Expansievat lek

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Primera uit 2002. een 2.0 met cvt. Rijdt heerlijk, maar het viel mij op dat de bovenkant van het koelvloeistaf expansievat is gebarsten en er nu een gat van ongeveer 0,5 cm in zit. Er zitten verder geen vloeistofsporen o.i.d. aan.

Kan dit kwaad? Door niet op druk komen o.i.d?

groeten, Stefan

Expansievat moet je vervangen.
Systeem kan nu geen druk opbouwen, hetgeen sneller leidt tot een kokende motor.

Geen idee wat het is. Het is het vaatje waar je het niveau van de vloeistof op kan zien, plus bijvullen.

Even voor de duidelijkheid, ik ben saabgas, maar nu ik geen saab op gas meer rij, moest de naam veranderd worden natuurlijk.

Hansyii zei:

Het is toch zo dat alleem bepaalde merken het system op druk hebben?

Hansyii zei:

Je expansievat (reservoir) staat nooit onder druk. De dop van het vulpunt (radiatordop) fungeert ook als overdrukklep, en loost via die weg te veel aan vloeistof en/of druk. Maar in het expansie vat kan die overtollige druk gewoon weg naar buiten.

Zolang de vloeistof niet weglekt uit het expansievat (reservoir) kan dat voor de werking van je koelsysteem geen kwaad.

Twix zei:
Hansyii zei:

Het is toch zo dat alleem bepaalde merken het system op druk hebben?

Daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Bij motoren zonder druksysteem zal de thermostaat eerder volledig openen. Het koelwater kookt immers bij 100°C.
De bedrijfstemperatuur is veelal 80°C.

Bij druksystemen liggen deze waarden allemaal wat hoger. De thermostaat zal volledig open zijn bij ± 100°C.
De bedrijfstemperatuur is veelal 90°C.

Zo'n motor van een Primera (sr20de) heeft inderdaad geen expansievat maar een overlooptankje.
Dus een gat in dat tankje heeft niet direct gevolgen voor je motortemperatuur.
Wel kan er nu vuil in de koelvloeistof komen of het tankje gaat evrder scheuren en toch vloeistof lekken.
Daarom toch verstandig het te vervangen, omdat het alleen maar een overlooptankje is, is vervangen ook erg simpel.

Groetjes,
Jan

Twix zei:
Hansyii zei:

Het is toch zo dat alleen bepaalde merken het system op druk hebben?

Naar mijn idee, zijn er geen auto's meer die met een drukloos systeem werken, klinkt een beetje vooroorlogs en is volgens mij ook nodig om de hedendaagse motoren op hun ideale bedrijfstemperatuur te kunnen laten werken.
Of er merken typen auto's zijn waarbij het expansievat (lees reservoir of overlooptankje) zelf ook onder druk komt te staan, lijkt me sterk.

marcel21674 zei:
Twix zei:
Hansyii zei:

Het is toch zo dat alleen bepaalde merken het system op druk hebben?

Naar mijn idee, zijn er geen auto's meer die met een drukloos systeem werken, klinkt een beetje vooroorlogs en is volgens mij ook nodig om de hedendaagse motoren op hun ideale bedrijfstemperatuur te kunnen laten werken.
Of er merken typen auto's zijn waarbij het expansievat (lees reservoir of overlooptankje) zelf ook onder druk komt te staan, lijkt me sterk.

Leg maar eens uit, hoe een druksysteem werkt zonder druk in het expansievat.

marcel21674 zei:
Je expansievat (reservoir) staat nooit onder druk.
Ligt eraan welke auto je hebt. Van een MINI Cooper S (type R53) weet ik zeker dat het onder druk staat.

Van andere auto's weet ik het niet. Mijn gevoel zegt dat er meer zijn waarbij het niet onder druk staat.

