Euro 95 en euro 98 v power racing 100

Octaangehalte tanken volgens advies autofabrikant?

• Totaal aantal stemmers
    109
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Goedenavond, gisteren een discussie gehad met de pompbediende van het lokale tankstation. Hij pakt de slang van de 95 , ik geef vriendelijk aan dat ik graag 98 wil hebben, hij vraagt verbaasd waarom? Ik geef aan dat ten eerste, 95, bio-ethanol heeft, en dit niet goed is voor de motor, daarnaast staat op mijn tankdop 98 , hij zegt dat de fabrikant gesponsord wordt door de benzine-industrie. Met tegenzin tankt hij mijn auto vol met 98 , mij verbazend aankijkend.

Nu na mijn anekdote, als de fabrikant 98 aangeeft, dan moet dit toch? Of ben ik te goedgelovig? Of is v power racing nog beter voor mijn motor, ik tank trouwens altijd 98 nooit 100 of 95.

hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.

Vriendelijke groeten
Alfred

Als de fabrikant 98 voorschrijft is dat wel leading. Hogere octaan houdt in een lagere gevoeligheid voor spontaan exploderen onder zware drukken en hoge tempraturen. Als je stevig aan het rijden bent neemt de temperatuur in de verbrandingsruimte fors toe en bestaat de kans dat het benzine/lucht mengsel niet verbrand nadat de bougie gevonkt heeft, maar explodeert voordat de bougie vonkt. Dit is desastreus voor je motor. Andersom, als de fabrikant 95 voorschrijft heeft het over het algemeen geen nut om er 98 in te gooien, tenzij je de motor zeeeer zwaar gaat belasten.

In 95 zit altijd 10% Ethanol en in 98 zit 0% tot max. 5%. Ethanol
Reden temeer om alleen nog 98 te tanken en liefst Ethanolvrije Shell V Power of BP Ultimate 98.

De BOVAG legt het netjes uit:
Het octaangetal van benzine geeft de mate van klopvastheid aan.

Er zit overigens helemaal geen octaan in benzine. De klopvastheid van octaan (met een octaangetal van exact 100) is slechts een norm. Aan de hand waarvan het octaangetal wordt vastgesteld. Hoe hoger het octaangetal, des te klopvaster is de benzine. Het octaangetal van in Nederland verkrijgbare benzines is 95 of 98.

In het service-/garantieboekje staat aangegeven, welk minimum octaangetal voor uw auto geldt. Wie benzine met een te laag octaangetal tankt (wat vooral in het buitenland nog mogelijk is) krijgt te maken met een pingelende motor. Dan bestaat er op den duur grote kans op zware motorschade. Rijden op benzine met een hoger octaangetal dan vereist levert geen enkel nadeel op, behalve dat u er te veel voor betaalt. Het kan in elk geval absoluut geen kwaad.

Om wat voor auto gaat het? Dat zegt veel over het wel of niet nodig zijn van 98 en of die tegen 95 E10 kan.

Mijn Trabant (4takt versie) kan geen E10 verdragen bijvoorbeeld. Die loopt ook op 98 terwijl die af fabriek slechts 91 hoefde te hebben...

Overigens pompbediende die je auto voltankt? Dat kennen we hier in nederland niet? Waar ben je geweest?

Edit: let aub NIET op je polresultaten. je kunt alleen lezen in het topic als er gestemd is. Mods zijn op de hoogte gebracht want dit werkt niet.
Je kunt pas fatsoenlijk antwoord geven als er juiste info is over welke auto het is en ik kon mn eigen bericht niet eens zien...

Edit 3: dit is inmiddels gewijzigd gelukkig.

Edit 2: De bovag doet een beetje heel erg bangig over te laag octaangetal: Moderne motoren hebben (sinds de jaren 90) een klopsensor die de motor beschermd als het octaangetal om wat voor reden te laag wordt. De mengselvorming wordt aangepast. Alleen wordt je motor er minder efficient van.
het octaangetal wordt met inmenging van E10 trouwens ook anders. (octaanbooster in flesjes is meestal ook op basis van ethanol)

Tank de benzine die de autofabrikant aangeeft. Daar is jouw auto voor ontworpen.

