Fiat 500 met vast Panoramadak alsnog schuifbaar maken

Guest
Ik heb net een splinternieuwe Fiat 500 Lounge ontvangen van een lease-maatschappij, en tot mijn verdriet blijkt het Glazen Panoramadak een versie te zijn die NIET open kan....
Graag zou ik dit alsnog laten doen, uiteraard in overleg met de lease-maatschappij.

Het dak ziet er exact hetzelfde uit als de 'schuifbare' versie op andere Fiats, dus het zou mij niet verbazen als er alleen een extra motortje hoeft te worden ingebouwd plus een schakelaar.

Is dit inderdaad een eenvoudige ingreep ?
Waar kan ik dit het beste laten doen ?
Wat zou zoiets kosten ?

Ik denk dat je van je stoel valt als je daar een prijs voor krijgt. Kabelboom, motor, rails, schakelaar, andere hemel die daar plek voor heeft, software. Maargoed hopelijk heb ik het mis.

Ik denk eigenlijk dat het makkelijker is om een panorama/schuifdak in een volledig dichte te maken, dan in die van jouw.

V0RQ zei:
Ik denk dat je van je stoel valt als je daar een prijs voor krijgt. Kabelboom, motor, rails, schakelaar, andere hemel die daar plek voor heeft, software. Maargoed hopelijk heb ik het mis.

Als het al technisch mogelijk is vergeet dan daarbij ook niet het belangrijkste onderdeel het glazen schuifdak zelf, en het arbeidsloon wat het gaat kosten om dit allemaal te gaan installeren.

Bij Fiat zelf staat het glazen schuifdak (alleen i.c.m. de Lounge uitvoering) in de prijslijst voor 500 euro. Mocht het technisch mogelijk zijn dan moet je nu denk ik wel rond de 1500 a 2000 euro denken om het in te bouwen.

V0RQ zei:
andere hemel die daar plek voor heeft

Het dakje schuift naar buiten, dus boven de wagen, genre "Webasto"...

fiat_500_1_2_sport_stop_start_96635336248806556.jpg

Deze foto klopt inderdaad.

Dus het glazen panoramadak is al aanwezig (dus hiervoor geen kosten meer), het zou alleen nog extra naar buiten open moeten kunnen schuiven.
Het ziet er ook exact hetzelfde uit als een schuifdak, ik heb zelfs nog een kwartier naar de schakelaar gezocht :)

Daarnaast zitten er links en rechts van het dak, pal achter het panoramadak, zelfs al twee schuifrailtjes met afdichtrubbers.
Zou me niets verbazen dat dit panorama-dak in de fabriek op het laatste moment pas wordt afgebouwd als 'schuifbaar' of 'niet schuifbaar'

Dus het kan haast niet anders of mijn panoramadak is ongeveer dezelfde als de schuifbare versie op de foto, maar dan helaas nog zonder moter en schakelaar.

Dit moet toch eenvoudig en niet al te duur kunnen worden omgebouwd ergens ?

Ik denk inderdaad dat de enige overeenkomst tussen een vast en een beweegbaar panorama dak is dat je beide een gat in het dak hebt.
Mogelijk is er een fiat onderdelen site waar je de onderdeelnummers van een vast en variabel dak auto kunt vergelijken, dan zie je hoe groot de verschillen zijn.

De beste kans is een fiat 500 fan forum en dan hopen dat iemand het daar al eens geprobeerd heeft.

Het zou me overigens erg verbazen als je een dealer tegenkwam die een dergelijke ombouw zou willen doen (als hij al de kennis erover heeft). Dit soort acties worden nl normaliter niet door de fabrikant gesupport. Dus het is een trial error situatie voor een dealer.
Denk dat de lease mij er ook niet op zit te wachten, zeker als het in het alternatieve circuit moet.

Het is toch een heel duidelijke optie op de prijslijst. €1295,- Ik weet niet of wat je nu hebt de standaard is voor de 500. Met ruimte in de hemel bedoel ik de ruimte voor de motor en het hele mechanniek, er komt ook nog zo'n spoilertje omhoog aan de voorkant zag ik.

Zoals Lycan_capri meldt, de dealer kan je het beste informeren. Ik denk dat je dit niet bij een zonnedakstunter wil laten doen, je zit namelijk ook nog met de leasemaatschappij die eigenaar is.

Denk dat je even te simpel denkt, een vast dak is ook echt een vast dak, daar zit echt geen enkele voorbereiding in om het ook open te kunnen laten gaan. Sterker nog ik durf denk ik wel iets verder te gaan door te zeggen dat het "onmogelijk" is om nu achteraf nog een fabrieks open panorama dak te monteren.

Ik blijf optimistisch en heb zelf ook even in de prijslijst gekeken van Fiat:
Prijslijst 1 april 2016
Dan zie je dat een compleet 'Elektrisch bedienbaar panoramisch glazen zonnedak' dus slechts Euro 495 kost.
Mijn Lounge-versie heeft standaard NU al een 'panoramisch glazen zonnedak' ,en hoeft dus alleen maar 'electrisch bedienbaar' te worden, dat kan dan nooit meer veel kosten is nog steeds mn vermoeden.

