FAW Hongqi E-HS9 | Q4 naar Nederland, vanaf € 83.590

L Breevoort

Wegverkenner
Hongqi, het premium automerk van FAW en bekend van de zwarte staatslimousines, maakt de laatste jaren een enorme opmars door. Nog niet zo lang geleden verkocht het merk zo'n 10.000 auto's per jaar, dit jaar moeten het er meer dan 200.000 worden. Gisteren ging het langverwachte topmodel in de verkoop, de E-HS9. Dit is een volledig electrische SUV met indrukwekkende afmetingen, Range Rover plus een beetje. De wagen is overgoten met Hongqi's opzichtige designelementen, zoals de sierstrip over de motorkap, de imponerende grill en een weelderig high-tech interieur.

De wagen komt vooralsnog met 1 aandrijflijn bestaande uit een electromotor voor en achter, die gezamenlijk 550 pk en 750 Nm leveren. Daarmee zoeft het meer dan 2,5 ton wegende gevaarte in 4,9 seconden naar 100. De range is afhankelijk van de uitvoering 460 tot 510 km (NEDC). Verder pakken de Chinezen uit met Level 3 autonomie, een full-color HUD en een hele rits schermpjes in het interieur.

De 5209x2010x1731 mm grote wagen staat op een eigen ontwikkeld platform. De wielbasis van 3110 mm geeft voldoende beenruimte achterin, ook als je geen Chinese lichaamsbouw hebt. In de basisversie zit een achterbank, de topversies zijn 4-zitters met 18-voudig verstelbare stoelen zetels achterin.

Prijzen van 510.000 tot 730.000 yuan, omgerekend iets van €65.000 - €91.000,-

4MJR34H.jpg

vfwc1wY.jpg

h3soD8N.jpg

V3LRGPQ.jpg

9SHBZnG.jpg

Z8aNgbJ.jpg

pNRs4hi.jpg

M1KBJIQ.jpg

6ouLoZm.jpg

df4v0Lg.jpg

AFS2eVt.jpg

Dit Hongqi premium geprots geweld is een risico voor Audi, BMW en MB.
Jaar na jaar wordt China belangrijker voor die 3, zo bleek andermaal in November waarin de Chinese autoverkoop door het dak ging.

Die afhankelijkheid werd vandaag nog aangehaald op AutomobilWoche, een Duits periodiekje.

Inderdaad, Hongqi is een frontale aanval op het Duitse premium segment. De Audi e-tron gaat binnenkort ook in Chinese productie voor vergelijkbare prijzen als deze E-HS9. Maar laten we eerlijk zijn, qua "over-the-top allure" moet de Audi het ver afleggen tegenover deze Hongqi.

Hij komt naar Nederland! :LOL: (y)

Nu het goede nieuws: de Hongqi E-HS9 komt naar Europa. De SUV wordt als eerste in Noorwegen aangeboden waar distributeur zich over de elektrische SUV buigt. FAW Group heeft ook plannen om de rest van Europa van Hongqi's te voorzien. Hongqi bevestigt aan AutoWeek dat het ook plannen heeft om de E-HS9 in Nederland aan te gaan bieden. Hongqi is actief op zoek naar Nederlandse dealers om een samenwerking mee aan te gaan. Verwacht ook zeker niet dat het bij de E-HS9 blijft. Hongqi geeft al aan dat het op termijn ook compacte en middelgrote SUV's en sedans in Europa wil gaan voeren.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-hongqi-e-hs9-naar-nederland/

Kind van mama Rolls en papa Escalade.
Als ie ouder wordt gaat ie vanzelf hoger op zijn pootje staan

Wat leuk! Toch wel het meest roemruchte nog bestaande Chinese automerk. Op de IAA Frankfurt vorig jaar zag ik nog het studiemodel staan, de E115.

Inmiddels in Noorwegen.

84 kWh Comfort € 61.750
99 kWh Premium € 69.800
99 kWh Exclusive €77.750

84 kWh:
76,5 kWh netto, voor en achter 217 pk / 300 Nm
0-100 km/u 6,5 s
Maximum laadvermogen 100 kW
396 WLTP-kilometer

99 kWh:
90 kWh netto, voor 217 pk / 300 Nm; achter 333 pk / 450 Nm
0-100 km/u 4,9 s
Maximum laadvermogen 100 kW
465 WLTP-kilometer

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-hongqi-e-hs9-nu-ook-in-europa/

Ik heb dit apparaat een 2x gespot in Zweden. De eerste keer op de tegemoetkomende kant van de snelweg, en ik twijfelde toch best een tijdje of het niet een BMW was.
De auto is wel erg kleur afhankelijk of het er een beetje aardig uit ziet.

Jammer, nu gaat echt niemand hem natuurlijk kopen... Nog meer jammer is dat die alleen in de meest saaie kleuren komt :(

[size=x-large]Hongqi E-HS9: Chinese 'premium-SUV' kost ruim €83.000[/size]

Toch een prijspakker? Via Stern komt het Chinese Hongqi naar Nederland. In ons land kan de consument met de E-HS9 voor het eerst aan de waren van het in China hoog in de markt gepositioneerde merk proeven. De E-HS9 is een elektrische SUV, waarvan nu de vanafprijs bekend is.

