Auteur
Kilometervreter
In 2019 kwam Fiat met de Centoventi concept car. Inmiddels zijn we vier jaar verder en er is nog steeds geen productiemodel van in zicht. Ik denk dat die er ook niet meer komt, want er zijn ontwikkelingen...
Vandaag is het precies 100 jaar geleden dat Fiat de Lingotto-fabriek in gebruik nam. Ter ere van dat jubileum was er natuurlijk een feestje en is er ook een video uitgebracht.
En daarin vertelt Fiat-baas Olivier François hoe een (of meerdere) in 2024 komend Fiat-model qua styling zal zijn geïnspireerd door de architectuur van Lingotto: een langwerpig gebouw met op het dak een ovalen testbaan. Om deze gedachten kracht bij te zetten toont hij al wat 3D-schetsen. De ovaal is zichtbaar in het dashboard, de ruitenpartij is zichtbaar in het ontwerp van de neus. En dat model moet dan ook de grondgedachte achter het honderd jaar oude ontwerp van het gebouw volgen: minder materiaal, meer ruimte. Als je het totale interieur en de stoel ziet, moet je toch meteen weer denken aan de Panda van 1980.
Voor het gemak noem ik hem maar even de 'Fiat Lingotto 2024'. Oh ja, de schuine balkjes (ooit het logo) komen ook weer terug. Het zijn nu vier balkjes (een voor elke letter van de naam), vroeger waren het er vijf (met daartussen de vier letters).
Het Lingotto-gebouw van boven, waar de vorm van het dashboard op is geënt.
De opzet van het interieur doet, overigens net als bij de Centoventi, denken aan het veelzijdig indeelbare interieur van de eerste Panda.
Ook voor de neus is inspiratie opgedaan bij de raampartijen van Lingotto.
De vraag is nu: hoeveel ruimte krijgt Fiat om zo'n model te bouwen binnen de Stellantis-architectuur (en kan dat überhaupt)? Op welke positie in het gamma moet hij komen, want er is al een 500E, een 600E is op komst, komt hij daar ergens tussen? Naast de 600E? Of naast de trendy 500E, als praktische Panda/Punto-opvolger?
Vandaag is het precies 100 jaar geleden dat Fiat de Lingotto-fabriek in gebruik nam. Ter ere van dat jubileum was er natuurlijk een feestje en is er ook een video uitgebracht.
En daarin vertelt Fiat-baas Olivier François hoe een (of meerdere) in 2024 komend Fiat-model qua styling zal zijn geïnspireerd door de architectuur van Lingotto: een langwerpig gebouw met op het dak een ovalen testbaan. Om deze gedachten kracht bij te zetten toont hij al wat 3D-schetsen. De ovaal is zichtbaar in het dashboard, de ruitenpartij is zichtbaar in het ontwerp van de neus. En dat model moet dan ook de grondgedachte achter het honderd jaar oude ontwerp van het gebouw volgen: minder materiaal, meer ruimte. Als je het totale interieur en de stoel ziet, moet je toch meteen weer denken aan de Panda van 1980.
Voor het gemak noem ik hem maar even de 'Fiat Lingotto 2024'. Oh ja, de schuine balkjes (ooit het logo) komen ook weer terug. Het zijn nu vier balkjes (een voor elke letter van de naam), vroeger waren het er vijf (met daartussen de vier letters).

Het Lingotto-gebouw van boven, waar de vorm van het dashboard op is geënt.




De opzet van het interieur doet, overigens net als bij de Centoventi, denken aan het veelzijdig indeelbare interieur van de eerste Panda.


Ook voor de neus is inspiratie opgedaan bij de raampartijen van Lingotto.
De vraag is nu: hoeveel ruimte krijgt Fiat om zo'n model te bouwen binnen de Stellantis-architectuur (en kan dat überhaupt)? Op welke positie in het gamma moet hij komen, want er is al een 500E, een 600E is op komst, komt hij daar ergens tussen? Naast de 600E? Of naast de trendy 500E, als praktische Panda/Punto-opvolger?
Laatst bewerkt: