Facelift aan neus Nederland voorbij.

@Wouter82 en @Rutger: nooit geweten :D

Auto encyclopedie zei:
m1cyk9hbblii_800.jpg

Zou dat dezelfde koplamp als die van de Polo zijn? Het binnenwerk lijkt er wel heel sterk op.

Nog een andere leuke aus der Reihe Opels in Latijns-Amerika is de Braziliaanse Chevrolet Kadett. De eerste facelift, die afweek van de Europese, leek nog sterk op de oorspronkelijke Kadett E. De tweede moderniseerde het origineel aanzienlijk en ziet er naar mijn bescheiden mening heel wat appetijtelijker uit dan de Daewoo Nexia die we hier voorgeschoteld kregen.

Chevrolet_Kadett_1996-98.jpg

Datzelfde kan ik helaas niet over het interieur zeggen.

kadett-sport-20-efi-gasolina-raridade-mod-1997-D_NQ_NP_795041-MLB30892149222_052019-F.webp

Ik zat gisteren even op de carbase van AutoWeek te kijken, en daar viel mij het volgende op. De 3e generatie Kia Carens (2006-2011) is in 2011 hier blijkbaar verdwenen en in 2013 kwam de 4e generatie. Het laatste nieuwsbericht op deze site van de 3e generatie kia karans is dat er 5 jaar garantie op zat en deze komt uit 2007.
Maar ik vind het bijzonder dat er nooit een nieuwsbericht is gekomen dat die vroegtijdig uit de NL lijst is verdwenen oid

hier de link van de carbase

Overigens ook nooit bij stil gestaan dat we inmiddels al bij de 4e generatie Carens beland zijn. Ik heb de Carans , Joice en Carnaval allemaal als 1 pot nat gezien. Maar de 3e generatie Kia Carans vind ik al een aardige poging in de goede richting.

Hier is zoals wij hem" kennen"

m1cyiplbcvi8_480.jpg

En het was even zoeken , maar hier is dan de facelift.

newsitem_5282_22396.jpg

newsitem_5282_22397.jpg

Ik wou eigenlijk zeggen "logisch dat die auto met stille trom is verdwenen, er kocht niemand die auto". Ik verbaas me er dus over dat er sinds 2006 tot aan 2010 1005, 1547, 1252 wagens zijn verkocht, en dat daarna de boel zo inzakte naar 519, om in 2010 slechts 169 keer te zijn verkocht. Ik denk dat de daling van 90% wellicht de oorzaak is dat de auto met stille trom is vertrokken.

Peter O zei:
Ik wou eigenlijk zeggen "logisch dat die auto met stille trom is verdwenen, er kocht niemand die auto". Ik verbaas me er dus over dat er sinds 2006 tot aan 2010 1005, 1547, 1252 wagens zijn verkocht, en dat daarna de boel zo inzakte naar 519, om in 2010 slechts 169 keer te zijn verkocht. Ik denk dat de daling van 90% wellicht de oorzaak is dat de auto met stille trom is vertrokken.

@ peter Ik denk dat je verkoopcijfers van 2006 niet kloppen, als ik op gaspedaal/ marktplaats kijk zijn 9 van de 10 die te koop staan Carensen van de 2e generatie. De 3e generatie Carens kwam pas in Oktober van het jaar 2006.

Ik had al op wat spotters foto's van de facelift uitvoering van je verwacht(y),

640x480.jpg

$_21.JPG

Maar denk dat deze generatie carens geen verkeerde keuze is , als je opzoek bent naar een betaalbare goede mpv. vergeleken met de picasso oid.

Peter O zei:

In het begin verkochten ze bij Hyundai de Matrix en zullen er klanten bij het zien van dat ding gillend naar de Kia-dealer zijn gerend. In 2010 stond de Venga voor het eerst in de showroom en die kon eigenlijk alles wat de Carens ook kon.

@ 929V6

Gut de Matrix... Ik bedacht me ineens toen ik jouw bericht las, dat mijn vader ooit eens Mysterie shopper is geweest. Hij was voor 3 merken gevraagd, BMW 5 Serie, Mercedes-Benz (dat was een erg slechte score voor de dealer) en een Hyundai Matrix. Het enige mooie van die auto was het "Pininfarina embleem" . Wat een matige auto zeg.

