Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Leuk, ik lees een hoop herkenbare indrukken en ervaringen. Ik had ook uitgebreider verslag kunnen doen in mijn eigen topic bedenk ik nu, in plaats van alleen de Citroën-spots delen in het vakantietopic. Misschien doe ik dat nog. :) De vrachtauto's met 2 voorassen, de westerse, lichtgevende centra en tijdreis buiten de stad, de handige betaalapps (mits je goed internet en evt. VPN hebt). Over het betalen: Alleen de metro in Suzhou wilde de app niet accepteren omdat er geen Chinees telefoonnummer was gekoppeld. Dat was op te lossen door een bewaker, die nooit ver weg is, te laten betalen en die vervolgens weer terug te betalen via de app, dat werkte wel. Ik vermoed dat die mensen het al veel vaker hadden meegemaakt. Heel behulpzaam!

Wat betreft niet spannend eten ben ik het niet helemaal met je eens. ;) Wij hadden 4 bedrijven bezocht en moesten met elk van hen uit eten, inderdaad omdat relatie opbouwen het belangrijkst is. Maar ze doen wel hun best om je een beetje te laten lijden lijkt het. Duif viel nog mee, kwal was minder lekker, kippenvoeten inclusief botjes waren niet smakelijk, een hairy crab leegslurpen vond ik niks en de kogelvis had ik eigenlijk moeten weigeren, maar ik had het op voor ik door had wat ik at... Doe dan maar veilig een squirrel fish of sweet lotus root, heerlijk. We kregen op een gegeven moment naar ons hoofd geslingerd: Why do you western people like everything that is fried and/or sweet? :LOL:

Ha Milan, ik heb helemaal gemist dat jij naar China bent geweest. Leuke ervaring om zo te lezen. Behulpvaardigheid en vriendelijkheid is van een heel hoog niveau inderdaad; ook al is er echt een taal barrière. Maar ook wel meegemaakt dat ik werd aangesproken omdat er iemand zijn Engels wilde oefenen met me. Na een paar zinnen uitgewisseld te hebben dan weer beleefd afgebroken.

Het lijkt erop dat ze je meer op de proef hebben gesteld qua eten maar dat is dan heel bewust gedaan inderdaad. Het zijn nu ook niet gerechten die ze zelf regelmatig eten. Wel zijn er best wat gerechten die er erg indrukwekkend uitzien omdat ze bv de vissenkop eraan laten zitten. Zeker bij vissen wordt dat gedaan zodat je kan zien hoe vers de vis was voor de bereiding. Mij hebben ze meer op de proef gesteld met pittig eten maar ik ben daar best een liefhebber van. En verder bij alles de mededeling dat er niet verwacht wordt dat je tegen je zin in gaat eten, maar ze zijn wel benieuwd wat je er van vindt. De gele wijn en de Chinese versie van sake werden soms wel wat uitgebreider geschonken - maar meestal val je toch terug op thee of een licht biertje.

Ik heb van de meeste gerechten niet onthouden hoe het heet. De echte Peking eend (ingerold in rijstpapier) is fantastisch maar deze specialiteit uit Shanghai was, hoe indrukwekkend ogend ook, echt heel erg lekker.

Materiaalkunde had ik een heel jonge gozer inderdaad. En ik heb mijn hts in Eindhoven gedaan.....

Bij ons raakte mr L. niet uitgepraat over zijn Panhard break. Moooooi.
Franse uitvindingen was die ook altijd van. De panhardstang....etc.

Diehard ook met motor fietsen, kwam altijd naar Eindhoven op de groene of die rode. Winter/Zomer. Leuke kerel heb hem nog op Facebook.

De Corvette kwam redelijk snel door de APK. Een fuseekogelhoesje en een van de sealed-beam lampen had een aangetaste reflector. Dus zo net op tijd om (ondanks het slechte weer) even bij de seizoensopening van de Corvette clubs te gaan kijken in Wezep.

Tussen deze foto's zat net 5 minuten.. zulk weer was het die dag

Met dit weer bleven de echte oldtimers vooral thuis, maar er waren er toch een paar.

