Extra sleutel een vermogen

Guest
Ik heb van mijn Honda Jazz 2004 maar 1 sleutel gisteren ff wezen vragen bij een Honda dealer wat een 2de sleutel kost,
en wat denk je 250 euro
Ik vindt dit echt belachelijk, zijn er andere opties voor een 2de sleutel

Gr Rob

Dat probleem hadden we ook met onze Corolla Verso. Twee sleutels kapot in een paar maanden tijd, het plastic gedeelte brak bij allebei op hetzelfde punt af. De eerste keer hebben we een vreselijk dure nieuwe sleutel besteld, de tweede keer hebben we maar een "gewone" sleutel zonder afstandbediening besteld. Veel goedkoper, en niet kapot te krijgen. Nadeel is wel dat je dan de deur met de hand open moet draaien.

Wat ik me afvraag is wat er is gebeurd met de tweede sleutel van de TS. Ik heb nog nooit gehoord van een auto waarbij af-fabriek maar 1 sleutel is geleverd. Niet dat de auto straks weg is omdat een vorige eigenaar een van de sleutels achter heeft gehouden.

Ik zou eens rond bellen naar verschillende Honda dealers, op het Safrane forum bleek dat het verschil tussen Renault dealers voor een sleutel al gauw in de tientjes loopt. Waar de een 175 all in rekent, rekent de ander 145 ex voor de sleutel en dan nog eens 65 euro voor een manuur om de sleutel aan te melden enzo bij de boordcomputer van de auto.

Natuurlijk is de sleutel zo duur. Die kan alleen bij de dealer/importeur/fabrikant gemaakt worden met de chip voor de startonderbreker. Als iedere sleutelmaker hem kan maken zou ik een keer jouw sleutel kunnen "lenen", na laten maken en je auto meenemen.

Wat is dat nou weer voor onzin? Tegenwoordig heb je te maken met geheime codes die de startonderbreking vrijgeven. De auto in kun je altijd, maar dat is niet van belang voor de fabrikanten. Het gaat erom dat je de auto niet rijdend mee kan nemen.

Moderne sleutels kosten nou eenmaal geld, zowel bij de    dealer als bij anderen. Met de elctronica e.d moeten ze ook ingeleerd worden. Dat kost ook tijd en dus geld. Shit zeg, mensen willen wel mooi en luxe rijden, maar als dat geld gaat kosten beginnen ze te piepen dat het allemaal zo duur is.

Koop dan een oude bak. Dan zijn sleutels lekker goedkoop.

peterloeki zei:
Dat probleem hadden we ook met onze Corolla Verso. Twee sleutels kapot in een paar maanden tijd, het plastic gedeelte brak bij allebei op hetzelfde punt af. De eerste keer hebben we een vreselijk dure nieuwe sleutel besteld, de tweede keer hebben we maar een "gewone" sleutel zonder afstandbediening besteld. Veel goedkoper, en niet kapot te krijgen. Nadeel is wel dat je dan de deur met de hand open moet draaien.

Tegenwoordig zijn er sleutelhulzen te verkrijgen. Kosten rond de 50 tot 70 euro per stuk en is alleen een kwestie van de zender overzetten.    Een nieuwe zal rond de 120 euro kosten.

106accent zei:
Moderne sleutels kosten nou eenmaal geld, zowel bij de    dealer als bij anderen. Met de elctronica e.d moeten ze ook ingeleerd worden. Dat kost ook tijd en dus geld. Shit zeg, mensen willen wel mooi en luxe rijden, maar als dat geld gaat kosten beginnen ze te piepen dat het allemaal zo duur is.

Koop dan een oude bak. Dan zijn sleutels lekker goedkoop.

Is er keuze?

Nee, een dure sleutel is verplicht bij een nieuwe bak. Al zou je willen, kan je hem niet zonder dure sleutel krijgen.

Bij auto's van een jaar of vijf en ouder kan je het chipje uit het sleutelhandvat van een kapotte sleutel halen en deze bij het contactslot vastlijmen. Daarna kan je met een vijf-euro-sleutel van de sleutelboer gewoon rijden.

Ik ben er namelijk ook zo een "die sleutels vreet".