Maar goed, wellicht ben ik te optimistisch.
Ik kom namelijk zelf uit de bruingoed sector: vele apparaten hebben vanuit de fabriek standaard al alle mogelijke opties aan boord, maar bij de goedkopere versie's worden sommige opties dan simpelweg gedeactiveerd.

En ik zou inderdaad een Fiat dealer kunnen bellen, maar die ziet me aankomen:
De auto is geleased, dus hij/zij zal weinig zin hebben om een offerte te maken, want de opdracht gaat toch naar de huisdealer van de lease-mtpy.

Het gaat me er vooralsnog om dat ik hoop de lease-mtpy te kunnen informeren dat dit mogelijk is, een relatief eenvoudige ingreep is, en niet veel hoeft te kosten (wat ik eventueel zelf bereid ben te betalen).
Anders is het antwoord al snel "kannie meneer"

Een vast panorama dak is echt niet voorbereid om open en dicht te kunnen. Elke dollar/euro die ze kunnen besparen op overbodige onderdelen, zullen ze niet laten. Je hebt best kans, dat de carrosserie ook belangrijke verstevigingen mist of bevestigingspunten, die er wel zitten als je een dak hebt wat open en dicht kan.

MarcG zei:
Ik blijf optimistisch en heb zelf ook even in de prijslijst gekeken van Fiat:
Prijslijst 1 april 2016
Dan zie je dat een compleet 'Elektrisch bedienbaar panoramisch glazen zonnedak' dus slechts Euro 495 kost.
Mijn Lounge-versie heeft standaard NU al een 'panoramisch glazen zonnedak' ,en hoeft dus alleen maar 'electrisch bedienbaar' te worden, dat kan dan nooit meer veel kosten is nog steeds mn vermoeden.

Maar goed, wellicht ben ik te optimistisch.
Ik kom namelijk zelf uit de bruingoed sector: vele apparaten hebben vanuit de fabriek standaard al alle mogelijke opties aan boord, maar bij de goedkopere versie's worden sommige opties dan simpelweg gedeactiveerd.

De auto is geleased, dus hij/zij zal weinig zin hebben om een offerte te maken, want de opdracht gaat toch naar de huisdealer van de lease-mtpy.

Het gaat me er vooralsnog om dat ik hoop de lease-mtpy te kunnen informeren dat dit mogelijk is, een relatief eenvoudige ingreep is, en niet veel hoeft te kosten (wat ik eventueel zelf bereid ben te betalen).

Sorry om het te zeggen, maar je hebt echt geen idee waar je het over hebt. De versie met schuifdak is een compleet andere glasplaat, met verschillende artikelnummers. Er zijn teveel verschillen om op te noemen, maar ik ga je het simpelweg vertellen: onmogelijk.

3B9E5527BD4F0FBD30A8A7ADBC21B968.png

6FD54D014C572076AC46F8672CF41548.png

https://www.tuynder-webshop.nl/media/oe/drawings/drawings/517AEC9C1F8EA106A697EF9D32471EFF.png

Mijn vrouw heeft destijds bewust de "vaste" glazen plaat gekozen in haar 500 Lounge TwinAir.
Bij bestelling werd dat immers uitdrukkelijk gevraagd.
Blijkbaar is dat bij jou niet gebeurd, of ben je er ten onrechte van uitgegaan dat het glazen panoramadak altijd open kon...
Er zijn 4 versies van de 500 wat het dak betreft:
- metaal
- glas vast
- glas openschuivend
- cabrio

En het lijkt me zo te zien aan de wagen niet vanzelfsprekend om van een vast glas zomaar eventjes een schuivend exemplaar te maken.
Ik dacht al dat zelfs de dakplaat zelf niet identiek zou zijn, wat bevestigd lijkt door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.

Je kan toch gewoon twee willekeurige dealers bellen? Weten zij veel dat het om een leasewagen of via welke maatschappij het gaat en of je daar zelf je dealer mag kiezen (is heel vaak optioneel). Als het echt zo simpel is dan zeggen ze "500 of 1000 euro" net als een trekhaak of standkachel. Als ze heel hard moeten zuchten en rekenen dan weet je al welke kant het opgaat.

Ik heb al jaren op en af schuifdaken gehad, ik mis er weinig aan, vooraf kan je het zeker overwegen maar in de lease zou ik zo'n bestelmisser achteraf niet proberen te herstellen.

MarcG zei:
(..)

Nou, je kan beginnen om juist die huisdealer te bellen en na te vragen.. Misschien, met een beetje geluk, belt die dealer jou nog wel om de aflevering en sales traject te reviewen... Kan je het gelijk vragen..;)

MarcG zei:

Je zult toch eerst toestemming van zowel je werkgever, die de maandelijkse factuur betaald, én de leasemaatschappij moeten hebben wil je dit überhaupt kunnen uitvoeren..

Indien het daadwerkelijk een 'bestelmisser van de WG / leasemij is' zou je misschien iets meewerkendheid kunnen verwachten.. indien het technisch mogelijk blijkt.. wat ik betwijfel.

