ervaringen verbruik Ford Ka

Angela P

Net ingestapt
Ik heb onlangs een Ford Ka gekocht uit 2008. Ik had gelezen dat het verbruik 1 op 16 ongeveer was. Echter moet ik met een tankinhoud van ca 30 liter al na 340 km al weer tanken. Mijn Opel uit 2007 was nog zuiniger. (weggedaan omdat er een nieuwe motor in moest en dat werd te duur)
wat zijn jullie ervaringen? Het is natuurlijk wel winter nu. En ik rij er op lange stukken na, ook weleens kleine stukken mee ( max 7 km). De auto is van een oude man geweest die 1 keer per week een ritje van 40 km maakte.
Ik heb mijn auto overigens vandaag laten nakijken, de brandstofleiding was wat poreus en is vervangen, verder was mijn auto top in orde.

Wat is anders een leuke, kleine, lichte (max 1000 kilo) en gebruiksvriendelijke auto?

Is dat het oude model of al het nieuwe model Ka? Het oude model stond bekend om het relatief forse brandstofverbruik.

Angela Pouwels zei:
Ik heb onlangs een Ford Ka gekocht uit 2008. Ik had gelezen dat het verbruik 1 op 16 ongeveer was. Echter moet ik met een tankinhoud van ca 30 liter al na 340 km al weer tanken. Mijn Opel uit 2007 was nog zuiniger. (weggedaan omdat er een nieuwe motor in moest en dat werd te duur)
wat zijn jullie ervaringen? Het is natuurlijk wel winter nu. En ik rij er op lange stukken na, ook weleens kleine stukken mee ( max 7 km). De auto is van een oude man geweest die 1 keer per week een ritje van 40 km maakte.
Ik heb mijn auto overigens vandaag laten nakijken, de brandstofleiding was wat poreus en is vervangen, verder was mijn auto top in orde.

Wat is anders een leuke, kleine, lichte (max 1000 kilo) en gebruiksvriendelijke auto?

Als het 1000 kg mag zijn: 1050 is hetzelfde bedrag aan hsb

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/152-Ka.html?constyear_s=2005&constyear_e=2007&powerunit=2

Gemiddeld 14,5 km per liter dus. Maar er zijn duidelijk ook mensen die bijna 1 op 19 kunnen halen met een ka.......

Lijkt me prima als je niet bizar veel rijdt?

Angela Pouwels zei:
Echter moet ik met een tankinhoud van ca 30 liter al na 340 km al weer tanken.

Hoeveel liter tank je dan na 340 km? Als het lampje 'reserve' brandt en/of de naald van de meter bij 0 staat, wil dat niet zeggen dat hij leeg is. De tankinhoud is overigens 42 liter; bedoel je dat je dan inderdaad exact 30 liter tankt? Dan had je dus nog best 100 km verder kunnen rijden.

Maar de juiste manier van verbruik vergelijken is toch: helemaal voltanken (liefst tot je het benzineniveau in de vulpijp kunt zien, dus langzaam aan met de laatste liter), km-stand opnemen, tank leeg rijden, weer voltanken (tot hetzelfde zichtbare benzineniveau), aantal verreden kilometers noteren en delen door het aantal getankte liters. Bij 340 km en 30,0 liter krijg je dan 1 op 11,3 en dat is inderdaad wat mager. Maar als het eigenlijk 28 liter was (want jij hebt het over "circa" 30 liter en hoe vol was hij eigenlijk precies...), dan is het bij 344 km (want misschien heb je dat ook afgerond) 1 op 12,3.

Vergelijken met je Corsa gaat niet meer, want daarvan heb je waarschijnlijk het verbruik ook niet zo precies gemeten (en zat je er misschien juist boven en hier er misschien juist onder).

Hmmm, als je lange stukken rijdt kan je met een oud model Ka makkelijk 1:16+ halen. En in de stad is 1:13 prima haalbaar. Zeker weten dat alles in orde is en heb je je verbruik wel goed gemeten?

Mechanix zei:
Hmmm, als je lange stukken rijdt kan je met een oud model Ka makkelijk 1:16+ halen. En in de stad is 1:13 prima haalbaar. Zeker weten dat alles in orde is en heb je je verbruik wel goed gemeten?

Ik heb pas getankt. Helemaal vol. 168 km gereden en de tank is half leeg.. dus tja..

Angela Pouwels zei:
Mechanix zei:

Ik heb pas getankt. Helemaal vol. 168 km gereden en de tank is half leeg.. dus tja..

Dat zegt dus niets. Zie de post van cirKel op 09-12-2017 17:59

Je meet het verbruik volgens de Braadslee-methode, die werkt niet. Probeer inderdaad eens de cirKel-redenering, welke daadwerkelijk hout snijdt.

Ik heb geen persoonlijke ervaring maar ik kan me herinneren dat een kennis van mij regelmatig klaagde over het verbruik (en andere dingen) van haar verschillende Ka's.

Wie meet nou in vredesnaam zijn verbruik aan de hand van de brandstofmeter (tank half leeg).
Enige goede manier is de methode cirKel en dan zo nauwkeurig doen als hij omschrijft.
Plaats dan maar weer eens een berichtje en kunnen we meer conclusies trekken.

ik heb ondanks een ford ka gekocht van 2002 hij rijd geweldig en hij heeft nieuwe apk maar het benzine verbruik is 200 km op een halve tank is dit normaal heb hem vol getankt en hij staat nu half weet iemand hoeveel km ik kan rijden op een volle tank mvg johan

Dhr henraath zei:
ik heb ondanks een ford ka gekocht van 2002 hij rijd geweldig en hij heeft nieuwe apk maar het benzine verbruik is 200 km op een halve tank is dit normaal heb hem vol getankt en hij staat nu half weet iemand hoeveel km ik kan rijden op een volle tank mvg johan

Ja, dat is normaal. Als je de tank leegrijdt, gaat er maar ca. 30 liter in. En het is geen heel zuinige auto.

Als je een zuinige auto zoekt die toch redelijk ruim is moet je eens kijken naar de Daihatsu Cuore van de laatste generatie. Die rijdt heel makkelijk 1 op 18 tot 1 op 20.

verlichting2 zei:
Als je een zuinige auto zoekt die toch redelijk ruim is moet je eens kijken naar de Daihatsu Cuore van de laatste generatie. Die rijdt heel makkelijk 1 op 18 tot 1 op 20.

Hij heeft de Ka onlangs gekocht! quote : ik heb ondanks een ford ka gekocht : unquote

verlichting2 zei:
@Speedtouch:
Maar in de openingspost staat ook:
Angela Pouwels zei:
Heb je ook de datum van die openingspost gezien?
En de datum waarop deze member de laatste keer een bericht heeft geplaatst?
Dus, je opmerking is niet meer relevant voor die persoon.

1 ding is zeker, zo’n Ka zuipt als een tempelier. 1 op 13 was destijds heel normaal bij de Ka van mijn vrouw.
Dus met 13x30 liter zou je 390km op een tank moeten kunnen halen.
In de praktijk was het bij 450km, maar ik ben gewend de tank tot de vulopening vol te druppelen.

Dhr henraath zei:

Tank 'm eerst weer eens af (vol). Lijkt mij sterk dat er dan 20 liter in gaat (ervan uit gaande dat je de vorige keer de slurf goed vol gedouwd hebt. ;) )

Terug
Bovenaan