De C8 is wel heel opvallend anders dan de rest

Er waren best veel Callaway Corvette's - ook in het museum. Callaway is voornamelijk een tuner die vroeger ook af-fabriek te bestellen was (de Twin-Turbo C4) en o.a. als een van de eerste productie auto's de 400km/h wist te halen (wederom de C4). Daarbij moest er ook vaak een aanpassing in aerodynamica volgen en dat gaat in sommige uitvoeringen zover dat je er haast geen Corvette meer in kan herkennen.

De museum auto's en de handel staan inmiddels door elkaar heen en het is volgepropt. De uitbreiding voor het museum wordt al aan gebouwd.

Er was ook een voorjaarsrit met een lokale oldtimerclub. Afwisselend zonnig en bewolkt maar wel droog. Mooi moment om de NSU uit de schuur te halen.

De NSU blijkt nog wat nastelling nodig te hebben van de gaskabel want ik kan het volgas punt niet meer halen (en aan de andere kant is er wat vrije slag bijgekomen). En bij het achteruitrijden schieten de remschoenen een beetje vast waardoor dat niet soepel gaat.
Lastiger bleek echter dat bij de start na al het schudden en bokken van het achteruitrijden dat er toch weer viezigheid is losgekomen in de brandstof. De motor wil absoluut geen constant toerental draaien en is alleen met de acceleratiesproeier lopend te houden (pompend gasgeven). Naar huis gesleept en voor nu maar even geparkeerd om over volgende stappen na te denken. Ik neig ernaar om dan toch maar de tank eruit te halen voor grote schoonmaak. Verder is alles vervangen of gereviseerd.

Maar goed; ook dat hoort bij een oldtimer. Een beetje rondkijken bij de start was ook erg leuk. We waren overigens niet de enige die niet wegkwamen bij de start. Een prachtig gerestaureerde jaren 50 pick-up wilde de accu niet bijladen.

Mijn schoonvader had ons naar huis gesleept (het was best dichtbij namelijk) en die wilde toch ook wel wat van die auto's zien. Gelukkig was dit keer de route vrij goed bekend. Behalve deze rit ook een van de Renault clubs gezien.

En zo ineens een stuk meer foto's van een rit als onverwachte toeschouwer.

Dus:
- De NSU heeft motorproblemen
- De Panhard een lekke band (wordt al naar gekeken)

Ik hoop wel op iets meer geluk qua pech anders blijven er zelfs met zoveel auto's er weinig over :)

Ik heb van de meeste gerechten niet onthouden hoe het heet. De echte Peking eend (ingerold in rijstpapier) is fantastisch maar deze specialiteit uit Shanghai was, hoe indrukwekkend ogend ook, echt heel erg lekker.
Peking eend hebben we ook gehad, inderdaad smakelijk. Maar over de foto moet ik je even corrigeren: Dat is dus de squirrel fish waar ik het over had en die komt oorspronkelijk uit Suzhou. Aangezien het bedrijf waarvoor ik werk een vestiging in Suzhou heeft, heb ik die diverse keren gehad. Heerlijk! Simpelweg gefrituurde vis met zoetzuur en dus prima te overzien qua smaken, maar door de bereidingswijze ziet het er geweldig uit.

Pittig eten hebben wij dan weer nauwelijks gehad, ook simpelweg omdat dat niet gebruikelijk is in de Suzhou-Shanghai regio. De ene keer dat er wel wat pittigs (een mengsel dat voor mijn idee voor een kwart uit pepers bestond) tussen zat werden we gewaarschuwd dat dat een gerecht was uit een andere regio.

Met de Chinese sake bedoel je de baijiu (spreek uit als baj-djo) denk ik? Wij kregen eens de vraag of we wijn wilden. Prima. Hadden ze even vergeten te vermelden dat ze rijstewijn bedoelden met 45% alcohol. :D

Ik ga tijd zoeken om zelf wat in mijn topic te updaten, eigenlijk best leuk om zo herinneringen op te schrijven.
De rest van je updates lees ik later even.

