Ervaring met nieuwe brandtof E10

Met de Alto tankte ik altijd E10, omdat het goedkoper was. Ik merkte geen verschil in rijgedrag of verbruik, want oudere Suzuki's rijden op bijna alles wat vloeibaar is. Over de grens in Duitsland is E5 ook gewoon nog volop verkrijgbaar, dus ik kan rustig een Daihatsu kopen die geen E10 lust.

Onze Yaris Hybrid laat ook geen verschil in verbruik zien tussen E5 of E10... Wél tussen zomer
g010.gif
en winter.
k026.gif

Mijn Suzuki Swift sport gebruikt ook meer benzine op E10. Dat klopt ook wel want in een liter pure benzine zit meer energie dan in een liter ethanol. Wat mij verder opviel aan de E10 is dat onze viertakt buitenboordmotor en slecht op start. De buitenboordmotor van mijn vismaatje had hetzelfde probleem en zelfs een warme motor begon na even uitgezet te zijn om een vis te drillen ook zeer slecht te starten. Op 98 was het probleem weg!!!!
Ik ben nu aan het testen met Putoline E10 fuelfighter om de nadelige eigenschappen van de E10 brandstof op te heffen. Gebruik het zowel voor de auto als buitenboordmotor.

nlmobile zei:
Ik woon in NL, maar tank in Belgie. Daar is het prijsverschil tussen E5 en E10 maar +4ct. Ik tank dus E5. :p

Ik woon dichtbij de Duitse grens, daar is het verschil maar 2 eurocent

Voor mij was E10 de aanleiding toch maar Euro98 E5 te gaan tanken. Daar loopt mijn Focus veel mooier op. Oppakken vanaf lage toeren gaat veel beter, zonder schokken. Dat was met Euro95 wel het geval. Qua verbruik zie ik nog geen schokkende verschillen overigens, maar ik blijf voorlopig wel 98 tanken, ondanks de stevige meerprijs.

Ik rij al jaren meestal op Blue One zonder problemen. Nu na twee keer gewone E10 geen verschil in verbruik of iets anders.
ik heb een "antieke" VW Polo uit 94 (type 86c).

Ik ga er een nieuwe hypothese ingooien.

Is de E10 gekte een hype die wordt gecreeerd om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken?

p.s. Mijn Clio doet het nog steeds perfect op E10

Bij mijn Grande Punto 1.4 8v uit 2006 merk ik geen verschil tussen tussen euro 95 E5 en E10 maar voor de zekerheid tank ik tegenwoordig euro 98, meestal bij de Avia, om te voorkomen dat de motor schade oploopt.

Ik denk niet dat veel mensen ineens een (dure) electrische auto gaan kopen, het is gewoon weer het zoveelste onzinnige klimaat/stiksof regeltje.

ik zie wel overeenkomsten met de invoering van loodvrije benzine in de jaren 80 , toen ook groot alarm, de kleppen van veelal Europese merken (behalve VW/audi) zouden verbranden en je slangen eveneens oplossen.

Ik heb toen bij elkaar 5 jaar en zo'n 60000 km met een Opel corsa '84 en daarna een kadett 1.2.S '87 gereden zonder problemen op euro (kadett) en superplus (ook loodvrij) voor de corsa , want die pingelde op euro.

Ik zie echt bijna alle oude auto's gewoon E10 tanken.
Ford KA's, Toyota Starlets, noem maar op.

En als ik dan zeg, dat kan je beter niet tanken want je auto is niet geschikt voor E10 kijken ze me aan alsof ze water zien branden.
Vraag me af of de campagne rond E10 wel aangekomen is...

Erik 2208838 zei:
Ik denk niet dat veel mensen ineens een (dure) electrische auto gaan kopen, het is gewoon weer het zoveelste onzinnige klimaat/stiksof regeltje.

Hoezo duur?

Ik zou afstappen van het mantra dat een EV geen goede optie is voor jouw volgende auto. Het is de meest geweldige ervaring die je kunt hebben.
Het standaard A/B segmentertje word ineens leuk! En heb je geld voor iets luxers...ooh dan kun je het zo lastig maken voor de Porsche van je buurman.

De nieuwe wereld rijd Elektrisch! Dat hoeft niet meer te wachten.

Nico GTR zei:
….Ik zou afstappen van het mantra dat een EV geen goede optie is voor jouw volgende auto. Het is de meest geweldige ervaring die je kunt hebben. ...

