Falende distributie-inrichting BMW

Hoi Skodachauffeur,

Heb zelf ook een 7 activehybrid die begint kuren te vertonen bij 86K KM. Zoeken op diverse fora leert dat ik niet de enige ben.
Zou graag wat meer weten of de achtergrond bij jou auto en problemen die zich voordeden.
BMW garage stelt op dit moment voor mijn Vanos solenoids te vervangen, maar ben bang dat dit niet de oplossing gaat zijn.

Ik heb in 2012 een 520 D Touring aangeschaft met met dan 100K op de teller.
Inmiddels (2016, 250 K) is ook bij mij de distributieriem afgeknapt en is de motor aan gruzzelementen.
De auto is voor regulier onderhoud bij een Bosch garage maar ik ben ook ettelijke keren bij BMW geweest voor diverse mineure reparaties.
BMW heeft nooit iets gezegd over de distributie riem laat staan dat het verstandig is om die te vervangen.
Ik B A A L hier van. De kosten lopen tegen de EUR 4000 aan.
Dit is de eerste en de laatste keer dat ik auto van dit merk heb gekocht.
Had een Volvo moeten nemen.

Wel jammer dat de topicstarter Genestet het bij slechts één bericht heeft gelaten. We weten nu niet hoe dit verder is afelopen.

Voor10opRij1 zei:
Inmiddels (2016, 250 K) is ook bij mij de distributieriem afgeknapt en is de motor aan gruzzelementen.
De auto is voor regulier onderhoud bij een Bosch garage maar ik ben ook ettelijke keren bij BMW geweest voor diverse mineure reparaties.
BMW heeft nooit iets gezegd over de distributie riem laat staan dat het verstandig is om die te vervangen.

Als ze bij de BMW dealer alleen de kleine reparaties mogen doen hoeven ze niet de termijn van de Driem te checken. Als ze bij Bosch de reguliere onderhoud doen wel. Als de termijn is overschreden kan BMW daar niets aan doen.

Overigens afhankelijk van het type hebben ook Volvo‘s D-riemen en een vervangingstermijn.

Freez

Voor10opRij1 zei:

Als hij in 2012 al >100k op de teller had staan, was het geen nieuwe.
BMW heeft nooit een cent aan onderhoud van u mogen verdienen, en nou komt u huilie doen over het merk of over de kosten?

Misschien kunt u beter uw ongenoegen uiten bij de onderhoudende partij...

Freez ,

Het gaat hier om distributie ketting geen riem!
De ketting is in principe onderhoudsvrij en gaat een auto leven lang mee, tenminste in theorie.

In het geval van Voor10opRij1 is het vrij zuur, maar logisch dat er geen coulance vanuit bmw is, de wagen was immers ook niet meer in onderhoud bij hun.

Voor10opRij1 zei:

Huh? Je bent zelf te beroerd om de onderhoudstermijn van je auto in de gaten te houden, en wil BMW hier de schuld van geven. Heel logisch(y).

Een auto heeft een redelijk beperkte garantie (2 tot 7 jaar(KIA)) met veelal nog een kilometergrens (Kia 150.000km). Daarna is het vaak "helaas pindakaas". Ik ken BMW als een merk dat behoorlijk coulant is, zelfs bij oudere auto's. De auto diende wel volgens schema onderhouden te zijn én bij de BMW dealer. M'n Chrysler V6 heeft ook een ketting die nog wel eens wil breken tgv 'uitgestelde' service intervallen. Vuil in de motorolie en/of de verkeerde viscositeit geven problemen. De tijd dat auto's (zelfs Volvo's) probleemloos 5 ton rijden is voorbij. Een dealer/autobedrijf zou moeten waarschuwen dat een kettingprobleem wel eens voor kan komen en de klant adviseren om hierop een inspectie uit te laten voeren. De kosten van de inspectie zullen wel meevallen, maar de kosten van een complete vervanging van de distributie (al dan niet incl VVS/VANOS systemen) vallen niet mee en kan een doorsnee klant (Nee, niet jij Bofkont) bij een oudere auto besluiten hier van af te zien met alle gevolgen van dien. Moderne auto's zijn wonderen van techniek, met hoge specificaties, maar vergen wel goed, op tijd, en soms preventief, onderhoud.

moderne auto's worden ontwikkeld om een zo laag mogelijke co2 uitstoot te hebben tov vergelijkbare modellen. Niet om zolang mogelijk mee te gaan.

Terug
Bovenaan