Ai, dat is vervelend bij de NSU. Zit er geen benzinefilter tussen? Zoiets inbouwen?
Die zit er al in inderdaad maar met teveel troep verstopt dat ook gewoon. Het was zo opvallend dat na het met horten en stoten parkeren (de rem die er steeds opschoot) vrijwel meteen daarna de motor niet meer draaiend te houden was. Nog een tijdje laten rusten in de hoop dat het dan zou bezinken maar helaas...

Nu even de aandacht nodig voor werk zaken dus de NSU zal moeten afwachten.

Een paar dagen stilstand deed de NSU goed. Die doet het weer. Lijkt het vermoeden van losgekomen vuil wel te bevestigen. Het benzinefilter ziet er OK uit, nu in ieder geval. Maar vertrouwen voor meer dan een rondje in de buurt is er nog niet.

Ontluchtgaatje van de tank wel goed open? (ooit bij mijn motor gehad dat de benzine de tank niet uit wilde...) en een keer zo'n klein tussenzet filtertje gehad waarbij de benzine bij < 1/2 tank er ook niet meer doorheen wilde....

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag net een Nio Et5 Touring mogen sturen, een grijs exemplaar met die groenige bekleding. Fijne auto, lekkere stoelen. Het systeem is wel even wennen, ook had ik geen idee wat de functies zijn van de knoppen op het stuur, net als bij vele andere recente merk/modellen.
En wat is zo'n Et5 breed! Als passagier merk je dat niet, maar als bestuurder direct.

Ik heb vandaag net een Nio Et5 Touring mogen sturen, een grijs exemplaar met die groenige bekleding. Fijne auto, lekkere stoelen. Het systeem is wel even wennen, ook had ik geen idee wat de functies zijn van de knoppen op het stuur, net als bij vele andere recente merk/modellen.
En wat is zo'n Et5 breed! Als passagier merk je dat niet, maar als bestuurder direct.
De Nio heeft een heel handig tabblad met snelkoppelingen als je het scherm naar rechts swiped. Alleen moet je dat net even ontdekken. Verder gebruik ik heel erg veel de stembediening, al is het maar om het juiste menu te openen. Climate control vind ik bij de Nio dan weer een verademing hoe simpel dat te vinden is en aan te passen - al wordt daarvan de stembesturing ook steeds beter. Dan kan je al tijdens het instappen de instellingen doorgeven en als je eenmaal goed zit staat alles ingesteld. Telefoon menu zit echter nogal verstopt. Knoppen op het stuur even wennen inderdaad; maar ze veranderen gelukkig niet constant van functie. Ik heb meer moeten wennen aan de knoppen voor de ramen; die werken voor het gevoel andersom van wat je zou verwachten.

Heb je echter een proefrit of leenauto dan sta je waarschijnlijk op "Gast" profiel en dan is de Nio erg beperkt en werkt een stuk onhandiger. En natuurlijk heb je dan ook een vermogensbegrenzer.

Ja het is wel een brede auto inderdaad. Maar nog iets smaller dan onze camperbus dus ik ben er wel aan gewend.

Grijs zie je best veel natuurlijk maar de groene interieurkleur weer wat minder. Daar ben ik zelf ook wel gecharmeerd van moet ik zeggen. Staat zeker niet bij alle lak kleuren maar is echt weer eens iets anders.

Ik heb meer moeten wennen aan de knoppen voor de ramen; die werken voor het gevoel andersom van wat je zou verwachten.
Haha, ik had precies hetzelfde! Mijn collega vond het juist wel logisch werken.

Het is bij nieuwe auto's steeds vaker dat je echt even nodig hebt voordat je alles snapt. Als je zo'n auto een tijdje rijdt is alles heel logisch denk ik.
Zithouding vond ik erg lekker. Als ie 10cm smaller was, was ie perfect :)

De huurauto test.... In een Peugeot heb ik echt moeite. Een Volvo gaat vrij aardig en Volkswagen ook. Toyota mwah..