Vergelijk het met airco.. een basis versie OF een climate control.. Daar zit soms ook maar een paar honderd euro verschil tussen.. toch zie ik weinig tot geen 'ombouw' / upgrade's in de markt..

Durashift zei:
Vergelijk het met airco.. een basis versie OF een climate control.. Daar zit soms ook maar een paar honderd euro verschil tussen.. toch zie ik weinig tot geen 'ombouw' / upgrade's in de markt..

Da's ook een pittige ombouw. Minstens zo lastig als van dit schuifdak een schuifbare te maken.

Met een beetje googlen blijkt het fixed dak 5mm dik, en de beweegbare 4 en een beetje. Er zit dus wel degelijk verschil in.
De dichte zal wel gewoon gekit zijn op het dak om de carrosserie te verstevigen.

British Racing Green zei:
En het lijkt me zo te zien aan de wagen niet vanzelfsprekend om van een vast glas zomaar eventjes een schuivend exemplaar te maken.
Ik dacht al dat zelfs de dakplaat zelf niet identiek zou zijn, wat bevestigd lijkt door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.

Ik heb beide versies al een paar keer aandachtig bekeken en ben er vrij zeker van dat de basis (metalen carosseriedelen) voor beide modellen wel identiek is.
Op die carrosserie is voor het schuivende dak het hele mechanisme aangebracht, dat bij het vaste panoramadak dus ontbreekt en vervangen is door een andere afwerking.
Heel dat boeltje moet gesloopt en omgebouwd worden.
Voor een 'standaard' Webasto ombouw ben je al gauw 1.000,- kwijt. Hierbij wordt een stalen dak uitgesneden en moeten dus verder geen delen gesloopt of omgebouwd worden.
Ik vermoed daarom dat dit idee inderdaad eerder richting 1.500,- à 2.000,- zal gaan en dan moet je nog iemand vinden die dit wilt doen met behoud van de fabrieksgarantie. Ik vrees dat je anders van de leasemaatschappij een njet krijgt.

De eerste stap is opvragen of er voor je auto meerdere dakpanelen (het metalen dakdeel) zijn voor versies met een glazen dak. M.a.w.: heeft het dakpaneel met vast glazen dak hetzelfde onderdeelnummer als de versie met kantelbaar glazen dak. Als dit zo is dan weet je dat de afmetingen van de uitsparing in het dak gelijk zijn. Gaat het om 2 verschillende onderdeelnummers dan kun je het plan uit je hoofd zetten (indien je geen las en spuitwerk wil).

De volgende stap is de materialen bij elkaar krijgen. Het kantelbare glazen dak, de hemelbekleding, de schakelaar, enz.. Vaak is de bedrading al (voor een groot deel) aanwezig. Het is voor een autofabrikant veel te duur om alleen in de versies met kantelbaar dak de juiste bekabeling te leggen. Veel makkelijker, sneller en dus goedkoper is om alle auto's hier mee uit te rusten.

De derde stap is een garage vinden die het oude glazen dak wil verwijderen en het andere voor je wil inbouwen en aansluiten. Lijkt me een leuk project als stap 1 een positief resultaat geeft.

Wie de rekening hier van gaat betalen (en of de ingreep het allemaal waard is) dat moet je zelf betalen.

PS: let er ook even op of de versie met kantelbaar glazen dak voorzien zijn van zij- / hoofdairbags. Bij mijn auto was de optie glazen dak niet mogelijk i.c.m. zijairbags (die dingen boven de portierruiten, niet de airbags die uit de zijkant van de stoelen komen). Dus ik heb maar voor de plofzakken gekozen i.p.v. een glazen dak.

Gullwing zei:
Met een beetje googlen blijkt het fixed dak 5mm dik, en de beweegbare 4 en een beetje. Er zit dus wel degelijk verschil in.
De dichte zal wel gewoon gekit zijn op het dak om de carrosserie te verstevigen.

Dat wordt in dit verhaal allemaal bevestigd en met nog meer details aangevuld.

Verder is deze vraag in 2009 al eens gesteld door een Italiaan. Hij is bij Webasto gaan informeren, maar kreeg nooit antwoord. Anderen zeiden in die discussie dat het technisch mogelijk was, maar veel arbeidsuren zou kosten en niet door de gewone dealer kon worden uitgevoerd, doch slechts door een heel goed carrosseriebedrijf.

Je kunt natuurlijk ook zelf nog eens bij de Nederlandse Webasto informeren, misschien zijn die wat sneller met een antwoord dan de Italiaanse vestiging.

Anders kun je altijd nog deze oplossing overwegen, een te openen paneel in je vaste glazen dak, een techniek die ook in de automobielbouw niet onbekend is (links Samsung AddWash, rechts Ford GT):

5ofod0.png

OK, bedankt voor al deze uitvoerige reacties.
Mijn conclusie is al wat minder optimistisch, maar dan vooral qua kosten.

Ik heb derhalve maar even met de (private-)lease maatschappij gebeld, en hun gevraagd bij me terug te komen met de (on)mogelijkheden hiertoe.

Ik zal nog wel even laten weten op dit forum hoe dit uiteindelijk is afgelopen...

Terug
Bovenaan