Dat auto's van Chinese fabrikanten niet per definitie koopjes hoeven te zijn, bewijst de Hongqi E-HS9. De E-HS9 is namelijk een lel van een elektrische SUV, die in Nederland een vanafprijs heeft van €83.590. Ter vergelijking: de BMW iX kost in Nederland minimaal €85.095. De E-HS9 is in de basis overigens een zevenzitter. Importeur Stern is voornemens om eind 2023 of begin 2024 twee nieuwe modellen van Hongqi naar Nederland te halen.

Zijn de BMW iX en Hongqi E-HS9 dan één op één met elkaar te vergelijken? Welnee. De Hongqi E-HS9 is met zijn lengte van 5,21 meter namelijk een flinke slag groter dan de 4,95 meter lange BMW. Daar komt bij dat de iX van 85 mille als xDrive40 een 71 kWh (netto) accupakket en twee samen 326 pk sterke elektromotoren heeft. De Hongqi is in elk geval op papier ruimer bedeeld. Hij heeft in de basis namelijk een 84 kWh accu en twee samen 436 pk sterke elektromotoren. De Hongqi E-HS9 heeft in die configuratie een actieradius van 396 kilometer. Wat bereik betreft, legt de instap-Hongqi het daarmee af tegen de iX. Die laatste noteert namelijk een WLTP-bereik van 425 kilometer achter zijn naam.

De Hongqi E-HS9 is er ook met een sterkere aandrijflijn en een grotere accu. Zo is de elektrische SUV ook beschikbaar met twee samen 551 pk sterke elektromotoren en een 99 kWh accu. Die variant beukt in 4,9 tellen naar een snelheid van 100 km/h en komt met 465 kilometer een stuk verder op een volle accu. De Hongqi E-HS9 met deze aandrijflijn is er vanaf €94.590. Voor dat geld krijg je de Executive-uitvoering. Hij is er ook als extra rijk uitgeruste President en wisselt dan vanaf €103.590 van eigenaar. Overigens moet je van grijs, wit en zwart houden als je voor de E-HS9 gaat. De SUV is alleen te krijgen in kleuren als Glacier White, Arctic Black, Mountain Grey en two-tone-combinaties daarvan.

Uitrusting

De standaarduitrusting van de Hongqi E-HS9 omvat elektrisch verstelbare en met leer of een combinatie van leer en alcantara beklede stoelen, die verstelbare hoofdkussentjes hebben. Een glazen panoramadak is standaard, net als sfeerverlichting. Drie digitale displays, die optisch met elkaar zijn versmolten en over nagenoeg de gehele breedte van het dashboard lopen, zijn standaard op de President. Die President-versie is overigens geen zeven-, maar een zeszitter. Achterin vind je dan ook nog rianter zitmeubilair.

Prijzen Hongqi E-HS9
Versie Vermogen Actieradius Vanafprijs
Business 436 pk 396 kilometer € 83.590
Executive 551 pk 465 kilometer € 94.590
President 551 pk 465 kilometer € 103.590
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/hongqi-e-hs9-chinese-premium-suv-kost-ruim-e83-000/

30125.jpg

30120.jpg

30123.jpg

30117.jpg

30118.jpg

30119.jpg

p de Chinese automarkt geldt: groter is beter. Daarom bieden Europese autofabrikanten speciale extra grote en extra luxe versies van hun modellen aan in China. Nu komt een Chinese auto juist naar Europa. Het eerste verschil zit overduidelijk in de stijl: de Hongqi E-HS9 straalt geen enkele vorm van bescheidenheid uit. Voor een Chinees moet een luxe auto grootsheid, pracht en praal uitstralen en dat doet de E-HS9 als geen ander. De rijeigenschappen zijn juist wel aangepast aan de Europese smaak. De E-HS9 is daarom geen deinende limousine, maar een gemiddeld goed sturende auto met een vertrouwenwekkend weggedrag. Naast de unieke stijl onderscheidt de E-HQ9 zich door de prijs. Voor een bedrag waar andere merken hoogstens een plug-inhybride leveren, levert Hongqi een volledig elektrische auto. Zo maakt de Hongqi E-HS9 op alle manieren (een eerste) indruk in Nederland.

+ Scherpe prijs
+ Imposant voorkomen
+ Uiterst comfortabel
- Veel vermogen, weinig koppel
- Matige ruimte op derde zitrij

Volledige test: https://www.autozine.nl/hongqi/e-hs9/rij-impressie

Vind het een zeer fraaie wagen, scherpe prijs ook, actieradius wat bescheiden maar verder geslaagd.

Voor een Chinese "Cullinan" lijkt mij de prijs oke, ziet er in ieder geval veel beter uit.

Ziet er niet slecht uit, muv wat details. Ook de prijs is voor zo'n auto scherp. Toch vraag ik me af hoeveel mensen voor een premium Chinees zullen gaan. Infiniti en Lexus hebben het ook nooit kunnen redden tegen de gevestigde orde. Status is bij dergelijke auto's toch wat belangrijker en dan kom je niet aan met een "Hongqi".