Nog iets, ben benieuwd of jij dat ook hebt ervaren: de buitenspiegel ligt zo'n 2cm in de hoogglans zwarte behuizing. Dat randje van de behuizing reflecteert iets, en dat zie je dus ook in de spiegel. Elke keer als ik in de buitenspiegel keek, schrok ik dus omdat ik dacht dat ik in het hoekje (randje dode hoek dus) iets zag bewegen.

Leuk, je verslagen van de evenementen. Eerst alles op een rij van de Corvettes, om daarna werkelijk alles door elkaar te zien op zo'n lokale meeting. Nu moeten de auto's nog een beetje mee gaan werken inderdaad. Begin van het seizoen, we houden het maar op nog even wakker moeten worden. ;)

Al weer een hoop tijd verstreken sinds de laatste update.

Met de Alpine naar Citro Classica gegaan om te zien of er nog wat Panhard spul te vinden was.

En dan staat er gewoon nog eentje. Iets nieuwer en in een aparte groene kleur.

Qua Citroen niets te klagen natuurlijk

Leuk event en heel erg veel onderdelen verkoop. Maar ik snap niet helemaal waarom je hier naar toe gaat voor een heel weekend. Ik was na een paar uurtjes wel uitgekeken.

Een handvol Panhards en een handvol Panhard onderdelen (maar nagenoeg niets voor een 24) zaten er wel tussen

Maar je oog valt dan toch ook op wat er nog meer staat

Verder op een zakenreis geweest naar Frankfurt en Stuttgart. Mooi moment om de Nio even aan het werk te zetten.

Zowel op de heen- als terug-reis kwam ik voor het swappen in Hilden. Daar is een "EV-tankstation" waar Fastned, Tesla en Nio samengewerkt hebben met een exploitant voor een moderne site waar je daarnaast ook bij de bakker terecht kan en er ook AC laders zijn etc.

Voor Nio Duitsland ook een uitvalsbasis voor de Mobiele Service

De SUVs (ES8) worden namelijk buiten Noorwegen nergens aan klanten verkocht in de EU

Ook nog in Frankfurt gezien; De Nio, Genesis en Polestar centers naast elkaar. Bij Nio zat het vol, de anderen uitgestorven. Het verschil? Bij Nio is er een koffie bar en kan je werkruimte huren.

Ik had voor een deel van de reis een freelancer uit Australië bij me waarmee ik regelmatig samenwerk. Uiteraard zien we elkaar niet zo heel erg vaak en dit soort zakenreizen zitten vaak heel vol gepland. Vaak hebben we dus ons overleg tijdens het reizen en zo ook deze keer. Hij is zelf nogal van de Porsche's (heeft een Cayman en Macan) dus we hebben een heel snel bezoek gebracht aan het Porsche museum.

Op de terugweg door een andere Nio rijder gespot.

Vanuit Nederland vertrokken met een volle accu en swapstations bezocht bij Hilden en Taunus (net voor Frankfurt). Daarmee niet hoeven opladen bij het hotel wat in Duitsland nog weleens twijfelachtig is. Vanuit Frankfurt naar Porsche museum en daar een werkende oplader gevonden in de parkeergarage (het meerendeel kregen we niet aan de gang en sommige waren duidelijk beschadigd). Op de terugweg nog een keer een snellader (toch een paar gezien die stuk waren - ook van Ionity) die sneller dan wij een broodje opaten de accu weer op 100% had. En dan nog 2x een swapstation. 130 gereden waar dat mocht en anders 150 a 160. Stuk voor de Nederlande grens dat ik goed ken ook een km of 25 op topsnelheid gereden. Fijne auto voor dit soort trips die Nio.

En natuurlijk Elk Merk Waardig - waar ik op de vrijwilligerslijst stond. Dus al heel vroeg mocht de AlfaSud aan de bak. Er zijn hier echt nog wel puntjes aan maar wat is deze auto goed, betrouwbaar en fijn rijdend. Echt op het niveau of nog beter dan de Saab.

