Ervaringen met anti-slip trainingen?

A

Anoniem

Guest
Hi,
Ik wil voor mijn zoon en mij een anti-slip cursus boeken, maar kan door de bomen het bos niet meer vinden :) Er zijn er veel die een training aanbieden, maar er zijn maar weinig goede reviews te vinden. Veel reviews spreken over veel te weinig tijd echt achter het stuur. Kwam zelf nu uit bij BMW Experience van Slotemakers in Zandvoort en dan de rijvaardigheidstraining van een dag.

Iemand specifiek met die training ervaring? Maar ik hoor ook graag tips van andere centra die goed bevallen zijn. En hoe lang duurde de training? (3u / halve dag / dag)

Een goede anti-sliptraining gaat met name over het anticiperen en het voorkomen dat je in de slip raakt dus dat er een aardig deel van de cursus aan theorie besteed wordt is vrij logisch, en wil je werkelijk wat leren dan is een dagcursus wel minimaal.
Deze staat heel goed aangeschreven, ik heb er zelf ook goede ervaringen mee:
https://www.vvcr.nl/producten/op-de-baan/antislipcursus/

Heb niet de illusie dat je zoon na een dag of week even driftend met volgas een uitbrekende wagen corrigeert.

Moderne auto's doen alles tot in de de perfectie per milliseconde. Het enige wat je als bestuurder moet doen is niet te hard rijden.

Ik vind die cursussen met auto's waarbij ESP wordt uitgeschakeld erg twijfelachtig.

Ik weet ook niet in hoeverre je je zoon wil leren hoe hard een BMW door een bocht kan. De eerstvolgende keer in een Audi gaat dat al vreselijk mis. :D

Een keer ervaren dat je gewoon 0,0 kans maakt bij gladheid als je 60 ipv 40 rijdt is wel nuttig denk ik, net zoals een goeie zithouding, eens keihard remmen etc.

Een jaar of 10 geleden heb ik bij de ANWB een 'Grip en slip cursus' gevolgt.
Deze cursus duurde een dag, eerst een beetje theorie en dan de rest van de dag de baan op.
Ik vond het best een intesief dagje, wij reden met z'n tweeën in onze eigen auto, maar als je gebruik maakte van de ANWB auto's zat je er met z'n drieën in.
Je leert onderstuur en overstuur te herkennen, goed te remmen op droog en nat wegdek, wat ABS doet en vooral ook niet doet.
op een gegeven moment moesten we met 15km/h een 7% helling af, een obstakel ontwijken en dan een bocht proberen te nemen. je voelt en hoort je ABS keihard werken, maar je hebt niet het gevoel dat je ook echt vertraagt, maar je hebt nog wel enige controle over waar de auto naartoe gaat.
Ook de baan waar je met 30 km/h aan komt rijden en dan wordt de achterkant naar links of rechts gegeooid is erg leuk, de eerste paar keer reageer je veel te laat en maak je een paar rondjes met de auto.

Audi A6 zei:
Een jaar of 10 geleden heb ik bij de ANWB een 'Grip en slip cursus' gevolgt.
Deze cursus duurde een dag, eerst een beetje theorie en dan de rest van de dag de baan op.
Ik vond het best een intesief dagje, wij reden met z'n tweeën in onze eigen auto, maar als je gebruik maakte van de ANWB auto's zat je er met z'n drieën in.
Je leert onderstuur en overstuur te herkennen, goed te remmen op droog en nat wegdek, wat ABS doet en vooral ook niet doet.
op een gegeven moment moesten we met 15km/h een 7% helling af, een obstakel ontwijken en dan een bocht proberen te nemen. je voelt en hoort je ABS keihard werken, maar je hebt niet het gevoel dat je ook echt vertraagt, maar je hebt nog wel enige controle over waar de auto naartoe gaat.
Ook de baan waar je met 30 km/h aan komt rijden en dan wordt de achterkant naar links of rechts gegeooid is erg leuk, de eerste paar keer reageer je veel te laat en maak je een paar rondjes met de auto.

Waar ben jij toen geweest?

