Fiat Panda 2024?

Auteur

Kilometervreter
In 2019 kwam Fiat met de Centoventi concept car. Inmiddels zijn we vier jaar verder en er is nog steeds geen productiemodel van in zicht. Ik denk dat die er ook niet meer komt, want er zijn ontwikkelingen...

Vandaag is het precies 100 jaar geleden dat Fiat de Lingotto-fabriek in gebruik nam. Ter ere van dat jubileum was er natuurlijk een feestje en is er ook een video uitgebracht.

En daarin vertelt Fiat-baas Olivier François hoe een (of meerdere) in 2024 komend Fiat-model qua styling zal zijn geïnspireerd door de architectuur van Lingotto: een langwerpig gebouw met op het dak een ovalen testbaan. Om deze gedachten kracht bij te zetten toont hij al wat 3D-schetsen. De ovaal is zichtbaar in het dashboard, de ruitenpartij is zichtbaar in het ontwerp van de neus. En dat model moet dan ook de grondgedachte achter het honderd jaar oude ontwerp van het gebouw volgen: minder materiaal, meer ruimte. Als je het totale interieur en de stoel ziet, moet je toch meteen weer denken aan de Panda van 1980.

Voor het gemak noem ik hem maar even de 'Fiat Lingotto 2024'. Oh ja, de schuine balkjes (ooit het logo) komen ook weer terug. Het zijn nu vier balkjes (een voor elke letter van de naam), vroeger waren het er vijf (met daartussen de vier letters).


Fiat-lingotto-fabbrica.jpg

Het Lingotto-gebouw van boven, waar de vorm van het dashboard op is geënt.

2176521-3ff5bfrv9q.jpg


2176518-dc81oax37i.jpg


2176524-nt7ybxcmar.jpg


interieur.jpg

De opzet van het interieur doet, overigens net als bij de Centoventi, denken aan het veelzijdig indeelbare interieur van de eerste Panda.

deurknop.png


2176527-3di9bbd19p.jpg

Ook voor de neus is inspiratie opgedaan bij de raampartijen van Lingotto.

De vraag is nu: hoeveel ruimte krijgt Fiat om zo'n model te bouwen binnen de Stellantis-architectuur (en kan dat überhaupt)? Op welke positie in het gamma moet hij komen, want er is al een 500E, een 600E is op komst, komt hij daar ergens tussen? Naast de 600E? Of naast de trendy 500E, als praktische Panda/Punto-opvolger?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn patenttekeningen opgedoken waarvan wordt beweerd dat ze van de komende opvolger van de Fiat Panda zijn (presentatie 11 juli a.s.). Er is geen enkele bevestiging dat dit daadwerkelijk de Panda-opvolger is , of dat het überhaupt een Fiat-model wordt. Naast de diverse overeenkomsten met het eerste model op het Stellantis Smart-platform, de Citroën ë-C3, lijken er amper stilistische verwijzingen te zijn naar de Panda-geschiedenis, en maar weinig naar de Centoventi concept van 2019.

Evenmin is bekend of het op deze afbeeldingen getoonde model daadwerkelijk een toekomstige serieversie is, al lijkt het door enkele details, zoals de aanwezigheid van de sloten op de deurklinken, voor de hand te liggen dat het geen concept is. Ook andere onderdelen van de auto lijken heel dicht bij productie te staan, zoals de achteruitkijkspiegels.

De "squircles" zijn er wél. Dat zijn verwijzingen naar de huidige Panda: de achterlichtblokken, vierkant met afgeronde hoeken – de ‘cirkel’ of supercirkel, die veel details van het huidige model kenmerkt (bijv. de ventilatieopeningen). Veel talrijker zijn de verwijzingen, zij het grotendeels geëvolueerd, naar de Centoventi concept. Vóór zijn stilistische delen van het prototype gewijzigd, zoals tapser gevormde schijnwerpers en een visuele verbinding tussen de twee belangrijkste lichtclusters. Aan de zijkant doen kunststof stootstrips denken aan zowel die van de Centoventi als die van de derde generatie Panda.

Maar nogmaals, misschien hebben deze beelden niets met Fiat te maken...

2024-fiat-panda-elettrica-brevetti.jpg


2024-fiat-panda-patent-drawings-02.jpg


2024-fiat-panda-patent-drawings-03.jpg


2024-fiat-panda-patent-drawings-04a.jpg


2024-fiat-panda-patent-drawings-05a.jpg


2024-fiat-panda-patent-drawings-07.jpg
 
Ik zag de tekeningen op Instagram voorbij komen, maar daar spreken ze over de nieuwe Argo, een Braziliaans model.
 
Inmiddels hebben ze in Italië van de kille computerplaatjes wat kleurrijks gemaakt om te zien of het zo wat lijkt...

2024-Fiat-Panda-Suv-rendering-1.jpg


En er zijn nog wat interieurplaatjes opgedoken. Daarvan kun je in ieder geval zeggen dat de opzet van het dashboard (grote beklede plank met één compleet instrumenten/bedieningspaneel) doet denken aan dat van de eerste generatie Panda.
pandadash.jpg

pandaconsole.jpg

pandadeur.jpg
 
Zijn er al echte foto`s beschikbaar? Schijnt nu toch snel te komen en anders houden ze het goed geheim wat de exterieur is.
 
Zo zou hij er volgens Argus uitzien

New-Fiat-Panda-render-3-1160x772.jpg


New-Fiat-Panda-render-4-1160x772.jpg


Prijzen:
1/ 44 kWh LFP / range 320 km voor 23.000 euro.
2/ Instapper 30 of 35 kWh / range 200 km vanaf 20.000 euro.
3/ ICE vanaf 15.000 euro (plus BPM in NL)

Vanaf herfst 2024 leverbaar.
 
Verschrikkelijk. Wat een Stellantis-middelmaat. De ontwerpers bij Fiat en Alfa ontwerpen met de handen op de rug. Niet om aan te gluren als dit werkelijkheid wordt. Die angst was terecht bij de would-be Milano, ..Junior. En nu lijkt de Panda slachtoffer. Kansloos tegen de interne producten. Geen greintje inspiratie van Giugiaro’s origineel te bespeuren.
 
Plaats maar gewoon hier:

 
Verschrikkelijk. Wat een Stellantis-middelmaat. De ontwerpers bij Fiat en Alfa ontwerpen met de handen op de rug. Niet om aan te gluren als dit werkelijkheid wordt. Die angst was terecht bij de would-be Milano, ..Junior. En nu lijkt de Panda slachtoffer. Kansloos tegen de interne producten. Geen greintje inspiratie van Giugiaro’s origineel te bespeuren.
Ik vind het juist wel typisch een Fiat .Panda. Er zit voldoende elementen in van de oer-panda. Zeker als je het vergelijkt met de broer/zus Citroen C3 of Opel frontera. De laatste twee zijn nietszeggend maar deze Panda heeft echt een eigen smoel.
 
Terug
Bovenaan