Fca sjoemel diesels Nederland

Erik van Trigt

Net ingestapt
Nu was dit in de VS al enkele jaren bekend en is er onlangs een boete betaald.

Nederland wil strafrechtelijk onderzoek naar sjoemeldiesels - https://nos.nl/l/2370955

Als VW niet eens strafrechtelijk vervolgd wordt in Nederland hoeft FCA zich al helemaal geen zorgen te maken.
Simple as that.

Kampioen in sjoemelen was natuurlijk VW, VW is nog steeds niet in Nederland veroordeeld. Sterker nog er rijdt nog een flink aantal niet aangepaste sjoemel diesels rondt, die gewoon al lang een WOK status hadden moeten hebben.

Dan hoeft Fca zich zeker geen zorgen te maken.

Inderdaad eerst maar eens die tientallen miljoenen aan misgelopen BPM en misgelopen inkomsten aan bijtelling bij VAG in rekening brengen. (y)

Ach mensen kwestie van tijd dat PSA en Renault ook gepakt worden, dat ze gesjoemeld hebben staat vast. Het is mooi gevalletje klasse justitie in Frankrijk die het onderzoek vertraagd.
https://www.reuters.com/article/us-peugeot-diesel-idUSKCN1BJ12J

Total Loss zei:
Inderdaad eerst maar eens die tientallen miljoenen aan misgelopen BPM en misgelopen inkomsten aan bijtelling bij VAG in rekening brengen. (y)

Gelijke monniken gelijke kappen
Opel dan ook of niet dan ;)
https://nos.nl/l/2254934

Erik van Trigt zei:
Ach mensen kwestie van tijd dat PSA en Renault ook gepakt worden, dat ze gesjoemeld hebben staat vast. Het is mooi gevalletje klasse justitie in Frankrijk die het onderzoek vertraagd.

Staat deze reactie, net als bij je vorige gebruikersnamen, toevallig onder een sneltoets? Het standaard VAG-riedeltje: "Jamaar hullie deden het ook". En dan een 3,5 jaar oud bericht aanhalen. Een gevoel voor humor kan je in elk geval niet ontzegd worden:Do_O

PBO vraag het even aan de reaguurders hierboven ipv mij, ik zou niet weten waarom VW genoemd moet worden ;)

Overigens is dat bericht van 3.5 jaar oud nog zeer actueel, officieel is dat onderzoek nog steeds gaande.

Monsieur Le Loure zei:
Als VW niet eens strafrechtelijk vervolgd wordt in Nederland hoeft FCA zich al helemaal geen zorgen te maken.
Simple as that.

Dat zit juridisch wat anders in elkaar, denk ik.

FCA wordt nu strafrechterlijk onderzocht omdat destijds onze RDW het milieucertificaat, in het kader van de typegoedkeuring, heeft verstrekt.

Als men dat voor een VAG model nooit gedaan heeft, lijkt het mij ook wat moeilijker om VAG strafrechterlijk te vervolgen.

Het was toch de advocaat van PON die met het gesjoemel van de leger- en politieauto's tot een afkoopdeal met justitie kwam en nu ergens in de ambtenarij zelf op één van de ministeries zit? Zal wel door zijn oude werkgever benaderd zijn....

PBO zei:
Erik van Trigt zei:

Staat deze reactie, net als bij je vorige gebruikersnamen, toevallig onder een sneltoets? Het standaard VAG-riedeltje: "Jamaar hullie deden het ook". En dan een 3,5 jaar oud bericht aanhalen. Een gevoel voor humor kan je in elk geval niet ontzegd worden:Do_O

Ik had dezelfde bedenking. Erik zal gisteravond flink gevierd hebben dat FCA een klacht aan het been heeft. Zware kater waarschijnlijk vanmorgen :)

Die kater zal ongetwijfeld binnenkort hard toeslaan bij de PSA/Renault fanboys die altijd hebben lopen ontkennen hier.
Lees even goed het artikel, een goede zaak dat alle sjoemelaars berecht worden.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nederland-doet-aangifte-tegen-stellantis-om-sjoemeldiesels/

"sjoemel diesels", "klasse justitie", "auto kenner"... Mag ik aannemen dat achter Erik van Trigt en "auto kenner" dezelfde sneuneus zit, gezien de voorliefde voor (verkeerde geplaatste) spaties? Het zou me niks verbazen. Ik ga maar weer eens op de NSB-knop klikken.