Muddy Bandit zei:
Een goede anti-sliptraining gaat met name over het anticiperen en het voorkomen dat je in de slip raakt dus dat er een aardig deel van de cursus aan theorie besteed wordt is vrij logisch, en wil je werkelijk wat leren dan is een dagcursus wel minimaal.
Deze staat heel goed aangeschreven, ik heb er zelf ook goede ervaringen mee:
https://www.vvcr.nl/producten/op-de-baan/antislipcursus/

Stukje theorie vind ik begrijpelijk. Maar je leest ook verhalen van deelnemers die op 4u durende cursus echt maar heel even achter het stuur hebben gezeten. Ik ga de link naar de site bekijken. Dank!

Je moet je wel afvragen of het erg zinvol is.
Als je een slipschool een BMW gebruikt (achterwielaandrijving) en je hebt zelf een voorwiel aangedreven auto, dan schiet het niet erg op.
Daarnaast reageer je in een noodsituatie in een reflex, en dan moet je niet te veel verwachten van een training van een dag.
Daarnaast heeft vrijwel iedere auto ABS en Traction control, dus raak je niet eens in een slip.

Beter oefen je met je eigen auto op een lege parkeerplaats om te kijken hoe je auto reageert met gladheid en waar het punt zit dat de ABS ingrijpt.
Verder is het belangrijker voldoende afstand te houden en je snelheid aan te passen aan de situatie.
Steek je geld liever in goede banden en onderhoud.

MX6 zei:
Daarnaast heeft vrijwel iedere auto ABS en Traction control, dus raak je niet eens in een slip.

Dat is koeienvlaai, natuurlijk. Als de banden hun grip eenmaal allemaal kwijt zijn heb je niets meer aan die systemen. Juist dan kun je iets hebben aan wat je bij zo'n cursus leert.

Inmiddels rij ik bijna 30 jaar auto en motor en heb nog nooit iets gehad aan een slipcursus.
Ik heb met de motor een slipcursus gedaan, waarbij je leert zo hard mogelijk te remmen zonder dat de abs aangrijpt. Mijn eigen motor heeft overigens nog geen abs.
Ik heb wel meermaals een noodstop moeten maken en moeten uitwijken (vorige week nog), maar nog nooit was het wegdek zo glad dat ik in een slip ben geraakt.
Ik hou altijd voldoende afstand en pas mijn snelheid aan en in de winter rij ik op winterbanden.
Ik vindt een slipcursus een leuk dagje uit, maar verwacht er weinig aan te hebben op de weg.

Ik ben hier een dag geweest ( https://www.safetyexperiencecenter.nl/ )

Is me erg goed bevallen. Met de eigen auto, en vooral dat vond ik een groot pluspunt. Je leert de grens van je auto kennen. Hoe hard je kan remmen, hoe het ABS aanvoelt (in elke auto anders in je rempedaal), of hij sneller onder- of overstuurt, hoe hard je door een droge en natte bocht kan etc.

In een BMW met achterwielaandrijving een cursus doen terwijl je altijd in een voorwielaangedreven astra rijdt, schiet niet echt op...

Ach... een slipcursus zorgt er in ieder geval voor dat je ervan bewust raakt dat er grenzen zijn. Als ik sommige mensen zie rijden.. die hebben geen idee. Dan krijg je van die ongeval verhalen van "het stuur was kapot, ik stuurde wel maar de auto deed het niet". Een beetje theorie is zeker nodig.

Ik heb een zeer uitgebreide training gehad (helaas niet voor consumenten en bestaat ook niet in Nederland) waarbij we ook met ingeschakelde ESP bijvoorbeeld uitwijkacties moesten uitvoeren. En dan merk je dat op bijvoorbeeld 130km/h op droog wegdek je zelfs met ESP aan het nog kan verknallen. Ik heb die situatie ook ooit in het echt meegemaakt nog voor die cursus en die auto had alles behalve de ESP.. toen gelukkig de goede reflex gehad maar wel een aardig slingerend rubber spoor op 2 rijstroken van de snelweg achtergelaten. Zo ook geleerd dat zelfs een voorwielaangedreven auto heel sterk kan oversturen. Dus ongeacht de auto heeft een dergelijke training altijd nut.

