Ev gezocht voor 50000 km per jaar liefst onder 20k max 30k

Henke wybe

Startmotor
Na 567.000 km is m’n auto echt klaar. Motor trilt, versnellingsbak trilt, in de winter wilde ’ie één keer niet starten (accu dood), en laatst viel de motor spontaan uit toen ik stilstond. Nu ook nog olielekkage. Het is over. Vermoedelijk vliegwiel, accu zal voor de winter moeten, distributieriem moet weer en voorbanden moeten ook, zit je op zeker 2k aan kosten, grote beurt is ook nog weer 400.

Ik rijd veel kilometers per jaar en krijg €780 per maand aan reiskostenvergoeding. Lease mag niet, dus dat zit in m’n salaris, heb 1000 compensatie gekregen per maand bruto plus dus de reiskosten zelf. Binnenkort verhuis ik naar een nieuwbouwhuis met zonnepanelen, dus thuisladen wordt grotendeels gratis.op het werk betaal ik 25 cent dat is heel redelijk.

Ik zoek een elektrische auto met minimaal 400 km echte range, comfortabel op de snelweg, betrouwbaar, en niet te duur in onderhoud.

Budget: liefst rond de 20k, max 30k

Op het lijstje staan:

• Hyundai Kona 64 kWh – superzuinig, maar wat klein
  • Kia e-Niro 64 kWh – ruimer, comfortabeler
  • Tesla Model 3 Long Range (2019–2020) – top qua laden, wel duurder
  • Tesla Model Y Long Range – ruimer dan Model 3, maar prijziger
  • VW ID.3 Pro S / ID.4 (77 kWh) – twijfel hierover, vriend had veel softwareproblemen, dus ben voorzichtig
Je schrijft veel af daarom vind ik een ev interessant als occasion heb het gevoel dat je met y beter nog kunt wachten. En ik breng nu 400 per maand weg misschien wel meer bij benzinestation

Iemand tips of ervaringen, vooral als je ook veel rijdt?

Als je veel rijdt op een dag kan het natuurlijk voorkomen dat je net niet thuis komt. Let bij de auto's ook op de laadsnelheid. Mijn Tesla heb ik ooit bij een supercharger met 250 kW 22 km/minuut geladen en dan kan je snel weer 100 kilometer verder en thuis komen om verder te laden.

Houd er wel rekening dat het bereik sterk seizoensafhankelijk is. In de winter is het bereik zo'n 30% lager dan in de zomer. Momenteel haal ik de WLTP opgave( 60 km) met mijn PHEV, maar in de winter houd het bij max 40 km echt op. Er zijn maar weinig elektrische auto's die ook bij temperaturen rond het vriespunt of lager, daadwerkelijk 400 km halen zonder bij te laden.

Ik kan laden op het werk het verst is 200 maar dan kan ik dus laden normaal gesproken rij ik ruim 200 op een dag heel soms 400

Ik kan laden op het werk het verst is 200 maar dan kan ik dus laden normaal gesproken rij ik ruim 200 op een dag heel soms 400
Dan zou ik de 400 km bereik eis laten varen. Die enkele keer dat je 400 km moet rijden, zou je indien nodig gewoon even een snellader langs de snelweg kunnen opzoeken en dan bv. 15 minuten even wat bijladen, en dan weer verder laden op de plaats van bestemming. ( thuis of op het werk)

Je verteld een hoop maar niks over wat voor auto je zoekt. Het moet een EV zijn, maar ruim, veel of weinig bagageruimte, hoge instap of niet.

Je moet wel Tesla willen rijden, maar een Model 3 lijkt me het meest geschikt.
Mij ook zijn efficiënt rijden relatief zuinig en Musk doet daar niks aan af. Mijn garage adviseerde ook de drie zei dat ze best wat auto’s hadden gehad met laadpunt vervanging. 3k kosten. Zijn goede auto’s vertelde de garage

Je verteld een hoop maar niks over wat voor auto je zoekt. Het moet een EV zijn, maar ruim, veel of weinig bagageruimte, hoge instap of niet.

Het moet een ev zijn, qua ruimte minimaal 400 liter bagage, hoge instap hoeft niet. Hoge afschrijving is belangrijk daarom ook tesla. Zijn ook goede auto’s, goed laadnetwerk, zuinig, ruim

Mij ook zijn efficiënt rijden relatief zuinig en Musk doet daar niks aan af. Mijn garage adviseerde ook de drie zei dat ze best wat auto’s hadden gehad met laadpunt vervanging. 3k kosten. Zijn goede auto’s vertelde de garage
Ik zou persoonlijk eentje van na de facelift, eind 2020, willen. De kwaliteit is volgens mij wat beter, en de standard range heeft vanaf dat moment een LFP accu en een warmtepomp. De stoelen zijn helaas pas met de grotere facelift echt beter geworden.