Een hoger octaan tanken heeft geen zin. Volgens mij is het zo simpel.

Bio ethanol is vooral slecht voor auto’s welke er niet voor zijn ontworpen.

Ik woon in Polen , tank vaak bij de PKN Orlen
(Is ook titulair sponsor bij f1 alfa Romeo team Orlen )

En daar staat altijd een persoon buiten die graag voor je wil tanken ;)

Alfred 2088693 zei:

Dat verklaard de pompbediende, maar we weten nog niet welke merk en type auto, motorisatie en bouwjaar ;)

"Geschikt voor E10
Geschikt voor alle Mazda modellen met benzinemotoren geïntroduceerd vanaf 2002 (Mazda6 (GG/GY) en andere modellen te weten:
... Mazda cx-7 (er) ...
Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.

Niet geschikt voor E10
Alle overige modellen die niet onder geschikt voor E10 vallen. Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankklep."

https://www.e10check.nl/auto/mazda/

Alfred 2088693 zei:

Denk dat jazzik je geholpen heeft bij die pomp

Alfred 2088693 zei:
Mazda cx7 2.3 disi

Op spritmonitor rijden daar genoeg mensen standaard op Euro95 en Euro95E10 mee.
Lijkt me niet dat het verschrikkelijk veel kwaad kan. Tenzij je natuurlijk constant op vol vermogen op de snelweg zware aanhangers gaat trekken met een gangetje van 130 en harder.

Aanbevolen wordt 98 volgens mijn tankdop en instructieboekje.
Het lijkt mij beter en ik moet zeggen dat het iets zuiniger is qua verbruik.

Alfred 2088693 zei:
Aanbevolen wordt 98 volgens mijn tankdop en instructieboekje.
Het lijkt mij beter en ik moet zeggen dat het iets zuiniger is qua verbruik.
Je geeft hier zelf eigenlijk al het antwoord. Het wordt aanbevolen door de fabrikant en het is iets zuiniger. Dan is nu de enige vraag, is het jouw de meerprijs waard?

Ik tankte altijd E5, de meerprijs was zo'n 8ct en dat was het mij waard. Maar deze week ben ik toch weer overgestapt op E10. Het viel mij namelijk op dat de meerprijs inmiddels 25ct is geworden, en dat gaat mij even te ver.

Als een automotor 98 nodig heeft (misschien alleen bij zwaardere belasting van de motor) zal je wel 98 moeten tanken. High speed knock hoor je niet, maar funest voor je motor.

Barri zei:
Ik tankte altijd E5, de meerprijs was zo'n 8ct en dat was het mij waard. Maar deze week ben ik toch weer overgestapt op E10. Het viel mij namelijk op dat de meerprijs inmiddels 25ct is geworden, en dat gaat mij even te ver.

Zelfde hier, misschien als het erg koud wordt weer E5.

Hier kost V-Power 34 cent extra. Ik was 2 weken teug in Zwitserland en daar was het prijsverschil maar 6 cent. Hoe is het mogelijk.

Zwitserland is geen lid van de EU en de prijzen en prijspolitiek t.a.v. veel dingen zijn dus niet vergelijkbaar.
Super benzine relatief goedkoop, maar heel veel andere dingen duur.

Ik heb me weleens laten vertellen dat alle benzine voor alle pompstations in Nederland gelijk is. Het komt allemaal bij dezelfde haven terminal vandaan.

Dan wordt er een magisch goedje toegevoegd. En poef nu is het V-Power of Ultimate.

Dat goedje is dan 1 op de paar 1000. Dus reken zelf maar uit wat dat goedje dan per liter kost.

Ik heb een auto (fabricage jaar 2003) waar gewoon de 95 indicatie op staat.
Ook de E10 check geeft aan dat mijn motor 'geschikt is'
Echter ik heb sinds de invoering van E10, nooit meer 95 getankt...
Want het is allemaal leuk en aardig dat een E10 check mij verteld dat dit geen enkel probleem is, maar ik hoop mijn auto nog ver het EV tijdperk in te kunnen rijden.
Mijn auto is NIET gemaakt met E10 in het achterhoofd, en dus kan ook niemand mij vertellen wat dit mogelijk op de langere duur (en hopelijk dus nog steeds met mij als bezitter) gaat doen....