Een training in je eigen auto heeft de voorkeur. Het hoofddoel is bewust wording. De reflex aanleren lukt maar zelden, de situaties gaan inzien waar er risico is levert veel meer op.

Ik heb, alweer een behoorlijke tijd terug, diezelfde cursus als A6 hierboven gedaan, was in Lelystad geloof ik. Leuk, best intensief dagje waarin wij iig behoorlijk veel gereden hebben. Ik raad het aan, alleen al vanwege de redenen die Engineer aanhaalt. Je ervaart een keer in een veilige omgeving hoe het is als er wat gebeurt (slip over voor- of achterwielen bijv) zodat de verrassing misschien irl iets minder groot is. Zou imo een onderdeel van de rijopleiding moeten zijn.

Heb de ANWB-training gedaan.
Op zich heel goed maar ik zou het liever met mijn aigen auto doen (daar gebruiken ze meestal eigen auto's, met je eigen auto gaan is duurder), dan weet je precies hoe je eigen auto zicg gedraagt,

Ik ben ruim 10 jaar terug ook in Lelystad geweest, toen nog ANWB. Was leuk en interessant. Er werd wel een beetje gespeeld met de auto's: expres slechte banden bijvoorbeeld. Maar sowieso erg leerzaam.

caspervc zei:
Ik ben hier een dag geweest ( https://www.safetyexperiencecenter.nl/ )

Is me erg goed bevallen. Met de eigen auto, en vooral dat vond ik een groot pluspunt. Je leert de grens van je auto kennen. Hoe hard je kan remmen, hoe het ABS aanvoelt (in elke auto anders in je rempedaal), of hij sneller onder- of overstuurt, hoe hard je door een droge en natte bocht kan etc.

In een BMW met achterwielaandrijving een cursus doen terwijl je altijd in een voorwielaangedreven astra rijdt, schiet niet echt op...

Hier nog een goede ervaring met deze cursus, al was ik dan niet met de eigen auto maar met een BMW'tje van hun. Ik reed toen veel BMW's dus sowieso zinvol.

Het gedeelte "uitwijken en waarheen te kijken" bij gladde/natte wegen heeft mij nog geen jaar later al eens geholpen, was nu grashappen maar was voor de cursus vermoedelijk twee auto's in de poeier geweest. Aanrader dus om zo'n cursus te doen.

Jaren geleden een dergelijke cursus gehad op t tt circuit in Assen,
Vooral dat ze een kunstmatige slip opwekken met die platen was de eerste keer best indrukwekkend, dan sta je ineens achterste tevoren. Als je dat dan een paar keer doet heb je daar echt wel wat aan, dan heb je een mindere schrik reactie als t in het echt een keer gebeurd. Maar vooral was het een leuke dag,

Ik heb meerdere keren de cursus gedaan bij meerdere bedrijven. Ik vond de cursus van de ANWB wel de beste, de theorie werd goed uitgelegd en er werd genoeg geoefend. Ik heb de cursus later met mijn dochter bij Rob Slotemaker gedaan met een BMW 1-serie. Ik heb de cursus later ook met mijn andere dochter en stiefzoon gedaan in de buurt van Eindhoven.

De kwaliteit van de cursussen is heel verschillend. Positieve uitschieters zijn voor mij de ANWB en Rob Slotemaker, hoewel de laatste met achterwielaangedreven voertuigen werkt. De ANWB heeft met haar speciale testbaan nog wel een extra kwaliteitsaspect, ik heb bijvoorbeeld nooit geweten dat je zoveel rondjes kon draaien met een auto simpel door op de rem te stampen (stroef/glad wegdek). Ook het effect van ABS werd goed uitgelegd en je werd ook in staat gesteld het te proberen - zonder ABS is het remmen OF sturen, met ABS kan je remmen en sturen.
Maar ik weet ook dat deze cursussen slechts het topje van de ijsberg behandelen. Bijvoorbeeld het in grind ingraven van een voertuig zonder ABS en het rollen over dat grind van een voertuig met ABS wordt niet behandeld.