Op het event zelf niet veel foto's gemaakt maar ook wel tijd gehad om met mensen te spreken en rond te lopen. En er zijn zat mensen geweest met een camera dacht ik zo.

Mijn vrouw was aanwezig met onze Renault Wind

We twijfelden nog over de Nio mee te nemen maar het was toch echt meer cabrio weer

Met de Nio was ze wel een stuk unieker geweest dan met de Wind! Verder leuk om alle verhalen weer bij te lezen en om elkaar weer even te spreken bij het EMWalhalla.

Met het Pinksterweekend even de drukte ontweken en richting Papenburg-Osnabruck gegaan in Duitsland met de camper. Beter weer dan veel van de voorspellingen.

De camper heeft bijna 20.000km op de teller staan en is binnenkort toe aan de eerste APK.

Op een dag dat er wel regen kwam dan maar het Automuseum Melle bezocht. Veel over gehoord en wel vaker in de omgeving geweest dus nu een mooie stop. Anders dan veel Duitse musea is dit niet 400x een andere versie van een Kever of een Mercedes, maar juist meer gericht op meer uitgestorven merken.

De Dion Bouton in de entreehal.. inderdaad die van DeDion achteras constructie.

DKW Junior of Auto-Union F11/F12 (in dit geval een F11) is een auto waar ik weleens serieus over heb getwijfeld om er eentje te kopen. Tot nu toe de impuls kunnen beheersen; ook omdat ik een beetje bang ben dat het weleens heel primitief kon zijn qua rijervaring. Zo ongeveer de allerlaatste Europese personenauto met een ladderframe chassis en uiteraard met een 3-cilinder 2-takt motor.

Het iets grotere (en oudere) model: de DKW 3=6 en Auto-Union 1000.

En de opvolger daarvan was de F102. Die kwam uit met nog steeds een 2-takt maar kreeg van eigenaar Mercedes ook uiteindelijk een 4-cilinder 4-takt. En toen werd de hele firma verkocht aan VW en die begonnen het merk Audi. Zoals je kan zien was dat dezelfde auto nog steeds.

De bestelbus van het concern blijft ook erg fraai om te zien.

De NSU hoek was goed gevuld

En hier kan je net zien dat de NSU 1000 echt een stukje groter is dan de Prinz4. Let op het achterste zijraam o.a. om de verschillen te zien.

Fantastische kleurencombi

De Sovjet-unie Prinz; welke in veel grotere aantallen werd gebouwd en een benzinekachel kreeg voorin.

Een van de laatste Stanley steamers

Hoe BMW begon met licentiebouw

De Glas en BMW hoek

Panhard en Tatra

Bij Borgward denkt iedereen aan de Isabella maar er is toch echt wel meer, zoals bv Hansa

Autobianchi Primula - in feite is hier de VW Golf uitgevonden maar dan meer dan 10 jaar eerder. Hatchback, omklapbare achterbank, motor dwars met versnellingsbak ernaast (en dus niet meer in het carter zoald bij de Mini), radiateur gewoon vooraan met elektrische fan, etc, etc.

Het museum is in een oude meubelfabriek gehuisvestigd

En een designstudie voor een moderne Pierce-Arrow

Ontworpen door Colani - de Duitse ontwerper met nogal een eigen stijl.

Ik kan me nog heel goed herinneren dat mijn ouders zo'n DKW junior hadden. Hemeltjesblauw en kenteken EG-18-96. Wat een mens al niet onthoudt. In mijn beleving was het ook een fantastisch rijdende auto. Hiervoor hadden ze een totaal versleten eendje dus waarschijnlijk klopt dat op zich wel.

Mooie foto verslagen. De collectie van Melle heeft zo op het oog best wat overeenkomsten met die van Zylinderhaus in Bernkastel-Kues. Behalve dan die prachtige Panhard en Tatra bijvoorbeeld.

Onlangs de Saab weer eens opgezocht, die staat er nog mooi bij en met goed gezelschap.