Het prijsverschil is overigens nu wel absurd hoog, het was eerst maar iets van 12 cent, wat in werkelijkheid minder was want de auto rijdt wel degelijk zuiniger met E5 (waar vooralsnog vlg's BP en Shell niets in zit) dan met E10 en dus wordt dat verschil in prijs iets minder (ik baseer mij op ervaringen van mensen om mij heen, heb geen praktijk ervaring)
Nu is het verschil 25 cent, en ik had dan ook graag gezien dat Autoweek hier eens een onderzoekje met verklaring aan zou wijden, want ik kan ondanks mijn schrijven naar BP (die alleen maar antwoorden hoe goed dat hun brandstof wel niet is) geen enkele logische verklaring vinden (en het argument dat Bio-ethanol goedkoper is dan pure benzine dekt met die tot 10% toevoeging het verschil natuurlijk bij lange na niet...

Erwin 1402253 zei:
Ik heb me weleens laten vertellen dat alle benzine voor alle pompstations in Nederland gelijk is. Het komt allemaal bij dezelfde haven terminal vandaan.

Dan wordt er een magisch goedje toegevoegd. En poef nu is het V-Power of Ultimate.

Dat goedje is dan 1 op de paar 1000. Dus reken zelf maar uit wat dat goedje dan per liter kost.

Ik heb een aantal klussen gedaan bij BP Amsterdam (Tankopslag) en daar kwamen alle merken RON95 uit dezelfde tanks en werd bij de uitgang het merk bepaald door additieven.
Hetzelfde gold voor RON98 , de klopvastheid komt uit het raffinageproces en niet uit additieven.
Per dag kon via de controlekamer bepaald worden welk merk en type benzine er in de tankauto's gepompt werd.
Langs de aanvoerstraat stonden gewoon kleine tankjes met additieven.

Benzine met hoger octaan tanken heeft wel degelijk zin.
De klopvastheid is hoger. Moderne motoren (pakweg laatste 15 jaar) hebben een actieve klopregeling. Wat wil zeggen; de pingelgrens wordt steeds actief opgezocht door de ontsteking te vervroegen. Hierdoor krijg je meer vermogen. Bij detecteren van pingelen schroeft de ECM de ontsteking weer een paar graden naar achter, waarna de grens weer opgezocht wordt. Vooral bij sportieve en turbo- motoren is het verschil heel goed merkbaar.

Verschilt enorm per auto.
Bij mijn vorige auto, een Ford C-Max 1.5 Ecoboost was er wel verschil te merken in het loopgedrag, qua verbruik nooit echt een verschil kunnen merken.
Bij mijn huidige auto, een Toyota Corolla hybride nooit een verschil kunnen merken. Dit is dan ook een atmosferische motor met een relatief lage compressieverhouding en dan maakt het minder uit.

Pietzoveel zei:
Als een automotor 98 nodig heeft (misschien alleen bij zwaardere belasting van de motor) zal je wel 98 moeten tanken. High speed knock hoor je niet, maar funest voor je motor.
Met de Kever en de Smart blijf ik E5 tanken, maar met de Golf ben ik nu overgestapt naar E10.

De kever zal zelfs op lager octaan kunnen rijden (lage compressie, iets van 7.5:1 meen ik, iets van 87 RON minimaal, weinig vermogen per liter cilinderinhoud), maar waarschijnlijk minder tegen de alcohol in de benzine kan vwb de pakkingen en rubberen delen/afdichtingen in de carburateur.

In een kever zou ik wel euro98/E5 doen: wordt waarschijnlijk weinig mee gereden => die bio-ethanol-bende trekt vocht aan, vooral bij langdurig stilstaan. Vocht in de tank en/of carburateur is niet handig.

In m'n huidige dagelijkse 93'er VW Polo tank ik bewust euro95/E10, sinds de aanschaf begin 2021: als die verhalen van aangevreten brandstofslangen, kapotte brandstofpompen etc geloof ik nog niet. Voor 't octaangetal hoef ik 't sowieso geen duurdere benzine te tanken: euro91 is al voldoende volgens de fabrikant. Vooralsnog heb ik geen klachten met E10. Ben benieuwd of er in de toekomst klachten komen.

Terug
Bovenaan