ervaring met leaseauto naar de Balkan?

Rob 1125414

Net ingestapt
Ik heb een lease auto en ga zaterdag richting de balkan.
Ik reis onder ander door de volgende landen; Slovenië, Kroatië en Bosnië.

Ik was me er niet van bewust dat ik mogelijk een machtiging van de leasemaatschappij op zak moet hebben.
Ik heb er nu per mail 1 ontvangen, maar zonder een stempel van de KVK.

Weten jullie uit ervaring of dit een bezwaar is?
Ik lees op internet wel dat dit mogelijk zou moeten (ook niet altijd eenduidig), maar lees niemand die het niet is gelukt het land in te komen zonder verklaring.

Ik zou juist verwachten dat de landen zelf er geen probleem van maken maar dat je juist je leasemaatschappij om toestemming moet vragen. Wat je dus gedaan hebt.
Overigens kon ik gewoon doorrijden bij de grenzen van Slovenië en Kroatië. Bosnië ben ik niet geweest dus weer niet hoe het er daar aan de grens aan toe gaat.

Ik kom zelf van de Balkan, en ik moet zeggen dat ze bij de grenzen zeer streng controlleren. Voornamelijk dat er vaak gestolen auto's die kant opgaan.

EVV zei:
Ik zou juist verwachten dat de landen zelf er geen probleem van maken maar dat je juist je leasemaatschappij om toestemming moet vragen. Wat je dus gedaan hebt.
Overigens kon ik gewoon doorrijden bij de grenzen van Slovenië en Kroatië. Bosnië ben ik niet geweest dus weer niet hoe het er daar aan de grens aan toe gaat.

Ik kan met mijn verlopen idkaart omdraaien bij de grens van Kroatie, kwam er echt niet in. Heb een nooddocument moeten halen in Ljublijane Slovenie.

Ik ben vandaag terug gekomen van een mooie roadtrip door ondermeer Slovenië en Kroatië en mocht met m’n leaseauto zonder problemen beide landen in. Wel paspoortcontrole bij de grens tussen Slovenië en Kroatië maar geen controle van autopapieren.

Ben een jaar of 8,9 geleden met mijn leaseauto naar precies die landen geweest. Bosnië enkel doorgestoken om in Dubrovnik te komen. Daar nog de woede van de douanemevrouw op de hals gehaald omdat ik ten onrechte dacht dat ze me al doorgelaten had. ING Carlease (inmiddels Alphabet) verstrekte destijds een documentje waarin tweetalig stond dat ik met hun toestemming de berijder van hun auto was. Met een of ander handtekeningetje en wat contactgegevens. Een vodje, lijkt me nauwelijks rechtsgeldig als het erop aankomt, maar wat is dat in zo'n situatie wel? Ook mij is nooit naar autopapieren gevraagd.

Het papiertje dat je nu in mail hebt is waarschijnlijk al 100% meer dan de meesten hebben. Ga lekker rijden, maak je geen zorgen en geniet van het land en de mooie slingerende weg langs de kust, en geef die met doodsverachting inhalende Kroaten vooral de ruimte.

Zolang je niet doorrijdt naar Turkije heb je voldoende aan de niet gelegaliseerde 'buitenlandverklaring' die je per e-mail ontvangen hebt.

https://www.athlon.com/nl/zakelijk/uw-leaseauto/rijden/athlon-op-vakantie#faq-buitenlandverklaring-aanvragen

Rob 1125414 zei:
Ik heb een lease auto en ga zaterdag richting de balkan.
Ik reis onder ander door de volgende landen; Slovenië, Kroatië en Bosnië.

Ik was me er niet van bewust dat ik mogelijk een machtiging van de leasemaatschappij op zak moet hebben.
Ik heb er nu per mail 1 ontvangen, maar zonder een stempel van de KVK.

Weten jullie uit ervaring of dit een bezwaar is?
Ik lees op internet wel dat dit mogelijk zou moeten (ook niet altijd eenduidig), maar lees niemand die het niet is gelukt het land in te komen zonder verklaring.

LET OP! Bosnië accepteert enkel een ORIGINELE groene kaart voor de verzekering. Heb je die niet kom je er niet in of moet je verzekering bijkopen. Ik had netjes de groene kaart op de telefoon staan en zelf uitgeprint maar dit voldoet NIET. (in vakantietijd vragen ze bij de grens aan buitenlanders ook niet om paspoort of rijbewijs maar alleen om je groene kaart......)

Kroatië en Slovenië zijn gewoon EU landen, hier kom je gewoon in.
Bosnië en Herzegovina en vooral Servië is een ander verhaal, hoewel een collega van mij er gewoon heen geweest is vorig jaar.

https://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nviihcu0lesxp_j9vvj9idsj04xr6/vjazjqimd9u4
De groene landen zijn lid van de EU.
Check het contract ook die je werkgever heeft afgesloten met de leasemaatschappij, mogelijk is het contract alleen afgesloten voor omringende landen.

Omdat Kroatie nog niet in Schengen zit, krijg je wel ID controle, maar verder wat Hotdog zegt. Ik kan me van doorkruisen Servie niet herinneren welke (auto) papieren ik moest laten zien. Dat was weliswaar mijn eigen auto, maar niettemin, volgens mij niet spannend: tenaamstelling. Bij lease auto dus verklaring.

Terug
Bovenaan