Verder was ik bij de opening van Nio House Amsterdam. Het meest interessante daaraan was dat ik met een kleine groep mensen bij een Q&A sessie was met de CEO en de President van Nio. Daar kwam heel veel en heel openhartige informatie uit. Heel toegankelijk ook. Wel onder een geheimhoudingsverklaring. Er zit duidelijk een goede visie achter maar ook pragmatisch.

Wat wel publiek was maar ik nu beter begrijp: de swapstations in Europa kunnen (en sommigen doen dat al) dusdanig als grid-battery dat ze geheel kostendekkend zijn zelfs als er nooit een auto komt wisselen. En omdat Nio de swapstations en snelladers en dergelijke in een andere firma heeft ondergebracht (Nio Power) zijn ze daar ook veel meer op gefocused.

Zat foto's van de opening maar ikzelf heb alleen een foto vanuit de Lounge met uitzicht over Amsterdam.

Laatst bewerkt:
Wat een gigantische technologische ontwikkelingen hebben er toch plaatsgevonden. En volgens mij gaat er al aardig wat geld om in de EV business.

Wat een gigantische technologische ontwikkelingen hebben er toch plaatsgevonden. En volgens mij gaat er al aardig wat geld om in de EV business.
Het is heel interessant om te zien hoe autobedrijven eigenlijk steeds minder dat zijn; autobedrijven. De auto is een deel van de totale business case. En dat maakt ook dat die bedrijven die dat juist wel doen (bv de kleinere sportwagen bouwers) zich steeds meer kunnen onderscheiden. Het verschil tussen gezins/zakenauto's en niche wordt zo steeds groter. Idem voor personenauto's en commercieel gebruik.

Pas geleden was er een initiatief van wat Alpine eigenaren om elkaar eens te ontmoeten. Een leuke groep en daarna met z'n allen naar de Franse Autodag bij het museum in Buren.

Inderdaad is de A110 er vooral in verschillende tinten blauw.

Een stel oudere Alpine's erbij

Het was minder mooi weer dan vorig jaar en daardoor minder grote opkomst in Buren. Wel meer diversiteit.

In het museum was er ook al weer een hoop veranderd

Met de Alpine ook een paar dagen op vakantie geweest. Vorig jaar hadden we een reis door Kroatië en dat beviel ons heel erg goed. Dit keer gekozen voor een hotel in Zwitserland van waaruit we verschillende kanten uit konden.

De kofferset maakt de ruimte voorin praktisch. Achterin en achter de stoelen dan nog meer ruimte.

Het weer in Zwitserland was erg wisselvallig en verder was het nog voor het zomer seizoen. Eigenlijk ideaal om dan met een Alpine wat leuke wegen op te zoeken. Rustig en uitdagend. Verder zijn met slecht weer de bergen ook indrukwekkend. Soms door ineens door een wolk heen de bergtop te zien.

We zaten in Andermatt, een plaatsje op al zo'n 1300m en vooral bekend van de Zwitserse bergtrein. Maar daarnaast ook mooi gelegen op zowel noord-zuid als ook oost-west verbindingen. O.a. de Gothard pas en Furka pas.

Van de Gothard en de Furka pas waren we bij de opening. Van die laatste was dit zelfs maar gedeeltelijk. We hebben een stuk of 6 passen gereden in Zwitserland en eentje in Italie. Sommige zijn erg vloeiend en overzichtelijk waar de stabiliteit van de Alpine in de bochten erg prettig is. En de instelbare snelheidsbegrenzer. Andere zijn vol scherpe haarspeldbochten waar de Alpine heel mooi kan uitacceleren met soms een wat uitbrekende kont. Maar ook haarspeldbochten gehad waar zelfs met de Alpine het een kwestie was van stapvoets met maximale stuuruitslag en je het elektronische sperdifferentieel hard voelt werken. En dan heel blij dat het zo'n kleine en smalle auto is met korte overhangen zodat je niet als de Porsche's en Ferrari's die we daar tegen kwamen moet steken om de bocht om te kunnen.

Echt hard rijden hebben we niet gedaan, maar het is wel heel leuk om zo met de auto te werken. En wat doet die Alpine dat dan goed als het wegdek niet heel strak is. Je durft veel meer.

