ervaringen rij modus

zoefff

Wegverkenner
Ik heb sinds een aantal maanden een auto waarbij er een z.g. rij modus op zit, normaal/eco/sport stand.

Ondanks dat de motor inhoudt (cc) zeer gering is ervaar ik op kleine schaal wel een verandering in de karakter ervan waarbij het verbruik idd minder kan uitvallen doordat die minder snel in de toeren klimt en omgekeerd juist meer verbruikt doordat die sneller in de toeren gaat en dus sneller zijn snelheid opbouwt....

Wellicht willen diegene waarvan hun auto ook met iets soortgelijks is uitgerust hun ervaringen delen......

Een tijdje terug was er in de serie 'Op de Rollenbank' van Autoweek een auto die juist in de eco-modus meer vermogen haalde dan in de normale/sportstand.

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/volvo-s60-t4-polestar-engineered-op-de-rollenbank/

Bij mijn auto (CT200h, hybride) is vooral de gasrespons hetgeen dat veranderd.

In de ecostand moet je het pedaal best ver intrappen om flink vooruit te komen. In de sportstand hoef je 'm maar een beetje in te trappen en je krijgt een duw in de rug (de elektromotor werkt dan meteen mee).

Het verschil tussen eco en normaal is eigenlijk minimaal bij mijn auto.

Verbruik ontloopt mekaar niet veel in die standen, veel is afhankelijk van hoe je zelf rijdt.

Zelf rij ik bijna altijd in de eco-stand. Dit rijdt wat soepeler als wanneer je steeds een flinke duw in de rug krijgt als je 't pedaal een beetje intrapt vind ik.

Bij mijn auto, een Opel Insigina, veranderd er de nodige dingen in de sportstand. De automaat schakelt later op/eerder terug, de motor reageert beter op het gas, sturen gaat zwaarder en de schokbrekers worden stijver. Maar ik gebruik de sportstand eigenlijk nooit: De automaat schakelt ook in normale mode wel terug bij kickdown en trek lang door bij veel gas, de motor heeft genoeg kracht, de schokbrekers passen zich toch wel aan als het nodig is en zwaar sturen is overbodig. Alleen in de bergen is het eerder terugschakelen en later opschakelen misschien handig. Verschil in verbruik heb ik nooit naar gekeken, ik rijd voornamelijk 120 km/u of harder, dat doet de auto in beide gevallen in de 6de versnelling.

Bij de 5 serie is sportstand voor mijn gevoel hetzelfde als de automaat in sportstand plus stijvere vering.

Het toerental wordt boven de 2000 gehouden in plaats van 1100 en het schakelen gaat echt met klappen in je rug. Eigenlijk is hier niet voor langer dan een sprintje mee te rijden, veel te aggressief.

In comfort mode is het onderstel zachter geveerd, ik merk geen verschil aan het schakelen ten opzichte van Normaal.

Eco heb ik niet en in Sport + gaat de traction control (deels) uit.

Terug
Bovenaan