Ferrari 296 GTB

FCVolvo

Net ingestapt
Nog niet bekend??? Zie link: https://www.autovisie.nl/nieuws/onthulde-ferrari-dino-v6-hybrid-heet-296-gtb/
 
Ferrari breidt z'n modellengamma uit met de 296 GTB. De Ferrari 296 GTB komt is een volledig nieuw model dat naast de F8 Tributo komt te staan. De 296 GTB heeft geen achtcilinder, maar een V6 achter de voorstoelen. Jawel, gekoppeld aan een elektromotor. De 296 GTB is namelijk een plug-in hybride!

Ferrari is er niet vies om min of meer vergelijkbare modellen naast elkaar te voeren. Zo heeft het merk met de Roma en Portofino M twee sportieve GT-achtigen in het gamma. Een stap daarboven staat de F8 Tributo, een machtige scheurneus met een 3,9-liter grote biturbo V8 achter de voorstoelen. Die 720 pk sterke spierbundel krijgt een nóg sterker model naast zich. Die nieuwkomer luistert naar de naam 296 GTB. Ondanks dat de auto het met twee cilinders minder moet doen dan de F8 Tributo, is hij met zijn 830 pk wel stukken sterker. Daar heeft de 296 GTB elektrohulp voor te danken, de nieuwkomer is - als we de niet meer leverbare LaFerrari even vergeten - na de SF90 namelijk de tweede plug-in hybride van het merk en ook nog eens de eerste straatauto van Ferrari met een V6.

q3wyb1db7sm8.jpg


Het getal 29 in de naam van de Ferrari 296 GTB is een verwijzing naar de cilinderinhoud. Achter de voorstoelen ligt namelijk een 2,9-liter grote V6, een machine met twee turbo's die tussen de cilinderbanken liggen. Een zogenoemde 'Hot-V' dus. Het getal 6 in de naam verwijst naar het aantal cilinders. De V6 stampt er in de 296 GTB 663 pk uit, maar dankzij een 167 pk sterke elektromotor bedraagt het systeemvermogen een intense 830 pk en 730 Nm. Daarmee dendert de 296 GTB in 2,9 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Misschien nog indrukwekkender zijn de 7,3 seconden die Ferrari's nieuwkomer nodig heeft om de 200 km/h te bereiken. Z'n topsnelheid ligt volgens de Italianen nog boven de 330 km/h. De V6 is door Ferrari zelf ontwikkeld en staat volledig los van de Nettuno-V6 die Maserati in stalgenoot MC20 hangt. Ferrari's 2.9 V6 is gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling.

De plug-in hybride 296 GTB heeft een 7,45 kWh groot accupakket. Die elektrische longinhoud is groot genoeg voor een elektrische actieradius van 25 kilometer. In elektromodus is de topsnelheid wel beperkt tot 135 km/h. Opvallend zijn ook de afmetingen van de 1.470 kilo wegende 296 GTB. Met z'n lengte van 4,61 meter is hij zo'n 4 centimeter korter dan de F8 Tributo. De wielbasis is met 2,6 meter 5 centimeter korter dan die van de F8 Tributo.

t7cy5fvb7ltr.jpg


176y6xlbsj1c.jpg


Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano
Ferrari introduceert direct een speciaal pakket voor de 296 GTB dat het Assetto Fiorano heeft genoemd. Dit pakket heeft speciaal op circuitgebruik afgestelde schokdempers, aerodynamische extraatjes die voor tot 10 kilo meer neerwaartse druk moeten zorgen. Daarbij zegt Ferrari meer koolstofvezel te hebben toegepast om het wagengewicht met iets meer dan 12 kilo te verlagen. De Assetto Fiorano komt onder meer beschikbaar in een speciaal naar de 250 Le Mans van weleer verwijzend printje. Speciale Michelin Sport Cup2R-banden zijn optioneel.

8goyt33b4myb_800.jpg


ssfyi47b740f_800.jpg


Hoe je de 296 GTB moet zien ten opzichte van de F8 Tributo? Volgens Ferrari vult de 296 GTB het gamma aan, het is de derde tweezitter met een middenmotor, al moet de 296 GTB een nog intensere rijervaring bieden dan de F8 Tributo. Prijstechnisch komt de 296 GTB, in ieder geval in Italië, tussen de F8 Tributo en de SF90 te staan. De kale vanafprijs in Italië bedraagt € 269.000. De 296 GTB met het Assetto Fiorano-pakket wisselt in Italië vanaf €302.000 van eigenaar. In Nederland zou de 296 GTB dankzij zijn hybride aandrijving prijstechnisch zomaar goedkoper kunnen worden dan de F8 Tributo. Alles is relatief. De eerste exemplaren worden in het eerste kwartaal van 2022 geleverd. Waarom de 296 GTB geen Dino heet? Volgens Ferrari was de 'Dino' bedoeld als een goedkoper model, iets dat voor deze 296 GTB dus niet opgaat.
 
https://www.youtube.com/watch?v=0bCoKzlpsog

https://www.youtube.com/watch?v=E_lD8K5bwz4
 
De eerste V6 als je de Dino niet meetelt....