929V6 zei:
Wist de dealer hem desondanks aan je vader te slijten? ;)

Haha nee, wel een BMW 5serie trouwens! Maar die Matrix, het was net een vrachtwagen!

In Nederland (maar ook in Duitsland, wellicht ook heel Europa) hebben we van de eerste generatie alleen dit model gehad:

In Amerika is er een facelift geweest, waar de klapkoplampen zijn vervangen door gewone exemplaren:

Misschien niet helemaal een facelift, maar op bepaalde markten (vooral UK, maar dus ook België & Duitsland) werd de Mitsubishi Colt en Lancer, model 1992, verkocht als Proton. Proton is een merk uit Maleisië.

Proton 313i, op basis van de Colt dus.

Die facelift van de Eclipse doet met denken aan die van de Pontiac Trans Sport.

teaser.jpg

In Europa kreeg deze vanaf 1993 de carrosserie van de Oldsmobile Silhouette met de oude, platte koplampen.

Op de thuismarkt werd hij gefacelift en kreeg hij deze gewijzigde neus. Hiervan zijn er veel via grijze import naar Nederland gekomen, maar officieel hebben we hem nooit gehad.

Heb zo'n vermoeden dat de facelift van de koleos hier niet gaat komen

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-koleos-bijgepunt/

Over de Koleos gesproken van de vorige generatie kwam de facelift ook niet hier , sterker nog de pre facelift ging hier zelfs vroegtijdig eruit.

dit is zoals wij hem kennen

m1cyjw3bkf7i_800.jpg

dit is de eerste facelift.

m1eypdib8sp7_800.jpg

en dit is de 2e facelift, mijn persoonlijke favoriet ,maar nog steeds niet te pruimen

m1nyhglbhljy_800.jpg

Mooi ding idd.
Stationwagon zou naar mijn idee de lijn juist minder mooi maken.

Nederland is denk ik niet meer klaar voor de wat grotere vierdeurs sedan uit het oosten

Er werd op je topic gewezen, en ik dacht ineens aan deze auto:

De Polski-FIAT 126 BIS, niet alleen met een andere bumper maar ook heeft de BIS een grotere achterklep.

De oer / gewone 126

De Citroën C15, deze is in Polen gebouwd en heeft dus een andere neus. Waar ik hem in de tijdlijn qua productie moet zetten weet ik eigenlijk niet helemaal

Nooit geweten van het feit dat ze in Polen gebouwd zijn en al helemaal niet van die facelift! (y) Opmerkelijk is wel dat deze eigenlijk weer gewoon Visa-koplampen heeft, met ingebouwde knipperlichten maar dan zonder oranje kapjes. De C15 had de knipperlichten al sinds 1989 in de bumper zitten.

@929v6

Ik kende het ook niet, ik zat ook al te kijken naar mijn andere foto's. Het lijkt wel wat op de oude neus maar ook weer niet. :) Het schijnt nog wel even te zijn gebouwd in Polen, ik wist het ook pas nadat ik contact met een Poolse vriend over deze.

Volgens de Poolse Wikipedia is hij er tussen 1995 en 2001 gebouwd, dus na de laatste facelift van de Franse versie (1994). Door het ontbreken van de kunststof rand lijkt de neus inderdaad wat op die van de oer-Visa, maar de motorkap is veranderd en dat is dan best wel apart eigenlijk (er moet toch een mal voor worden aangepast).

Van de C15 en Visa is het maar een klein sprongetje naar de Axel die we in zijn oerversie als Oltcit natuurlijk ook niet in Nederland gehad hebben.

Axel

Oltcit Club by uazaaa, on Flickr

@929

Scherp, die Oltcit! De kap van de C15 lijkt inderdaad ook anders te zijn. Leuk dat ik jou als levende wikipedia ook een nieuw model kon leren kennen!