Heel veel keus heb je niet. Zonder afstandsbediening wordt ie al goedkoper. Maar de baard is nogal specifiek, die slijpt niet elke sleutelboer. Dus kom je toch weer bij een dealer. En een chippie heb je toch nodig. Of je moet de chip eruit halen, bij het contactslot plakken en vervolgens kun je met elke passende sleutel de auto starten. Maar iemand anders ook. Goedkoopste optie: nog eens goed zoeken.....

Ivanov zei:
Natuurlijk is de sleutel zo duur. Die kan alleen bij de dealer/importeur/fabrikant gemaakt worden met de chip voor de startonderbreker.

Onzin. 90% van alle autofabrikanten gebruikt de Keeloq alles in 1 oplossing chip. Deze chip kost... (schrik niet) 3,30 dollar. Dit is natuurlijk wel de prijs voor een consument, een autofabrikant die grote aantallen afneemt komt in aanmerking voor flinke kortingen.

Oh ja, zoek maar eens op "Keeloq" bij Google. Binnen een uur tijd wordt er een kopie van je sleutel gemaakt, dit terwijl je sleutel gewoon in je broekzak kan blijven zitten ! Lang leve RFID tags.

Pivavar zei:
Maar de baard is nogal specifiek, die slijpt niet elke sleutelboer. Dus kom je toch weer bij een dealer.

Welke dealer heeft er dan een sleutelslijper staan? Mijn ervaring is dat een dealer de sleutel inleest, maar de sleutel zelf vervolgens elders laat slijpen. Overigens heeft een achteroom van mijn vrouw een eigen bedrijf waar sleutels geslepen worden en die kan ook (bijna?) alle sleutels van auto's programmeren. Welke apparatuur hij daar voor heeft weet ik niet.

Mijn sleutelboer slijpt gewoon iedere sleutel na. Maar dat is een vakman, geen hakkenbar die toevallig ook een sleutelslijpmachientje heeft.

Helaas, heel vaak zijn de nagemaakte sleutels weer met een plastic handvat. Maar, daar boor je dan een gat in, zodat je het chipje met een beetje kit er in kan plakken. Helaas heb je dan weer een bokkiewokkie sleutel die met een tweetal jaren weer stuk is, mijn voorkeur gaat uit naar een volledig metalen sleutel.
Voor mijn Baleno had ik een dikke draad als beugel aan de baard gesoldeerd. Eerst al het plastic er af gesneden, beugel eraan en daarna het middenstuk gevuld met kunsthars waarin het chipje lag. Dat is weer eens wat anders: een doorkijksleutel.
[size=x-small]- Extra metaal (zoals mijn beugel, bijvoorbeeld) kan de werking van het chipje verstoren. Eerst even proberen of de gekozen oplossing wel werkt (met tape oid).
- Later heb ik er maar een druppeltje verf overheen gesmeerd, de kunsthars werd nogal geel.[/size]

1- Als je het chipje (niet zichtbaar) bij het contactslot plakt, ben jij een van de weinigen. Hoe moet de draaideurcrimineel zien dat jouw auto wel met een schroevendraaier te starten is?
2- Denk er aan dat een leasemaatschappij erg vervelend kan doen. Vervelend als in rekening achteraf voor een verse sleutel.
3- Sommige sleutelboeren kunnen inderdaad ook autosleutels met een chipje kopiëren. Vaak voor een fractie van de dealer-prijs.

Natuurlijk slijpt een dealer de sleutel niet. En hoe kun je een sleutel nou eerst inlezen en dan pas slijpen? Kijk eens ECU-tje, die is je nieuwe vriendje. Gaat zometeen alleen eerst nog even naar de kapper voor de juiste baard......

De dealer bestelt gewoon op onderdeelnummer een sleutel en geeft daarbij het sleutelnummer op. Deze sleutel wordt verstuurd naar Conrad in Duitsland of Eurokey in NL, welke de codes van Honda hebben en de juiste vorm frezen. De huidige sleutels van Honda hebben een geheel vlak middengedeelte, met zeg maar aan de boven-en onderkant de baard. Dat slijpt de plaatselijke huis-, tuin- en keukensleutelboer echt niet.

En hoe kun je een sleutel nou eerst inlezen en dan pas slijpen?

Kan best. Bij de zogenaamde klapsleutels is de baard te verwijderen van het handvat. Kind kan de was doen. Hoeft echt geen 100 euro te kosten.