Dat is niet zo lastig. Druk bouwt de auto op in het gesloten koelsysteem. Op de radiateur zit een dop welke een rubberen afdichting heeft en een veer welke opent en sluit. Deze dop opent bij een Primera uit 2002 (óf een P12 met QR20DE of een P11-144 met SR20DE) altijd bij 0,9 bar. Boven de 0,9 bar opent deze dop dus waardoor er een kleine overloopruimte vrij wordt gemaakt. Om de koelvloeistof niet te verliezen komt deze overloopruimte uit in een expansievat/overlooptankje. Dit systeem is gesloten tot aan de tank zodat wanneer de motor afkoelt en de druk in het koelsysteem weer afneemt de overtollige koelvloeistof uit het expansievat weer kan worden aangezogen terug naar de radiateur.

x-trailrijder zei:

Dat is niet zo lastig. Druk bouwt de auto op in het gesloten koelsysteem. Op de radiateur zit een dop welke een rubberen afdichting heeft en een veer welke opent en sluit. Deze dop opent bij een Primera uit 2002 (óf een P12 met QR20DE of een P11-144 met SR20DE) altijd bij 0,9 bar. Boven de 0,9 bar opent deze dop dus waardoor er een kleine overloopruimte vrij wordt gemaakt. Om de koelvloeistof niet te verliezen komt deze overloopruimte uit in een expansievat/overlooptankje. Dit systeem is gesloten tot aan de tank zodat wanneer de motor afkoelt en de druk in het koelsysteem weer afneemt de overtollige koelvloeistof uit het expansievat weer kan worden aangezogen terug naar de radiateur.

Dank u, had het niet beter kunnen uitleggen..(y)
Werkt toch al zeker al een jaar of 50 zo...

marcel21674 zei:
x-trailrijder zei:

Dank u, had het niet beter kunnen uitleggen..(y)
Werkt toch al zeker al een jaar of 50 zo...

Goed dat jij het begrijpt, ik begrijp er niets van.
Waarom wordt er geen druk opgebouwd in het overlooptankje, terwijl er wel een verbinding is met het koelsysteem.
En waarom wordt de overtollige vloeistof aangezogen?

Overigens heb ik nooit een koelsysteem gehad met een dop op de radiateur.
Het is gewoon een gesloten systeem, met een expansievat, aangezien vloeistof uitzet bij verwarming.

Bij een warme motor moet je ook nooit bij dit systeem de dop van het expansievat draaien.

Zover de radiateur wel een dop heeft, is die dop er m.i. alleen voor, om het systeem te vullen.

Zover ik het verhaal van x-trailrijder begrijp, kan bij het door hem uitgelegde systeem altijd de dop van het overlooptankje worden verwijderd.

Ik bedoel dus dit:

koelsysteem1.jpg

een ander plaatje:

koelsysteem.jpg

Ziet er zo uit en ja je begrijpt het verhaal van x-trail. je kunt ten alle tijde koelvloeistof bijvullen via het reservoir (niet via de radiatordop).
cooling_system_diagram_large.jpg

Doorsnede radiatordop met over en onderdruk ventiel.
drukdop3.jpg

665330441_740.jpg

Wat een technische verhalen allemaal. Thanks. Ik heb de auto pas 2 weken en dus even de dealer gebeld. Ook al heb ik geen garantie wordt dit netjes gemaakt. Nu voor een dagje in een nieuwe (van 24 jan 2014) Honda Jazz rijden.

Moet je de dop van dat vaatje eens losdraaien als de motor warm is....doe het wel rustig.    Dan zal je merken dat er druk op staat.

Bij Europese auto's staat het expansievat volgens mij altijd onder druk, er staan niet voor niets waarschuwingen op de dop dat het water er uit kan spuiten als je de dop er af draait als het koelsysteem heet is.
Japanse auto's hebben nog wel eens een separaat systeem waarbij er inderdaad ook een dop op de radiateur zit. Onze Honda Jazz had dat bijvoorbeeld en die had ook een overloop tankje. Of dat tankje ook onder druk stond weet ik niet, ik heb het nooit open gehad.
Bij onze Toyota Auris is het systeem net zo uitgelegd als bij de Europese auto's, dus geen dop op de radiateur en geen overloopvaatje maar gewoon een expansievat wat wel degelijk onder druk staat als het warm is.

Boppie zei:
Moet je de dop van dat vaatje eens losdraaien als de motor warm is....doe het wel rustig.    Dan zal je merken dat er druk op staat.

Dat doe ik regelmatig en er staat geen druk op het reservoir...

