Ervaring; Citroën c4 grand picasso met puretech motor

De c4 grand picasso (B.J. vanaf 2014) met puretech motor is betrouwbaar


  • Totaal aantal stemmers
    9
  • Opiniepeiling gesloten .

joram 9415831

Wegverkenner
Hallo,
Twee keer eerder heb ik een bericht geplaatst omdat ik zoek naar een opvolger voor mijn Renault megane estate 1.4TCE (130pk). Deze komt uit 2010 en heeft op dit moment zo’n 184.xxx km op de teller.

Eerst had ik oogkleppen op omdat ik voornamelijk keek naar SUV modellen (Kia sportage, Renault kadjar, Nissan QQ). Toch ben ik er inmiddels achter gekomen dat deze auto’s mij niet gelukkig gaan maken binnen de onze gezinssituatie.

Om die reden ben ik nu aan het kijken voor een MPV. Hierbij komt de citroën C4 grand picasso (C4gp) erg positief op mij over qua ruimte en eisen die wij hebben voor de opvolger van de megane.

Van de C4gp lees ik dat het verstandig is om de THP te laten staan en te kijken naar een model met een puretech motor. Echter lees ik over het model met de PT motor ook veel problemen. Bijna geen één review op autoweek eindigt probleemloos. Er lijkt altijd wel wat mis te zijn met de elektronica (digitale scherm) of motorisch (kettingen etc).
Toch kom ik steeds terug bij deze auto als ideale opvolger (ruim, luxe, licht in gewicht, "laag" benzine verbruik, veel beenruimte, 3 volwaardige zitplekken op achterbank en 2 extra zitplek(jes))

Mijn vraag is of jullie ervaring hebben met een C4 (GP) met de pure tech motor. Kan ik deze auto zonder aarzelen kopen of moet ik rekening houden met (hoge) onderhoudskosten/reparaties?

De Renault was voor ons een probleemloze auto en die ervaring willen we graag zo houden.

Alternatieven die ik heb bekeken zijn o.a. de renault scenic (tot b.j. 2016, want anders te duur en te zwaar). De C4 GP vind ik veel mooier vormgegeven en komt op mij moderner over.

Voor de duidelijkheid nog even wat informatie op een rijtje;
- Budget tot zo'n 15.000 euro
- Max. km. aantal van de occasion – 130.000 km
- Aantal km wat wij jaarlijks rijden; zo’n 12.000
- Bouwjaar; vanaf 2014 (liefst 2015)
- max. gewicht auto 1350 kg
 
De puretech ontwikkelde zich in de loop van de jaren. Hoe nieuwer hoe beter.

Alternatief is de Kia carens die ik de vorig keer tipte, maar die heb jij destijds genegeerd.

https://www.autowereld.nl/kia/carens/1-6-gdi-business-line-navigatie-climate-control-7-persoons-7-jaar-garantie-33665664/details.html
 
Auto encyclopedie zei:
De puretech ontwikkelde zich in de loop van de jaren. Hoe nieuwer hoe beter.

Alternatief is de Kia carens die ik de vorig keer tipte, maar die heb jij destijds genegeerd.

https://www.autowereld.nl/kia/carens/1-6-gdi-business-line-navigatie-climate-control-7-persoons-7-jaar-garantie-33665664/details.html

Had me verdiept in de carens maar kwam tot de conclusie dat deze minder (been) ruimte heeft en minder bagage ruimte (scheelt bijna 200 liter). Tevens is de carens zwaarder (zo'n 1380 kg tegenover 1295 van de c4).
Puur kwestie van smaak, maar ik vind het interieur van de C4 ook mooier.
 
