Euro 95 of 98? Octaan? Ethanol? Additieven? Help!

Guest
Hallo allemaal,

Eind vorig jaar heb ik een Toyota Hi-ace uit 1987 gekocht. Hij is omgebouwd tot kampeerwagen en over twee weken wil ik er mee naar Spanje.
Nu is mij inmiddels duidelijk geworden dat de benzine die we tegenwoordig tanken, niet automatisch fijn is voor mijn 30 jaar oude auto. Maar... nu zie ik door de bomen het bos niet meer en hopelijk willen jullie me wat uitleg geven.
Ik heb begrepen dat mijn auto een hoger octaan gehalte fijner vindt, ivm met pingelen. (Volgens mij heb ik hem dit iig 1 keer horen doen, er zit namelijk altijd euro 95 in zoals de vorige eigenaar mij aanraadde). Ik heb inmiddels verschillende adviezen gekregen. Een daarvan is dus om voortaan met 98 te tanken, maar dit is weer niet overal voorradig (in het buitenland). Een ander advies was dan ook om een additief toe te voegen aan de 95 (vooral ook omdat de kwaliteit van de benzine in Spanje slechter schijnt te zijn), een die beschermt tegen de ethanol in de benzine. Maar zo'n flesje is goed voor 40 liter, er gaat 60 liter in mijn tank en een flesje kost al 10,-. Ik kan moeilijk een hele voorraad van die flesjes meenemen naar Spanje om daar bij elke tankbeurt 15 euro aan additief bij te gooien. Ook werd me geadviseerd om wéér iets anders door mijn benzine te doen, maar dan om de bezinkels uit mijn benzine injectiesysteem te verwijderen. Ik heb hierdoor aardig wat vragen, die ik graag aan jullie voorleg.

Mijn vragen voor nu zijn:
- Hoe schadelijk is het dat er blijkbaar altijd op 95 gereden is, terwijl 98 beter schijnt te zijn? Ik heb hem namelijk maar 1 keer horen pingelen.
- Is het mogelijk om waar het kan, 98 te tanken en 'gewoon' 95 waar dat niet mogelijk is? Kan ik dit mengen en vind mijn motor dat ok?
- Waarom moet ik een additief gebruiken tegen ethanol? Ik dacht dat het octaan gehalte het punt was, wat heeft ethanol hier mee te maken?
- Wanneer ik een additief gebruik, is dit dan elke keer nodig en echt 1 flesje op 40 liter, of mag het ook 1 flesje op 60 liter zijn?
- Is zo'n reinigings additief daadwerkelijk nuttig, of een leuk verkooppraatje?

Als er iemand is die me kan helpen deze 5 vragen te beantwoorden, graag!

Dat vraag ik mij ook af, zou je bv. een kleine hoeveelheid 2-takt olie aan de benzine kunnen toevoegen. Zorgt toch voor een vettige afzetting in het brandstof systeem, en zorgt wellicht voor voldoende bescherming tegen de alcohol.

Een auto uit 87 kan prima op 95 lopen. Oudere wagens dienen aangepast te worden alvorens dit te kunnen tanken ipv 98.

In Frankrijk en Spanje is juist 95 slecht verkrijgbaar en daarvoor in de plaats is er E10, die je motor systematisch sloopt.
Maar 98 is in beide landen gewoon voorhanden.

Gewoon 98 tanken !

Het is precies zoals Quastrelle aangeeft met de aanvulling dat euro95 niet alleen in Spanje en Frankrijk lastiger ( of bijna helemaal niet meer) te verkrijgen is, maar vanaf 1 januari 2017 Belgie ook overgegaan is op E10 in plaats van euro95.
Je bent dus op 98 aangewezen en verkrijgbaarheid is in die landen geen probleem; wel wat duurder 10-15 cent.

NB.. Euro95 bevat 5% ethanoltoevoeging en E10 bevat 10% ethanol toevoeging, terwijl 98 deze toevoeging niet heeft.

Je kan mengen tot je een ons weegt, 95 en 98 zijn verkoopstandaard waar regelgeving voor is. Een 80 liter 98 en 20 liter 95 geeft dus 97.4. Probeer inderdaad zoveel mogelijk 98 tanken (als je dat pingelen vaker merkt).

E10 zou ik liever vermijden. Dat lost plastic delen op.

Die reinigingsflesjes kan je gebruiken, 1 keer per jaar of iets vaker (en meer geconcentreerd) als je motor niet goed loopt.

Pingelen hoeft niet heel ernstig te zijn, als je het merkt een beetje gas lossen, niet te hard rijden en als je in de bergen bent misschien even de motor wat laten afkoelen als daar gelegenheid voor is.

Pingelen kun je niet toewijzen aan ethanol. Ethanol heeft van zichzelf een hoger octaangehalte dan reguliere benzine. Dus een E10, mits bijgemengd met dezelfde kwaliteit als de oude 95 zou ongeveer uitkomen op 97.8 en wellicht zelfs wel boven de 98.0

Ik denk dat er iets anders aan de hand is, hoe staat je ontsteking geregeld, is de toevoer van brandstof die in de verbrandingskamer komt nog goed. En houd je de auto wel in de toeren tijdens het rijden op een berg.

E98 tanken in het buitenland met een oudere auto.
Ookal kan een auto van dat bouwjaar trouwens vaak probleemloos op de voorloper van E95 draaien, namelijk E91. Daarop zijn ze eigenlijk ontwikkeld.

Voor het octaangetal maakt die e10 weinig uit.
Echter de e10 toevoeging in E95 tast nogal wat van de rubbers en pakkingen aan. Zeker bij oudere auto's en hoofdzakelijk bij carburateurs, is deze benzine dus schadelijk en kan na verloop van tijd voor lekkages en vervelende motorproblemen zorgen.

Gewoon zoveel mogelijk die e10-kwastenreiniger proberen te vermijden, dan liever deduurdere 98 in de tank.

Maar als het mijn campertje zou zijn dan zou ik toch serieus na gaan denken over een single lpg-installatie: camper is toch al kwart tarief mrb en dan ben je ook gelijk van dat ethanolprobleem af. (kun je evt. je kooktoestel ook nog lpg-geschikt maken en op de lpg-tank aansluiten)

Terug
Bovenaan