Maar het andere systeem van hansi word dus ook veel gebruikt. Dat was bij mij niet bekend. Snap tenminste nu wel waardoor ik nog wel eens lees over gescheurde expansie vaatjes. Blijkbaar ook een veel voorkomend euvel bij de mini Cooper ..

marcel21674 zei:
Ziet er zo uit en ja je begrijpt het verhaal van x-trail. je kunt ten alle tijde koelvloeistof bijvullen via het reservoir (niet via de radiatordop).

Bij het druksysteem kan je dus bij bedrijfswarme motor absoluut geen koelwater bijvullen.

Voordeel is dus, dat het systeem hogere temperaturen aankan > 100°C.

Vergelijk het met een snelkookpan, waarin het water ook 120°C kan worden.

Hahah toen ik net m'n auto had wou ik ook ff kvs bijvullen toen ik thuis kwam van een lange rit.
Ik had van scooter's geleerd dat je hem moet ontluchten ( Met draaiende motor bijvullen )
Dat deed ik dus bij m'n auto ook, en ja het spoot eruito_O

@ontopic gewoon vervangen dat reservoir die is rot.

Kan je meteen kortsluiten, jij hebt een P11-144 met SR20DE motor. Ben jij toevallig hypertronic op Nissan Club Nederland? Zou anders wel heel erg toevallig zijn aangezien daar nu ook een blauwe Primera P11-144 met een gat in het expansievat is.

Bij het druksysteem kan je dus bij bedrijfswarme motor absoluut geen koelwater bijvullen.

Voordeel is dus, dat het systeem hogere temperaturen aankan > 100°C.

Vergelijk het met een snelkookpan, waarin het water ook 120°C kan worden.

@Hansyii, dat voordeel wat je noemt is zeker een voordeel maar als je denkt dat een systeem met een expansievat wat niet onder druk staat deze eigenschap niet heeft dan heb je het mis. Het beste kan je mijn stuk dus nogmaals lezen. Het gesloten systeem staat onder druk waarbij er een overloopkanaaltje is wanneer de druk te groot wordt. Ipv koelvloeistof verliezen wordt dit dus opgevangen door het expansievat. Wanneer de motor weer afkoelt of het koelsysteem vacuüm begint te zuigen dan neemt hij juist weer wat koelvloeistof uit het expansievat.

x-trailrijder zei:
@Hansyii, dat voordeel wat je noemt is zeker een voordeel maar als je denkt dat een systeem met een expansievat wat niet onder druk staat deze eigenschap niet heeft dan heb je het mis. Het beste kan je mijn stuk dus nogmaals lezen. Het gesloten systeem staat onder druk waarbij er een overloopkanaaltje is wanneer de druk te groot wordt. Ipv koelvloeistof verliezen wordt dit dus opgevangen door het expansievat. Wanneer de motor weer afkoelt of het koelsysteem vacuüm begint te zuigen dan neemt hij juist weer wat koelvloeistof uit het expansievat.

Het systeem, wat jij beschrijft, vangt alleen het uitzetten van de vloeistof op, maar is geen druksysteem, met een hogere kooktemperatuur.
Je kan het vergelijken met een CV installatie. Hoewel de druk in de installatie 1,5 tot 3 bar is, is de kooktemperatuur 100°C.

Voor een druksysteem met een hogere kooktemperatuur heb je gas nodig boven het wateroppervlak, dat voor de overdruk zorgt.
Lees anders je natuurkunde lessen er nog maar eens op na.

Vergelijk ook het kookpunt op grote hoogte: op 6.000 meter hoogte is het kookpunt gedaald naar 80°C.

marcel21674 zei:
Maar het andere systeem van hansi word dus ook veel gebruikt. Dat was bij mij niet bekend. Snap tenminste nu wel waardoor ik nog wel eens lees over gescheurde expansie vaatjes. Blijkbaar ook een veel voorkomend euvel bij de mini Cooper ..

Waarom denk je dat ik er zo zeker van was hoe het werkt bij de Cooper S?