Vind zo'n C4 (Grand) Picasso ook het mooi bussie in z'n segment. Zoals Autoencyclopedie al schrijft: hoe nieuwer hoe beter. De Puretech heeft in het verleden problemen gekend met de distributieriem, die door de olie loopt. Vanaf ca. maart 2017 schijnt een verbeterde riem te zijn gemonteerd. Iets om in de gaten te houden voor je tot aanschaf overgaat. Deze komt dan al met al het dichtst in de buurt van je wensenpakket. Check als je gaat proefrijden in elk geval ook of de onderhoudshistorie is bijgevoegd.
 
Komt er opneer om sowieso voor de facelift uitvoering te gaan. Wel goed checken dat je wel facelift koopt en niet een pre facelift die laat op kenteken. Is gezet.

https://www.autoweek.nl/carbase/citroen/c4-picasso/?sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar&aantal-zitplaatsen=6-7

Hier een occasion video over de 308, daar zit ook de pure tech motor in. Die komt uit die begin periode van de pure tech. dus puur kijken om het pure tech verhaal

https://youtu.be/-2D0POcsZVU
 
Mijn ouders hebben zo’n Picasso, rijd verder prima , maar waar ik niet aan kan wennen is het touchscreen waarmee je heel veel functies bediend , dat gaat niet handig en blindelings waardoor je snel de ogen van de weg af haalt.
 
PBO zei:
Vind zo'n C4 (Grand) Picasso ook het mooi bussie in z'n segment. Zoals Autoencyclopedie al schrijft: hoe nieuwer hoe beter. De Puretech heeft in het verleden problemen gekend met de distributieriem, die door de olie loopt. Vanaf ca. maart 2017 schijnt een verbeterde riem te zijn gemonteerd. Iets om in de gaten te houden voor je tot aanschaf overgaat. Deze komt dan al met al het dichtst in de buurt van je wensenpakket. Check als je gaat proefrijden in elk geval ook of de onderhoudshistorie is bijgevoegd.

Ik heb deze auto voorbij zien komen in mijn zoektocht en qua bouwjaar en het aantal km van de auto komt deze inderdaad dichtbij ons wensenpakket.
Nou is dit niet echt de kleur waarvoor wij zouden kiezen en ik merk dat bij deze uitvoering een aantal opties ontbreken die we er toch graag op zouden willen hebben (vooral ikzelf). Daarnaast mis ik het privacy glas op deze auto wat de auto, naar mijn mening, wel erg ophaalt.
Het lijkt vaak een overweging te zijn om een nieuwere auto aan te schaffen zonder alle opties of een iets oudere met alles erop en eraan. Het liefste heb ik de versie met alles erop en eraan. Maar als die minder betrouwbaar blijkt dan moet ik dat nog maar eens goed in overweging nemen.
 
Auto encyclopedie zei:
Komt er opneer om sowieso voor de facelift uitvoering te gaan. Wel goed checken dat je wel facelift koopt en niet een pre facelift die laat op kenteken. Is gezet.

https://www.autoweek.nl/carbase/citroen/c4-picasso/?sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar&aantal-zitplaatsen=6-7

Hier een occasion video over de 308, daar zit ook de pure tech motor in. Die komt uit die begin periode van de pure tech. dus puur kijken om het pure tech verhaal

https://youtu.be/-2D0POcsZVU

Top, daar ga ik even naar kijken!
 
NVE87 zei:
Mijn ouders hebben zo’n Picasso, rijd verder prima , maar waar ik niet aan kan wennen is het touchscreen waarmee je heel veel functies bediend , dat gaat niet handig en blindelings waardoor je snel de ogen van de weg af haalt.

Dit punt hoor ik inderdaad vaker. Ook in reviews op youtube wordt dit vaak benoemd. Echter hoor ik vaak van de mensen die er langer in rijden dat het een kwestie van wennen is.
Blijf het met je eens dat het handiger had geweest om een aantal koppen op het dashboard te hebben voor een snelle bediening....
Goed dat je het benoemd, echter weerhoudt het mij er niet van om naar deze auto te kijken.