Mijn sleutels:

p1010008mo5.jpg

Van boven naar beneden:
- blanco baard
- blanco baard bewerkt (gekopieerd) tot passende sleutel door schoenmaker. Paste helaas niet.
- blanco baard van schoenmaker (ander model) poging twee. Paste ook niet.
- kastje met transponder van de originele sleutel en de originele sleutelbaard, door mij op maat gemaakt.
- originele reserve sleutel

Pivavar zei:
Natuurlijk slijpt een dealer de sleutel niet. En hoe kun je een sleutel nou eerst inlezen en dan pas slijpen? Kijk eens ECU-tje, die is je nieuwe vriendje. Gaat zometeen alleen eerst nog even naar de kapper voor de juiste baard......

De dealer bestelt gewoon op onderdeelnummer een sleutel en geeft daarbij het sleutelnummer op. Deze sleutel wordt verstuurd naar Conrad in Duitsland of Eurokey in NL, welke de codes van Honda hebben en de juiste vorm frezen. De huidige sleutels van Honda hebben een geheel vlak middengedeelte, met zeg maar aan de boven-en onderkant de baard. Dat slijpt de plaatselijke huis-, tuin- en keukensleutelboer echt niet.

Wat maakt dat nou uit? Eerst slijpen en dan inlezen of omgekeerd? Tegelijkertijd kan echt niet... Stel je bovendien niet te veel voor van het inlezen van een transponder, die is gewoon universeel. En of een plaatselijke sleutelboer dat wel of niet kan slijpen hangt van z'n apparatuur af. De achteroom van mijn vrouw kan het dus wel... Voor nagenoeg ieder merk, slijpen en inlezen.

Knap stukje sleutelwerk (!), maar dit lijkt niet op de Honda-sleutel. En die kan volgens mij ook niet uitelkaar? Als ik mijn Honda-sleutel ergens doorheen zou drukken of op projecteer, heb ik een volledig vlakke rand. Dus is de baard niet zichtbaar. Die bestaat zeg maar uit 3 delen: baard, vlak en weer een baard en dat op elkaar geplakt. En opnieuw programmeren met universeel gereedschap? Denk dat er voor Honda niet zo heel veel universeel is in de EU.

Vraag me overigens af hoe ze dat doen, een sleutel voor een Peugeot slijpen... Heeft aan de buitenkant een volledig vlakke baard...

Pivavar zei:
En opnieuw programmeren met universeel gereedschap? Denk dat er voor Honda niet zo heel veel universeel is in de EU.

Ook Honda maakt net als de anderen gewoon gebruik van de identieke Keeloq chip... net zo standaard als Fiat, Opel, Saab, Toyota, Volvo, Volkswagen, Chrysler, Chevrolet en Jaguar.

Het chippie zal vast niet veel kosten, maar degene die die dingen vervoert naar de centrale magazijnen moeten betaald worden. Degene die het omhulsel maakt moet betaald worden, degene die de omhulsels vervoert moet betaald worden. De slijpers moeten betaald worden. Het computersysteem wat alle code`s registreerd en opslaat moet betaald worden. Dan moet degene die de sleutel naar de dealer vervoert betaald worden en de dealer doet het ook niet voor niks weggeven. Marge op sleutels is vrijwel niks, ong 15 procent. Dan met hij ook nog ingeleerd worden en dat moet ook betaald worden.    En iedereen moet er toch iets op verdienen, anders heeft het geen zin om het te doen.

Misschien dat dit nu eens tot de botte hersens van mensen doordringt die liggen te zeuren dat het chippie maar een paar euro kost.

Ook het bedrijf wat de testkasten ontwikkelt moet betaald worden. En de dealer/garage moet zijn kast ook terugverdienen.

Ga dat nu eens optellen.

Over dure sleutels gesproken

In 2005 kochten wij een nieuwe Audi A4 met direct meebesteld een 3e (volledige) sleutel. Die bleek bij aflevering te zijn vergeten, dus moest nog worden nabesteld. Dat bleek toen niet zo maar te gaan. Dus kregen wij 3 nieuwe sleutels met daarbij een zakje met de 2 vorige (nieuwe sleutels)    in stukjes gedemonteerd (los printplaatjes e.d.). Dat bleek zo te moeten voor het alarmcertificaat.