Hansyii zei:
x-trailrijder zei:

Het systeem, wat jij beschrijft, vangt alleen het uitzetten van de vloeistof op, maar is geen druksysteem, met een hogere kooktemperatuur.
Je kan het vergelijken met een CV installatie. Hoewel de druk in de installatie 1,5 tot 3 bar is, is de kooktemperatuur 100°C.

Voor een druksysteem met een hogere kooktemperatuur heb je gas nodig boven het wateroppervlak, dat voor de overdruk zorgt.

Vergelijk ook het kookpunt op grote hoogte: op 6.000 meter hoogte is het kookpunt gedaald naar 80°C.

Nou, het is dus wel degelijk een druksysteem alleen is het expansievat daar géén onderdeel van. Het koelsysteem van de motor zelf is dat wel. Daarom zit er dus ook een dop op de radiateur, deze regelt de maximale druk af in het koelsysteem.    Laten we wel wezen, een overdruksysteem zoals deze Primera heeft, heeft het systeem op 0,9 bar staan. Je zou daar bij zware belasting ook een 1.1 of een 1.3 bar overdrukdop op kunnen zetten om het kookpunt verder te verhogen. Vertel me anders ook waarom een thermostaat in deze auto pas opent bij 88 graden. Volgens jouw theorie zou deze Primera dan bij de eerste de beste alpencol waarbij de motor zwaar belast wordt gaan koken. Immers, het kookpunt wordt lager door het stijgen en de temperatuur van deze auto zou gemakkelijk kunnen oplopen naar 100+.

Al met al klopt je natuurkundige stelling wel hoor, alleen je snapt de werking van het koelsysteem van deze Primera (en vergelijkbare systemen) niet.

Hansyii zei:

Wat is het verschil? Of je nou overdruk creëert door het opwarmen van een lucht kolom of overdruk creëert met een veerbelaste klep.
in beide gevallen heb je een kracht die op de vloeistof drukt.

@xtrail-rijder.

Ik ontken niet, dat het systeem een druksysteem is, maar dat het systeem vergelijkbaar is met een CV, waar, ondanks een hogere druk in het systeem, er geen sprake is van verhoging van het kookpunt.
Maar misschien maak ik een fout in mijn redenering. Maar jij helpt me daar niet bij.

marcel21674 zei:
Hansyii zei:

Wat is het verschil? Of je nou overdruk creëert door het opwarmen van een lucht kolom of overdruk creëert met een veerbelaste klep.

Het gaat om de druk, die op de vloeistof wordt uitgeoefend, niet om de druk in de vloeistof.
Een ander voorbeeld naast de CV.
Op 5.000 meter diepte in de zee is de druk ± 500 bar. Betekent dit een enorme verhoging van het kookpunt op deze diepte?

Hansyii zei:
@xtrail-rijder.

Ik ontken niet, dat het systeem een druksysteem is, maar dat het systeem vergelijkbaar is met een CV, waar, ondanks een hogere druk in het systeem, er geen sprake is van verhoging van het kookpunt.
Maar misschien maak ik een fout in mijn redenering. Maar jij helpt me daar niet bij.

De vergelijking met een CV snap ik niet helemaal aangezien ik niet precies weet hoe een CV werkt, ik denk dat ik je daarom ook niet zo goed kan helpen. Een cv werkt naar mijn idee met een werkdruk om het water te kunnen rondpompen dus lijkt het me meer een vergelijking met de werkdruk die een waterpomp op kan bouwen dan een vergelijking met de waterdruk die wordt opgebouwd om het kookpunt te verhogen??

In ieder geval ga ik nogmaals een poging doen, om het uit te leggen en deze keer richt ik me vooral op de radiateurdop aangezien ik denk dat je vooral de werking van deze dop onderschat.

Een radiateurdop heeft meerdere functies bij dit systeem. De dop bestaat uit een afdichting met veer welke de druk bepaald in het systeem en zorgt voor een afdichting van de radiateur. De dop zorgt ervoor dat het systeem onder druk komt te staan. Normaal gesproken gaat water koken bij 100 graden maar deze dop verhoogt dus de druk en daarmee het kookpunt. Bij een 0.9 bar dop ligt dat kookpunt bij ongeveer 110 graden. Uiteraard zet water/koelvloeistof uit wanneer deze warm wordt en hierdoor komt er druk op het systeem te staan. Wanneer het systeem zijn maximale druk bereikt van 0.9 bar zal de veer in de dop een eventuele teveel aan druk gaan lozen door vloeistof naar het expansievat te laten stromen. Wanneer de motor weer afkoelt zal door het ontstane vacuüm de vloeistof weer aangezogen worden vanuit het expansievat zodat er geen verlies optreed van koelvloeistof.