Zo'n totaal oplossing zie je steeds meer. Ik werk met medische systemen en waar we vroeger een enkel systeem verkochten aan een ziekenhuis gaat het nu steeds vaker om meerdere systemen voor diverse onderzoeken waarbij we alles regelen. Het monteren, afregelen, het meubilair, de verbinding met internet zodat een arts desnoods thuis een onderzoek kan bekijken. Het stelt ons ook in staat om gegevens van een systeem te monitoren zodat we al onderhoud of een reparatie aan zien komen voordat de klant daar erg in heeft. Natuurlijk is het wel zaak correct met de gegevens om te gaan maar dat zal in de autobranche niet anders zijn.

En ja een groot voordeel is wel dat je zo verweven bent met zo'n organisatie dat een klant niet voor 2 dubbeltjes minder naar de concurrentie gaat.

Voor wie inspiratie wil, de volgende passen konden we geheel rijden:
- Julierpass (CH) --> bijna het hele jaar door open ivb met ligging bij St. Moritz.
- Passo dello Spluga (IT) / Splugenpass (CH) --> heel krap en uitdagend
- Gotthardpass (CH) --> de oude pas met kinderkopjes gaat pas heel laat in het seizoen open en is nog maar deels aanwezig. De nieuwere pas is echter ook leuk.
- Oberalppass (CH) --> Wat minder bekend en daardoor rustiger
En deze waren gedeeltelijk open:
- Furkapass (CH) --> Vooral bekend van de Goldfinger film die op en nabij de pas zijn opgenomen. Leuk rijden maar in het seizoen erg druk en krap verwacht ik.
- Sustenpass (CH) --> Wat minder bekend maar niet al te uitdagend

Op de Furka liep er een fotograaf rond die erg gecharmeerd was van de Alpine. Dat maakt de kwaliteit qua foto's meteen een stuk beter.

Ik heb weer heel wat foto's bijgekeken en verslagen gelezen. Het blijft leuk hoe je zowat elke week wel wat autogerelateerds hebt te delen hier en dat het (ook gezien jouw collectie) inhoudelijk alle kanten op kan gaan. :D

Voor wie inspiratie wil, de volgende passen konden we geheel rijden:
- Julierpass (CH) --> bijna het hele jaar door open ivb met ligging bij St. Moritz.
- Passo dello Spluga (IT) / Splugenpass (CH) --> heel krap en uitdagend
- Gotthardpass (CH) --> de oude pas met kinderkopjes gaat pas heel laat in het seizoen open en is nog maar deels aanwezig. De nieuwere pas is echter ook leuk.
- Oberalppass (CH) --> Wat minder bekend en daardoor rustiger
En deze waren gedeeltelijk open:
- Furkapass (CH) --> Vooral bekend van de Goldfinger film die op en nabij de pas zijn opgenomen. Leuk rijden maar in het seizoen erg druk en krap verwacht ik.
- Sustenpass (CH) --> Wat minder bekend maar niet al te uitdagend

Op de Furka liep er een fotograaf rond die erg gecharmeerd was van de Alpine. Dat maakt de kwaliteit qua foto's meteen een stuk beter.

Leuk! Ik ben er ook alweer een kleine week. Vandaag de Spluga, San Bernardino, Oberalp en Gotthard gedaan. Morgen terug Italië in. Vrijdag zaterdag Oostenrijk. Jammer dat er nog best wel wat dicht is, maar zo lekker aan het sturen hier.

IMG-20240605-WA0029_bVhWKVVnk9WWk6N5BWgnxq.jpg

Ik kan me goed voorstellen dat je Alpine ook wel thuis is hier. We kwamen een bosje moderne Ferrari's tegen, die zijn zo breed dat ze de haarspelden niet halen. Maar ook oud spul, een AM DB5, gaat hier naar boven.

Mooi vroeg in het seizoen betekent weinig fietsers. Hoe heb jij de motoren ervaren?

Laatst bewerkt:
Mooie foto met je heel vroege 3-serie. E21 toch? Het model na de 1600/1800/2000?