Geslaagde vormgeving wel, ik vind hem mooier dan de Roma.
 
Geslaagd ontwerp. Helaas niet de naam Dino maar ik begreep uit het artikel op de voorpagina dat dat te maken had met de vraagprijs. Dit is dus niet de goedkoopste Ferrari.
 
Meh, indrukwekkende prestaties maar qua uiterlijk had het net de nieuwe Corvette kunnen zijn.
Wat ik vooral jammer vind is dat Ferrari nu vaak van die generieke wielen gebruikt, als je me zou vertellen dat de wielen onder deze 296 GTB uit de Autostyle catalogus komen zou ik het zo geloven, hoe anders was dat vroeger met die iconische stervormige wielen?
 
Na die schitterende Roma is dit toch wel een beetje afkicken. Al is het wel een redelijk clean ontwerp, mooier dan de SF90 in ieder geval. Goeie kont. Die neus doet mij weer teveel denken aan de SF90, niet mooi.
 
Grappig. Zojuist zag ik een bericht van de Ferrari Club of America, die vergelijken het ontwerp van de 296 GTB met de 250 LM:

r93yo6ibauaa.jpg
autowp.ru_ferrari_250_lm_15.jpeg
 
Het stuk -grofweg- achter de zittingen deed me inderdaad wel aan een historische Ferrari denken, kon alleen niet op het type komen, maar de 250 LM dus ;) Die verwantschap is niet toevallig denk ik. Jammer alleen dat die 250 LM nu ook niet echt een schoonheid is als je het mij vraagt...
 
Van 8 naar 6, en straks 4 en 3 cilindertjes om daarna helemaal over te gaan op elektrisch, het geluid wordt langzaam al minder :)
 
DeeTwee zei:
Het stuk -grofweg- achter de zittingen deed me inderdaad wel aan een historische Ferrari denken, kon alleen niet op het type komen, maar de 250 LM dus ;) Die verwantschap is niet toevallig denk ik. Jammer alleen dat die 250 LM nu ook niet echt een schoonheid is als je het mij vraagt...

Ieder z’n ding. Tegenwoordig heb ik meer met klassieke Ferrari’s. De moderne modellen heb ik, op een enkeling na zoals de 812 GTS, weinig mee.
 
Jay DoubleYou zei:
DeeTwee zei:
Het stuk -grofweg- achter de zittingen deed me inderdaad wel aan een historische Ferrari denken, kon alleen niet op het type komen, maar de 250 LM dus ;) Die verwantschap is niet toevallig denk ik. Jammer alleen dat die 250 LM nu ook niet echt een schoonheid is als je het mij vraagt...

Ieder z’n ding. Tegenwoordig heb ik meer met klassieke Ferrari’s. De moderne modellen heb ik, op een enkeling na zoals de 812 GTS, weinig mee.
Dat ik die 250 LM niet zo mooi vind wil natuurlijk niet zeggen dat ik het overige (rijdend) erfgoed van Ferrari niet kan waarderen. En bovendien is die 250 LM volgens mij destijds ook niet primair gebouwd om mooi te wezen.

Van de huidige line-up kan ik eigenlijk alleen de Portofino maar vooral de Roma waarderen. De 812 is in mijn ogen de veel minder geslaagde opvolger van de F12, en de F8 een verregaand verprutste 488. Daarnaast erg jammer dat de FF/GTC4 er niet meer is.
 
UY8Egvj.png


Z53EwHu.png


KhAIbg6.png


LKXi5PR.png


Rf3O23D.png


configurator is online: https://carconfigurator.ferrari.com/en_EN/ferrari_car_configurator/296gtb
 
Zal wel aan mij liggen maar totaal nietszeggend model, geef mij maar de klassieke Ferrari's van weleer.
 
Gullwing zei:
Van 8 naar 6, en straks 4 en 3 cilindertjes om daarna helemaal over te gaan op elektrisch, het geluid wordt langzaam al minder :)

Bij Porsche heeft men de Taycan alleszins een 'uitlaatgeluid' van de 911 gegeven bij een lage snelheid. Ideetje voor Ferrari?:)
Schitterende wagen alweer. Na een mindere periode met veel te drukke ontwerpen, heeft Ferrari ondertussen weer een erg mooi gamma.
 
Ik vind dit de minst "Speciale" om te zien ondanks alle vleugels en tierelantijntjes, maar in het echt vast een gave verschijning.
 
Terug
Bovenaan