Fiat doblo 1.5 D 130 pk automaat, betrouwbaar?

EV0 II

Wegverkenner
Even proberen kort mijn situatie te omschrijven:

Ik rij zakelijk een youngtimer Caddy uit 2007. Een 2.0 SDI. Zo kaal als een neet, maar hij voldoet. Binnenkort moet hij weer voor de apk. Het is echter een handbak.
Rij ook nog een golf 8 automaat, die ik meestal gebruik. Ook zakelijk. Betaal over beide auto's bijtelling voor privé gebruik.
Vandaar mijn keuze voor deze youngtimer Caddy.

Aankomende tijd moet ik echter veel vaker de Caddy gaan gebruiken wegens mijn werkomstandigheden. Ik zie er best wel tegenop om zoveel te rijden met een schakelbak, en dan met name in de file staan.

Heb nu zitten zoeken naar een Caddy diesel automaat van 2024. Tot en met 2024 zijn deze bestelwagens namelijk nog bpm vrij voor ondernemers, en dat scheelt behoorlijk wat.

Voor een Caddy 2.0 diesel uit 2024 ben je rond de 30k kwijt als ondernemer.
Nu zat ik ook eens te kijken naar een fiat doblo en daar zie ik leuke aanbiedingen van.

Een nieuwe doblo, op kenteken uit 2024 heb je voor rond de 20k. Het gaat dan om een 1.5 diesel met 130 pk en 8 traps automaat.
Deze zou ik dan alleen zakelijk gaan rijden, zonder bijtelling dus.
Anders wordt de bijtelling wel erg hoog denk ik. Die betaal je ook over de bpm en btw, en dat zal dan wel rond de 35k uit komen. Geen optie dus.

Zou dat wel even met de boekhouder moeten overleggen alvorens de stap te nemen.

Het enige waar ik eigenlijk nog mee zit is het feit dat ik geen flauw idee heb over de betrouwbaarheid van de huidige 1.5 diesels en automaten van Fiat?

Volgens mij waren de 1,5 dci's van Renault behoorlijk bullet Proof? Over latere types lees ik toch wel klachten over de distributieketting etc.?

Het gaat overigens om dit soort doblo's; https://broekhuis.nl/aanbod/bedrijf...um=referral&utm_campaign=gaspedaal#uitrusting

Kennelijk hebben sommige bedrijven groot ingeslagen en zijn ze nu aan het stunten met de prijzen?

Ik vind het zoals hij daar in die advertentie staat best een goede aanbieding. Alleen de betrouwbaarheid heb ik dus geen idee van...

Misschien mensen hier wel?

De Fiat Doblo van deze generatie is technisch volledig verwant aan de Opel Combo, Toyota Proace, Peugeot Partner en Citroën Berlingo, kwalitatief zijn ze dus even goed.

Het is een “nieuwe “ auto en in 2024 waren kinderziektes van de 1.5 diesel volgens mij al opgelost. Lijkt mij een hele goede deal.
De Japanse Aisin EAT8 automaat heeft een goede reputatie.

De 1.5 DCI van Renault staan bekend als degelijk en betrouwbaar, ze hebben een distributieriem en geen distributieketting.
In de 1.6 DCI zit een distributieketting, problemen kom je eigenlijk alleen tegen bij hele hoge kilometerstanden of bij auto’s die matig zijn onderhouden. Als je er normaal mee omgaat, en de beurten op tijd laat uitvoeren is de kans op problemen klein.

De 1,5HDI van Peugeot, of hoe je het ook wil noemen is een afgeleide van de 1,6HDI en best wel een betrouwbaar blok - alleen de euro 5 modellen hebben veel miserie met de roetfiltertest op de keuring.

Met de automaat heb ik geen ervaring, met de voorganger van de afgeleide Berlingo wel, veel problemen gehad met de 1,6VTI motor (BMW-spul) en elektronica van het ABS-systeem en startonderbreking. Het onderstel & interieur enz was dan weer wel prima voor elkaar.

Familie van me heeft dezelfde Berlingo met de 1,6HDI motor en daar is nog nooit wat ernstigs aan geweest.

Ik zou het persoonlijk - na een testritje - wel aandurven.

De ANWB rijdt ook met dit type auto. Ik hoorde dat sommige wegenwachters die Franse diesel toch liever voor een VAG Caddy diesel willen ruilen. Schijnt niet altijd even probleemloos te zijn.

Kennelijk hebben sommige bedrijven groot ingeslagen en zijn ze nu aan het stunten met de prijzen?

Ja, er zal een hoop financiering 'vast' zitten in al die geregistreerde bestelbusjes. Zijn dadelijk toch al een half jaar oud, op kenteken.

De 1,5HDI van Peugeot, of hoe je het ook wil noemen is een afgeleide van de 1,6HDI en best wel een betrouwbaar blok - alleen de euro 5 modellen hebben veel miserie met de roetfiltertest op de keuring.

Met de automaat heb ik geen ervaring, met de voorganger van de afgeleide Berlingo wel, veel problemen gehad met de 1,6VTI motor (BMW-spul) en elektronica van het ABS-systeem en startonderbreking. Het onderstel & interieur enz was dan weer wel prima voor elkaar.

Familie van me heeft dezelfde Berlingo met de 1,6HDI motor en daar is nog nooit wat ernstigs aan geweest.

Ik zou het persoonlijk - na een testritje - wel aandurven.
Die opel combo met dat nieuwe Opel front icm matrix led ziet er een stuk beter uit dan de andere exemplaren uit de stal vind ik!

Terug
Bovenaan