Ervaring met LPG bougies

In mijn ogen zo goed als altijd overbodig, de standaard bougies van pakweg 5€ per stuk doen het net zo goed....

Heb bijna twee miljoen km op lpg gereden.
Altijd met normale bougies.
We altijd de bobines en bougies in de gaten houden.
Zeker bij de oudere BMW zes cilinders.

"gewone" bougies gaan wat korter mee in een lpg motor dan wanneer deze in een benzinemotor worden gebruikt.
LPG bougies zouden dit nadeel moeten ondervangen.
Hoe groot het verschil is, hangt in grote mate af van de auto, het soort gebruik/rijstijl en de merken bougies waarmee je vergelijkt.
Ik rij altijd met standaard ngk bougies in mijn lpg auto's.

nouja "speciaal" Je hebt sowieso een andere warmtegraad nodig dan de normale bougies die in de auto zouden moeten.

Daarnaast zijn die LPG bougies ontwikkeld om de ontbranding te verbeteren. LPG is wat lastiger te ontsteken dan benzine.
Door lpg bougies te gebruiken wordt de verbranding beter en is de levensduur van de bougie langer.

Of dat nou echt merkbare verschillen opleverd? Geen idee. Ik denk dat vooral bij de oudere lpg installaties er een voordeel kan zijn omdat die nogal spartaans zijn en geen regeling hebben die eventuele misfires en slechte verbranding kan bijstellen. Eem betere vonk is een betere verbranding.

Nou, die standaard bougie van € 5 is er voor de moderne auto's niet meer. Begint tegenwoordig ergens bij € 15.
Wat heet modern?
mijn wagentje is van 2005 en ik betaal 15€ voor 4 stuks...
Tevens ben ik immuun voor allerlei geblaat, da's vaak heel erg handig.

nouja "speciaal" Je hebt sowieso een andere warmtegraad nodig dan de normale bougies die in de auto zouden moeten.

Daarnaast zijn die LPG bougies ontwikkeld om de ontbranding te verbeteren. LPG is wat lastiger te ontsteken dan benzine.
Door lpg bougies te gebruiken wordt de verbranding beter en is de levensduur van de bougie langer.

Of dat nou echt merkbare verschillen opleverd? Geen idee. Ik denk dat vooral bij de oudere lpg installaties er een voordeel kan zijn omdat die nogal spartaans zijn en geen regeling hebben die eventuele misfires en slechte verbranding kan bijstellen. Eem betere vonk is een betere verbranding.

Dit is dus de gebruikelijke blabla die ik simpelweg negeer, want niks van te merken.
Ik gebruik geen andere warmtegraad en wissel gewoon na de door de fabrikant voorgeschreven termijn van 50000 km, dat is dus 15€/50000 km is 0,003 cent per kilometer.....

Laatst bewerkt:
En technische verklaringen? Ach, dat is simpelweg gebrabbel. Bij mij werkt het prima, wat weten mensen die aan die systemen werken en ontwikkelen er nou van.

Ik zie lpg bougies te koop voor 12-13 euro, van de bekende namen. Normale bougies in die maat kosten ongeveer de helft.
Ik zou er gewoon lpg bougies in zetten als je daar op rijd. Als de ontsteking, verbranding etc wat beter is, verdien je dat verschil waarschijnlijk ook wel terug in verbruik. Echt merkbaar zal het niet zijn, maar dat wil niet zeggen dat het geen (meetbaar) verschil maakt.

Laatst bewerkt:
En daarmee verlaten we de realiteit en treden we binnen in het schemerrijk van de esoterie/het geloof waarmee de slimme jongens in de otowereld de centjes binnen hopen te harken...
Je merkt er niks van maar het KAN niet anders dan dat het allemaal TOCH werkt.
Ga op LPG rijden (lekker voordelig!) maar besteedt al je winst aan dure olie, dure bougies, klepsaversystemen en degelijke...

BTW, zou ik merken dat er voor de 50000 km met dezelfde bougies er ongewenste dingen gaan optreden, DAN grijp ik in.

Ja, want jij merkt het als je motor 5% meer efficient is. Dat voel je niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

Als je over 20.000 km 5% efficiënter bent, verdien je die paar euro zo terug. En 5% is natuurlijk overdreven, maar al is het 1%, scheelt het ook al. Samen met andere (kleine) voordelen, maakt dat het toch al snel de moeite waard.

Als een paar euro meer voor goede kwaliteit, of goede specificatie al te duur is, moet je maar gewoon op de fiets gaan zitten of zo iets. Dat is hoe ik er over denk.

Aha, een gehersenspoelde...., zo praat alleen iemand die werkzaam is in de otomaffia...
Zo praten gelovigen ook over Onze LIeve Heer , hoewel het zonneklaar is dat die niet bestaat.
Godzijdank (sic) mogen we in deze regio nog zelf bepalen waar we de centen aan besteden en ik steek geen cent in m'n vehikels die niet noodzakelijk is....
Ik zit overigens ongeveer 1200 km per maand op een racefiets en beleef daar veel plezier aan en DAARNAAST rij ik ook wel wat ( zelfs meer dan gemiddeld) in vierwielers zonder blabla of pretenties...

PS wordt ut niet eens tijd voor een pittige discussie over motorolie? Al een tijd niet meer gezien hier...

Gehersenspoelde nog wel? Oke, dan zal ik ook eens zeggen wat ik er echt van denk. Je bent gewoon een simpele, die een hoop dingen niet begrijpt. Maar daar kan je niet mee om gaan, dus doe je maar net alsof je overal iets van weet. Ik ben eigenlijk elke keer verbaasd als ik een reactie van jou zie die niet vol staat met onzin.