106accent zei:
Het chippie zal vast niet veel kosten, maar degene die die dingen vervoert naar de centrale magazijnen moeten betaald worden. Degene die het omhulsel maakt moet betaald worden, degene die de omhulsels vervoert moet betaald worden. De slijpers moeten betaald worden. Het computersysteem wat alle code`s registreerd en opslaat moet betaald worden. Dan moet degene die de sleutel naar de dealer vervoert betaald worden en de dealer doet het ook niet voor niks weggeven. Marge op sleutels is vrijwel niks, ong 15 procent. Dan met hij ook nog ingeleerd worden en dat moet ook betaald worden.    En iedereen moet er toch iets op verdienen, anders heeft het geen zin om het te doen.

Misschien dat dit nu eens tot de botte hersens van mensen doordringt die liggen te zeuren dat het chippie maar een paar euro kost.

Ook het bedrijf wat de testkasten ontwikkelt moet betaald worden. En de dealer/garage moet zijn kast ook terugverdienen.

Ga dat nu eens optellen.

Zo geredeneerd kost een brood ongeveer €87,-...

Hou toch op, als er een bedrijfstak is waar megamarges geheven worden, is het wel de autoindustrie en dan met name de dealerbedrijven. Merkoriginele autoonderdelen koop ik alleen nog maar via internet in webwinkels. Die leveren dezelfde onderdelen (of met de echte naam erop ipv de automerknaam) voor soms een kwart tot een derde van de prijs. Zelfs een dashboardlampje dacht mijn (voormalige) dealer bijna €5,- euro voor te moeten vragen.o_O De automateriaalzaak vroeg voor hetzelfde lampje €1,25.

106accent zei:

Ga dat nu eens optellen.

Ik weet echt wel een beetje hoe product ontwikkeling in elkaar zit en hoe de marges bepaald worden... ik zit dagelijks in dit spelletje.

Als we het hier in aantallen over honderden stuks hadden gehad had ik je 100% gelijk gegeven, maar de sleutels van een Skoda, Volkswagen, Seat, Audi en Bentley zijn in zowel de behuizing als in de gebruikte electronica identiek. Over wat voor aantallen hebben we het dan? Miljoenen?

De kostprijs (incl. vervoer etc) komt met deze aantallen echt niet boven de 10 euro uit. Als de dealer er meer voor betaalt dan wordt deze net zo hard gen****.

Overigens kost het programmeer device 300 euro (voor vrijwel alle merken), met 1 programmeer actie heb je die er dus alweer bijna uit.

Men kijkt wat al te makkelijk heen over de werkelijke kosten van een 'verkoop'. Als leverancier (niet van auto's) krijg ik regelmatig bestellingen van een boutje of moertje of een sleuteltje van een paar € of nog veel minder. Dan moet de order worden geadministreerd, het moet worden ingepakt, verzonden en een faktuur worden gemaakt en dan vaak ook nog een betalingsherinnering. En soms wil men voor zo'n dingetje ook nog eens vooraf een prijsopgave per e-mail!@!!! Dat alles kost dan meer dan € 30,- aan werktijd. Als je steeds vergeet om die tijd door te berekenen kom je al snel in de rode cijfers.

Het is vaak goedkoper om zo iets gratis te leveren. Dat doe ik dus vaak ook, maar alleen bij goede klanten.

De werkelijke kostprijs ligt in de orde van de 20 tot 25 euro. De order ging gewoon mee met de gewone order (of niet, want blijkbaar konden ze het niet verwerken...) en de transportkosten doen hier niet ter zake. Waar is die overige €150,- dan in gaan zitten?

Precies, en voor dat geld krijgen ze het dus nog niet voor elkaar ook... 150 euro handlingskosten, dat noem ik genaaid worden waar je bij staat... Probleem is alleen dat iedereen altijd gelooft dat je voor van alles en nog wat per se naar de dealer toe moet. En die kunnen vervolgens vragen wat ze maar willen. Een elektrisch raammechanisme (origineel Magnetti Marelli)    kost via een webwinkel inclusief verzending €90,-. De dealer kon exact hetzelfde mechanisme leveren (alleen leveren, niet plaatsen) voor €250,- (en dan moest ik komen afhalen). Dat is een verschil van €160,-, waarbij ik niet aanneem dat de betreffende webwinkel verlies maakt op zijn waar. Nou zal een glaspaleis best duur zijn ivt een magazijn, maar voor deze prijsvershillen neem ik aan dat ik ook medeeigenaar van het vastgoed word.