Weinig fietsers inderdaad. Wel wat motorrijders maar dan vooral kleine groepjes met toermotors; geen buikschuivers. En dat maakt het een stuk beter om mee op de weg te zijn.

Ja klopt, ONK 323i e21.

Inderdaad veel BMW GS motoren. Haha, we hebben wel wat "discussie" onderweg met de motoren, wij zijn veel sneller in de bochten en rechtuit zijn ze niet veel sneller dan wij. Hoe vaak we niet voorbij gelaten worden, na 3 bochten haha

Klopt. Op een bergpas zijn motoren vaak wat langzamer. Maar geen uitdagingen gehad. Ik neig er al snel naar om als ik veel verkeer heb daar waar ik even leuk wil gaan sturen om even te stoppen. Zeker als het rustig is kom je dan al snel weer in de luwte.

Deze week weer een 2 auto's door de APK met een beetje onderhoud. De Renault Wind zonder enige opmerkingen. En de camper (de eerste keer) met alleen wat verse ruitenwisserbladen. Die kreeg wel een uitgebreide onderhoudsbeurt van ook het camperdeel en helaas bleek er vorstschade te zijn geweest in het schoonwater systeem. Wel afgetapt maar niet even door geblazen en dus bleven er wat druppels achter en zo net wat scheurtjes in een kraan. Aandachtspuntje dus.

De camper kreeg een uitlezing bij de APK van de brandstofverbruiksgegevens. Daar wordt Citroen uiteindelijk weer mee om de oren geslagen als het teveel afwijkt. Nu valt dat best mee, ik let er niet heel erg op maar het verbruik is best OK. Ooit in een nu al weer ver verleden was ik betrokken bij de discussies over de concept wet waarmee het uitleesbaar maken werd vastgelegd. Grappig om het nu dan in werking te zien.

Natuurlijk ook even een rondje door de showroom om de verschillen te zien met wat er nu 4 jaar later geleverd wordt.

foto.php

Dit is in feite wat wij nu hebben. Op een iets nieuwere Fiat basis en met een automaat maar zonder wat accessoires. Verder nagenoeg identiek en geen noemenswaardige updates. Maar wel wat duurder dan wij betaald hebben indertijd; van het prijsverschil kan je een nieuwe personenauto betalen.

foto.php

Een beetje hetzelfde voor deze (ongeveer dezelfde prijs). Hier zitten dan wel een paar wijzigingen in die handig zijn zoals extra ramen, een goed zittende stoel ipv een vrij simpele achterbank en nog wat slimmigheden. Verder vooral hier en daar wat andere materialen en erg fraaie sfeerverlichting. Maar kan je het prijsverschil niet voor verantwoorden.

De basis voertuigen zijn een stuk duurder geworden (en zo'n automaat is ook echt wel een meerwaarde inmiddels, bij ons was dat nog een heel erg dure optie omdat we dan ook een Fiat als basis moesten nemen) maar algemeen zijn de campers gewoon meegegaan in een soort "wat-de-gek-ervoor-vraagt". De bouwers kwamen erachter dat het toch wel betaald wordt en meer produceren lukt toch niet.

Ohja: en natuurlijk heeft deze basisvoertuigreeks inmiddels al een facelift ondergaan maar gezien de doorlooptijd voor een camperombouw zijn die er nog niet in de showroom. Tussen bestelling en aflevering is 12 maanden heel normaal.

Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend was Octane Classics & Coffee. Dit ontwikkeld zich toch wel tot een van de leukere evenementen in Nederland met een goede sfeer en veel diversiteit.
Aangezien het weer erg goed was de Sud maar meegenomen. En die viel goed in de smaak bij de fotografen, ongetwijfeld ook omdat we bij toeval een slechts een jaar jongere Sud TI tegen kwamen in stemmig oranje.

_IMG6494 by CitroenAZU, on Flickr

_IMG6528 by CitroenAZU, on Flickr

_IMG6553 by CitroenAZU, on Flickr

Terug
Bovenaan