Daarnaast is het handig de cursus regelmatig te herhalen. Een noodstop met uitwijk hoef je hopelijk nooit te maken en een tik op het achterspatbord zal je niet snel overkomen. Maar als je dat regelmatig geoefend hebt (kijken waar je heen wil is de gouden regel), zit de reactie er in gesleten en zal je het uitbreken van de achterkant soepeltjes opvangen in plaats van in paniek de boel richting schroothoop te sturen.

En ook als je meer wil, zijn er cursussen. Ijsrijden in Zweden of Finland, vier keer vier bagger ploegen, sleurhut rijden, racelicantie... er is heel veel mogelijk.

Maar zelfs de langste reis begint met de eerste stap.

Monsieur Le Loure zei:
Je kunt beter een auto kopen met een goede wegligging, dan raak je sowieso al minder snel in de slip..

Een goede auto kopen is nog steeds geen garantie om die auto ook goed in bedwang te kunnen houden: met een goede chauffeur die een slechte auto in bedwang kan houden ben je vaak beter af als met een slechte chauffeur op een goede auto.;)

Goed anticiperen en het daardoor vermijden van probleemsituaties werkt nog steeds veel beter als het oplossen van probleemsituaties, dat laatste is pas noodzakelijk als het eerste al heeft gefaald.
Wat tegenwoordig als "veilig" gezien wordt zijn alleen maar technische snufjes die de grenzen/marges voor de bestuurder en auto verleggen/vervagen, maar de natuurlijke grenzen blijven echter gewoon staan. (en dat wordt alleen iets veiliger met dat welbekende kreukelrandje)
Al die techniek geeft minstens net zoveel schijnveiligheid als echte veiligheid, echte veiligheid bereik je net zo gemakkelijk met een cursus onthaasten. (en dat leer je ook op een goede slipcursus)

Om ook weer terug te geven aan het forum:
We zijn afgelopen vrijdag geweest bij safetyexperiencecenter.nl in Rosmalen. In totaal 8 deelnemers verdeeld over 4 auto's. Ik kon dus samen met mijn zoon in 1 auto en dan steeds van plek wisselen. We hadden de training van 4u en deze begon met eerst 45min theorie en bewustwording. Daarna zijn we de baan op gegaan.

Wat hebben we gedaan:
- Heel rustig parcours rijden tussen pionnen om een beetje te oefenen qua sturen met doorgeven ipv overpakken.
- Daarna 5x noodstop met uitwijk op glad wegdek. Eerst 30km/u, daarna 40km/u en toen paar keer met 50km/u. Hard remmen en een obstakel ontwijken op glad en nat beton.
- Daarna rondjes rijden op een spekgladde rotonde. Paar keer oefenen met auto die net niet helemaal rond spint en rustig blijven sturen als ie de andere kant in gaat dan jezelf wilt.
- Daarna met 80 km/u door een grote bocht komen en echt heel hard remmen op een heel stroef wegdek
- En als afsluiter een heel aantal keren over een nat en glad betonnen wegdek een soort van grote M rijden.

Waar ik in het begin bang voor was, dat je een groot deel vd tijd staat te wachten was gelukkig echt niet zo. We kregen ruim de tijd om zelf te rijden en als iemand t nog niet helemaal onder de knie kreeg, werd daar nog een extra rondje aan gewijd. De tijd is om gevlogen en heb geen moment t idee gehad te lang te staan wachten.

Ik was ook erg te spreken over de instructeur die rustig uitleg gaf, corrigeerde en iedereen steeds goed in de gaten had en ook de tijd gaf om te experimenteren.

Dus... erg tevreden, aanrader!

Goed om te horen, dank voor de feedback!

OT: Ik zou dit zelf toch ook wel eens willen doen. Ik heb al eens een (huur-) auto kapot gereden door een mooie dosis onderstuur. Ik had bijv. helemaal niet het idee die bocht in kwestie snel te benaderen, maar aangezien ik niet meer voldoende kon draaien, zal ik wel geen gelijk hebben. :)

Dank ook aan de medeforummers voor jullie ervaringen, interessant om te lezen.

Terug
Bovenaan