Hetzelfde geldt voor het uitlezen van auto's. Iedere VAG-dealer heeft een indrukwekkend groot uitleesapparaat in de werkplaats staan. Heb je een storing, moet je dus naar de dealer (denken de meesten). Kom je daar aan, koppelen ze een vag-com stekkertje en en een laptop aan, de grote uitlezer wordt niet eens gebruikt. Diezelfde Vag-com-stekker is voor een paar tientjes op internet te verkrijgen... En vervolgens vragen ze voor die paar minuten uitlezen hetzelfde bedrag wat dat uitlezertje kosto_O

die webwinkel heeft niet eens voorraad, die bestelt pas iets nadat hij jouw bestelling binnen heeft, dat wordt vervolgens rechtstreeks van zijn leverancier naar jou gestuurd......
Zo bespaar je zo ontzettend veel kosten die je dus niet hoeft door te berekenen aan je klant, dat je concurrerende prijzen kunt hanteren.
De dealer MOET zijn goederen van de importeur betrekken (de echte geldwolf, dat is nl. niet de dealer zelf) daarna opslaan in zijn magazijn enz enz enz

En over handlingskosten gesproken: een extra sleutel kun je nog als exotisch zien, maar waarom moet een liter ruitenwisservloeistof bij sommige bedrijven al €4,50 per liter kosten? Dat staat gewoon in een groot vat in de werkplaats. Daar is weinig administratiefs aan, bij zowat iedere auto die voor een beurt naar de garage gaat, wordt dat spul op rekening gezet. Zelfs als het tankje al vol zat. De laatste keer dat mijn auto een dealerbeurt had, heb ik het ter plekke van de rekening laten verwijderen, aangezien ik expres de avond van te voren de boel had afgevuld en ik wilde weten of ze het zouden rekenen. Ja dus. Ook handlingskosten?

Matraloos zei:
die webwinkel heeft niet eens voorraad, die bestelt pas iets nadat hij jouw bestelling binnen heeft, dat wordt vervolgens rechtstreeks van zijn leverancier naar jou gestuurd......
Zo bespaar je zo ontzettend veel kosten die je dus niet hoeft door te berekenen aan je klant, dat je concurrerende prijzen kunt hanteren.
De dealer MOET zijn goederen van de importeur betrekken (de echte geldwolf, dat is nl. niet de dealer zelf) daarna opslaan in zijn magazijn enz enz enz

Alsof dealers zelf wel een voorraad hebben. Werkelijk alles moet besteld worden, het viel me mee dat ze de dashboardlampjes in ieder geval nog wel hadden. Vorig jaar moest de aandrijfas van de Toledo los. De naafmoer moet officieel vernieuwd worden als die los is geweest, dat staat in alle werkplaatshandleidingen. Nou is zo'n moer zo voertuigspecifiek dat ik de dealer maar eens gebeld heb. Die bleek niet eens zo'n losse moer te kúnnen leveren, ongeacht de kosten. Alleen bij een nieuwe wiellagerset of een nieuwe aandrijfas wordt zo'n moer geleverd. De overige keren zetten ze hem met borgvloeistof terugo_O

Re: Hetzelfde geldt voor het uitlezen van auto's. Iedere VAG-dealer heeft een indrukwekkend groot uitleesapparaat in de werkplaats staan. Heb je een storing, moet je dus naar de dealer (denken de meesten). Kom je daar aan, koppelen ze een vag-com stekkertje en en een laptop aan, de grote uitlezer wordt niet eens gebruikt. Diezelfde Vag-com-stekker is voor een paar tientjes op internet te verkrijgen... En vervolgens vragen ze voor die paar minuten uitlezen hetzelfde bedrag wat dat uitlezertje kost
Mijn VAG-dealer heeft meerdere keren (buiten de garantie) iets uitgelezen zonder berekening van kosten. Ook voor wijzigingen van instellingen werd meestal niets gerekend (mits gecombineerd met een beurt of zo).