Het gemak waarmee voorheen merkrijders overstappen op EV's, zoals Tesla, polestar, mustang etc verbaasd mij toch wel.

Zakelijke relaties die jaren niet uit hun Mercedes of Bmw waren te krijgen en nu Tesla rijden..... . Wellicht dat de leasemarkt wat minder conservatief is. Of dit merk succes zal hebben, tijd zal het leren, het is wel heel veel auto voor je geld.

Merk bij veel jongeren al helemaal geen merkbinding bij keuze leaseauto.

Daar heb je wel gelijk in. Al kunnen jongeren ook deze auto doorgaans niet betalen en die zullen wel voor de bekende luxemerken gaan in de lease. Tesla is ook een beetje de iPhone onder de auto’s, wat anders dan het zoveelste Chinese merk.

Ja, ben benieuwd hoe lang Tesla dat momentum weet vast te houden.

Verwacht zelf tzt toch wel veel van Byd, ook hier in Nederland, toch grootste EV fabrikant en zeker in China ook stevige concurrent voor Tesla.

CD9LOP zei:
Verwacht zelf tzt toch wel veel van Byd, ook hier in Nederland, toch grootste EV fabrikant en zeker in China ook stevige concurrent voor Tesla.

Denkend aan de info die ik heb meekregen in de gesprekken op Zandvoort, daaruit maak ik op dat het best weleens groot zou kunnen worden.

Jay DoubleYou zei:
CD9LOP zei:

Denkend aan de info die ik heb meekregen in de gesprekken op Zandvoort, daaruit maak ik op dat het best weleens groot zou kunnen worden.

Denk het ook en importeur Louwman, dus ook denk ik wat service en kandelijke dekking gied voor elkaar. En Byd klinkt ook niet erg "Chinees ", we gaan het meemaken. Voor Louwman wel bijzonder Byd en BZ van Toyota..... . Opmerkelijk wel van Toyota, lijkt erop dat ze met Byd sterke concurrent loslaten op Nederlandse en Europese markt. Byd en Toyota zijn wel joint venture partner in China. Maar lijkt erop dat Toyota er volledig mee instemt. Krijg steeds meer idee dat Toyota gewoon gaat voor solid state accu technolgie, te starten vanaf 2025 en toch kiest voor "wachten hierop" en huidige ontwikkeling aan zich voorbij te laten gaan en dus over te laten aan Byd.

Afgelopen weekend liep ik deze tegen het lijf, wat een indrukwekkende auto in het echt. Ik ben fan.

nYxBGUJ.jpg

Gave spot! :eek: Het schijnt in Noorwegen best wel een succes te zijn hoorde ik. Aantallen die mij verteld zijn weet ik zo even niet meer.

Jay DoubleYou zei:
Gave spot! :eek: Het schijnt in Noorwegen best wel een succes te zijn hoorde ik. Aantallen die mij verteld zijn weet ik zo even niet meer.

De prijs is in Noorwegen een stuk aantrekkelijker dan hier in NL

NO
84 kWh Comfort € 61.750
99 kWh Premium € 69.800
99 kWh Exclusive €77.750
NL

Jay DoubleYou zei:

Tussen de 100 en 200 per maand: https://carsalesbase.com/europe-hongqi-ehs9/

Carfanatic zei:
De prijs is in Noorwegen een stuk aantrekkelijker dan hier in NL

NO
84 kWh Comfort € 61.750
99 kWh Premium € 69.800
99 kWh Exclusive €77.750
NL

NO prijzen zijn exclusief btw/VAT meen ik (enkel in 2022 registratie)

De ANWB heeft er ook al uitgebreid mee gereden. Geen onverdeeld succes...
https://youtu.be/mgrCwwJJLO8

Het is toch wel een heel plompe bak in zo'n Hollands parkeervakje. Er zijn er in 2022 vier op kenteken gezet, in 2023 dertien, dus dan is hij ook nog best zeldzaam om zo op straat tegen te komen.

20230204-102011x.jpg

20230204-102026x.jpg

Jay DoubleYou zei:
Frits79 zei:
En hiermee vergeleken zijn de nieren van een BMW bescheiden.

Persoonlijk zie ik er geen BMW in. De ontwerper van deze auto schijnt bij Rolls-Royce vandaan te komen, dat zie je wel terug.
Dat zeg ik ook niet, bedoel de grille van deze auto is zo groot dat de nieren van een BMW er bij verbleken.
Ja hij lijkt inderdaad wel op ern Rolls Royce.

Het blijft een grote bak. Zelfs vanaf de overkant van de straat.

datistwee.jpg

De man had hem vanochtend pas op z'n naam geschreven gekregen en 2 uur en 6 minuten later was hij al gespot.

Wouter82 zei:
Chinese kitsch kan ik een stuk beter waarderen dat Duitse

Ik vind het vooral op Amerikaanse kitsch lijken. Als je zou zeggen 'daar staat een Buick of een Lincoln' zou ik het geloven.

Terug
Bovenaan