Wat ik wel een minpunt vind is dat er (op de puretech modellen) bijna geen stoelverwarming te vinden is. Dit lijkt alleen aanwezig te zijn op de meest luxe, of de nieuwste, modellen welke nog buiten ons budget liggen. Bij bijvoorbeeld de renault scenic zie je dit erg veel terug... maar dat (oudere) model tot 2016 vind ik minder mooi en minder ruim.
Op de renault megane die we nu rijden zit ook stoelverwarming en die optie vinden we super fijn.
 
PBO zei:
Vind zo'n C4 (Grand) Picasso ook het mooi bussie in z'n segment. Zoals Autoencyclopedie al schrijft: hoe nieuwer hoe beter. De Puretech heeft in het verleden problemen gekend met de distributieriem, die door de olie loopt. Vanaf ca. maart 2017 schijnt een verbeterde riem te zijn gemonteerd. Iets om in de gaten te houden voor je tot aanschaf overgaat. Deze komt dan al met al het dichtst in de buurt van je wensenpakket. Check als je gaat proefrijden in elk geval ook of de onderhoudshistorie is bijgevoegd.

De Grand C4 Picasso 2 vind ik ook een mooie auto, deze auto was ook veel beter dan zijn voorganger.
Hoe nieuwer hoe beter, maar ook de eerste exemplaren waren zeker niet slecht, kijk dan wel of de distributieriem al is vervangen. Deze auto uit 2017 lijkt mij een hele goede optie, informeer anders bij een stoelbekleder wat stoelverwarming inbouw achteraf kost.
 
[/quote]

De Grand C4 Picasso 2 vind ik ook een mooie auto, deze auto was ook veel beter dan zijn voorganger.
Hoe nieuwer hoe beter, maar ook de eerste exemplaren waren zeker niet slecht, kijk dan wel of de distributieriem al is vervangen. Deze auto uit 2017 lijkt mij een hele goede optie, informeer anders bij een stoelbekleder wat stoelverwarming inbouw achteraf kost.[/quote]


Begrijp ik hieruit goed dat deze motoren een distributieriem hebben en geen -ketting?
De garage/dealer waarbij ik onlangs ging kijken voor een c4 gp 1.2 pt was hier onduidelijk over en zei dat de kans groot was dat er een distributieketting in zou zitten (zoals veel moderne auto's tegenwoordig zouden hebben).
 
De 1.2 Pure Tech motor van PSA heeft een in olie draaiende distributieriem.
Ze hebben een serie gehad waarbij de riem niet goed behandeld tegen olie, met alle vervelende gevolgen van dien. De getoonde 2017 C4 Grand Picasso heeft hier geen last van.
De zelfde constructie gebruikt bv ook Ford in de bekende 1.0 Ecotech.

Renault gebruikt in zijn moderne TCe motoren een distributieketting. Bij de 1.2 TCe gaf dit nog wel eens problemen. De samen met Mercedes ontwikkelde 1.3 TCe die in mijn Renault ligt, maar ook in diverse modellen van Mercedes, Nissan en Dacia heeft een zeer degelijk uitgevoerde duplex distributieketting, waar geen problemen over bekend zijn.
 
Ak2, bedankt voor je reacties.

Ik heb nu een model uit 2016 op het oog...

Citroën Grand C4 Picasso 1.2 PureTech 130pk Business 7 perso
https://link.marktplaats.nl/m1603967924?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Zal deze auto (net zoals die uit 2017) ook goed zijn (bedoel dan die distributieriem).

Alvast bedankt voor het mee denken
 
Dit getoonde model uit 2016 is een pre faceliftmodel, bij het faceliftmodel die in ( ik meen het 3e kwartaal van) 2016 kwam zie je o.a. strakke chromen hoeken onder de koplampen zoals het getoonde model uit 2017. Bij een faceliftmodel worden vaak zwakke punten van de eerste generatie opgelost. Ik zou zelf denk ik eerder het faceliftmodel kiezen.

