Ervaringen met Opel Astra K (sports tourer)

A

Anoniem

Guest
Beste forumlezers,

Ik ben nieuw op dit forum, en doe direct beroep op jullie ervaringen en kennis. Ik sta namelijk voor een erg moeilijke keuze. Ik ben officieel afgestudeerd en werkzoekend. Hiervoor ben ik dus op zoek naar een eerste wagen. Ik heb een budget van maximaal 9500 euro, en zoek een wagen vanaf bouwjaar 2015/ 2016 (i.v.m. euronorm).

Ik heb mijn oog laten vallen op de open Astra K, een erg mooie wagen, en vrij makkelijk te vinden rond de 9000 euro met 120 000 kilometer op de teller. Lijkt me erg netjes als eerste wagen. Natuurlijk wil ik als jonge bestuurder niet direct een kost van 2000 euro hebben. Ik lees op diverse fora dat er problemen zijn met het uitvallen van de navigatieschermen, defecte kettingspanrollen (kost van 1500 - 2000 euro), vasthangende koppeling, ... .

Nu weet ik ook wel dat mensen vaker op fora hun mening uiten wanneer deze negatief is. Wanneer een wagen voor zeer goede ervaringen zorgt hoor je dat zelden.
Daarom mijn oproep: zijn hier mensen die ervaring hebben met deze wagen of er meer van weten? ZOWEL POSITIEF ALS NEGATIEF.

Verder kijk ik ook nog naar de Ford focus mk3.5 stationwagon.

Alvast bedankt voor de reacties. Hopelijk voel ik me snel thuis op dit forum o_O

Ik heb zelf een Astra K ST gehad (KS-693-G) waar ik veel plezier en gemak van heb gehad. De grote afstand tussen bestuurder en voorruit, geeft een ruimtelijk MPV gevoel. Ook,achterin is de auto lekker ruim. Wat mij betreft een aanrader. Een klein minpuntje was de schok bij abrupt gasgeven bij de 1.0 motor. Verder kan ik niets negatiefs verzinnen of bedenken.
Indien je voor de 1.0 motor kiest, ga dan altijd voor een handgeschakelde versie. Er is ook een versie met robot-schakel "automaat", oftewel de easytronic. Dit soort transmissies moet je mijden als elke enge ziekte. Die "zuigen" alle rijplezier uit een auto.

Supervisor R zei:
Ik heb zelf een Astra K ST gehad (KS-693-G) waar ik veel plezier en gemak van heb gehad. De grote afstand tussen bestuurder en voorruit, geeft een ruimtelijk MPV gevoel. Ook,achterin is de auto lekker ruim. Wat mij betreft een aanrader. Een klein minpuntje was de schok bij abrupt gasgeven bij de 1.0 motor. Verder kan ik niets negatiefs verzinnen of bedenken.
Indien je voor de 1.0 motor kiest, ga dan altijd voor een handgeschakelde versie. Er is ook een versie met robot-schakel "automaat", oftewel de easytronic. Dit soort transmissies moet je mijden als elke enge ziekte. Die "zuigen" alle rijplezier uit een auto.

Bedankt voor uw reactie. Leuk te horen dat u er erg over te spreken was. Mag ik vragen hoeveel kilometers u met de wagen gemaakt heeft / wat de kilometerstand was? Ik zou sowieso voor de 1.6 diesel gaan met handbak. Ik ben inderdaad op zoek naar een ruime wagen waar ik lang mee kan doen. Qua ruimte zal het wel snor zitten denk ik.

Eliott zei:
Supervisor R zei:

Bedankt voor uw reactie. Leuk te horen dat u er erg over te spreken was. Mag ik vragen hoeveel kilometers u met de wagen gemaakt heeft / wat de kilometerstand was? Ik zou sowieso voor de 1.6 diesel gaan met handbak. Ik ben inderdaad op zoek naar een ruime wagen waar ik lang mee kan doen. Qua ruimte zal het wel snor zitten denk ik.

Ik had de auto nieuw gekocht en er 2 jaar en 30000 km mee gereden, dus dat is niet veel. Maar wel genoeg om er een goede indruk van te krijgen. Maar na 5 Opels, wilde ik eens wat anders proberen.