Re: handlingkosten sleutel
In het door mij geschreven geval is de dealer al een uur bezig geweest om de nieuwe sleutels aan te melden. Dan moet on-line bij Audi in De en blijkbaar is daar nog al eens sprake van wachttijden.

Re: onwettige bijverdiensten
Hoe zo? In een vrije markteconomie mag de leverancier rekenen wat hij wil en is het aan de klant vrij om iets al dan niet te kopen. Als je geen vertrouwen hebt in de wijze van berekening van de verkoper/leverancier kun je vooraf een prijs vragen en overeenkomen.

Re: onwettige bijverdiensten
Hoe zo? In een vrije markteconomie mag de leverancier rekenen wat hij wil en is het aan de klant vrij om iets al dan niet te kopen. Als je geen vertrouwen hebt in de wijze van berekening van de verkoper/leverancier kun je vooraf een prijs vragen en overeenkomen.

Het ging er hier om dat het tankje al vol zat voordat de auto naar de dealer ging en toc werd de vloeistof op de rekening gezet, dat is in mijn ogen compleet onwettig, gezien het feit dat de prestatie, dienst of het artikel geeneens is geleverd maar toch in rekening is gebracht!!

@dickey: Niet als voor een beurt gewoon een standaard tarief wordt gerekend. Ok, ze verdienen daar behoorlijk op, maar dat had je ook betaald als je niet het extra werk had laten doen.

Bij dezelfde dealer heb ik trouwens ook enkele keren meegemaakt dat ik niets betaalde voor een 'losse' storing. 1x lampje vervangen en 1x een beschermplaat onder de auto op zijn plaats zetten. Blijkbaar doet men dat bij goede klanten liever gratis dan dat ze een rekening voor 10 mn. werk sturen.

Helaas had ik hetzelfde probleem dit jaar:(. Ik kreeg dezelfde prijsopgaaf vd dealer. 't zal wel zijn dat zij aan de marges van autoverkopers gewent zijn of dat ze dit werk niet graag doen dus ik heb maar gewone sleutelmakers geprobeerd. Bij www.transpondersleutel.nl uiteindelijk geslaagd voor 165E incl de afstandbediening (excl was ca. 80E). Nog altijd veel voor mijn gevoel maar er zit idd wel veel techniek en weinig omzet op. Ik ben er gewoon langs gereden en binnen 1 uur had ik een nieuwe sleutel en ik werd graag geholpen.

Maandag nieuwe sleutel met ab afhalen bij de Fiat-dealer. Kost ook circa € 160,- (incl. € 25 voor het inlezen).

Auto's zijn juist door die dure sleutels ook lastiger te stelen, dus je zou het in je verzekeringspremie weer terug moeten verdienen. o_O

Een Rover 75 sleutel met afstandsbediening kost ook 250 euro inclusief inlezen.... Sleutel wordt door de fabriek voorgeprogrammeerd en op maat gemaakt.

Die naafmoeren: wellicht kun je links en rechts omwisselen en ze dan weer gewoon borgen. Bij de naafmoeren van de trommelremmen van de PSA modellen werkt dat.

Mijn Honda's zijn altijd met 2 sleutels gekomen. Mooi puntje om op te letten dus bij tweedehands aanschaf!

Voor mijn Toyota heb ik ook een nieuwe autosleutel met chip PLUS afstandsbediening nodig. Op eBay zijn die te koop tussen de dertig en vijftig dollar, gewoon van de DENSO-fabriek. Dan moet de baard nog geslepen worden (kan de sleutelmaker doen), en de transponderchip worden geprogrammeerd. Waarom mijn dealer daar meer dan honderd euro voor moet hebben is een raadsel.

Rob-bosman zei:
Ik heb van mijn Honda Jazz 2004 maar 1 sleutel gisteren ff wezen vragen bij een Honda dealer wat een 2de sleutel kost,
en wat denk je 250 euro
Ik vindt dit echt belachelijk, zijn er andere opties voor een 2de sleutel

Gr Rob

Reclame is niet toegestaan

Terence
Autoweek moderator

Ik denk dat    TS na 6 jaar al wel een sleutel gevonden heeft (HOEST, KUCH, STOF)

Aangemeld om even reclame te maken?(Idem ander topic?)

Terug
Bovenaan