Misschien verduidelijkt deze foto ook het eea voor jou:

radiateurdop.jpg

Hansyii zei:
marcel21674 zei:
Hansyii zei:

Het gaat om de druk, die op de vloeistof wordt uitgeoefend, niet om de druk in de vloeistof.
Een ander voorbeeld naast de CV.
Op 5.000 meter diepte in de zee is de druk ± 500 bar. Betekent dit een enorme verhoging van het kookpunt op deze diepte?

uhh, ja. kijk maar eens naar die gijsers in de troggen, die zijn loeiheet en toch kookt het water niet..

https://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004510.html

Het systeem van zo'n Primera is in de basis niks anders als het systeem uit de jaren '60 en eerder. Het is een gesloten systeem dat bij toenemende warmte onder druk komt te staan. Als de druk te hoog wordt zit er een veer in de radiatordop die dan wordt ingedrukt zodat de (over)druk weg kan.

In de jaren '60 zat er dan een slangetje naar beneden naar de straat gericht en met de overdruk ontsnapte er ook wat vloeistof.
Dat willen we natuurlijk tegenwoordig niet meer en daarom gaat dat slangetje bij zo'n Primera naar een vaatje.
Als je dan ook vloeistof in dat vaatje doet en de radiator tot de rand toe vult zodat er geen lucht maar vloeistof uitkomt bij overdruk voorkom je tevens een hoop geborrel van lucht dus werkt het nog net even mooier maar dat doet niks af aan het principe.

Als jet andere systeem gebruikt met een drukvaatje? Ach in feite het enige wat je doet is de radiatordop niet op de radiator maar op het vaatje monteren. Maakt voor de werking vanhet systeem verder allemaal niks uit. Nog steeds zoals in het jaar kruik bedacht is.

Groetjes,
Jan

marcel21674 zei:
uhh, ja. kijk maar eens naar die gijsers in de troggen, die zijn loeiheet en toch kookt het water niet..

Je reageert niet op de vergelijking met de CV.    :(

En voor @x-trailrijder is de werking van de autokoeling een 'piece of cake', maar hoe een CV-installatie (in principe) werkt, is hem een raadsel?    o_O

Ik denk, dat @Janneman het goed heeft verwoord.

Beste Hansyii,

Lekker volwassen, kerel. probeer je wat uit te leggen en dan ga je zo'n kinderachtige opmerking plaatsen. Maargoed, ik heb gewoon gelijk en of je het nu wilt geloven of niet maar ik ben wél goed op de hoogte van autotechniek maar een CV-ketel kan me gestolen worden. Fijn dat ie het doet maar ook fijn om daar lekker een monteur voor te bellen als hij kapot is.

Monsieur Le Loure zei:
Ik snap de vergelijking tussen een koelsysteem en een cv ook niet helemaal.

Is toch simpel? Een koelsysteem is om te koelen en een cv is ook om te verwarmen, toch? o_O

Hansyii zei:
marcel21674 zei:

Je reageert niet op de vergelijking met de CV.    :(

En voor @x-trailrijder is de werking van de autokoeling een 'piece of cake', maar hoe een CV-installatie (in principe) werkt, is hem een raadsel?    o_O

Ik denk, dat @Janneman het goed heeft verwoord.

Het expansievat van een CV is ook niets anders dan een rubber bal in een stalen vat die een bepaalde voordruk heeft. In principe prima vergelijkbaar met een veer belaste klep.in de rubber bal zit alleen water van de CV en geen lucht, de lucht is slechts aanwezig tussen de rubberbal en stalen vat.

De rubber bal kun je zien als de afdichting van de radiatordop, de op voordruk gebrachte lucht tussen het vat en de rubber bal kun je al veer zien.
Enige verschil is dat de overtollige vloeistof niet naar een reservoir geleid word, maar dat de bal mee oprekt, waardoor de volume toename van het water gecompenseerd word.