Dat is ook nogal sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Als je met een stekkerauto al volledig afhankelijk bent van openbare laadpalen ga je dat ding toch wel snel vervloeken, dan resteert hooguit een hybride als compromis.... en met een hybride beleef je toch wel een totaal andere rijervaring als met een stekkerauto. (ik vergelijk een hybride wel eens met een vegetarische worst: het is eigenlijk van alles net niet)

Muddy Bandit zei:
Nico GTR zei:
….Ik zou afstappen van het mantra dat een EV geen goede optie is voor jouw volgende auto. Het is de meest geweldige ervaring die je kunt hebben. ...

Dat is ook nogal sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Als je met een stekkerauto al volledig afhankelijk bent van openbare laadpalen ga je dat ding toch wel snel vervloeken, dan resteert hooguit een hybride als compromis.... en met een hybride beleef je toch wel een totaal andere rijervaring als met een stekkerauto. (ik vergelijk een hybride wel eens met een vegetarische worst: het is eigenlijk van alles net niet)

Het klinkt erger dan het is...heb je het al eens geprobeerd Muddy? Ik bedoel er komen binnenkort 2 zeer bruikbare varianten op de markt voor jouw toepassing. De Cybertruck of een Rivian.
Ik was ook in het kamp "het is niks" nu ben ik er op zakelijk en werktechnisch gebied volop mee bezig. Ik kan niet wachten tot ik het red om de stap te zetten naar volledig elektrisch. Vrijheid, nooit meer tanken op momenten dat ik er eigenlijk geen tijd voor heb. Snelheid, stilte, comfort, laag zwaartepunt. Fantastisch.

Omdat mijn ouders vlakbij de Belgische grens wonen wordt er nogal eens benzine getankt daar. Waaronder E10, al lange tijd de standaard in Belgie (circa 1 jaar voor euro 95?), alleen de S60 2.0T van mijn vader (directe inspuiting) kreeg storingen van een kapotte brandstofpomp etc, problemen met de hogedrukpomp.

Sinds hij euro 98 tankt daar (op mijn advies), dus GEEN E10 meer, niet de 10% bijgemengde bio-ethanol, zijn de problemen ook weg. (additioneel is injectorreiniger in de tank toegevoegd) Sindsdien is het probleem (inmiddels bijna 1 jaar later) nooit meer teruggekomen. E10 is 10% ethanol, ik weet als chemisch technoloog dondersgoed dat ethanol hygroscopisch werkt, dus water aantrekt. Het is minder stabiel dan conventionele ongelode benzine. Voor mij is het dus een no-go, in ieder geval met een DI benzinemotor. Met MPI-techniek maakt het (uit mijn ervaring) weinig uit...

Nico GTR zei:
Het klinkt erger dan het is...heb je het al eens geprobeerd Muddy? Ik bedoel er komen binnenkort 2 zeer bruikbare varianten op de markt voor jouw toepassing. De Cybertruck of een Rivian.
Ik was ook in het kamp "het is niks" nu ben ik er op zakelijk en werktechnisch gebied volop mee bezig. Ik kan niet wachten tot ik het red om de stap te zetten naar volledig elektrisch. Vrijheid, nooit meer tanken op momenten dat ik er eigenlijk geen tijd voor heb. Snelheid, stilte, comfort, laag zwaartepunt. Fantastisch.

Wat elektrische bedrijfswagens betreft loopt het financiële plaatje mij gewoon de spuitgaten uit, zoiets zal voor mij pas aan de orde gaan komen als het gebruikte aanbod in de prijsklasse tot 10.000 euro gaat komen.... ik investeer namelijk liever in nieuwe machines die mij rendement opleveren als in transportmiddelen voor deze machines.
Want met machines moet ik de kost verdienen, niet met de transportmiddelen.
Voor die € 55.000 (incl. subsidies) wat zo'n Rivian kost koop ik dus liever een nieuwe graafmachine/shovel van € 45000,= en een 2e hands bedrijfswagen à € 10.000,=.

