Fiat Ducato 2.0 diesel - start problemen

A

Anoniem

Guest
Goedendag,

Ik heb helaas een probleem met mijn ducato diesel, 2.0L 115 uit 2014.

De eerste start van de dag gaat de laatste weken altijd mis. Als ik de ducato dan start kan ik geen gas geven en lijkt de motor heel rauw te lopen (net alsof die op 3 cilinders draait of te weinig diesel krijgt)
Tot voor kort was even opnieuw starten de oplossing, helaas moet ik momenteel de wagen dan een keer of 5 starten voor het weer normaal is. hierna gaat het de gehele dag gewoon goed.
Tot die weer een hele nacht stil staat. Of de bus nu buiten of binnen staat maakt geen verschil hier in.

Ik laat de bus altijd 1 of 2 maal voorgloeien voor de start, dit mag helaas niet baten.

Met uitlezen komen er geen storingsmeldingen naar boven helaas.

Enig idee waar ik kan gaan zoeken?

Dit kan meerdere oorzaken hebben:

1. defecte gloeistift. ( zou in principe een foutcode moeten genereren.)
2. verminderde compressie door slijtage en/of lekkende kleppen.
3. lucht in brandstof systeem

Rookt de uitlaat na een slechte start? Zo ja, welke kleur rook?

Bedankt voor de reactie.
uitlaat rookt niet bij een slechte start, ook niet als die goed start en ik eens even probeer goed door te trekken.
Gloeistift zou ik nog eens naar kijken maar meende zelf ook dat hierbij een foutcode gegeven zou worden.

Zat zelf te denken of het niet het brandstoffilter kon zijn, heb geen zicht wanneer die vervangen is voor het laatst en de bus heeft ondertussen ook al 253000km op de klok

Bij een (deels) verstopt brandstof filter heb je constant problemen, en niet alleen na de koude start. Als de auto niet rookt, na de slechte start, dan denk ik dat er lucht in het brandstof systeem zit. Bij de eerste 2 oorzaken die ik noemde, zal er redelijk wat rook worden uitgestoten.

Misschien een aparte vraag (alleen veel ervaring in benzine wagens en nog niet eerder aan diesels gewerkt behalve standaard onderhoud)
Als er lucht in het systeem zou zitten, zou dat onderhand niet allang uit het systeem moeten zijn? Daar dit probleem al enkele duizenden kilometers speelt en erger lijkt te worden.
Ik zou dan ergens een lekkage verwachten maar ook hiervan is niks zichtbaar

Er zijn bij een dieselmotor twee delen in de brandstofvoorziening: Het lagedruk gedeelte en het hoge druk gedeelte. In het lagedruk gedeelte wordt de brandstof aangezogen vanuit de tank, door de waterafscheider en filter naar de eerste opvoerpomp. Als er door vuil of ouderdom (verdroogd keerringetje) in dit deel een klein lekje zit komt er geen vloeistof naar buiten, maar wordt er lucht naar binnen gezogen. Deze lucht is comprimeerbaar en verhindert bij een start van de motor dat er diesel wordt ingespoten. Als er op het brandstoffilter een opvoerpomp (handmatig) is gemonteerd kan je, om te testen, eerst voor het starten motor de handopvoerpomp bedienen, motor op contact (drukklep hogedrukdeel sluit) en dan handopvoerpomp bedienen tot je een druk voelt en vervolgens de motor starten. Als de motor direct goed loopt zat er dus lucht in de leidingen....
Bij sommige auto's is de handopvoerpomp een rubberen balg... en die worden ook poreus.

Sommige dieselmotoren zijn zelf-ontluchtend, andere weer niet. In dit geval zou ik eens het instructie boekje raadplegen., en kijken wat de ontluchtings procedure is.
Zoals al vermeld, de andere storingen genereren redelijk wat uitlaatrook, dus lucht in het systeem, is het enige wat ik momenteel kan bedenken.

Gloeistiften geven denk ik geen foutcode; ook als ze het niet doen gaat er stroom heen/doorheen dus zoiets lijkt mij technisch moeilijk om daar dan toch een foutcode voor te genereren. Ik zou ze zekerheidshalve toch even laten testen, is zo gepiept en je hebt dan of de oorzaak of je kan het doorstrepen en verder zoeken. Het feit dat een warme motor altijd wel meteen start lijkt mij een hele goede aanwijzing in deze richting

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Gloeistiften geven denk ik geen foutcode; ook als ze het niet doen gaat er stroom heen/doorheen dus zoiets lijkt mij technisch moeilijk om daar dan toch een foutcode voor te genereren. Ik zou ze zekerheidshalve toch even laten testen, is zo gepiept en je hebt dan of de oorzaak of je kan het doorstrepen en verder zoeken. Het feit dat een warme motor altijd wel meteen start lijkt mij een hele goede aanwijzing in deze richting

Meestal wordt je wél geattendeerd op defecte gloeistiften. Ik heb een BMW324D gehad, en die had een oranje voorgloeilamp, én een groene start lamp. Die laatste ging branden als er gestart kon worden, echter bij een of meerdere defecte gloeistiften ging de groene lamp NIET branden. Dat was dus een teken voor de bestuurder, dat er gloeistiften defect waren. Overigens zijn gloeistiften stroomvreters, dus als er een uitvalt, kan de elektronica dit makkelijk "voelen" en dus een foutcode genereren.

Supervisor R zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:

Meestal wordt je wél geattendeerd op defecte gloeistiften. Ik heb een BMW324D gehad, en die had een oranje voorgloeilamp, én een groene start lamp. Die laatste ging branden als er gestart kon worden, echter bij een of meerdere defecte gloeistiften ging de groene lamp NIET branden. Dat was dus een teken voor de bestuurder, dat er gloeistiften defect waren. Overigens zijn gloeistiften stroomvreters, dus als er een uitvalt, kan de elektronica dit makkelijk "voelen" en dus een foutcode genereren.

Ik heb 7 diesels gehad (de laatste tot vorig jaar) en niet 1 gaf een melding bij een defecte gloeistift....

Bedankt voor alle reacties.

Na lang zoeken zelf niks kunnen vinden helaas.
Dan toch maar naar de garage gebracht, vandaag teruggekregen. Volgens de garage was het waarschijnlijk toch het brandstoffilter. Was volgens hen een veel voorkomend probleem met de ducato's

Ai, zonde. Had je zelf kunnen doen.
Hopelijk heb je morgenochtend een goede koude start.. de temperaturen zijn er in ieder geval wél voor. :cool:

Terug
Bovenaan