Het moet een ev zijn, qua ruimte minimaal 400 liter bagage, hoge instap hoeft niet. Hoge afschrijving is belangrijk daarom ook tesla. Zijn ook goede auto’s, goed laadnetwerk, zuinig, ruim
Ik heb een model 3 (2020 model AWD), mijn vrouw en mijn dochter een ID.3 (wel van na de update)

Groot voordeel van de ID.3 : enorm korte draaicirkel, is ook comfortabeler.
Indien je vaak in steden moet zijn, zou ik je echt alleen al daarom een ID.3 aanraden, Model 3 en Y hebben een onhandig grote draaicirkel.
Interieur achterin is ook ruimer in de hoogte in ID.3 . Id.3 is wat minder vlot, maar meer dan snel genoeg (en goedkoper om te verzekeren) Koffer van ID.3 is handiger dan die van de Model3(model Y is wel weer ruimer)

Tesla model 3 is zuiniger, ID.3 van de eerste serie is qua infotainment niet geweldig, dacht niet dat die problemen allemaal opgelost waren met updates.
Maar ja, in de Tesla model 3 ga je ook moeten leren leven met phantom brakes een slecht werkende automatische regenwisser en een lane assist die veel te snel alarm slaat.
Ik denk dat op dat vlak weinig wagens perfect zijn.

Nog een alternatief : ik zie ook goedkope Polestar II te koop (< 30 kEUR).

Ik zat zelf nog aan een Cupra Born te denken, maar die kofferbak is te klein, vind hem er beter uit zien dan de ID3.

Je hebt veel opties tegenwoordig rond de 25k.
Skoda, jaguar, Audi, Kia, Hyundai, auto van de Chinese vrienden (MG, BYD, lynk&co).

Tesla lijkt de meest betrouwbare en beste. Het is echter wel zo dat wij nu, voor mijn gevoel, in een periode zitten waarin de kaarten herverdeeld worden. Over een jaar is het mijn inziens duidelijker waar we heen gaan. Qua techniek maar ook qua bekostiging van bijvoorbeeld brandstof. 1 ding is zeker je zal er flink voor betalen jammer genoeg.

Van je lijstje vallen voor mij al 2 auto's af:
- de VW; hier heb je teveel vooroordelen over en als het dan werkelijk blijkt tegen te vallen heb je spijt dat je je gevoel niet gevolgd hebt
- De Hyundai; Je vindt hem te klein, ik persoonlijk vind hem op de Ioniq 6 na zowat de lelijkste auto dat er op de markt te verkrijgen is. (al moet ik wel zeggen dat het als passagier een prima rijdende auto is, zelf nog niet achter het stuur gezeten)

Met de Kia heb ik geen ervaring - kan ik dus geen mening over geven

Als de Tesla 3 aan je eisen voldoet zou ik die nemen, goedkoper, prima rijbereik en goede technologie. Je maakt er Musk misschien wel rijker mee, maar uiteindelijk is het geen oorlogscrimineel in tegenstelling tot andere oprichters van automerken.
Persoonlijk ben ik niets met een Model 3 aangezien ik niet met de beperkingen van een sedan kan leven als dagelijkse auto, dat ding is verschrikkelijk onhandig voor een ritje naar de bouwmarkt of om een buggy voor een baby in erin te proppen.
Voor mij persoonlijk zou het dan de Model Y zijn. Ik ben wel geen fan van het minimalistische dashboard, maar kan hier nog wel mee leven.

Let wel op wat hierboven ergens beschreven staat; de draaicirkel van zo een Tesla is groot. In ons hoofdkantoor geraak je er niet in 1 beweging de ondergrondse parking mee uit terwijl dit prima kan met de meeste andere auto's.

Kijk ook eens naar een Mégane E-tech of Nissan Ariya, die kan je ook best goedkoop vinden en hebben een prima range. Nadeel van de Ariya is dan weer dat die wat mij betreft net achter de Kona mag staan op het lijstje van lelijkste auto's. (maar mijn mening over wat mooi of lelijk is zal een ander worst wezen).