En als je dan aangesproken word over die onzin, ga je er niet serieus op in, maar dan is het ineens allemaal verzonnen onzin van de fabrikant oid en doe jij er niet aan mee. Waarschijnlijk omdat je als je er echt op in gaat al helemaal compleet onderuit gaat. Omdat je gewoon helemaal niet weet hoe het werkt.

Jij bent echt een heel mooi voorbeeld van Dunning Kruger. Hier en daar wat kennis van hebben, en denken dat je het beter weet dan de mensen die er daadwerkelijk voor gestudeerd hebben. Je weet gewoon niet hoe weinig je weet.

Op een ontzettend complexe machine zeggen dat iets alleen verschil maakt als je het voelt, is gewoon vrij dom. Er zijn zo veel dingen op een auto waar je nooit iets van merkt, maar die wel belangrijk zijn. Compleet versleten banden of remschijven voel je bijvoorbeeld ook niet.

En met sommige dingen betreft moet je ook gewoon de fabrikanten vertrouwen. Als het compleet zinloos was, zouden ze het niet maken.

En natuurlijk is er een hoop rommel te koop, maar als een bekende naam (NGK, Bosch, enz enz) zegt dat er een verschil is, is er gewoon een verschil. En dat kan 1% zijn op een testbank, een verschil is een verschil, en na veel kilometers gaat dat toch optellen.

En dit heb ik ook al eerder gezegd, dat jij in een knakenknaller rijd, en er niets aan uit geeft, wil niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook doet, of moet doen. Sommige mensen hebben een modernere auto met hele andere eisen, of zijn trots op hun auto, en willen zorgen dat hij gewoon netjes in orde is.

Begrijp eigenlijk ook niet echt wat je op Autoweek doet, want een liefhebber ben je duidelijk niet.

Laatst bewerkt:
Gehersenspoelde nog wel? Oke, dan zal ik ook eens zeggen wat ik er echt van denk. Je bent gewoon een simpele, die een hoop dingen niet begrijpt. Maar daar kan je niet mee om gaan, dus doe je maar net alsof je overal iets van weet. Ik ben eigenlijk elke keer verbaasd als ik een reactie van jou zie die niet vol staat met onzin.

En als je dan aangesproken word over die onzin, ga je er niet serieus op in, maar dan is het ineens allemaal verzonnen onzin van de fabrikant oid en doe jij er niet aan mee. Waarschijnlijk omdat je als je er echt op in gaat al helemaal compleet onderuit gaat. Omdat je gewoon helemaal niet weet hoe het werkt.

Jij bent echt een heel mooi voorbeeld van Dunning Kruger. Hier en daar wat kennis van hebben, en denken dat je het beter weet dan de mensen die er daadwerkelijk voor gestudeerd hebben. Je weet gewoon niet hoe weinig je weet.

Op een ontzettend complexe machine zeggen dat iets alleen verschil maakt als je het voelt, is gewoon vrij dom. Er zijn zo veel dingen op een auto waar je nooit iets van merkt, maar die wel belangrijk zijn. Compleet versleten banden of remschijven voel je bijvoorbeeld ook niet.

En met sommige dingen betreft moet je ook gewoon de fabrikanten vertrouwen. Als het compleet zinloos was, zouden ze het niet maken.

En natuurlijk is er een hoop rommel te koop, maar als een bekende naam (NGK, Bosch, enz enz) zegt dat er een verschil is, is er gewoon een verschil. En dat kan 1% zijn op een testbank, een verschil is een verschil, en na veel kilometers gaat dat toch optellen.

En dit heb ik ook al eerder gezegd, dat jij in een knakenknaller rijd, en er niets aan uit geeft, wil niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook doet, of moet doen. Sommige mensen hebben een modernere auto met hele andere eisen, of zijn trots op hun auto, en willen zorgen dat hij gewoon netjes in orde is.

Begrijp eigenlijk ook niet echt wat je op Autoweek doet, want een liefhebber ben je duidelijk niet.
Geheel mee eens.
En om even terug te komen op z'n motorolie verhaal.
Ik heb jaren gereden met 10W40 in mijn 818 torretje, en dat ging ook prima, kan dat blokje ook prima tegen.
Waarom, omdat mij dat ooit verteld is. Op een gegeven moment, dacht ik, waarom gooi ik er eigenlijk 10W40 is als er 20W50 voorgeschreven word en dat gewoon goed verkrijgbaar is, omdat een monteur mij dat ooit gezegd heeft?
Ben 20W50 gaan gebruiken en dat blokje loopt daar zoveel mooier op. Stiller, rustiger. Dan is 10W40 wellicht niet slecht, maar 20W50, geeft gewoon net een beetje extra rijplezier.

Ik heb zelfs nooit over lpg bougies nagedacht. Mijn huidige auto merk ik geen verschil tussen benzine en lpg, niet in loopcultuur, niet in prestaties. Op benzine haal ik als ik mijn best doe 1 op 12,5 op lpg is dat 1 op 12.

Maar evengoed kunnen er auto's zijn die gevoeliger zijn voor lpg en waar het wel wat afdoet. En ach als je lekkerder achter het stuur zit met de gedachte dat je je auto vertroeteld hebt met lpg bougies, dan doen.

Zo, leuke reacties. De meesten kiezen voor de voorgeschreven standaard bougies. Ik denk dat ik me daar bij aansluit. Ik ben nu toe aan vijfde auto op LPG en nooit speciale bougies gehad. Ik lees geen overtuigende reacties om daar nu van af te wijken.
Dank voor de bijdragen.

Terug
Bovenaan