Heb zelf ruim een half jaar in een K Sports Tourer mogen rijden. Deze auto kwam als lease-auto beschikbaar toen een collega het bedrijf verliet. Deze auto is solide en is goed in elkaar geschroefd. Ze is ook bij mij in ruim 20.000 km een prima en probleemloze reisgenoot gebleken. Ze deed zonder gemekker haar werk. Geen gemopper daarover. Integendeel. Toch heb ik nooit een klik gehad met de auto hoewel je een gegeven paard zeker niet in de mond moet kijken. Het was toch wel een beetje een grijze muis en ontlokte bij mij zeker geen must-have gevoel. Het ontwerp van de metalen strip tussen de C- en de D-stijl heb ik echter nooit begrepen. Die was op zijn minst vreemd te noemen en de ontwerper daarvoor zou wat mij betreft zeker op zijn minst vier weken op water en brood moeten leven.
De Astra K sports Tourer is absoluut geen vervelende of verkeerde auto maar ik heb er niets mee (gehad).
Om mijn verhaal af te ronden: de Astra is inmiddels vervangen door een Renault Talisman. Die auto heeft wat mij betreft wel dat must-have gevoel. Een andere categorie auto, dat dan weer wel.
Veel succes met het zoeken naar een mooie Astra.

Ik had een hatchback 1.6 tdci 136 pk (diesel dus) Innovation in de lease van 2016 t/m 2019. Nagenoeg alle opties, dus leren bekleding, schuifdak, stoelverwarming voor- en achterin, stoelventilatie, bestuurdersstoel elektrisch met geheugen en massage, etc. In 3 jaar 140.000 km mee gereden.

Overall een heerlijke auto waar ik nog regelmatig aan terugdenk. Comfortabel maar toch heel wendbaar en leuk om te rijden, ruim, netjes afgewerkt en solide gebouwd, redelijk stil, fijne ergonomie, helder en vlot infotainment. Stoelen absoluut uit de kunst, al hadden ze wat zachter gemogen. Een -voor een 1.6- erg krachtige diesel met 136pk/320Nm, die er goed aan sleurde. De bakverhoudingen (zesbak) leken voor de verandering eens minder op sparen en wat meer op rijplezier gekozen, ook wel weer eens fijn. Gemiddeld verbruik was rond de 1 op 18.5, maar een rustige rijder moet 1 op 20 wel kunnen halen.

Minpunten vond ik:
- De lichtsensor/automatische verlichting, traag en foutgevoelig;
- De versnellingsbak schakelde prima wanneer je 'm rustig behandelde, maar bliefde zeker geen vlot schakelwerk;
- Wegrijden uit stilstand vergde wat gewenning, de auto trilde altijd een beetje op het aangrijpingspunt, koppeling sowieso wat vaag;
- De spiegels die niet automatisch inklapten bij vergrendelen.
- Verder was android auto nog niet beschikbaar, iets latere auto's hadden het echter wel. Kennelijk was het echt niet mogelijk de software te laten updaten (kan aan de garage gelegen hebben)
- Botswaarschuwingssysteem erg slecht (maar dat geldt voor heel veel modellen heb ik gemerkt);

Qua gedoe met de auto:
- Een paar keer is het dashboard uitgevallen, veel waarschuwingslampjes en stilhangende meters tijdens het rijden. Herstarten en het was weer allemaal prima.
- Koppelingspedaal begon te haperen rond 120k km, koppelingscilinder vervangen;
- Een keer viel bij oprijden snelweg het vermogen compleet weg. Oorzaak nooit achterhaald, ook nooit meer voorgekomen

Zo'n astra K is volgens mij een prima auto, die enkele mensen die ik ken zijn er unaniem zeer goed over te spreken. het is gewoon een moderne frisse auto, rijd goed, moderne techniek. Kwam destijds ook goed uit rij-testen en de aanschafprijs als occasion is ook relatief gunstig.

Als het even kan zou ik wel kijken of een innovation uitvoering lukt in jou budget

Tja de Astra K... Als benzine met 1.0 en 1.4 heel goed... De 1.6cdti kent inderdaad wel wat kleine probleempjes (maar geen hardnekkige), de ketting gerelateerde problemen die jij al hebt gelezen komen wel eens voor maar niet bij elke auto.

Mocht je echt op safe willen spelen en je wil een diesel dan is met jouw budget de Renault Megane 3 1.5dci de veiligste optie. Die gaan echt niet stuk.