Van je lijstje vallen voor mij al 2 auto's af:
- de VW; hier heb je teveel vooroordelen over en als het dan werkelijk blijkt tegen te vallen heb je spijt dat je je gevoel niet gevolgd hebt
- De Hyundai; Je vindt hem te klein, ik persoonlijk vind hem op de Ioniq 6 na zowat de lelijkste auto dat er op de markt te verkrijgen is. (al moet ik wel zeggen dat het als passagier een prima rijdende auto is, zelf nog niet achter het stuur gezeten)

Met de Kia heb ik geen ervaring - kan ik dus geen mening over geven

Als de Tesla 3 aan je eisen voldoet zou ik die nemen, goedkoper, prima rijbereik en goede technologie. Je maakt er Musk misschien wel rijker mee, maar uiteindelijk is het geen oorlogscrimineel in tegenstelling tot andere oprichters van automerken.
Persoonlijk ben ik niets met een Model 3 aangezien ik niet met de beperkingen van een sedan kan leven als dagelijkse auto, dat ding is verschrikkelijk onhandig voor een ritje naar de bouwmarkt of om een buggy voor een baby in erin te proppen.
Voor mij persoonlijk zou het dan de Model Y zijn. Ik ben wel geen fan van het minimalistische dashboard, maar kan hier nog wel mee leven.

Let wel op wat hierboven ergens beschreven staat; de draaicirkel van zo een Tesla is groot. In ons hoofdkantoor geraak je er niet in 1 beweging de ondergrondse parking mee uit terwijl dit prima kan met de meeste andere auto's.

Kijk ook eens naar een Mégane E-tech of Nissan Ariya, die kan je ook best goedkoop vinden en hebben een prima range. Nadeel van de Ariya is dan weer dat die wat mij betreft net achter de Kona mag staan op het lijstje van lelijkste auto's. (maar mijn mening over wat mooi of lelijk is zal een ander worst wezen).
Zou met een (nieuwe) Nissan wel oppassen. Goede kans dat het merk binnen een paar jaar niet meer bestaat, en dan is het maar afwachten of ze worden overgenomen door een andere fabrikant o.i.d. Je zit dan wel met een mogelijk probleem op het moment dat je aanspraak moet maken op garantie, nog los van het feit dat het dealernetwerk dan zal verdwijnen.

Kia soul flink ruimer qua interieur dan de kona, bereik in de winter 350 tot 400 km zomer 450 tot 525 afhankelijk van je rechtervoet. 2020 2021 te koop executive tussen 18.000 en 20.000 euro.
Hele fijne en betrouwbare auto

Ik zou ook kijken naar een Hyundai IONIQ5 die zijn er vanaf ongeveer €24000, beste aan die auto is 800v dus heel snel snelladen en ook een prima range ongeveer 400km realistisch. EV6 zou ook nog kunnen maar die zijn meestal wel wat duurder. Als deze te duur zijn is de Niro ook een top auto ik zou wel zoeken vanaf 2020 met een drie fase lader.

Reken je niet rijk met het opladen via zonnepanelen. Als je overdag aan het werk bent met de auto kun je niet laden en in de winter leveren zonnepanelen ook niet zo veel op. Ik denk dat je het goed doet als 20% van de stroom die je gebruikt zelf kunt opwekken. Neemt niet weg dat een EV uiteindelijk wel goedkoper zal zijn.

Zou met een (nieuwe) Nissan wel oppassen. Goede kans dat het merk binnen een paar jaar niet meer bestaat, en dan is het maar afwachten of ze worden overgenomen door een andere fabrikant o.i.d. Je zit dan wel met een mogelijk probleem op het moment dat je aanspraak moet maken op garantie, nog los van het feit dat het dealernetwerk dan zal verdwijnen.
Heb je ook een punt natuurlijk. Voor een 10 jaar oude Navara onderdelen vinden is blijkbaar ook niet voor de hand liggend terwijl er daar veel meer van rondrijden.

Hoelang moet een constructeur eigenlijk onderdelen blijven voorzien?

Wat het dealernetwerk betreft; Mitsubishi is ook weg hier in België, maar er zijn nog wel voldoende servicepunten te vinden.

hier een wij van wc eend reactie maar wel de waarheid:

Ik zou voor de Model 3 LR gaan. Tesla sowieso veruit de beste keuze uit dat rijtje, de Y is wellicht praktischer maar duurder. Onze Model 3 LR uit 2022 staat te koop en valt in je budget. Het voldoet met gemak aan al je eisen en is onderschat qua ruimte. Met frunk erbij meer dan 600 liter en we slepen veel mee op vakanties, past makkelijk. Verbruik is echt laag, zelfs met de 19" wielen, laat staan als je voor de 18 zou gaan met aerocaps. in de 3 jaar dat we hem hebben (en 110k km's veder) slechts 1 ding gehad, kapotte gasveer voor de kofferbak, kosten: €90.

Wij rijden sinds 3 maanden in een model 3 ‘19 LR, niets mis mee, het lane departure gaat wel eens aan, phantom braking vooral als je op de CC rijd en er iemand wil invoegen, doe je zelf beter. De ruitenwissers doen bij ons goed het werk.

Dat lijkt me een heel goede keus! Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen en hoop dat je ons op de hoogte houdt!

Terug
Bovenaan