auto kenner zei:
Die kater zal ongetwijfeld binnenkort hard toeslaan bij de PSA/Renault fanboys die altijd hebben lopen ontkennen hier.
Lees even goed het artikel, een goede zaak dat alle sjoemelaars berecht worden.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nederland-doet-aangifte-tegen-stellantis-om-sjoemeldiesels/

Ik lees waarschijnlijk selectief maar kom nergens de afkorting PSA of het woord Renault in het artikel tegen. o_O
Meer nog: Jeep zou het motormanagement bijgestuurd hebben. Het probleem zit vnl. bij Suzuki. Ik ben benieuwd wat een rechter er dan van vindt dat Stellantis aangeklaagd wordt.
In een normale rechtsstaat wordt de sjoemelaar (Suzuki) aangeklaagd. Die kan verhaal halen bij zijn leverancier als hij vindt dat die hem onheus behandeld heeft.
Maar laat dat geneuzel jouw triomf en feestje niet verstoren, schol :D

IDS ,

Een recente EU uitspraak geeft nu de ruimte om alsnog andere autobouwers aan te pakken.
Lees even het AW artikel en deze.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/autofabrikanten-gebruikten-massaal-sjoemelsoftware-in-hun-diesels~b200ec82/

Een fors deel van het probleem ligt toch bij de toelatende instanties die volledig gefaald hebben op controle en handhaving... wetgeving is altijd al een wassen neus geweest als er geen fatsoenlijke controle en handhaving aan gekoppeld wordt.
Die hele sjoemelaffaire is gewoon schoppen naar 1 richting, maar de toelatende instanties hebben het probleem zelf mede gecreëerd en een vrije doorgang gegeven.

Muddy Bandit zei:
Een fors deel van het probleem ligt toch bij de toelatende instanties die volledig gefaald hebben op controle en handhaving... wetgeving is altijd al een wassen neus geweest als er geen fatsoenlijke controle en handhaving aan gekoppeld wordt.
Die hele sjoemelaffaire is gewoon schoppen naar 1 richting, maar de toelatende instanties hebben het probleem zelf mede gecreëerd en een vrije doorgang gegeven.
Niet alleen bij de toelatende instanties, ook bij de regelmakers. Hebben die nu werkelijk zoveel boter op hun hoofd gehad dat ze dachten dat als ze ruimte lieten om de regels te omzeilen, hier geen gebruik van gemaakt werd? Ik zou het als fabrikant ook doen denk ik. Uiteindelijk is het doel van een fabrikant zoveel mogelijk winst maken, niet de wereld redden.

Precies die laatste zin. Beetje naïef misschien maar daarmee geef je precies aan waar het wringt. Een beetje eer en geweten is ver te zoeken. Muddy moet eens een bosbessenstruik verkopen als een wijnrank. Dan is de wereld te klein gok ik. Zolang mensen dit accepteren of goedpraten zal er nooit wat veranderen. Kan je als Overheid controleren wat je wil, het blijft een kat en muis spelletje met grote belangen.

Ik ben benieuwd wat de mensen die besluiten tot dit gezeik hun kinderen aanleren. Ik zou mij doodschamen.

Muddy Bandit zei:

Zo zit toch een beetje de hele maatschappij in elkaar?

of zoals een oud wijsgeer ooit riep"

"Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheden te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen "(Plato)

Autokenner zei:
IDS ,

Een recente EU uitspraak geeft nu de ruimte om alsnog andere autobouwers aan te pakken.
Lees even het AW artikel en deze.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/autofabrikanten-gebruikten-massaal-sjoemelsoftware-in-hun-diesels~b200ec82/

Opnieuw Erik: het is jouw 'wensbril' die daar PSA en/of Renault leest. Ik lees enkel het vage 'vele fabrikanten', dat kan van alles betekenen.

IDS het is vooral je eigen wensbril of wegkijk gedrag.
Maar goed dat fanboy gedrag van je lees ik in elk topic, jammer dat je niet objectief durft te zijn.

Lees ook even dit.
https://www.euronews.com/2019/05/13/renault-diesel-allegations-upheld-by-court-study-report
Nu met deze recente EU regelgeving daarbij weet je genoeg, want Renault/PSA maken beide gebruik van deze technieken die dus verboden zijn.

"Feitelijk maken alle diesels met de zogenoemde euro-5-norm gebruik van deze EGR-techniek en worden al deze systemen geregeld uitgeschakeld, zegt een emissie-expert. Dit betekent dat vrijwel elke fabrikant van diesels sjoemelsoftware heeft gebruikt"

auto kenner zei:
Maar goed dat fanboy gedrag van je lees ik in elk topic, jammer dat je niet objectief durft te zijn.