Ik heb een 1.6CDTI 110pk Business een jaartje gereden in de lease (stond nog in de pool toen mijn Octavia ingeleverd moest worden, en ik maak er een hobby van om oude contracten af te rijden waar de ander de eigen bijdrage al van heeft betaald). Probleemloos van 60k naar 100k gereden, toen werd ie 4 jaar oud en moest hij weer weg. Ik herken wel een beetje wat Olav Geleyns hierboven schrijft; ondanks dat er weinig op aan te merken was, was er ook niets waar ik warm van werd. Hij doet z'n werk prima, rijdt zuinig, vlot genoeg indien noodzakelijk, en de ruimte was ook prima. Ik 'lig' in de auto als ik mijn vriendin mag geloven, maar zonder inschikken kon er nog een volwassene achter mij plaatsnemen (zolang die niet te lange benen had...). Maar om nou te zeggen dat ik echt blij was met mijn auto? Neuh. De vieze kleur bruinpaars zal niet meegeholpen hebben overigens, al geeft dat wel minder lijkwagenassociaties met die chroomstrip. Maar goed, die kun je ook in het zwart krijgen.

Het enige dat me stuurde is het stuurgedrag, hij is enorm stabiel op rechte stukken, maar ik had het idee veel eerder de voorkant kwijt te raken dan ik had bij de Octavia, en al helemaal in vergelijking met de Focus die ik nu heb (al is dat natuurlijk wel de benchmark qua stuurgedrag in dit segment). Al moet ik daarbij toegeven dat 'enthousiast' een bocht induiken wel deel uitmaakt van mijn dagelijkse rijstijl, dat zal lang niet voor iedereen gelden. Voor de rest is het een plezierige, probleemloze reisgezel geweest.

Ik heb circa 145.000km ervaring met een Astra K 1.4T. In 2016 nieuw gekregen.

De auto was (bijna) full option. Ik had o.a. geen schuifdak, geen geventileerde stoelen en geen CD speler. Al het andere eigenlijk wel. Ik zou aanraden om minsten een Innovation+ uitvoering uit te zoeken, dan heb je een lekker luxe auto. Intelilux LED verlichting is ontzettend prettig om te hebben, zou ik ook de voorkeur aangeven.
Overigens heb ik wel vocht in één van de koplampen gehad welke onder garantie/coulance vervangen is, ik heb begrepen dat dat grapje een paar duizend euro gekost heeft vanwege de dure LED matrix verlichting...... blij dat het een lease auto was cq garantie/coulance.

Verder in al die kilometers geen enkel rammeltje of kraakje geconstateerd, was een fijne en vlotte auto.

Je bent opzoek naar een diesel, dus onderstaande is niet van toepassing maar wellicht goed voor anderen om te weten:

Wel heb ik wat motorproblemen gehad welke nooit helemaal zijn opgelost. De auto hield af en toe een klein beetje in en heel af en toe een beetje meer. Iets wat ik niet kon reproduceren als ik bij de dealer was en de dealer kon de oorzaak ook niet echt vinden. Na een vakantierit waarbij het euvel nog veel erger was is na de vakantie de turbo vervangen....... dat hielp iets maar af en toe inhouden bleef.

Ik heb zelf een Astra K 1.4 T Sportstourer Innovation. Heerlijke auto en gewoon heel veel value for money. Ik zou hier niet je info halen maar daarvoor kun je veel beter aanmelden op:

162026792_3791096064293325_4425441244660245640_n.jpg

Zit ik zelf ook bij en alle ins en out mbt de Astra K en allerlei leuke acties, mods, enz...

rjthefrisian zei:
Ik heb zelf een Astra K 1.4 T Sportstourer Innovation. Heerlijke auto en gewoon heel veel value for money. Ik zou hier niet je info halen maar daarvoor kun je veel beter aanmelden op:

162026792_3791096064293325_4425441244660245640_n.jpg

Zit ik zelf ook bij en alle ins en out mbt de Astra K en allerlei leuke acties, mods, enz...
Eens met RJTheFrisian, meld je aan op bovenstaande FB-groep.

Ik heb zelf een 1.6CDTI 136pk uit 2018, in het rood en in Business Executive uitvoering.
Veel luxe snufjes, maar geen intellilux matrix led-verlichting maar gewoon halogeen. En geen leder, maar de beige variant van het interieur.
Nu 128.000km naar volle tevredenheid mee gereden.
Binnen de garantietermijn is wel de koppeling vervangen voor een zwaardere, maar ik betwijfel of het euvel productspecifiek is of gewoon aan mijn rijstijl lag.

Maar zoals RJ al benoemde, we zien je graag op het Astra K Forum NL

Supervisor R zei:

Was dit een grijze Innovation +?

Terug
Bovenaan