Met de niet goed tegen olie behandelde distributieriem was een serie in de eerste productie jaren. Bij deze C4 Grand Picasso uit 2016 weet ik het niet, omdat de auto ook gewoon in 2015 geproduceerd kan zijn. Bij twijfel laat dan gewoon de distributieriem vervangen. Belangrijk bij een in olie lopende distributieriem is het op tijd de olie verversen en met de juiste olie. Een pre is dus als je in de onderhoudshistorie ziet dat de auto bij een Citroen dealer of specialist regelmatig in onderhoud is geweest.
 
Persoonlijk vind ik vaartland geen prettig adres om zaken mee te doen

Een proefrit moet vaak van ver komen en de auto naar een adres in de buurt schijnt ook ingewikkeld te zijn.

Toen ik er was, zat er niet eens een reserve sleutel bij.
 
Ik zou voor de gefacelifte gaan, dan maar iets meer geld uitgeven. Vaak hebben er bij een gefacelifte uitvoering diverse verbeteringen plaatsgevonden, zo zit het nou eenmaal in elkaar.
 
Ik ben niet altijd fan van de autoweek kenteken check, maar die is wel ideaal om te checken bij een auto of het een laat model pre facelift is of een facelift model. Ideaal omdat er veel auto's zijn die laat op kenteken zijn gezet.
 
ak2 zei:
Dit getoonde model uit 2016 is een pre faceliftmodel, bij het faceliftmodel die in ( ik meen het 3e kwartaal van) 2016 kwam zie je o.a. strakke chromen hoeken onder de koplampen zoals het getoonde model uit 2017. Bij een faceliftmodel worden vaak zwakke punten van de eerste generatie opgelost. Ik zou zelf denk ik eerder het faceliftmodel kiezen.

Met de niet goed tegen olie behandelde distributieriem was een serie in de eerste productie jaren. Bij deze C4 Grand Picasso uit 2016 weet ik het niet, omdat de auto ook gewoon in 2015 geproduceerd kan zijn. Bij twijfel laat dan gewoon de distributieriem vervangen. Belangrijk bij een in olie lopende distributieriem is het op tijd de olie verversen en met de juiste olie. Een pre is dus als je in de onderhoudshistorie ziet dat de auto bij een Citroen dealer of specialist regelmatig in onderhoud is geweest.

Volgens de dealer en het CARFAX autorapport is de multiriem en distributieriem al vervangen. Modellen uit 2017 liggen vaak boven ons budget of missen veel opties.
Daarom ga ik morgen toch maar even kijken voor dit model.

Wordt vervolgd en tot zover bedankt voor het mee denken :)
 
Ik hoorde of las laatst een verhaal van iemand die nogal hoofd pijn kreeg in de c4picasso.
Het voorraam had op hem een brillenglas werking, waardoor hij wat ' dronken' werd.
 
24 7 zei:
Ik hoorde of las laatst een verhaal van iemand die nogal hoofd pijn kreeg in de c4picasso.
Het voorraam had op hem een brillenglas werking, waardoor hij wat ' dronken' werd.

Dit heb ik nog nooit gelezen of gehoord en heb best veel reviews gelezen. Zou evengoed best kunnen uiteraard want het voorraam is gigantisch... je kan het voorraam wel "verkleinen" aan de binnenkant door de zonnenklep naar beneden te schuiven.
 
Voor de geintresserde en om deze 'discussie' netjes af te sluiten: sinds gisteren (2 okt) trotse eigenaar van Citroën c4 picasso puretuch 2016 met 95.xxx km op de teller.
Mooie/luxe uitvoering (vind ik zelf).
Hopelijk bevalt deze auto net zo goed als onze betrouwbare megane die we ingeruild hebben.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de informatie.
Hoop dat ik over een tijdje een mooie review kan achterlaten van de c4 gp.

Van mij mag er een slotje op (of moet ik dat zelf doen? Zo ja, hoe?)
 
Terug
Bovenaan