Wat personenauto's betreft heb ik het al geprobeerd met een stekkerauto. (als leenauto)
Probleem 1 waar ik met dat stekkergeval al heel snel tegen aan ben gelopen is dat ik aan huis geen laadmogelijkheden heb zonder 50 meter verlengkabel over de openbare weg te leggen, en de dichtstbijzijnde openbare laadpaal stond bijna 3 km verderop (en was bezet)… die stekkerauto heb ik in die week dus niet normaal kunnen gebruiken en noodgedwongen m'n oldtimer nog een dag in moeten zetten als daily driver.
De hybride had dat probleem niet, maar die reed alsnog bijna 80% op benzine. (maar misschien dat de toekomstige waterstof dat probleem nog weg gaat nemen)
Verder zijn die EV personenauto's voor mij privé toch ook redelijk beperkt in gebruikersmogelijkheden, wel leuk om puur van A naar B te reizen maar ik moet er dan alsnog een zware aanhangertrekker bij naast aan gaan houden i.v.m. m'n hobby.
En dat geeft dan ook dubbele kosten: met privé alleen een zware aanhangertrekker kan ik me ook al prima redden en een achterbank is voor mij totaal geen noodzaak.

En daarmee blijft het voor mij voorlopig nog wel "beperkt" tot wat zakelijke 2e-hands diesel bedrijfsauto's en een oude(re) privé bedrijfsauto die ook 3 ton mag trekken. (en daarnaast wat hobbyvoertuigen)
Eventueel een zakelijke auto tevens privé gaan gebruiken is voor mij geen optie: ten 1e i.v.m. de inhoud (gereedschappen en machines), ten 2e is dat fiscaal voor mij totaal niet aantrekkelijk, en ten 3e wil ik niet overal privé rondrijden met m'n bedrijfsreclame op de auto.

Onze auto’s lijken beter en soepeler te rijden op E5. (Officieel zouden ze op E10 mogen.)
Echter maak ik gebruik van de Tankey app en lukt het de laatste maanden voor rond de 1,55 p.l 98 Ron te tanken. De driecilinder Yaris (Bj ‘12) heeft een iets minder rauwe loop daardoor. Althans het karretje lijkt er aardig baat bij te hebben. Qua verbruik lijkt het niet superveel meerwaarde te hebben.

Zoals al eerder opgemerkt: het prijsverschil tussen E5 en E10 kan aardig oplopen. In België betaalde ik 3 cent verschil, terwijl de Shell bij mij om de hoek 18 cent meerprijs vraagt. Dat is een leuk verdienmodel! Ik hanteer voor mezelf een maximaal prijsverschil van 10 á 11 cent. Als het meer is, gaat er E10 in. Er zijn helaas ook pompen die op de zuilen wel de prijs van E5 maar niet die van E10 vermelden. Dan zie je het pas als de meter gaat lopen. Goed oppassen voor dit soort wanpraktijken!

Jeff Vink zei:
Zoals al eerder opgemerkt: het prijsverschil tussen E5 en E10 kan aardig oplopen. In België betaalde ik 3 cent verschil, terwijl de Shell bij mij om de hoek 18 cent meerprijs vraagt. Dat is een leuk verdienmodel! Ik hanteer voor mezelf een maximaal prijsverschil van 10 á 11 cent. Als het meer is, gaat er E10 in. Er zijn helaas ook pompen die op de zuilen wel de prijs van E5 maar niet die van E10 vermelden. Dan zie je het pas als de meter gaat lopen. Goed oppassen voor dit soort wanpraktijken!

V-power is idd. stevig aan de prijs. Tank tegenwoordig bij een witte pomp hier in de buurt. Die hebben ook ethanol vrije 98, voor een paar cent meer dan E10.

Persoonlijk met de Sirion geen problemen gehad met E10. Wel licht het verbruik factioneel iets hoger. Volgens de boardcomputer nu 6,2 l/100 km, vroegah was dat 5,9 tot 6,0 l/100 km.

Mijn vorige auto, een Mazda 2 1.3 uit 2010 liep merkbaar slechter op E10 tot het punt waarop de auto inhield en met accelereren soms licht “stotterend” reed. Dit was echter na een maand of twee/drie en een aantal tanken brandstof. Na op advies van de garage weer op E5 te gaan rijden liep deze met een halve tank bijvullen van E5 bij E10 liep de auto al weer redelijk goed. Na een volle tank E5 liep de auto weer direct als vanouds.

Mijn huidige Twingo uit 2012 loopt prima op E10. Het is uiteraard ook een Franse auto, en de Fransen rijden al ruime tijd op E10.

Mijn auto rijdt op lpg maar start op benzine. Ik tank daarom maar een keer of 3 per jaar benzine. Ik merk dat na verloop van tijd de auto slechter gaat starten, totdat ik weer een keer tank.

Misschien voor die paar keer per jaar toch maar eens betere benzine erin doen.

Terug
Bovenaan