Lees ook even dit.
https://www.euronews.com/2019/05/13/renault-diesel-allegations-upheld-by-court-study-report
Nu met deze recente EU regelgeving daarbij weet je genoeg, want Renault/PSA maken beide gebruik van deze technieken die dus verboden zijn.

"Feitelijk maken alle diesels met de zogenoemde euro-5-norm gebruik van deze EGR-techniek en worden al deze systemen geregeld uitgeschakeld, zegt een emissie-expert. Dit betekent dat vrijwel elke fabrikant van diesels sjoemelsoftware heeft gebruikt"

Gelezen Bosbakker:
De Volkskrant zei:
Strengere norm
Ook als het hof het advies overneemt, is niet zeker of zaken rond schadeclaims, waarvan er nog diverse lopen, zullen leiden tot uitbetaling. Betrokkenen moeten kunnen aantonen dat ze nadeel hebben ondervonden, aldus een woordvoerder van het EU-hof. ‘Grote vraag is wie hierdoor schade lijdt of heeft geleden’, aldus de expert. ‘Euro-5-diesels worden immers al jaren niet meer verkocht.’

Inmiddels geldt een strengere euro-6-norm en maken alle nieuwe auto’s gebruik van een combinatie van EGR en SCR, waardoor ze veel schoner zijn. Een definitieve uitspraak laat vermoedelijk nog enkele maanden op zich wachten.

'Een scheet in een fles' zou een Bofkont dan zeggen.

Nou dit gaat zeker niet met een sisser aflopen, duidelijk is dat alle autobouwers de boel hebben lopen flessen, lees anders nog even het artikel.
PSA/Renault gaan hier niet mee wegkomen.

auto kenner zei:
Nou dit gaat zeker niet met een sisser aflopen, duidelijk is dat alle autobouwers de boel hebben lopen flessen, lees anders nog even het artikel.
PSA/Renault gaan hier niet mee wegkomen.
Het zit diep hé, maar alles komt goed hoor. (y) [video]Don't give up[/video]

De fraude zit inderdaad diep, maar gelukkig is er nu sprake van gezond verstand daar in Brussel nu met deze recente EU uitspraak.

Aantal reacties op forum: 4. auto kenner weet toevallig wel alles van iDS en schrijft ook weer op bekende wijze zoals we vaker hebben gezien de laatste tijd. Vermoeiend al die trol accounts.

auto kenner zei:

Lees ook even dit.

Dan lijkt mij het beste om er geen aandacht meer aan te besteden en alle boetes terug te draaien. Het milieu wordt er toch niet beter van de schade die in het verleden is toegedaan. Het boetegeld kan beter besteed worden aan de ontwikkeling van schone auto's.

Opmerkelijk dat men alleen achter de dieselmotoren aan gaat. Er is net zo hard, zo niet harder, gesjoemeld met de benzinemotoren. En zeker de direct ingespoten exemplaren zijn net zo goed in het uitstoten van fijnstof als de dieselmotoren.

@BP: Een nieuwe direct ingespoten benzinemotor geeft niet zoveel fijnstof, dat komt als er enige mate van vervuiling en slijtage is, na 20k km....

Pietzoveel zei:
@BP: Een nieuwe direct ingespoten benzinemotor geeft niet zoveel fijnstof, dat komt als er enige mate van vervuiling en slijtage is, na 20k km....

En waarom zit er nu dan een roetfilter achter een moderne benzinemotor?

Jos.

[size=small]En misschien eens over de biomeuk en houtkacheltjes zeuren, schijnen meer uit te stoten dan alles auto's bij elkaar......[/size]

jos br 001 zei:
Pietzoveel zei:

En waarom zit er nu dan een roetfilter achter een moderne benzinemotor?

Jos.

[size=small]En misschien eens over de biomeuk en houtkacheltjes zeuren, schijnen meer uit te stoten dan alles auto's bij elkaar......[/size]

Dat is typisch Nederlands, de echte boosdoeners buiten schot laten maar wel iets doen voor de vorm.

Pietzoveel zei:

Mooi dat je je eigen argument onderuit haalt in dezelfde zin. Prachtig, werkelijk waar. Maar, mijn argument is dat het gaat om het sjoemelen met de NEDC-tests. Op basis daarvan worden voertuigen met dieselmotor terecht onder een loep gelegd, maar iedere fabrikant heeft net zo hard gesjoemeld op diezelfde NEDC-test met benzinemotoren. Dus waar blijft de loep op die benzinemotoren?

Terug
Bovenaan