Ex lease auto weinig km kopen?

A

Anoniem

Guest
Wat denken jullie er van:

Een ex lease auto uit 2014 met 42.000 km op de teller wordt voordelig aangeboden. Het is een Nederlandse auto, maar er is maar max. 7000 km per jaar mee gereden. Dit lijkt me voor een lease auto weinig. Echter is de auto nog relatief jong. Wie heeft ervaring met ex lease auto’s kopen? Lijkt het jullie verstandig deze met zo weinig km te kopen?

Bij het bedrijf waar ik werk krijgen sommige personen uit hoofde van hun functie een leaseauto, ondanks dat ze op loopafstand van het bedrijf wonen. En is de auto ivm bijtellingsregels alleen gebruikt voor zakelijke kilometers (die er bijna niet waren, blijkbaar). Het kan dus... De onderhoudshistorie van de auto is vaak wel te achterhalen, als er iedere 2 jaar netjes onderhoud is uitgevoerd is het geen probleem. Private lease is ook vaak op max 10k km per jaar...

Zal inderdaad van iemand geweest zijn die uit hoofde van zijn functie een leaseauto ter beschikking had.
Meestal worden de beurten wel op tijd uitgevoerd.
Verder hangt het veel af van hoe de berijder er mee om is gegaan, precies zo als met prive auto's.
Maar waarschijnlijk zal iemand die maar 7000 km per jaar rijdt er niet als een wilde mee gereden hebben en zal de auto best netjes behandeld zijn.
Maar het zou ook een poolauto geweest kunnen zijn die voor verschillende medewerkers ter beschikking staat als ze eens zakelijk weg moeten.
Je zou de auto eens goed moeten bekijken, in zijn algemeenheid is er weinig van te zeggen.

Als het een diesel is zou ik het niet durven.
Een benzine kan prima, mits je zelf ook niet alleen korte stukken gaat rijden

Kan. gewoon iemand die liever ging fietsen, in het vliegtuig zat of een burnout jaartje had.

Lease verschilt niet zo veel van particulier in occasionkwaliteit. Sommige leaserijders zijn neatfreaks zonder kinderen en sommige particulieren kopen nieuw, 3 kinderen en 2 honden achterin, wassen met een grindspons etc.

Bedankt voor jullie reactie! Ik ga vandaag een proefrit maken, het is een benzine auto. APK is wel al 2 maanden verlopen maar dat komt vast omdat ze die pas willen vernieuwen als er een koper is. Ben heel benieuwd.

Apk zou ik me niet zo druk om maken bij zo'n relatief jonge auto. Evt onderhandel je erbij dat die apk door een onafhankelijke keurder wordt uitgevoerd (apk door verkoper laten doen verloopt niet altijd eerlijk helaas)

Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met leaseauto's, ze worden vaak ( in tegenstelling tot wat handelaren zeggen) met een beperkt budget onderhouden en de berijder is er vaak ook niet al te zuinig op. Nu is 42.000km niet heel veel, maar als zoals iemand anders hier al zei: een poule auto is geweest dan kun je er nog weleens eentje treffen die een zwaar leven heeft gehad.

Terug
Bovenaan