Je kan niet alles weten, maar het expansie vat in een CV systeem werkt anders dan het expansievat van de Primera.

Hansyii zei:
Monsieur Le Loure zei:

Het zijn gesloten systemen, met een overdrukventiel.

Mee eens, je kunt ze prima vergelijken, De CV-ketel kun je als de motor zien, waar de warmte opgewekt word, die voer je af via de waterstroom en geeft die af via de radiatoren in de diverse kamers. Hetzelfde doe je door de kachel/aanjager aan te zetten om het interieur op te warmen van je auto, alleen gebruik je in de auto, maar een klein deel daarvoor en geef je de rest af aan de buitenlucht.

marcel21674 zei:
Hansyii zei:
Monsieur Le Loure zei:

Mee eens, je kunt ze prima vergelijken, De CV-ketel kun je als de motor zien, waar de warmte opgewekt word, die voer je af via de waterstroom en geeft die af via de radiatoren in de diverse kamers. Hetzelfde doe je door de kachel/aanjager aan te zetten om het interieur op te warmen van je auto, alleen gebruik je in de auto, maar een klein deel daarvoor en geef je de rest af aan de buitenlucht.

Daar gaat het me niet om.
Het gaat er om, dat in een CV systeem het water bij 100°C kookt.

Hansyii zei:
marcel21674 zei:
Hansyii zei:
Monsieur Le Loure zei:

Kijk jij ooit wel eens naar jou cv? Je cv werk ook op minstens 1,5 bar overdruk... Water kookt dan pas bij 120 a 130 graden....

marcel21674 zei:
Hansyii zei:
marcel21674 zei:
Hansyii zei:
Monsieur Le Loure zei:

Kijk jij ooit wel eens naar jou cv? Je cv werk ook op minstens 1,5 bar overdruk... Water kookt dan pas bij 120 a 130 graden....

Had ik dat al niet eerder geschreven?
Het gaat niet om de druk in het water (zoals je die meet in de CV installatie), maar om de druk, die door een gas op het oppervlak van het water wordt uitgeoefend.
En die druk bepaalt, wanneer water in gas vorm (koken) kan overgaan. (of te wel de buitendruk)

Hansyii zei:
marcel21674 zei:
Hansyii zei:
marcel21674 zei:
Hansyii zei:
Monsieur Le Loure zei:

Had ik dat al niet eerder geschreven?
Het gaat niet om de druk in het water (zoals je die meet in de CV installatie), maar om de druk, die door een gas op het oppervlak van het water wordt uitgeoefend.
En die druk bepaalt, wanneer water in gas vorm kan overgaan. (of te wel de buitendruk)

maar mijn vraag daarover beantwoord je ook niet, wat maakt dan het verschil. of je nu druk uitoefent met een gas of met een veer belaste klep.

@marcel21674

Voor mij is deze materie geen dagelijkse kost. Ik moet dus uit mijn geheugen putten. Dat laat me ook wel eens in de steek.
Het heeft m.i. te maken met de dampdruk

In een ander artikel valt te lezen, dat het kookpunt van water afhankelijk is van de uitwendige druk

B.v. bij een CV systeem lees je de inwendige druk af.
Vandaar dat het kookpunt bij een CV installatie 100°C blijft, en de ketel meestal staat afgesteld op maximaal ± 87°C.

... en de fransen monteerden gewoon een radiateur met een expansievat ernaast zonder overloopvaatje..

Heeft de ZX van mijn moeder.. Vul je af tot zowat aan de dop.. Als er sprake is van overdruk.. wordt 't gewoon op straat 'gepiest'. ;)

Mijn 406 had wel weer een expansievat..    Maakten ze dan weer zwart, ondoorzichtig, dus een kriem om bij te vullen.. :rolleyes:
Overdruk ging daar, uit mijn herinnering, via de dop er ook weer uiit..
Zag ik aan de witte kringen op het reservoir:)

En wat je bij een CV ook niet direct kunt zien is of het bar(a) of bar(g) is en dat maakt toch wel wat uit :)

Terug
Bovenaan