van het nieuwere model.

Oud model

(..)

+ de breedste auto in zijn klasse.

Ik lees dat je niet klein van stuk bent.. dus nadat je stiefvader is ingestapt.. lijkt het mij niet de bedoeling dat jij hem met je schouder weer aantikt als jij achter het stuur plaats neemt. ;)

Instapniveau is prettig hoog bij de Agila A. Ook daar moet je nog op letten, sommige auto's lijken een hog(er)e instap te hebben.. maar blijken dat in de praktijk toch niet waar maken. Goed controleren bij een inspectie dus (of hier in de AW database de maten op nalezen).

1.2 uitvoering kiezen.. als je zo rond de 100 km/h rijdt en niet al te veel stadsverkeer maakt.. kan je prima 1 op 15 halen.
Zijwind gevoelig is de auto (niet verwonderlijk) wel.

Let op onderhoudshistorie, op tijd olie wissels is belangrijk ivm de distributieketting en zijn levensduur.

Huidige Panda rijder hier met 1.2 69pk motor.
Verbruik is rond 1:17 en kan naar 1:20 met rustige rijstijl. Uitsluitend stadsverkeer zakt het naar 1:15.

Het is op zich een zeer goede wagentje. Instap is iets hoger, versnellingspook ligt heerlijk hoog en bedient zich makkelijk.

Zoals eerder genoemd is het vooral stadswapen (je kan makkelijk parkeren, even tussen door het verkeer en tot 70 kmh redelijk vlot).

Wij hebben zelfs naar Zweden mee gereden in één stuk en zelfs dat kan prima. Wel moet ik zeggen dat in ons panda wat betere (sport) stoelen in zitten en dat maakt wel degelijk verschil.

Weekendje weg met 4 personen viel ook reuze mee!

Kofferbak is aan kleine kant wat ook van een A segment is te verwachten maar met achter leuning naar beneden past verrassend veel in vanwege vierkante carrosserie vorm.

Qua onderhoud hadden we alleen pech met versnellingsbak maar zelfs dat was te overzien qua kosten (600 euro voor gereviseerde bak). Voor de rest lekker lage maandelijkse kosten en regulier onderhoud kost ook geen wereld zelfs niet bij de officiële dealer.

Wat ons betreft echt een aanrader, maar ga je vooral in gewenste auto's uitgebreid stuk rijden.

Het is een beetje appels met peren

De Fiat Panda is meer te vergelijken met een renault twingo

De Renault Modus is meer te vergelijken met een fiat Idea

Dus heb je de ruimte nodig, ga voor een Modus (of Idea), heb je die niet nodig, dan kun je de kleinere overwegen

Over de hoge zit / instap; dat zijn beide niet echt. je zit wel wat rechtop. dat wel. Misschien een Panda 4x4 iets, die staat daadwerkelijk hoog op zn poten / hoge instap ;)

Doordat mijn ouders verhuist zijn woon ik samen met mijn zus in het oude huis. Ik zie de fiat panda de meest efficiënte auto als je kijkt naar wat je nodig hebt. Mijn grootste probleem is de ruimte. Als het aan mij ligt kies ik voor een panda met airco. 2e model of 3e model. Bij de laatste ben ik rond de 3000 kwijt. Maar is wel ruimer. Mijn moeder heeft zelf de Renault Scenic uit 2012. Lijkt erg veel op de Grand Modus. En als je daarin zit heb je ruimte genoeg ook achterin. Is de kleinere ruimte het waard en kun je als je een beetje stevig bent (184 cm en 114kg) naast elkaar zitten?

Ik denk dat de breedte het probleem niet zal zijn, bij beide auto's niet. In principe kan je in elke auto met z'n tweeën achterin zitten. Ik denk dat de beenruimte hier het grootste vraagteken is, van de 'gewone' Modus weet ik dat'ie een schuivende achterbank heeft. Deze kan je naar voren schuiven voor een grote kofferbak, of om er een driezitsbank van te maken (drie volwassenen wordt dan wel krap). Wil je meer beenruimte, dan versmal je de achterbank iets en schuif je 'm vervolgens naar achteren (tussen de wielkasten).

Enige manier om een goed oordeel te vellen is door te gaan proefzitten/-rijden. Zitcomfort kan je niet vangen in getalletjes. Ik verwacht hier wel dat als het in de Panda kan, dat het in de Grand Modus zeker gaat passen.

Terug
Bovenaan