Euro 4 bus, door blijven rijden?

Jheroen

Wegverkenner
Ha allen,

In bezit van een euro 4 vivaro dc 2012 met weinig kilometers, geen werkbus en supernetjes. Kom niet (zeer weinig) in milieu zones (degene die er op dit moment zijn). De milieu zones zullen in de toekomst wellicht worden uitgebreid net als alle gedoe omtrent hogere mrb ivm fijnstoftoeslag etc.

Al een tijd dubben over doorrijden (auto wordt dan nog sneller minder waard) plus vermoedelijke nieuwe milieuregels leggen het gebruik nog verder aan banden.

Andere auto betekent nieuwe kosten (maar ook iets leuks kopen omdat het kan/mag) deze blijven rijden betekent elk jaar een jaar ouder en minder opbrengst plus meer kosten mrb en lastiger om ergens nog te komen ivm de zones.

Er zijn vast mensen die hier iets over kunnen zeggen.

Laatst bewerkt:
In Duitsland en Frankrijk zijn ze al zover dat ze milieuzone's gaan afschaffen. Het wagenpark is inmiddels zoveel nieuwer dat de steeds kleinere groep met een oude auto heel de rompslomp met de zone's niet meer rechtvaardigd.

Nederland loopt er weer achteraan maar ook hier zou ik me er niet te druk om maken.

Kortom, lekker blijven rijden.

In Duitsland en Frankrijk zijn ze al zover dat ze milieuzone's gaan afschaffen. Het wagenpark is inmiddels zoveel nieuwer dat de steeds kleinere groep met een oude auto heel de rompslomp met de zone's niet meer rechtvaardigd.

Nederland loopt er weer achteraan maar ook hier zou ik me er niet te druk om maken.

Kortom, lekker blijven rijden.
Wat ik graag zou doen is iets anders dan wat meer voor de hand ligt. Keuzes maken zeker over dingen die flink geld kosten is iets waar ik tijd voor nodig heb, zeker als je niet veel rijd.

Waar gebruik je de bus voor?
De bus was in het verleden de opvolger van een zelfde bus, destijds hadden we een caravan die ermee vervoerd werd plus (nog altijd) honden mee ergens heen.
Ik kon de huidige bus overnemen met zeer weinig kilometers en is de oude verkocht. Het is geen werkbus zoals je ze altijd ziet, maar door zakelijk (grijs) te rijden is het betaalbaar (mrb/afgeschreven) en daarnaast handig met af en toe fietsen mee ergens heen, wat spullen afvoeren/vervoeren en de prettige hoge zit plus diesel rijden.

Na verhuizingen en het verdwijnen van de meeste langere ritten plus geen camping etc meer is de huidige functie niet veel bijzonders meer.

Dat is dan meteen het punt van overdenken.

Hij is nu 13 jaar oud, dus met dat 'nog harder afschrijven' zou het wel meevallen. Gewoon lekker doorrijden tot er echt hoge kosten aan komen.

Hij is nu 13 jaar oud, dus met dat 'nog harder afschrijven' zou het wel meevallen. Gewoon lekker doorrijden tot er echt hoge kosten aan komen.
Ik denk als ik verstandig ben dat dat wel de beste optie is, de waarde is al niet bijster interessant meer. Daarnaast is de staat van onderhoud prima.
Een veel nieuwere en vooral duurdere auto neerzetten met hetzelfde gebruik als deze is een discutabele oplossing.

Klinkt als een mooie basis voor een bus campertje. Genoeg bedrijven die een mooie inbouw verzorgen. Gok zo dat een goed onderhouden bus met niet teveel kilometers best wat waard kan zijn.

Klinkt als een mooie basis voor een bus campertje. Genoeg bedrijven die een mooie inbouw verzorgen. Gok zo dat een goed onderhouden bus met niet teveel kilometers best wat waard kan zijn.
Tsja, maar waar moet je kenbaar maken dat je deze in de aanbieding hebt zodat die bedrijven het zien, enig idee?

Op marktplaats zetten met die vermelding. Zelfbouwcampers zie je steeds vaker en het aanbod goede gebruikte bussen is niet zo groot. De kopers regelen zelf de inbouw.

Vivaro vind ik niet heel groot voor een buscamper. Denk dat de zelfklussers dan toch eerder een maat groter kiezen, Movano, Ducato generatie dus.

Vivaro vind ik niet heel groot voor een buscamper. Denk dat de zelfklussers dan toch eerder een maat groter kiezen, Movano, Ducato generatie dus.
Probleem met die bussen is dat ze vaak net te groot zijn om te mogen parkeren volgens de APV. Een Vivaro of Transporter heeft dat niet. Hefdak erop en met de juiste inbouw kan je dat ding zowel dagelijks als met kamperen gebruiken met campertarief.

Terug
Bovenaan