Nog een leuke, eerder noemde Dennis de Astra Classic. Nou er is ook een Sprinter Classic:

Mercedes-Benz Sprinter Classic, gemaakt sinds 2013 in Rusland. De auto heeft de phase 2 2002-2006 grille en het 2000-2006 dashboard design. Wel weer met een stuurwiel van de 2006-2014 Sprinter modellens. De Sprinter Classic wordt gemaakt in de Gorky Autofabriek in Nizhny Novgorod voor de Russische en Oost-Europese markt

Peter O zei:
@929

Scherp, die Oltcit! De kap van de C15 lijkt inderdaad ook anders te zijn. Leuk dat ik jou als levende wikipedia ook een nieuw model kon leren kennen!

Wat Oost-Europese auto's betreft moet ik nog een heleboel leren, zeker wat de modellen betreft die in West-Europa amper bekend zijn. Wordt dus gewaardeerd! :D

Van weer een heel andere orde is de Vauxhall Chevette, het Engelse zusje van de C-Kadett. Deze werd in Nederland verkocht van het introductiejaar 1975 tot 1979, het jaar dat Vauxhall vertrok van het Europese continent. Ook het jaar dat de Opel Kadett D en de Vauxhall Astra op de markt verschenen. Die waren als instapper een stuk duurder dan hun voorgangers en hoewel de C-Kadett gewoon het veld ruimde, mocht de Chevette voor de Britse markt in productie blijven en kreeg hij zelfs nog een bescheiden facelift. Hij kreeg nieuwe, vlakke koplampen (zoals de Cavalier en de Opel Manta) en de sedan kreeg nieuwe luchtroosters op de C-stijlen, waarvan het rechter exemplaar net als bij de C-Kadett ook fungeerde als tankklepje. Die gefacelifte Chevette ging logischerwijs aan de Nederlandse neus voorbij. Maar nog veel meer dan in Nederland zagen de Duitse Opel-dealers klanten vertrekken doordat ze de duurdere D-Kadett niet meer konden financieren en het zou nog wel even duren tot de Corsa zou verschijnen. En zo geschiedde het dat de Chevette, die voor zover ik weet voorheen niet eens leverbaar was in de Bondsrepubliek, gefacelift en al maar alleen als hatchback nog tot 1982 via Duitse Opel-dealers werd verkocht, gewoon als "Chevette" dus zonder Vauxhall- of Opel-woordmerk op de auto.

1977 Vauxhall Chevette 80-RV-35 by Evert, on Flickr
De Chevette sedan zoals hij in Nederland is geleverd.

1981 Vauxhall Chevette L by GTPWiegert, on Flickr
De gefacelifte sedan.

Vauxhall Chevette 1975 by Wouter Bregman, on Flickr
De hatchback zoals we hem in Nederland kennen.

Vauxhall Chevette by Opron, on Flickr
Een Chevette zoals hij in de BRD is geleverd. Op papier dus geen Vauxhall of Opel, zoals abusievelijk vermeld in het bijschrift op flickr.

Tof die Vauxhalls, dat wist ik niet!

Totale nutteloze info, maar mijn ouders hebben toen ik klein was op een camping gestaan. Onze buren waren van de 500 gulden auto's . Hoewel sommige nog wel eens een klap goedkoper waren denk ik.

Ook een blauwe maandag hadden ze een Vauxhall Chevette, best erg dat ik me nog kan herinneren dat er ook een Vauxhall Sedan , die kan ik me niet helemaal herinneren en Peugeot 104, SEAT Fura, Austin Metro, Kadett E op grijs kenteken, Tipo DGT, Had ik in de jaren 80 maar een camera denk ik wel eens.

Mooie tijd ja, ik knipte destijds (zo rond 1990) die categorie kleine advertenties uit de krant. Helaas ook niets van bewaard. En pas in 1991 een fototoestel gekregen dat ik bijna alleen maar op vakantie gebruikte. En ik was ook wat te zuinig op de fotorolletjes...

Hij hoort hier thuis, ik had hem ondertussen al in het topic van Hejsan gepost:
C3 Picasso facelift uit Brazilië:
8173e81b-citroen-c3-aircross-3.jpg

Terug
Bovenaan